Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp

13 mei 2009 20:48 #1 door bvndb
Ik ga zaterdag naar een 2e hands Transalp kijken.
Ik rijd al 27 jaar met een 250CC moto maar zoek nu iets krachtiger.
Het bouwjaar is volgens de verkoper 1999.
Op de KM meter staat 19000Km
Heeft er iemand aanwijzingen voor mogelijke problemen waar ik op moet letten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 21:05 #2 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
19000 km voor een motor uit 1999? Dat is wel heel erg weinig zeg.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 22:02 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Ga naar de algemene site transalpclub.nl en dan het kopje algemene techniek. Daar staan een hele lijst met aankooptips en nog veel meer.
Een van '99 met 19.000km kan, maar dan moet ie haast wel in nieuw staat zijn of als pekelfiets zijn gebruikt.

Succes iig!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 13:51 #4 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Hij is blijkbaar van 1996 volgens het kadernummer (even navraag gedaan bij Honda)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 16:54 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Staat ie op marktplaats?

Als het een versie is met enkele remschijf voor dan is het zo goed als zeker één van voor 1999.
Maar ik zou zeggen maak foto's bij het kijken en neem dan gelijk even het plaatje met gegevens op de zijkant van het frame mee daar kunnen we direct uit herleiden uit welke bouwjaar de motor is.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 19:13 #6 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Weet ff niet waar je woont maar zag net bij Mulders Motoren in Veendam een transalp uit 1994 met 16 nogwat duizend op de tellerd. Puntgaaf origineel, 2 tinten groen.
Als ikke het geld had zouik zomaar zelf geïnteresseerd zijn.
€2500 euri of in die richting.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 20:25 #7 door GJ.
Beantwoord door GJ. in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp

Staat ie op marktplaats?

Als het een versie is met enkele remschijf voor dan is het zo goed als zeker één van voor 1999.
Maar ik zou zeggen maak foto's bij het kijken en neem dan gelijk even het plaatje met gegevens op de zijkant van het frame mee daar kunnen we direct uit herleiden uit welke bouwjaar de motor is.

1997 Is het eerste jaar met dubbeleschijf rem

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 20:32 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
ah, ik wist niet meer 100% zeker of het '97 was  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 21:44 - 14 mei 2009 21:46 #9 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Ik durf het bijna niet te zeggen €1300. De enige schade die ik kan vinden is een barst in de kuip en wat roest aan de uitlaat. Voor zover ik kan zien is de motor nog niet open geweest. Zaterdag ga ik een uitgebreide proefrit doen en al de aandachtspunten die ik tot nu toe op het web gevonden heb nakijken.
Ik ga ook een staaltje van de motorolie nemen en nakijken op vezels of ijzersporen.
Iemand nog typs.
Ik zal hem flink moeten opkuisen maar als de motor nog ok is.
Ik ben vrij handig. Enkel voor verborgen motorschade ben ik wat bang.
De verkoper geeft ook een jaar waarborg dus ik denk niet dat ik een slechte koop doe.
Weet er iemand of je de kuip los kan krijgen?
Teller geeft 15000 op ..... geen 19000 sorry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 22:45 #10 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
1300euro.....dat is zeldzaam....
Welke kuip bedoel je? Want eigenlijk al het plastic is makkelijk te verwijderen van de transalp. Het wijst zichzelf eigenlijk. Alleen de topkuip waar de ruit+lamp op/in zitten is wat moeilijker.

Is de motor optisch zo slecht of wil de eigenaar er zo vreselijk graag vanaf. Het laat inderdaad wel wat ruimte voor twijfels zo. Maar tja, je zou ook mazzel kunnen hebben.

succes met de keuze

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 08:21 - 15 mei 2009 08:32 #11 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
De beschadiging van de kuip is als volgt. (ik heb jammer genoeg nog geen foto's dus een tekeningetje)



Ik heb maar een angst en dat is dat er met de teller geknoeit is.Ik vind het zelf ook onwaarschijnlijk die prijs.
Als ik de motor zie ziet alles er ok uit. Geen olielekken,geen gebarsten darmen,geen olieverlies rond de vering,geen lekken aan de zichtbare pompjes, banden zijn ok. Het enige wat ik zie is een zielige machine die niet met hart en ziel onderhouden is. Hij ziet er vuil uit met hier en daar heel oppervlakkige roest (behalve de uitgang van de uitlaat). De ketting is ook wat geroest maar de tandwielen zijn gaaf!!! Ik ben momenteel heel nerveus voor morgen en hoop dat ik geen slechte keuze maak. Ik kijk er naar uit om de machine een nieuw leven te geven en terug volledig op te werken maar als er natuurlijk verborgen motorschade is dan ben ik wel de pineut. €1300 is natuurlijk niet echt veel geld maar toch. Ik heb heel hard moeten zeuren bijn mijn partner om de koop te mogen doen. Ik kijk al jaren uit naar een Transalp en nu zie ik die machine....
Hopelijk ben ik goed voorbereid voor morgen. Ik heb deze week het volledige web afgezocht naar info en heb ondertussen de Haynes maual voor XL600 al 4 keer doorgenomen
Als er nog last minute tips zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 09:42 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Je fotootje toont een alp van het 2000 model.

Als de schade daar duidelijk is, dan is denk ik wel sprake van een valpartijtje. Dat hoeft op zich niet kwaad te kunnen.

Let nog even op, of de wielen in lijn staan. Kuip moet er relatief eenvoudig vanaf kunnen. (Alhoewel ik het bij dat model zelf nog nooit gedaan heb).

Verwacht dus eerder problemen als gevolg van valschade, dan motorisch.

Hou ons op de hoogte.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 10:57 #13 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Dat is ook wat de verkoper me zegt.
Hij heeft zijn eerste kleine valpartij gehad en is daardoor bang geworden.
De wielen in lijn. Bekijk ik dat gewoon op zicht of is daar een truuk voor ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 19:28 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
iig een stukje rijden. Als de motor constant naar links of rechts trekt dan is er iets goed fout (frame krom oa)

Ook, als je durft, even de motor met losse handen uit laten rijden als je een vaartje hebt. Dan voel je nog makkelijker wat ie doet. Even lekker doorremmen is ook belangrijk mogelijk dat de motor dan naar links of rechts trekt. etcetcetc...... M.a..w. een goede proefrit maken.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 12:36 #15 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp

19000 km voor een motor uit 1999? Dat is wel heel erg weinig zeg.

Ik kocht mijn 650 (bj 2000, 1e kenteken 2001) toen hij 4 jaar oud was met (echt) 7200km op de teller. Kan dus best wel. Overigens staat hij nu op 117000 en heb ik nog nooit problemen gehad. Kan dus een goede deal zijn!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 20:20 - 16 mei 2009 21:10 #16 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Ik heb hem. 1e inschrijving 19/03/1997
-Een testrit van +/_ 30KM gedaan en stilgevallen op de autostrade (benzine was op  ::) ) Op reserve gezet en terug verder.
Staat er trouwens geen benzinemeter op of kan dat geplaatst worden.
-Motor stond koud en hij startte ven de eerste keer (met choke)
-Stadsverkeer gereden en remmen uitgetest. Hij blijft perfect recht.
-Een privaat terrein opgereden en wat snelheid gemaakt .Handen los en hij blijft keurig recht.
-Autostrade op en hij trok perfect op. geen rare geluiden, geen vibraties zelfs niet bij sterke wind 140KM/H op zijn sokken.
-Dikke Schroevendraaier tegen motordeksel gehouden en andere kant tegen het oor. Geen tikkende kleppen gehoord.
-De kabels nagekeken. Alles lijkt ok.
-Batterij is nieuw (8 maanden)
-Ik denk dat met de km teller geknoeit is (te laat gezien) Al de kabels hangen met zwarte bandjes vast. De KM kabel met een wit spanbandje. Mogelijk vervangen na stuk ik weet het niet zeker.
-Achterband is nieuw. Voorband moet ik binnen het jaar vervangen.
-Een beetje olie afgetapt. Geen vlokken, vezels, metaalschilfers.
-Remblokjes staan op +/- 80%.
-Er ontbreken wel wat schroefjes aan de kast.
-Slot benzinnestop is verschillend van de contactschakelaar.
-Helmslotje gaat jammer genoeg niet open (Kan dat vervangen worden?)
-Ketting is licht geroest. Ik heb ze nu gesmeerd en ziet er terug ok uit.
-Voorvork staat mooi recht. al de spaken zijn heel en gespannen (wel vuil)
-Uitlaat vertoont wel veel roest (oppervlakkig)
-Rechter flank vooraan is gebarsten
-Ik rijd al 27 jaar met een 250CC maar dit was een ervaring.
-Voordelen : enorm vlot in het verkeer, enorm stabiel, Een heel ander gevoel dan mijn 250 die op 120km/h buiten adem is.
-Nadeel... ik kan amper met mijn voetjes aan de grond  ;D . stabiel houden is echter geen probleem maar met mijn 250 kon ik mijn voeten vlak op de grond plaatsen.

* Enkele vragen voor de kenners onder jullie.
-De uitlaat is wel flink geroest. Valt dat op te kuisen en te spuiten of is dat verloren werk.
-Ik zag een ventilator voor geforceerde koeling van de radiator. wanneer gaat die beginnen werken?
-Weet iemand waar je spuitlak van de juiste kleur kan krijgen. Ik ben vrij goed met polyester en krijg die kap wel terug in perfecte staat als ik geen nieuwe kan vinden.
-Waar kan ik sleutels laten bijmaken.
-Ik zag dat er onderaan de mogelijkheid is om een dubbele staander te plaatsen. Is het normaal dat die er niet opzit ?
Weet er iemand waar  je het instruktieboekje (al dan niet digitaal) kan verkrijgen.
Dat is het voorlopig. verdere vragen volgen later als dat mag .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 23:35 - 16 mei 2009 23:36 #17 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp

* Enkele vragen voor de kenners onder jullie.
1. -De uitlaat is wel flink geroest. Valt dat op te kuisen en te spuiten of is dat verloren werk.
2. -Ik zag een ventilator voor geforceerde koeling van de radiator. wanneer gaat die beginnen werken?
3. -Weet iemand waar je spuitlak van de juiste kleur kan krijgen. Ik ben vrij goed met polyester en krijg die kap wel terug in perfecte staat als ik geen nieuwe kan vinden.
4. -Waar kan ik sleutels laten bijmaken.
5. -Ik zag dat er onderaan de mogelijkheid is om een dubbele staander te plaatsen. Is het normaal dat die er niet opzit ?
6. -Weet er iemand waar  je het instruktieboekje (al dan niet digitaal) kan verkrijgen.
Dat is het voorlopig. verdere vragen volgen later als dat mag .....


1. Maak eens een foto. Zoals je waarschijnlijk weet is het eerste wat roest de uitlaat. Mogelijk valt het allemaal wel mee en kan je met schuren en speciale verf het al mooi oplossen.
2. De koeling van een Transalp doet er ENORM lang over voordat hij aangaat. Je hebt je zeker meerdere malen afgevraagd of ie niet kapot is voordat hij aanslaat. Pas als hij in het rood loopt en hij doet niets moet je bang worden tot die tijd gewoon lekker rijden. De temperatuur meter komt nauwelijks omhoog alleen maar bij langzaam rijden (in de stad) en in de zomer zie je echt beweging(kjes).
3. Gezien je taalgebruik heb ik het idee dat je in België woont geen idee waar je dat daar kan regelen.
4. Gewoon bij een sleutelmaker. De sleutels van dat bouwjaar zijn niet beveiligd voor zover ik weet. Dit komt wel bij het model 2001, daarin zit het HISS systeem namelijk. (startonderbreking)
5. Het is normaal dat deze er niet opzit, hij is wel volledig voorbereidt en relatief gemakkelijk te monteren. Hij is overigens ook gewoon zonder enig probleem nog leverbaar.
6. Deze stuur ik in PM naar je toe!

Veel plezier en geluk met de Transalp!  ;)


Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2009 09:31 #18 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Hoi Timy,
Knap dat je merkt dat ik van Belgie kom. Toch niet erg hoop ik. Stiekem op een Nederlands forum binnengeslopen  :o
De spuitlak heb ik ondertussen gevonden op een Nederlandse site. Iemand daar ervaring mee. (Ik bedoel met de kleurechtheid van de lak)
www.japartsweb.nl/product_info.php?cPath...8&products_id=482717
Hieronder 2 fotootjes van de uitlaat. Ik denk dat dat ook wel goed komt.



Weet er iemand een adres waar je de schroefjes van de kuip kan bestellen want er zit zo wat van alles door elkaar.
Je zegt dat de middenstand leverbaar is. Heb je een (web) adres waar ik hem kan vinden.
De standaard staander is licht gebogen. Is dat normaal of moet hij mooi recht zijn .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2009 09:39 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Ziet er allemaal goed uit.
Uitlaat valt nog reuze mee kwa roest, dus is echt alleen maar oppervlakkig.
Kuip schoefjes..., honda-prijzen, dus errug duur.... Maar de meeste motor dealers moeten het gewoon kunnen bestellen voor je.

Als je even op zsf-motorrad.de/ kijkt, je chasis nummer in voert, kun je vrijwel alle onderdelen terug vinden met hun (honda) prijs. Voor die prijs moet het ook bij de dealer te krijgen zijn !

Aftermarket is er best veel te krijgen, weet zo 1-2-3 niet waar, maar anderen misschien weer wel.

Zie trouwens dat het achterbandje vrij vierkant is afgesleten. Vorige eigenaar durfde volgens mij niet echt door de bocht.

Als ik je avatar even bekijk, is hij misschien wel op kenteken gezet in 97, maar is zeker geen 97-er model. De jouwe heeft nog een enkele schijf voor.

Maar goed, maak hem naar je eigen wensen, en je zult er nog jaren plezier van kunnen hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2009 10:09 #20 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
Motozoom.nl heeft het eea, dit ----> www.motozoom.nl/index2.cfm?bestelnummer=10046715 is bijvoorbeeld een middenbok.

Gewoon even lekker snuffelen naar onderdelen. Er is ook heel veel via gewone 2e hands advertentiesites te krijgen.


Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden