Motor uitval en startprobleem

03 sept 2013 14:57 #21 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Als ik goed de vorige reacties lees dan is er waarschijnlijke sprake van twee storingen,

Storing 1: NIET STARTEN, mogelijk door onbetrouwbare accu, slecht contact, draadbreukje

en Storing 2: INHOUDEN, STOTTEREN, UITVALLEN, mogelijk door een defecte CDI of stekkertje daarvan

Toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2013 15:00 #22 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Motor uitval en startprobleem
Zal mijn opmerking vna hierboven over de kapote accu ff uitwerken: op een 750 intruder was het probleem: soms wel, soms niet starten. Als hij liep, viel op de snelweg bv soms ineens het vermogen weg. soms pakte hij weer op, soms was de vluchtstrook en een peuk nodig om hem weer aan te krijgen. Oorzaak: in de accu een gebroken plaat, die soms kortsluiting maakte in de accu. En soms dus ook niet. Dus soms keurig 12 volt, dan weer 10, dan weer 0 volt. Duidelijker? Probeer eerst eens een nieuwe accu, na 5 jaar zowiezo geen overbodige luxe.

toevoeging: reactie op je zojuist geplaatste bericht: kan dus volgens mij alletwee de accu zijn.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2013 15:30 #23 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motor uitval en startprobleem
Nieuwe accu kopen, zit er toch een keer aan te komen en is relatief eenvoudig te vervangen (en niet zo heel duur).
Ook even massa op het frame/blok checken als je dan toch aan de slag bent. Losmaken, schoonmaken en weer goed vastmaken.

Dan weer testen en verder kijken :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2013 16:01 #24 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Iedereen bedankt voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2013 23:55 #25 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Hoi Danny,

Heel erg bedankt voor het aanbod!

Het is echter niet meer nodig. De monteur had onverwachts vandaag tijd en is met de TA aan de gang gegaan.
Bleek dat er ooit eens een alarmsysteem was gemonteerd die zeer amateuristisch verwijderd is.
Zie de foto's.













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2013 10:32 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor uitval en startprobleem
Mooi dat het is opgelost, maar wat was dan de echte oorzaak.
Af en toe niet starten en afslaan werden die beide veroorzaakt door het oude alarmsysteem.??

Ik ga er even vanuit dat er een kabel naar de CDI onderbroken werd door het alarm in dat geval.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2013 12:49 #27 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motor uitval en startprobleem
Tja, dáár had natuurlijk niemand aan gedacht: het alarmsysteem dat er niet (meer) was ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2013 18:40 #28 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Door de monteur is in september de bedrading compleet nagelopen en gerepareerd en de benzineslang vervangen.
Heb daarna een aantal keren zonder problemen gereden en kreeg zowaar weer het vertrouwen terug in mijn Alpje. Helaas vandaag, na een rit van 20km (ca 8 uur stilgestaan), niet kunnen starten.
Uiteindelijk aangeduwd en naar huis gereden. Is gelukkig onderweg niet uitgevallen, maar de motor liep zeker niet mooi (schokkerig).

Het oude probleem lijkt te zijn teruggekeerd.
Ik baal er enorm van en heb besloten om er dit jaar niet meer op te rijden. De motor is zoals ie nu is gewoon niet betrouwbaar.  :(
Heeft iemand suggesties voor de volgende te nemen stappen?
Nieuwe accu en vervangende  CDI?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2013 09:22 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor uitval en startprobleem

Heeft iemand suggesties voor de volgende te nemen stappen?

Storing 2: INHOUDEN, STOTTEREN, UITVALLEN, mogelijk door een defecte CDI of stekkertje daarvan

Toch?


De eerder genoemde suggesties gewoon proberen.

Ik gok 99% op de CDI.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2013 23:43 #30 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Oké dat wordt dus een nieuwe CDI kopen.

Op eBay zie ik ze voor rond de 100 euro (tweedehands).
Weet iemand hier nog een adresje voor nieuwe (betaalbare en betrouwbare) CDI's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2013 07:43 #31 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Motor uitval en startprobleem

Oké dat wordt dus een nieuwe CDI kopen.

Op eBay zie ik ze voor rond de 100 euro (tweedehands).
Weet iemand hier nog een adresje voor nieuwe (betaalbare en betrouwbare) CDI's?


www.msd-motorbandenservice.nl Niet alleen voor banden ;)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2013 10:28 - 15 dec 2013 09:53 #32 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motor uitval en startprobleem
hallo,

ik ben haast zeker dat het niet de cdi is, (vanaf de enkele unit komen die problemen haast niet voor dus even uitwisselen geeft een beter beeld dan direct en andere kopen
(je hebt al veel te veel uitgeven aan oplossingen die achteraf dus geen oplossing waren.

spijtig dat je al die problemen hebt gehad maar ben er van overtuigd dat oorzaak en gevolg  nog zeer onduidelijk zijn.
je slecht starten is 1 oorzaak en je slecht lopen een andere
De foto van de bedrading laat mij zien dat er een extra plus is getrokken via het contact
waarvoor is mij niet bekend maar staat los van het probleem.

mijn uitleg

een startmotor draait direct op de accu en staat dus totaal los van de rest maw of de motor wel of niet start
als ze dus niet draait is er een stroom probleem dat zowel in de aanvoer als in de accu kan liggen
een meting onder belasting kan uitsluitsel geven
bedenk dat wanneer het buiten kouder wordt de accu het zwaarder heeft en dus buiten de deur niet start maar binnen wel simpel omdat de binnentemp hoger is.
mijn advies: andere accu proberen en oplaad systeem controleren

als de laadspanning niet in orde is kan de motor gaan over slaan  en andere elektrische storingen geven

de volgende aanpak is dan te kijken of de motorfiets wel start en dus aanslaat

is dit met overslaan dan zal je dus  moeten bepalen of er een elektrisch probleem is of dat het een brandstof probleem is

ik gok eerst op een brandstof probleem omdat  je ons de indruk geeft dat ze pas na enkele minuten problemen gaat geven (warme motor)

de choke is altijd verdacht maw te rijk en daar hoeft niet altijd een benzine lucht voor te zijn
daarna komt vervuiling algeheel

als dit geen soelaas biedt kun je verder zoeken in de richting van bougies-bobine en dan pas cdi (goedkoper naar duurdere oplossingen)
maar ik denk dat het probleem en dus de oplossing niet zover komt en al eerder getackeld zal zijn

ondanks de afstand ben ik er zeker van dat we het op kunnen lossen en jij je vertrouwen weer helemaal terug kunt krijgen

nog wel een vraag van mij.

is het een 25 KW uitvoering want dit staat zowat gelijk aan problemen tav een mooie motorloop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2013 17:26 #33 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Hoi Waffie,

Bedankt voor uw bericht.
Het betreft een standaard uitvoering XL 600V, geen 25 kw.

Heb vandaag de spanning van de accu gemeten.
Bij stilstand: 12,08 V, met verlichting aan 11,45 V.
Meerdere keren geprobeerd te starten, startmotor draaide maar sloeg niet aan. Spanning gezakt naar 11,41 V. Accu laadde daarna per seconde op met 0,01 V.

De accu die er nu in zit komt uit 2008 en is een Yuasa YB12.

Gezien deze waardes ga ik eerst een nieuwe accu kopen. (denk een Motobatt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2013 18:41 #34 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motor uitval en startprobleem
hallo
de spanning van de accu zegt niets over de mogelijkheid om ca 140 amp te moeten leveren voor de startmotor

al denk ik ook dat de accu een veroorzaker is van het niet rondkomen van de start motor
neem anders de moeite om mogelijk langs de transalp kenners te rijden of in sprundel  of in elburg


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 22:07 #35 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Even een update. Na een maand stilstand heb ik afgelopen zaterdag een nieuwe accu (van Motobatt) gekocht en geplaatst.
De motor start nu weer in een keer, en loopt mooi. Heb er de afgelopen twee dagen zo'n 80 kilometer mee gereden, vooral korte stukjes.
De motor loopt mooi en is niet meer uitgevallen.

Nu afwachten of het oude probleem in de toekomst weer terugkeert...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:09 #36 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Motor uitval en startprobleem
Controleer je laadspanning voor de zekerheid nu je zeker weet dat je accu (nog) goed is.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:39 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor uitval en startprobleem

Controleer je laadspanning voor de zekerheid nu je zeker weet dat je accu (nog) goed is.


Absoluut doen.
Je accu kan eerder defect zijn geraakt door te hoge laadspanning.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2013 00:16 #38 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Hoi.

Vandaag de laadspanning van de accu gemeten.

Contact aan:                ca.  12, 5 V
Stationair (geen verl.):  ca. 13,8 V
Stationair (verl. aan):    ca. 12,7 V
3000 toeren (geen verl.) ca. 13 V
3000 toeren (verl. aan) ca. 15 V

Is dit zoals het hoort?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2013 00:57 #39 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motor uitval en startprobleem
geef me eens zo zelfde lijst bij 5000 rpm

die 15 volt bij 3000 rpm is hoog

maar dat kan ook aan je meter liggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2013 20:28 #40 door Bjorn
Beantwoord door Bjorn in topic Motor uitval en startprobleem
Vandaag eindelijk de tijd gevonden om te meten.

Bij 5000rpm zit ik op:

Licht uit: ca.  16.15 V en oplopend
Licht aan: ca. 13.15 V en aflopend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden