Betrouwbaarheid Transalp

24 sept 2012 15:43 #1 door EnergyCorse
Betrouwbaarheid Transalp werd gestart door EnergyCorse
Goedemiddag iedereen.

Ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Guido Serne 21 jaar en ik kom uit het mooie Assendelft.
Mijn grote hobby is natuurlijk motorrijden, om dit de bekostigen ben ik fulltime motor instructeur van beroep.
Op dit moment bezit ik 1 motor een Honda CBR 600RR Repsol, deze is vooral om veel en hard over het circuit van Zandvoort en Assen te scheuren.

Wat doe ik dan op een Transalp forum ?

Komende zomer wil ik een Tour naar Rusland gaan maken richting Moskou en st Petersburg.
Dit wordt natuurlijk niks op die RR  van mij want daar kom ik natuurlijk met een hernia vanaf voor we in Polen zijn, om over bagage capaciteit maar te zwijgen.

Nu wil ik dus een geschikte motor voor deze tour aanschaffen en mij oog viel op de Transalp.
Maar ik heb natuurlijk wel een aantal vragen.

Hoe betrouwbaar is de Transalp ?
Zijn er types die ik absoluut niet moet hebben ?
Hoe is de tankinhoud/ brandstofverbruik. ?
Waar let ik op bij de aanschaf van een transalp, buiten bandje remmen enz enz dat zijn de voor de hand liggende dingen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Gr Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 17:38 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Betrouwbaarheid Transalp
De penningmeester van de Transalpclub is op een Transalp 650 helemaal zonder problemen naar Wladiwostock gereden. Do I have to say more  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 17:50 #3 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Betrouwbaarheid Transalp

Hoe betrouwbaar is de Transalp ?
Zijn er types die ik absoluut niet moet hebben ?
Hoe is de tankinhoud/ brandstofverbruik. ?
Waar let ik op bij de aanschaf van een transalp, buiten bandje remmen enz enz dat zijn de voor de hand liggende dingen.


Hoi Guido.

Is het niet een beetje als vragen aan de bakker of zijn brood lekker is?  ;)

Ik heb alleen ervaring met de 650. Anderen zullen vast iets over de overige modellen kunnen zeggen.

Volgens onze clubexpert is de 650 de transalp met het meest duurzame motorblok. Ik heb met de mijne inmiddels meer dan 175.000km gereden zonder dat er iets is gerepareerd of vervangen aan het blok. In het alemeen wordt de cdi unit gezien als het enige zwakke punt van transalps en africa twins (neem reserve mee) hoewel ik nog geen problemen heb gehad.

Ik doe 20 km met een liter benzine en de tank kan 19 liter bevatten.

De 650 (en naar ik vernomen heb ook de 700) hebben een ergonomische zwakheid: het is tamelijk veel werk om het plastic te verwijderen om b.v. kleppen te stellen.

Verder niets dan lof!

Succes met de keus en de reisvoorbereidingen!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 19:26 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Betrouwbaarheid Transalp
Ja, zoek even contact met Fred Wansleeben (ook zo op het forum genaamd).

Verder zou ik persoonlijk geen 700 nemen. Teveel electronica. (Daarom ook mijn griekenland/turkije reis met de AT gedaan)
Dat gezegd hebbende heeft de 650 volgens mij ook HIS, (startonderbreking). Nooit echte problemen over gehoord, maar ja het zal er maar net stuk gaan.

Verder zijn de blokjes vrijwel onverwoestbaar. Dus buiten de normale dingen inderdaad even wat reserver electronica onderdelen mee en gaan.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 19:35 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Betrouwbaarheid Transalp
De 600 is onverwoestbaar.

Er zit weinig poespas op, alleen CDI's gaan wel eens kapot. Let er bij modellen van voor 1994 (jatoch ?) op dat de CDI's met de stekkers opzij liggen en niet omhoog, dan drukt het zadel erop en gaan ze stuk. Er is een ander ophangrubber voor te krijgen zodat liggend gemonteerd worden.

Je kunt nog overwegen om de zijstandaard schakelaar ( of heel de startonderbreking) te overbruggen. Ik vind die schakelaar maar een klote ding want hij zit laag, in de buurt van alle rommel en als ie stuk is doet je brommer t niet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 19:45 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Betrouwbaarheid Transalp


Dat gezegd hebbende heeft de 650 volgens mij ook HIS, (startonderbreking). Nooit echte problemen over gehoord, maar ja het zal er maar net stuk gaan.


Heb ik je nooit verveeld met de verhalen van dat klotehiss op vlinder haar alp? Zelfs honda NL schijnt er naar gekeken te hebben en kwam er niet uit, heeft 2 jaar geduurd voordat de klacht spontaan verdwenen. Als je een alp zoekt voor de reis zou ik een 600 nemen.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 21:41 - 24 sept 2012 22:26 #7 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Betrouwbaarheid Transalp
Ik ben net terug met de alp uit Afrika, samen met mijn vader en broer: 2 transalp 600's en een africa twin rd07. 15.000 kilometer gereden en alleen het startrelais van 1 alp is kapot gegaan. Geen ramp, we hebben die alp aangeduwd de rest van de tijd. Verder schijnen de CDI's en spanningsregelaar idd een zwak punt te zijn en het startrelais was waarschijnlijk gewoon een beetje pech. (gebeurde in een zandstorm dus kan ook daar misschien nog wat mee te maken hebben gehad). Vorig jaar in Marokko hebben we door een kapotte spanningsregelaar de accu en een CDI aan hun eind geholpen, dus dat is wel echt een puntje om op te letten. (nu spanningsmeter gemonteerd, gewoon voor de zekerheid om het in de gaten te kunnen houden).

De alps liepen 3/4 van de tijd 1 op 22 in Afrika (ongeveer 85 km/uur), maar we hebben het ook voor elkaar gekregen ze 1 op 12 te laten lopen in zijn 5 met 85 per/uur, maar dat is vrij extreem en er was ook wel veel wind voor nodig... Met 1 op 22 tankten wij meestal na 280 km, met 1 op 12 haalden we de benzinetankstations niet en moesten we na 170 km bijvullen...  ;D
Maargoed. We zijn dus met 2 transalps, elk 15000 km, zonder echte problemen, weer thuis gekomen, dus wat mij betreft: Prima motoren en zeker aan te raden!! :) (misschien moet je alleen even naar je lengte kijken, ik ben 1.78 en pas er prima op, mijn broer van 1.95 rijdt er ook vrolijk op rond en vindt het fijn dat ie overal en altijd zijn stelten uit kan gooien om de motor overeind te houden, maar hij zit wel een beetje opgevouwen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 22:21 #8 door EnergyCorse
Beantwoord door EnergyCorse in topic Betrouwbaarheid Transalp
Bedankt voor de informatie allemaal hier kan ik echt heel veel mee.
Even mijn kart verkopen en dan komt er een Transalp 600 of 650
Zeker dat CDI verhaal ga ik rekening mee houden.
qua lengte zit ik dus goed , ik ben zelf 1,79 haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 22:34 #9 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Betrouwbaarheid Transalp
600 > 650 (wiskunidgen moeten even wegkijken)
Minder electronica > meer electronica

Kijk ook even hier:
http://www.transalpclub.nl/site/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=31&Itemid=46





Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 22:38 #10 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Betrouwbaarheid Transalp

600 > 650 (wiskunidgen moeten even wegkijken)
Minder electronica > meer electronica


Draai het even om dan...650 > 600 dan kunnen wiskundigen ook weer kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 22:52 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Betrouwbaarheid Transalp
Wil je onderweg nog een beetje sleutelvriendelijk kunnen repareren zou ik voor een 600 gaan  8)

Beperkt je vwb reservedelen tot een CDI, spanningsregelaar en evt. een startrelais  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 23:33 #12 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Betrouwbaarheid Transalp
Ook ik durf mijn hand in het vuur te steken voor Honda's 52 graden V-twin blokken. zie deze post .

Ook een kameraad van mij mag niet klagen:Van zijn miskoop-Twin was na een verkeerd uitgevoerde revisie een krukaslager vastgelopen. Na een flesje Tell-Sell toevoeging (Teflon additief) in de olie, heeft het blok 6000 kilometer naar Hongarijë en terug gered, en pas tijdens de volgende vakantie (Italië) begon het blok écht rare geluiden te produceren.

De Honda is toen op eigen kracht uit Italië teruggekeerd naar de werkplaats in Amsterdam, waar het probleem boven water kwam ;D. Na reparatie rijd de fiets nog steeds.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 00:16 #13 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Betrouwbaarheid Transalp
Ik ga mee met de rest, de 600 en 650 blokken en ook de AT 750 blokken zijn oer degelijk.
De problemen die je kunt krijgen betreft CDI's heeft ook te vaak te maken met de leeftijd, sommige zijn soms bijna 20 jaar oud en de componenten in de CDI ( condensators enz) kunnen gaan verlopen en door extreme omstandigheden zoals in hitte rijden offroad kunnen ze het begeven.
Je zou eventueel preventief de CDI's kunnen vervangen door nieuwe, maar dat is wel kostbaar.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 07:44 #14 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Betrouwbaarheid Transalp
Zou idd voor de 600 gaan. En een model van na 1994 dan loop je ook het kleinste risico vwb het CDI defect (in 1994 heeft Honda de ophanging van de CDI units gemodificeerd).

Het beste zou je voor een 600-Alp van na 1997 kunnen gaan. Die hebben niet alleen het nut van een dubbele schijfrem voor (toch wel één van de beste mods die Honda heeft doorgevoerd) maar ook een andere gasklepsensor waardoor 'ie nóg zuiniger loopt dan een 600 van vóór het bouwjaar 1997. De 650 (vanaf 2000) heeft weer iets meer koppel, maar verbruikt ook weer iets meer. Allemaal marginaal, dat wel.


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 15:59 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Betrouwbaarheid Transalp
Ja: de 600 !! Heen en terug naar de noordkaap (6000km) geen krimp gegeven en een verbruik van 1 op 22 a 23
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 16:19 #16 door Transit
Beantwoord door Transit in topic Betrouwbaarheid Transalp
Kan ik onderschrijven, onze Alp uit 91' 75000 km nu.
De meeste Alpenlanden(hoe  toepasselijk  ;D) wel gezien en als ik dan voorop reed met de AT en dacht "waar blijft ze nou?" kwam de blauwe Alp weer rustig de bocht om en nooit een krimp geven, starten en lopen, eigenlijk technisch beter dan m'n AT

gr, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 18:55 #17 door Pepijn
Beantwoord door Pepijn in topic Betrouwbaarheid Transalp
Afgelopen juni ben ik naar de noordkaap heen en weer geweest (8000km) op een 600. Het enige euvel was een kapot getrilt achterlicht (daar was een behoorlijk slecht karrespoor) voor nodig. Moskou is op/voor een 600 een kippe-endje:-)

Wat reserveonderdelen betreft had ik nog (geheel onnodig) een rechter achterlager, een kabel reparatieset en een paar binnenbanden bij me. Met zo'n trip is het wellicht ook handig om wat basale reparaties zelf te kunnen.

De verlichting van de 600 is niet super, als je in het donker gaat rijden op dat slechte asfalt daar in het oosten kun je een paar breedstralers overwegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 22:11 #18 door EnergyCorse
Beantwoord door EnergyCorse in topic Betrouwbaarheid Transalp
Helemaal top mannen aan deze informatie heb ik wat.
Ik ben al een beetje om me heen aan het kijken en ondanks dat ik een Superport rijden in hart en nieren bent vind ik die Transalp steeds leuker. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 22:27 #19 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Betrouwbaarheid Transalp
zodra je met een alp ook eens off road geweest ben, weet je dat je niet veel vermogen nodig hebt om heel veel plezier te hebben.
de alp is een betrouwbaar ding. ook ik ben even op en neer geweest naar de Noordkaap in 8 dagen en 6800km verder. onderdelen? euhh, een binnenbandje en wat klein materiaal voor een kabeltje als het kapot gaat. de enige keer dat de alp mij in de steek heeft gelaten, was een lekke voorband in schotland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 22:53 #20 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Betrouwbaarheid Transalp

Helemaal top mannen aan deze informatie heb ik wat.
Ik ben al een beetje om me heen aan het kijken en ondanks dat ik een Superport rijden in hart en nieren bent vind ik die Transalp steeds leuker. ;D

Na de noordkaap doen we de transalpen weer weg, dat was ons idee toen we ze net aan hadden geschaft. Toen we in 2010 van onze reis terugkwamen ''konden'' we dit niet meer.... ze rijden lekker en vooral makkelijk! Ze kunnen met relatief weinig vermogen best veel, daar zul je nog van staan te kijken.
De yamaha xjr1200 die ik al 14 jaar heb raak ik sindsdien nauwelijks meer aan, wat ik nooit verwacht had want dit was/is toch wel mijn lieveling.... maarja de alp is zo'n makkelijk ding...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden