transalp pd06 nieuw leven inblazen ???

26 jan 2015 19:12 #1 door stamtrans
transalp pd06 nieuw leven inblazen ??? werd gestart door stamtrans
hallo
ik hen een transalp pd06 gekregen van mijn broer deze heeft 2 jaar stil gestaan nadat hij tijdens het rijden zijn achterwiel plots blokeerde en de motor vast sloeg volgens hem.
nu na 2 jaar te hebben stil gestaan hang ik er een nieuwe accu aan en hij starten meteen geen probleem.
nu is mijn vraag wat zou dat geweest kunnen zijn .
ik heb de radiateur er af en de koelvloeistof was helemaal verroest.
kan het een warm loper zijn geweest of iets anders ik heb geen idee maar wil het wel graag weten voor ik verder ga met het opknappen

hopelijk hebben jullie een paar goede adviezen

groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2015 19:18 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
Ik zou eerst eens kijken of er nog wel olie of koelvloeistof in zit.
Vast loper kan van alles zijn. Zelfs de ketting of wiel kan vastzitten.

Roestige koelvloeistof ???? Bruinachtig bedoel je misschien. Is heel normaal trouwens. hoeveel zat er nog in ??
Maar meer informatie van wat je allemaal al hebt gecheckt, en verder bouwjaar , km stand enz, help ook voor het meedenken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

26 jan 2015 20:50 #3 door stamtrans
Beantwoord door stamtrans in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
hallo bedankt voor je reactie

er zat nog ongeveer 3,5 l koel vloeistof in
olie zit er ook nog in en de motor heeft 73000 km gelopen

eric mijn broer heeft het zelfs 2 keer gehad zijn achterwiel blokeerde compleet en na 2 uur nadat hij de motor weer had op gehaald langs de kant van de snelweg start hij de motor weer gewoon en is naar huis gereden
sinds dien durft hij er niet meer op te rijden en staat hij nu dus al 2 jaar stil

26 jan 2015 21:17 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
Ik durf het bijna niet te zeggen....... maar......,
hoe staat de tankdop ?
Pijltje moet naar voren wijzen, anders zuigt de tank vacuum en krijgt de motor geen brandstof en slaat af. En ja, in je versnelling zal dan ook je achterwiel vast slaan.
Een tijdej (paar uur dus zeker) later kun je gewoon weer starten en rijden.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

26 jan 2015 21:19 #5 door stamtrans
ok dat gaan we gelijk ff controleren wist ik niet
ik heb de tank er al af en ligt op zolder ga zo even kijken
bedankt voor je reactie

26 jan 2015 21:35 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
Olie zat er wel in, maar hoeveel?

26 jan 2015 22:03 #7 door stamtrans
hallo net de stand van de tankdop gecontroleerd en...... pijltje stond naar achter !!!!!!
mijn broer heeft na de eerste  "vastloper" er  alleen nog maar kleine stukjes mee gereden naar het postkantoor en zo,
volgens mij heeft hij na deze 2 "vastlopers"niet meer getankt.

maar dat weet hij niet meer het is meer dan 2 jaar terug

maar het lijkt mij toch wel heel opmerkelijk dat dit het probleem zou kunnen zijn
het olie niveau is goed.

ik heb er gisteren een nieuwe accu in gedaan en de motor startte meteen, hij schakelt ook goed maar ben nog steeds bang dat ik ook
een vastloper kan krijgen en dat lijkt me niet echt prettig

hoe kan ik het uitsluiten dat het deze stommiteit was (tankdop verkeerd om)

26 jan 2015 22:11 - 26 jan 2015 22:13 #8 door PimW
Ik moet eerlijk zeggen, mijn transalp blokkeerd het achterwiel niet zodra ik zonder benzine kom te staan (in principe hetzelfde als een vacuum trekkende tank). Hij slaat af maar rolt gewoon door, ik zou dat niet zomaar wijten aan de stand van de tankdop.

Daar komt bij dat het verkeerdom plaatsen van de dop niet per definitie problemen geeft. Ik kwam daar pas een jaar na de aankoop van de motor achter en had tot dan toe de dop erop gezet zoals het uitkwam.

Op een warmloper na zou ik niet echt iets anders kunnen verzinnen. Past ook wel in het weer willen starten na afgekoeld te zijn.

Heeft jouw broer enig idee hoe de temperatuur meter erbij stond toen zijn motor vastsloeg? Je kunt het koelsysteem wel nalopen maar als het daarin zit zou je oplopende temperatuur moeten zien.

26 jan 2015 22:30 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
Achterwiel zou ook 'vast' kunnen lopen als gevolg van de achterrem. Welk type is het, trommel of schijfrem achter?
Iig ook weer een puntje om na te lopen. Na 2 jaar stilstand sowieso iets om even te controleren en/of vloeistof verversen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

26 jan 2015 22:46 #10 door PimW
Maar dan zou je de motor wel nog kunnen starten met de koppeling in of in zn vrij.

Ik zou je broer onderwerpen aan een vragenvuur. Hij moet even omschrijven wat er precies gebeurde en wat hij vervolgens gedaan heeft, zo precies mogelijk ;D

26 jan 2015 23:00 #11 door stamtrans
kan je het op een af andere manier zien dat de motor een warmloper heeft gehad

nadat hij was komen stil te staan stond dus alles vast hij heeft toen de motor laten staan en is nadien hem weer op gaan halen met een busje, maar toen startte de motor weer en is hij naar huis gereden

ik denk zelf ook aan een warmloper en als het een warmloper is geweest wat zijn dan de reparatie om hem weer goed te maken

26 jan 2015 23:10 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???

Roestige koelvloeistof ???? Bruinachtig bedoel je misschien. Is heel normaal trouwens.

Roestig wil zeggen dat er water in zit i.p.v. koelvloeistof. Eén van de eigenschappen van koelmiddel, is dat het non-corrosief is met de metalen waarmee het in contact komt.

Ik vind het een beetje vaag verhaal. Warmloper kan, maar veroorzaakt waarschijnlijk wel behoorlijke zuiger/cylinderschade. De motor kan daarna nog wel lopen.

Als ik alles zo eens lees, ik geloof niet zo in een spook aan boord.

26 jan 2015 23:12 - 26 jan 2015 23:15 #13 door PimW
Je kunt aan de cilinderwand zien of hij warm gelopen is. De zuiger zet bij een warmloper namelijk meer uit dan de cilinder waardoor deze klem komt te zitten. Resultaat is krassen/vegen op de cilinderwand (gradatie hangt af van je geluksengel).
Echter, als je broer tussen de twee incidenten ''gewoon'' gereden heeft en niets gemerkt zou het mee kunnen vallen. Heeft hij geen vermogensverlies opgemerkt?

Je moet het zo zien: in heel korte tijd word de zuiger afgeremd door toenemende weerstand met de cilinderwand. Hierdoor komt er een heleboel kracht op de zuiger en zuigerwand te staan, maar ook het small-end en bigend lager van de krukas krijgen het te verduren. In een slecht geval lopen ook de lagers in het carter stuk.
Het komt voor dat de krukas krom raakt, hoewel je dat eerder ziet bij een echte vastloper.

Helaas kun je niet zo gemakkelijk zien of de motor van binnen schade heeft opgelopen. Je zou het kunnen proberen met een endoscoop via een bougie gat. Cilinder van de motor halen kost al meteen geld want de pakkingen zijn niet gratis.

Als de motor nu start en rijd:

Controleer vloeistof niveaus en controleer het koelsysteem (thermostaatklep). Vervolgens doe je de tankdop goed om en loop de achterrem goed na. Kijk of deze in orde is en of je in de aandrijflijn gekke dingen tegen komt.
Je kunt overwegen de olie af te tappen en na te lopen op metaal delen.

Vervolgens zou ik met de motor gaan rijden en kijken of de temperatuur oploopt of niet. Houd het oliepeil in de gaten, doe een meting van te voren en naderhand. Als de motor interne schade heeft opgelopen (zuiger of zuigerveren) zal het olieverbruik oplopen en merk je vermogensverlies.

Gezien de historie niet rijden zonder motorpak ;D

26 jan 2015 23:23 #14 door stamtrans
heel hartelijk bedankt voor jullie reacties ik denk dat ik dat inderdaad ga doen ik ben nu eerst alles aan het schoon maken heb de radiateurs eraf gehaald en gespoeld en van het weekend ga ik de carbarateur eraf halen en reinigen

ik moet wel  een nieuwe voorrem hebben het glaasje in het reservoir is helemaal door daar lekt nu remvloeistof uit
misschien heeft iemand nog zoiets liggen

ook de uitlaat is helemaal verroest toen ik hem startte kwamen er allemaal roestwolken uit.

ik vind het zo zonde van die motor dat ik hem weer lekker wil gaan opknappen dat is hij volgens mij nog wel waard

groetjes en ik hou jullie op de hoogte

leuk dit zo `n forum

26 jan 2015 23:28 #15 door PimW
Voor je er vol in duikt zou ik kijken of je motorschade hebt. Zo ja kan het wel eens een dure Transalp worden.

Maar het is leuk sleutelen :)

27 jan 2015 12:47 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
nu doe ik nog een dotje in het zakje...

achterwiel blokkerend in de versnelling en dat terwijl de motorfiets in gebruik  duidt toch echt op vast lopen zeker als de motorfiets later weer gewoon start.

tja oorzaken,

gebrek aan smering is  toch de meest aannemelijke gezien onder normale rij omstandigheden de temp van het koelwater maar zeer geleidelijk oploopt  naar top waarden (in het rood)
enkel bij stilstand en lage rij snelheid loopt deze snel op.
smering daarin tegen is cruciaal en bij te weinig heb je vrij direkt een probleem.
te weinig olie of een niet werkende oliepomp of sludge zijn bekende oorzaken

ik steun de mening om eerst je motorblok te checken

27 jan 2015 13:40 #17 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
Nieuwe poging om er een TCN project van te maken? Ik zou toch graag getuige zijn van het uit elkaar trekken van een blokje.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

27 jan 2015 18:38 #18 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???

Ik weet niet of jou broer veel motor ervaring heeft, maar als hij een vastloper heeft gehad (cilinders en zuigers) en hij heeft zn koppeling ingeknepen wat mij de eerste reactie lijkt dan had hij gewoon uit kunnen rijden. Als het achterwiel werkelijk geblokkeerd is en ook met de koppeling in geblokkeerd bllijft  dan zit het in het achterwiel (remmen) of de versnellingsbak is vastgeslagen.

Eerst goed naar de remmen kijken !

Als daar niets te vinden is zal het blok los moeten

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

27 jan 2015 20:27 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
ff offtopic.

Ik zou toch graag getuige zijn van het uit elkaar trekken van een blokje

Ik nodig je hierbij uit Robert

Heb ook nog zo´n vastgelopen blokje.  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

27 jan 2015 21:21 #20 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic transalp pd06 nieuw leven inblazen ???
Het is niet de bedoeling dit topic te vervuilen maar.....

Dat zou ik echt heel erg leuk vinden Marien, serieus.
Ik zag dat Erik van Lent dat ook organiseert, dat kunnen we binnen de TCN toch zelf ook?

Iets leuks voor een Stammtisch of centraal?

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden