Locatie relaishouder

07 jan 2023 09:56 #1 door Timo
Locatie relaishouder werd gestart door Timo
Morge πŸ‘‹πŸ»

Wil op mijn TA uit 93 een extra kabel trekken voor de accessoires. Deze ga ik laten schakelen via relais en contactslot. Nu zoek ik een mooie locatie om het relais/relaishouder te monteren.

Relais wordt standaard 12v 20/30amp

Hebben jullie tips waar een lege relaishouder zit of een mooie tip om deze weg te werken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2023 14:47 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Locatie relaishouder
Rechts naast de km teller onder de kap. Daar kun je ook de geschakelde en permanente spanning vinden aan de rode stekker.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2023 11:48 - 17 feb 2023 11:49 #3 door Ron
Beantwoord door Ron in topic Locatie relaishouder
Ik wil ook een dergelijk relais inbouwen voor mijn handvatverwarming en USB stekker. Welk relais heb je gebruikt en werkt het naar tevredenheid?
Alvast bedankt.

Honda Transalp XL 650 V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2023 13:01 #4 door Timo
Beantwoord door Timo in topic Locatie relaishouder
Hoi Ron,

Ik heb gewoon een standaard automotive 12v DC NO relais gebruikt voor 30amp
Soortgelijk als deze -> www.conrad.nl/nl/p/66-e-70g-30-auto-rela...-a-1x-no-840629.html

Daarnaast heb ik een steek zekeringhouder gemonteerd met 1 gezamenlijke plus
Soortelijk als deze -> www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tc-r3-...Cq3wLDEaAgjlEALw_wcB



Aansluitschema welke ik gemaakt heb, incl berekende kabeldikte, lengte icm belasting;





De geschakelde plus heb ik afgetakt van het contactslot op het advies van @Oldtimer. Dat ziet er nu zo uit;





Het relais + zekeringhouder aangesloten;




Alles werkt naar behoren. Zelf heb ik alleen handvatverwarming en usb oplader gemonteerd. Indien ik extra accessoires ga opbouwen, kan ik direct verder onder het dashboard met een geschakeld en afgezekerd circuit.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2023 13:21 #5 door Ron
Beantwoord door Ron in topic Locatie relaishouder
Hier heb ik zeker wat aan! Bedankt voor je snelle en duidelijke uitleg πŸ‘πŸ»

Honda Transalp XL 650 V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2023 20:20 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Locatie relaishouder

De geschakelde plus heb ik afgetakt van het contactslot op het advies van @Oldtimer. Dat ziet er nu zo uit;

Dat hoop ik niet......... maar gezien het werk dat jij er van gemaakt hebt zal er toch wel een stukje isolatie overheen zitten ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2023 22:46 #7 door Timo
Beantwoord door Timo in topic Locatie relaishouder

robgoesdakar schreef :

De geschakelde plus heb ik afgetakt van het contactslot op het advies van @Oldtimer. Dat ziet er nu zo uit;

Dat hoop ik niet......... maar gezien het werk dat jij er van gemaakt hebt zal er toch wel een stukje isolatie overheen zitten ;)


Uiteraard, heb daar alleen geen foto van gemaakt :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 16:00 #8 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Locatie relaishouder
Mooie beschrijving. Dank daarvoor.
Ik ga dit ook proberen. Ben HELEMAAL slecht met electronica en stroom :-)
Ik heb al een jaar zo een USB oplader liggen, kant en klaar geloof ik.

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 18:47 #9 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Locatie relaishouder
Dit heb ik dus klaarliggen:





Direct op de accu lijkt me niet lekker.
Heb ik dan nog een zekering en relais nodig?
En gewoon de "+" aftappen bij het contactslot?

bij voorbaat dank.

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 19:23 #10 door Timo
Beantwoord door Timo in topic Locatie relaishouder
In principe kan de + prima direct op de accu. Wat er op jouw tekening staat is dan ook niet "verkeerd".

Het grote nadeel van aansluiten op deze manier, kan zijn dat een verbruiker (bv; je telefoon met kabel laten zitten in de oplader) je accu op termijn leegtrekt en je hierdoor niet kunt starten. Dit kan dus zonder dat je de contactsleutel gebruikt.

Als je de schakeling wilt maken die ik hierboven heb uitgelegd en toegepast, heb je wel enige ervaring nodig met elektra en solderen. Je gaat tenslotte solderen in de bestaande elektra. Als dit niet correct gedaan wordt, kun je vage storingen krijgen en evt zelfs voorkomen dat je motor kan starten 😬

Tevens is de meegeleverde "aftakklem" erg corrosie gevoelig, wat kan zorgen voor een hogere weerstand, wat de kans op smeulende kabels vergroot.

Als de kennis hiervoor ontbreekt, is het wellicht verstandiger "gewoon" op de plus aan te sluiten. Handig is het wel, om een zekering te monteren in de plus draad welke zo dicht mogelijk aan de accuzijde zit. Deze staat ook aangegeven op de tekening.

Hoop dat de uitleg je wat verder helpt πŸ˜€ een oplader is wel Γ©cht een must have,...........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 19:28 #11 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Locatie relaishouder
Bedankt. Ik heb de spullen wel liggen om te solderen. Ook krimpkous etc en heb wel
iets aan ervaring daarin. Ik ga tzt eens kijken hoe het eea zit.
U hoort van mij. Of niet, dan is de boel ontploft ;-)

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 20:10 #12 door Timo
Beantwoord door Timo in topic Locatie relaishouder
Haha, laten we hopen dat het goed gaat πŸ˜„

In ieder geval succes πŸ‘

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 22:01 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Locatie relaishouder

Timo schreef : In principe kan de + prima direct op de accu. Wat er op jouw tekening staat is dan ook niet "verkeerd".

Het grote nadeel van aansluiten op deze manier, kan zijn dat een verbruiker (bv; je telefoon met kabel laten zitten in de oplader) je accu op termijn leegtrekt en je hierdoor niet kunt starten.....



Ehm, zo’n USB lader is toch al een stroomverbruiker an sich? Of vergis ik me?

TA 650 β€˜90 / TA 600 β€˜92 / XRV 650 β€˜88 / TA 750 β€˜24 / R80G/S β€˜85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 22:23 #14 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Locatie relaishouder
Deze heeft een ring en kapje die de stroom sluit en daardoor de accu niet
leeg trekt.

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2023 23:11 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Locatie relaishouder
Ah okay, dan is dat geen probleem :cheer:

TA 650 β€˜90 / TA 600 β€˜92 / XRV 650 β€˜88 / TA 750 β€˜24 / R80G/S β€˜85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2023 18:02 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Locatie relaishouder

Alex schreef : Deze heeft een ring en kapje die de stroom sluit en daardoor de accu niet
leeg trekt.


Zeker weten ?
Volgens brand er namelijk ook continue een led lampje

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2023 14:32 #17 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic Locatie relaishouder
Persoonlijk.. Bij gebrek aan tijd/zin om de kabelboom uit elkaar te trekken heb ik mijn lader direct op de accu gezet. (Later zou ik dit wel liever achter het contact hebben).

Om te voorkomen dat dit mijn accu leeg trekt, heb ik gekozen voor een 12v stekker van het type ouderwetse sigaretenaansteker aansluiting:
www.louis.nl/nl/voertg-euro-boordstopcon...m-kabelboom-10032961

Zelf een USB adapter erin als ik ga rijden en er weer uit als ik klaar ben.

Het mooie hieraan is dat het op zichzelf geen stroomverbruiker is en je dus niet onverwachts je accu leeg trekt. Om te voorkomen dat hij toch de accu leeg trekt of erger bij bijvoorbeeld kortsluiting, zit er in de kabel al een zekering ingebouwd. Ook mooi, je kan zelf kiezen wat je aansluit. USB-A/USB-C/Pompje etc.

Erg simpele montage en je kan weer vooruit, met bijkomend voordeel dat je inderdaad slechte aftakkingen en corrosie/smeulende kabels voorkomt.

Nadeel, je moet je telefoon er niet te lang aan laten hangen of je adapter laten zitten als de motor stil staan.

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2023 18:21 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Locatie relaishouder
Zo heb ik het ook Larcorba! Op Γ‘lle motorfietsen hier hebben we zo’n β€˜Hella’ of β€˜BMW’ stopcontact zitten. Meestal zit er een navigatie op ingeplugd, maar iets anders kan ook. En via een adapter maken we er weer een USB aansluiting van :cheer:

TA 650 β€˜90 / TA 600 β€˜92 / XRV 650 β€˜88 / TA 750 β€˜24 / R80G/S β€˜85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2023 17:26 #19 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Locatie relaishouder
Ja, gaaf man. Ook een mooie oplossing.

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2023 15:11 - 24 mrt 2023 15:11 #20 door Ron
Beantwoord door Ron in topic Locatie relaishouder
Ik heb inmiddels bijna alle spulletjes om alle aansluitingen te maken.

Op YouTube staan meer filmpjes die een vergelijkbare aansluiting laten zien. Sommigen hebben (naast de aansluiting via de + van het contact) toch ook een aansluiting gemaakt tussen de + van de accu naar het relais. Wat zou daar het nut van kunnen zijn?

Honda Transalp XL 650 V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden