Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

27 mei 2014 22:22 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

Gaf meer dan 17 volt aan bij 2000 toeren.  Die is dus niet helemaal fris meer.


Daar is de accuboer heel erg blij mee >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 09:38 #22 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

Daar is de accuboer heel erg blij mee >:D


Dat klopt.  Een nieuwe accu is ook al binnen, gekocht n.a.v. een ander draadje op het forum bij Motorcorner in Venlo (scherpe prijs).  Heb nog geprobeerd die oude accu te redden door 'm een aantal dagen aan mijn electronische  lader te hangen (met een programma laadcyclus incl. ontladen, opladen enz.).  Had geen effect, twee keer starten en de accu deed opnieuw niets behalve borrelen......

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 15:41 #23 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

Hoi Bikkel,
Bedankt voor je uitleg nogmaals. Kan me er nog weinig bij voorstellen, denk dat dat komt omdat ik de spanningsregelaar nog niet echt goed bestudeert heb.
Dus het ligt hopelijk niet aan jouw uitleg. Ik wacht rustig een foto(, of meerdere foto's  >:D) af. Duurt toch nog even voordat ik mn spullen binnen heb!
Thanks
StijnStijn


hierbij de beloofde foto's moet het helaas in twee reacties doen, daar je er maar 4 mag plaatsen

ik heb de oude SR dus gesloopt, zoals je ziet, en een nieuwe er tegen aan geschroefd


NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2014 15:42 #24 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

Hoi Bikkel,
Bedankt voor je uitleg nogmaals. Kan me er nog weinig bij voorstellen, denk dat dat komt omdat ik de spanningsregelaar nog niet echt goed bestudeert heb.
Dus het ligt hopelijk niet aan jouw uitleg. Ik wacht rustig een foto(, of meerdere foto's  >:D) af. Duurt toch nog even voordat ik mn spullen binnen heb!
Thanks
StijnStijn

en hier deel twee

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 13:05 #25 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Vandaag de 'Poolse' spanningsregelaar gemonteerd.
Was voor mijn '88 er Transalp niet bepaald 'plug & play'.
De twee gaten waar de spanningsregelaar op de bouten van het frame moeten worden vastgezet zaten in een soort 'schacht' , moest eerst een stukje van die verhoging uitboren/ wegfrezen om genoeg ruimte te hebben om de unit met de twee moertjes vast te zetten aan het frame.
Toen bleek dat 1 van de stekkers, die met de 3 gele draden, ook nog een kopie was van die aan de draadboom zat. 
Heb de 'mannetjes' -stekker van de oude spanningsregelaar afgeknipt en vastgesoldeerd aan de nieuwe unit. 
(drie gele draden wel genummerd om verwisselen te voorkomen, had dat eigenlijk iets uitgemaakt, als ik die zou hebben verwisseld?) ::)
Accu laadt wel weer zoals het moet, gelukkig!

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 13:15 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

had dat eigenlijk iets uitgemaakt, als ik die zou hebben verwisseld?) ::)


Nee.
Is wisselspanning.
In een ander topic het verslag van het slachten van de SR.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2014 18:42 #27 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Ook ik heb vandaag de spanningsregelaar gemonteerd en kwam met het probleem van een verkeerde stekker. Maar heb er wel wat van kunnen maken. Ook het probleem met het vastzetten kwam ik tegen. Maar hij zat zo muurvast met het passen dat ik hem mooi heb laten zitten.

Ik heb nu een spanning van 13,99 of 14 volt. Zowel bij stationair als bij 5000 toeren. Is dit oke?


Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2014 21:10 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Perfect.
Houden zo.  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2014 16:40 #29 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Ja hoor! Stijn heeft weer problemen! Nu in Italië.

Accu leeg, aanduwen en hij loopt weer, accu laadt niet bij.

Heb de accu met acculader opgeladen en heb nu deze waardes:

Accu, niet ingebouwd, gemeten op de polen: 13,05 volt
Stationair (1500 toeren) 12,60 volt
5000 toeren 12,80 volt
Bij starten zakt hij heel even terug naar 10,90 volt

Alles gemeten met verlichting aan, het kan niet anders, het is een Amerikaan.

Betekent dit nou WEEEEER een kapotte spanningsregelaar?

Accu was trouwens aan het droogkoken, niveau zat net iets boven de minimumstreep, heb hem aangevuld en toen opgeladen.



Ik heb tijdens mijn rit door Lausanne gereden, het was 32 graden en heb alleen maar stapvoets gereden. Kan dit de oorzaak zijn geweest van een te hete spanningsregelaar? Welke knuppel heeft trouwens bedacht om een spanningsregelaar vlak boven de uitlaat te monteren??

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2014 18:01 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Ik heb vorige zomer een paar uur lang stavoets rondgekropen bij 40+ graden. Alleenik ging aan de kook.
Dus dat lijkt me niet de oorzaak :)

Heb je de accu na je vorige problemen vervangen of is dit nog je oude?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2014 18:30 #31 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Ik heb zowel de accu als spanningsregelaar vervangen. Zit nu in Luxemburg. M'n lieve moeder was zo vriendelijk mijn oude accu mee te nemen. Deze ligt momenteel aan de lader.

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 15:18 #32 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Spanningsregelaar lijkt me onwaarschijnlijk. Alleen de laadwaarde is aan de lage kant.
Moet rond de 14 volt zijn bij 5000 rpm.
Accu is meest verdacht. Maar als het al een nieuwe is zou dit geen reden kunnen zijn.
Ik vermoed ergens een kortsluiting in je circuit, en het meest waarschijnlijk is dat aan de hand terwijl je motor loopt.
Probeer eens een aantal zekeringen eruit te halen en dan weer de laadspanning meten. Verlichting bijvoorbeeld en andere aansluitingen die niet nodig zijn om de motor te laten lopen.

Ik vermoed dat de laadspanning dan wel hoger komt.
Droogkoken is een continue proces, dus wanneer de laadspanning NIET boven de 15 volt komt KAN hij niet droogkoken of er moet een permanente hoge stroom vloeien naar massa. In dat geval wordt de accu dus overbelast.
Bij een goede accu zal dan ook de spanning niet te ver instorten.
Dit kan alleen niet al te lang duren, want uiteindelijk begeeft de accu het en blaas je ook weer je SR op.

Heb je trouwens je aan  SR gevoeld of hij ( te ) heet werd. ??


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 15:33 #33 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Thanks Oldtimer voor je verhelderende antwoord. De spanningsregelaar wordt inderdaad wel erg warm of het te heet is durf ik niet te zeggen.
Als ik de zekering van de koplamp eruit haal kan ik niet eens starten (soort beveiliging van de Amerikaanse versie).

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 15:39 #34 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Even de stekers van de lamp zelf eraf. ;)

Warm moet de SR wel worden, maar heet is toch wat anders.

Waar het om gaat is dingen uitsluiten. Desnoods haal je de lamp eruit.
Loop ook alle kabels even na en zoek naar gesmolten omhulsels e.d.
Stekers die gecorrodeerd zijn enzovoort.
Als de garage het moet zoeken wordt het erg duur.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 18:52 #35 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Zojuist alle lampjes eruit gehaald. Enkele hadden wat corrosie, opgeschuurd en teruggezet.
Stekkertjes onder het zadel allemaal losgemaakt, opgeschuurd en teruggedaan.

Nu zit ik op 5000 toeren bij de 13,49 volt. Duidelijk een corrosie probleem dus.
Is dit voldoende?

Zo niet, wat te doen? Nog een keer alles los en schoonmaken?
Kan het nog een massaprobleem zijn?

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 19:20 #36 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Meteen massa gecheckt. Is prima. Toch opgeschuurd en voltage vergeleken met andere plekken die als massa kunnen dienen.
Alle lampjes eruit gehaald en eruit gelaten. Ik kom nu niet hoger dan 12,39 volt
Ook alle zekeringen geprobeerd, 1 voor 1. Allemaal een minimaal verschil van 0,01 tot 0,10 volt

Wat nu te doen? 4de accu kopen. :-(

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 20:57 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?

Nu zit ik op 5000 toeren bij de 13,49 volt

Ik kom nu niet hoger dan 12,39 volt


Deze 2 snap ik dus niet.
De ene keer meet je dus de juiste spanning en daarna meteen een lagere.

andere plekken die als massa kunnen dienen


Die zijn er echt maar een paar.

1 is uiteraard de - van de accu
2 is de massa aansluiting bij de startmotor op het blok
3 de massa aansluiting onder het zadel op het frame.

Alles wat jij verder massa noemt kan dus een slecht contact hebben met de echte massa.
Hierdoor krijg je ook dergelijke meetfouten.

Ik weet niet waar je in Brabant woont maar anders wip je maar eens langs.
Meten we samen even.
Maar vanaf Italië lijkt me nu ff te ver  ;) ;)





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 22:26 #38 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
Ik ben vandaag weer terug gekomen in het koude euhh warme kikkerlandje.

Heb wel enigszins haast bij een oplossing, want ik ga zaterdag eind van de dag weer weg op mn tweewieler.

Oldtimer, ik stuur je even een PB!

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden