carburateurs helemaal schoonmaken of alleen afstellen, en is pakkingset te koop

22 okt 2012 21:39 - 22 okt 2012 23:30 #1 door zeezeiler
Hallo,

Mijn alpje uit 94 heeft de laatste tijd erg last van kuren.
Ik heb zelf het vermoeden dat de achterste carburateur vervuild is en daarom niet goed meedoet, waarom ik dat denk? lees verder;

Ik rijdt elke dat 40 km (2x 20 km) en hij (zij) heeft altijd al wat last gehad van inhouden rond de 2500 toeren en knallen in de uitlaat bij gas loslaten, volgens mij mogelijk veroorzaakt door een te arm lucht/brandstof mengsel.
Nadat ik laatst een langere rit maakte is het probleem verergerd, dwz, het inhouden is erger en gebeurd nu tussen de 2500 en 4000 toeren, ik moet soms bij het stoplicht met slippende koppeling optrekken anders slaat hij af (dat is al een keer gebeurd). Choke aan laten staan helpt wel iets.

Ik heb geen synchronisatie middelen om af te stellen, alleen mijn zintuigen en een schroevendraaier.
Ik heb geprobeerd om het mengsel af te stellen op de manier zoals in het WPH staat beschreven;
Pilot schroeven in basis stand, toerental goed zetten en dan de voorste carb stukje voor stukje de pilot schroef uitdraaien tot het toerental niet meer toeneemt. Daarna het hoofdtoerental weer goed zetten en de procedure bij de achterste carburateur opnieuw uitvoeren.

En toen merkte ik dat bij de achterste carb er geen extra toeren bij kwamen, ook als ik zelfs een paar hele slagen opendraaide.
Bij helemaal dichtdraaien nam het toerental wel af, maar voorbij de basis stand opendraaien; geen verschil.

De bougies zijn per cilinder ook verschillend van kleur, de achterste zijn bijna wit, wat duid op een eng arme afstelling. De voorste ook iets te wit (moet koffie met melk-achtige kleur zijn als ik het me goed herinner)

Nu wil ik het liefst de carburateurs helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en controleren. Eventueel synchroniseren besteed ik wel uit, daar heb ik de spullen niet voor, maar de rest doe ik liever zelf.
Ik heb even snel op het net gezocht naar een carburateur pakkingset, maar kon het niet vinden.

Mijn vragen aan het geachte forum;
Is dit de goede manier om dit probleem aan te pakken?
Zijn er nog pakkingsets (voor de carbs) te koop en zo ja waar?
Zie ik misschien iets anders over het hoofd?

Alvast bedank!

ps. in de bijlage een fotootje van mijn alpje nadat ik van de zomer een paar dagen aan de cosmetica heb besteed, ik was die standaard kleuren meer dan zat  ;)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2012 23:21 #2 door kees
Hoi Zeezeilert,

Is altijd moeilijk op een geschreven beschrijving af te gaan. Voorop gesteld dat de carbs in originele en goede staat zijn:

Voor zover je er wat aan hebt:

Zorg dat je een schoon luchtfilter erin hebt zitten. Desnoods test je zonder.

Je kunt op valse lucht testen door, als de motor loopt, remmenreiniger over de verschillende rubber aansluitdelen te spuiten. Als dit mee wordt gezogen zal de motor hierop moeten reageren. Let hierbij ook op de synchroboutjes aan de zijkanten van elke inlaatpoort op de cylinderkop. Dit zijn de 2 meest makkelijke tests die je eerst kunt uitvoeren. Maar,

Dat je bougies de verkeerde kleur hebben heeft niets van doen met de stand van de mengselschroeven. Vooropgesteld dat de choke uitstaat, word die kleur bepaald door de gasnaaldstand (mengsel tot 3/4 gas) en de maat van de hoofdsproeier (3/4 tot volgas). Het kan zijn dat die laatste wat verstopt zit. Normaal gezien heeft de hoofdspoeier geen invloed tot 3/4 gas, echter WEL als die opening door aanslag kleiner is geworden. Die naald kan dan wel omhoog komen, er wil gewoon niet MEER doorheen. Dat kan inhouden tot 3/4 gas en de lichte bougies verklaren.

Met de mengselschroef regel je hoeveel brandstof er via de statiosproeier in de venturi terechtkomt onder invloed van de luchtsproeier (die zit aan de inlaatkant aan de zijkant van de venturi) en bepaald ALLEEN de meest gunstige verhouding bij statio toerental en dat heeft de carb nodig voor oppakken bij gasgeven tot 1/8 gas. Er zijn hier dus 2 dingen van belang: zowel de luchtsproeier als de statiosproeier mogen niet verstopt zijn.

Als je de mengselschroef in de uitersten open of dicht draait zal de motor afslaan (max in = te arm - max uit = te rijk). Bij jou kan hij niet te rijk (je kunt blijven uitdraaien) dus er komt een punt dat de statiosproeier gewoon niet meer geeft en uitdraaien van de mengselschroef geen effect meer heeft.

Er kan na verloop van tijd een aanslag in de vorm van een soort gom ontstaan die de carburateurdelen (deels) kan doen verstoppen. Of een anderssoortige vervuiling. Omdat je op zowel de statiosproeier als deellast/vollast problemen vermoed, kan het zijn dat zowel hoofd- als statiosproeier van deze carb enigszins zijn dichtgeslibt onder invloed van deze gom (of anderssoortige vervuiling).

Carburateurs uitbouwen en verschillende onderdelen controleren en eventueel (laten) schoonmaken.

Maar, het kan nog zes andere oorzaken hebben hoor. Wellicht komen er nog meer suggesties naar voren.


Succes,

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2012 23:37 #3 door zeezeiler
Bedankt voor je reactie Brombeer!

Ik zag een foutje in mijn tekst, heb ik gelijk aangepast, ik wil dus de carburateurs uit elkaar halen en schoonmaken, niet de bougies ;-)

Anyway, jou duidelijke antwoord bevestigd eigenlijk mijn vermoeden dat er ook vuiligheid in de carbs kan zitten.
Nu ben ik dus op zoek naar een carburateur pakkingset, of is dat niet nodig? Ervaring iemand?

Hoe zouden de sproeiers het best schoongemaakt kunnen worden? en in het door jou beschreven geval van aanslag, hoe krijg je dat weg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2012 23:48 #4 door Hotel 317
Je kunt proberen om een tank met carburateur reiniger leeg te rijden, en dan nog eens de stand van zaken te evalueren. Forté moto power 1 is een voorbeeld van zo een onderhoudsproduct, maar elke automaterialenhandel heeft wel zijn eigen merk (Wynns?)

Het is natuurlijk geen zwarte magie, maar mocht het flesje van twaalf euro niet baten, kun je altijd nog de boel opentrekken. Vergeet dan niet de benzinekraan als eerste te controleren: Deze heeft een membraan (van de vacuümafsluiter) , en een grof benzinefilter, die storingen kunnen geven wanneer deze stuk danwel verstopt zijn.

Onderdelen haal ik meestal bij CMSNL.com vandaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2012 23:53 #5 door Hotel 317
Preventief onderdelen bestellen raad ik af. Uit elkaar halen en simpelweg kijken wat je niet vertrouwd is mijn advies. Misschien zie je wel dat bijv. de vacuümschuiven gescheurd zijn (€110-130 euro per stuk) , of (omdat je het over knallen in de uitlaat had), deze kleppen .

Dan is een tweedehands set in ene erg aantrekkelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2012 00:18 #6 door zeezeiler
Hoi Hotel,

Da's een goed idee, die carb reiniger. Eigenlijk nooit zo'n voorstander van additieven, maar in dit geval; baat het niet dan schaadt het niet, en eenvoudig uit te voeren.
Bedankt ook voor de tip om niet op voorhand onderdelen te bestellen, dat is het zetje in de rug dat ik net nodig had om (eventueel) de zaak toch maar uit elkaar te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2012 01:11 #7 door kees
De tip van Hotel is inderdaad een goedkope makkelijke. Broodje aap: ik heb me laten vertellen dat alleen dealers aan de echte shit kunnen komen en dan kost een dergelijk spulletje een veelvoud van dat tientje. Maar, het proberen waard!

Die carb heeft niet veel afdichtingen. Eigenlijk alleen een paar O-ringen, maar die zijn van zeer hoogwaardig materiaal en gaan zomaar 15 jaar mee. Het zou niet mijn eerste zorg zijn.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2012 13:54 #8 door Paul
ik weet nie maar waar ik aan zit te denken als ik je verhaal zo lees! ligt het niet aan een cdi die niet meer helemaal lekker werkt ? zoals jij het verhaal omschrijft begon bij mij de ellende ook tot de cdi helemaal stopte met werken en hij nog maar op één cilinder liep nu had ik het "geluk" dat net die cdi kapot was waar ook de toerenteller op werkt dus toen wist ik het gelijk ! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2012 14:04 #9 door Oldtimer
ff de steker omsteken dus en je weet meer.  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2012 18:19 #10 door Waffie
als je de moeite wilt nemen om er mee langs te komen.

immers wil er graag samen naar kijken en indien nodig even reingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2012 13:56 #11 door zeezeiler
Goed plan heer Mies,

Maar aangezien ik niet om de hoek woon (ca 134 km)  probeer ik eerst aan Forté moto-power te komen en kijken of dat help.
Ik laat het nog weten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2012 17:51 #12 door xrvtuur
wat dealers doen is heel weinig benzine in de tank en dan de forte erbij kiepen, en dan half uurtje stationair laten draaien. of ultrasoon reinigen, hoeft je carb ook niet uit elkaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 11:39 #13 door Two Plugs
Forte werkt idd goed, maar één product werkt nog beter, nml Fuelguard van Kent. Is bovendien in gebruik goedkoper.
Heb er mijn XLV750 weer mee aan de praat gekregen waarvan de carbs total dichtzaten met slurry van oude Euro loodvrije benzine (na 2 jaar stilstand)

Schrik niet van het gestotter en de brandlucht. Is normaal. En een teken dat het werkt:

KENT Fuel Guard II
www.kenteurope.com

Product link:
www.kenteurope.com/uk/shop/v....;sectionid=&type=Auto


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 14:07 #14 door Paul

ff de steker omsteken dus en je weet meer.  ;)

we worden genegeerd Marien ! :'( :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 16:14 #15 door zeezeiler

we worden genegeerd Marien ! :'( :(


Nee hoor, maar ik geloof niet dat het knallen in de uitlaat bij gas afsluiten door de CDI wordt veroorzaakt, het is eerder een probleem van een te arm mengsel.
Toen ik de afstelschroef verder had opengedraaid was dat knallen ook een stuk minder.

Maar wel bedankt voor het meedenken ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 17:47 #16 door xrvtuur

Nee hoor, maar ik geloof niet dat het knallen in de uitlaat bij gas afsluiten door de CDI wordt veroorzaakt, het is eerder een probleem van een te arm mengsel.
Toen ik de afstelschroef verder had opengedraaid was dat knallen ook een stuk minder.

Maar wel bedankt voor het meedenken ;-)


dat is symtoom bestrijding, om de oorzaak te vinden zou het toch wel een goed idee zijn om te controleren of de cdi's nog goed zijn

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 22:21 #17 door Oldtimer
Hehe  we krijgen bijval Paul. DE bedoeling is alleen maar om de eventuele CDI storing UIT te SLUITEN  :-* :-* :-*

Maar we willen straks wel weten wat de oorzaak was.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2012 08:06 #18 door Two Plugs
Knallen van de uitlaat kan ook het gevolg zijn van een lek. In de uitlaat, bedoel ik. Ff checken!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2012 22:22 #19 door kees
Een gare cdi veroorzaakt ook gewoon knallen in de uitlaat (onverbrand mengsel).

Sleuteldag 2010: incl. steekvlammen..  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2012 22:47 #20 door zeezeiler
Ok, ik rij nu een dagje met Forté M-P1 in mijn half volle tank, mijn bevindingen tot dusver; geen inhouden meer, geen knallen in de uitlaat.
Na een kilometer of 10 merkte ik ineens dat het begon te werken.

Ik besef me wel dat ik nog moet afwachten tot het spul helemaal uitgewerkt is en ik weer een paar keer 100% benzine heb getankt.
Ik ga het als volgt doen; vanaf morgen gooi ik er elke keer een paar liters benzine bij nadat ik thuis ben gekomen, zodat de verhouding Forté/benzine steeds schraler wordt, zo is het me aanbevolen door Bakker motorservice (hier in het dorp) waar ik het flesje kocht.

Afwachten dus, maar het eerste resultaat is bemoedigend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden