Vering strakker of andere ideeën!? TA650

25 aug 2013 10:45 #1 door Kialdajo
Vering strakker of andere ideeën!? TA650 werd gestart door Kialdajo
Hallo,

Sinds kort wéér in het bezit van een TA650. 11 jaar geleden mijn TA600 verkocht welke ik destijds maar 3 jaar heb gereden!!

Nu een leuke gevonden uit 2000 maar is bereden door een kleiner persoon en daarom zit er ook een verlaagd zadel op (wil ik veranderen) en de voor'poten' waren een 2 cm lager gezet!
Ook dit is weet terug gezet maar ik blijf het gevoel hebben dat de motor lager is dan normaal (origineel dus).
Even los van het zadel wat nog moet veranderen is mijn vraag of het misschien ook mogelijk is dat er een verlaging heeft plaats gevonden middels de achtervering??
Bij bv auto's kan je ook de vering veranderen waardoor de auto 30mm verlaagd.

Misschien is de vering in die 13 jaar wel verslechterd en zou een nieuwe achtervering helpen??

Wie o wie heeft ideeën?

Het mag al duidelijk zijn dat ik met mijn 1.98 graag weer de vertrouwde hoogte van de TA terug zie!!

Allen alvast bedankt!!

Tuur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2013 11:10 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
bij de achterveer kun je door de wartel te verdraaien de rijhoogte veranderen, je zou eens kunnen kijken hoe waar die wartel nu staat.

tuur. :)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2013 11:13 #3 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Hmm, klinkt logisch. Zal kijken of ik dat kan vinden!
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2013 16:40 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
je bent gewoon te lang voor een transalp

spijtig maar je zult je keus moeten afstemmen op iets wat beter past
tenere ktm gs 800

maar wie mooi wilt zijn moet pijn lijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2013 20:59 #5 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Ach,


te lang voor deze motor, nee hoor. Ligt er dan ook weer aan of je lange benen hebt of juist niet. En dit staat trouwens los van deze discussie. De vraag was hoe ik een verlaagde motor weer op  zijn gewone hoogte kon krijgen.
De vorige eigenaar was 1.75 en had er zeker wat aan om een lager zadel erop te zetten en wat met de vering te doen. De beide stangen bij het stuur staken ook 3 cm erboven uit. Dit alles bij elkaar zorgde voor een lagere motor.

De stangen staan weer op de originele hoogte en voor het lage zadel heb ik al iemand gevonden waarmee ik kan ruilen met een originele hoger zadel. Als ik dan ook nog iets kan met de achterveer (bijdraaien wartel) dan is de Transalp weer perfect qua hoogte.

En dus zeker niet te klein.........

Komt allemaal goed. ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2013 21:05 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Of misschien een Varadero?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2013 21:12 #7 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Bedankt voor alle goed tips!

De Varadero staat zeker op mijn verlanglijst! Kon nu leuk aan deze TA komen. Mogelijk een jaartje rondrijden op deze en dan zien we wel!
De Varadero die ik wilde was toch iets te prijzig voor de leeftijd en de km stand!!

Alles op z'n tijd.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2013 14:20 #8 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Zo dat scheelt, een originele zadel ipv het verlaagde zadel (dus te koop ;-))

Nu nog iemand vinden die mij misschien wat tips kan vinden over aan-of losdraaien van de wartel van de achtervering!

Iemand in de buurt van Nijkerk die mij daarmee kan helpen? Uiteraard zal ik het nodige Google werk verrichten want het lijkt mij leuk om het zelf te doen!

Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2013 15:01 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
In Elburg kan Hans Schaap je waarschijnlijk wel helpen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2013 15:13 #10 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Da's mooi....tx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2013 17:56 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Kan toch niet zo moeilijk zijn  :)

Met die dubbele wartel heb je een verstelmogelijkheid van een paar cm op de schokbreker. Check eerst eens even of de wartels boven of onderin zitten. Zitten ze boven dan kun je ze best een stukkie opdraaien  8)

Breng het achterwiel vrij van de grond, dan staat er iig weinig of geen druk meer op de veer.
Spuit de wartels in met wd40 oid. Dan draaien ze een stuk soepeler.
Tik mbv hamer en lange schroevendraaier de bovenste wartel los (linksom), die dient slechts als contramoer.
Draai/tik daarna de onderste op (rechtsom), ook weer mbv hamer en lange schroevendraaier.
Tot slot de bovenste wartel weer vastzetten en klaar is Kialdajo  :)

Succes met de klus!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 10:15 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650

Vwb het afstellen van je achterveer, strakker zetten. Dit is niet zomaar even wat aan die wartel draaien om hem strakker te zetten. Hier komt iets meer bij kijken.


Wat dan? het gaat ook niet om "strakker zetten" het gaat er om dat je door middel van de wartel te verdraaien de rijhoogte veranderd, bij mijn varadero kan dat gewoon met een draaiknop onder het zadel. bij een alp verdraai je de wartels.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 11:59 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Eensch met Tuur hierboven ^^

Dat verhaal van Spikes Motortips heeft een behoorlijk hoog 'klok/klepel' gehalte  ::)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 13:17 #14 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Het aandraaien van de wartel is niet bedoelt om de motor hoger te zetten. Dit is om de veervoorspanning aan te passen aan variabelen als oa; rijstijl, ondergrond, gewicht van de bereider, positie van de bereider op de motor (lengte), veerwerking/afstelling aan de voorkant (zodat de boel in onbalans raakt als je voor dingen verandert). De voorkant van de TA (en ook de AT) is al redelijk slap. span je de achterkant op, komt ie nog verder "op zijn neus" te staan. Met het aandraaien van de wartel haal je ook een stuk negatieve veerweg weg. Deze ben je nodig om in bijvoorbeeld een sportieve bocht die niet geheel vlak is het rubber op de straat te houden. m.a.w. is je negatieve veerweg op, til je motor de voetjes van de vloer en heb je dus geen grip meer.

Zomaar wat draaien zou ik dus niet aanraden en het verhaal is dus zoals eerder genoemd ff wat ingewikkelder dan sommigen hier doen voorkomen.

Nu ga ik er wel vanuit dat jouw gewicht hoger ligt dan die van de vorige eigenaar. je zult ook verder naar achteren zitten door je lengte. Dus je er zal wel voordeel te halen zijn uit het afstellen van de vering (voor en achter) maar afstellen is wat anders dan omhoog draaien.

succes!
PS. ik heb zelf een upgrade laten uitvoeren door hyperpro. wereld van verschil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2013 15:30 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Een heel verhaal, maar je hebt het zelf al over de lengte van de berijder dus dan komt ie achter toch hoger te staan.
Ik geloof niet dat het verhogen van de veervoorspanning veel effect heeft op de negatieve demping (rebound).
Ik ga met Tuur mee.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2013 09:46 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Idd, niet ingewikkelder maken dan nodig is  ::)

De 'veervoorspanning' is niks meer of minder dan rijhoogteverstelling. Met het verdraaien veranderd er niks aan de veerconstante en al helemaal niet aan de demping.

Het idee van de rijhoogteverstelling is dat als je je motor zwaarder belast dan normaal (met duo en/of bagage), je de rijhoogte weer terug kunt brengen op het oorspronkelijke, zodat de geometrie en dus het stuurgedrag van de motor weer hetzelfde is.
Het is idd wel zo dat je met de rijhoogteverstelling ook de negatieve veerweg (of 'static-sag') beïnvloed. Een bepaalde mate van negatieve veerweg is nodig om kuilen in de weg op te kunnen vangen, zonder dat het wiel wegcontact verliest.

Het heeft er echter alle schijn van dat bij de motor van TS de veervoorspanning gebruikt is (icm het doorsteken van de voorpoten) om de motor te verlagen. Niet helemaal waar het voor bedoeld is, maar wel een eenvoudige en doelmatige methode, waar ikzelf dan ook weinig moeite mee heb.
De voorpoten zijn inmiddels weer op originele hoogte teruggezet, dus indien de achterkant nog te laag staat zeg ik: opschroeven die handel  :)

Het gaat mij écht te ver om dan gelijk termen als 'pas op' of 'levensgevaarlijk' te roepen  ::)

Mijn 2 centjes  ;)

Grtz.
René




TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2013 23:37 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Dus na aankoop van een kleiner persoon de voorpoten weer 3 cm omhoog gezet, zoals origineel bij verkoop. Een origineel hoog zadel erop en nu de achterzijde weer hoog!

Heerlijk! Rijdt niet alleen lekkerder maar ziet er ook 'forser' uit!


Ja dat klopt, als de motor hoger op de pootjes staat ziet ie forser uit, ik heb mijn Dero 3.5 cm verlaagd en die lijkt nu op een forse scooter.  :))
Als je je motor aan de voorzijde hoger zet zal de rechtuit rijeigenschap beter worden maar zal ie iets minder lekker door de bochten gaan.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2013 11:02 #18 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Om deze topic, wat mij betreft, te sluiten. Alles gelukt! Naast het terugzetten van de voorpoten op de gewone hoogte en een origineel zadel ook de achterveer te pakken genomen!
De wartel was aardig omhoog (linksom) gedraaid waardoor de motor (zithoogte tov grond) lager werd!

Niet geheel maximaal aangedraaid maar de motor is aan de achterzijde ook ruim 3,5cm hoger gekomen.

Al met al, zit prima nu!

Volgende stap is mijn achterdemper!!

Bedankt voor jullie reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2013 14:30 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
@Kialdajo, tops dat het opgelost is!

Lees hier als 'langpoter' van 2,04 m veel over lengte vv zithouding....

Kleine opmerking, los van dit topic.. Lees vaak dat men denkt de zithouding te wijzigen door het aanpassen van de vering.
De zithouding wijzigt als je het zadel, de stuurhoogte of de stepjes aanpast (of een combi van alledrie) ;)

Niet door de motor qua vering te verhogen / verlagen.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2013 14:39 #20 door Kialdajo
Beantwoord door Kialdajo in topic Vering strakker of andere ideeën!? TA650
Klopt 'bijna' allemaal! Dat van die stepjes heb ik 'nog' niet gedaan!

Mij ging het ook met name om de hoogte vd motor!

Dus het zitgedeelte tov de grond. Door verandering achtervering is deze zeker veranderd en inderdaad, de cm's tussen zadel en steps is dan hetzelfde gebleven!

Zou ik nog 2-3 cm winst kunnen halen door de stepjes te verlagen?

Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden