Lekstroom XL650V?

24 mei 2015 18:39 #1 door voorstad
Lekstroom XL650V? werd gestart door voorstad
Ondanks een nieuwe accu en goede laadstroom, is de accu vrij snel leeg. Met de multimeter meet ik een lekstroom van 1mA op de "clock", rijkelijk veel. Wanneer ik de  zekering hiervan verwijder, is de lekstroom weg. Ideeën??

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2015 18:41 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?
laat die zekering er eens tussenuit en controleer na paar dagen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2015 18:51 #3 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
Net even het klokje geïsoleerd gemeten, maar klokje verbruikt dus 1mA??  :o

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2015 19:08 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?
1 mA  pffff

Dat is veel te weinig om een accu snel te laten leeglopen.
Geef eens wat meer info.
Volle accu, je zet de motor weg, wanneer is hij dan leeg ??

Je kunt ook de accu losgooien als je hem stalt. Geeft ook indicatie.
Plaats de meter eens tussen de + van de accu en de klem, maar dan wel in Ampère bereik.
Wat is dan de "lekstroom "  ( Uiteraard met losse klem op + ) en contact uit.

Het kan natuurlijk zo maar zijn dat je accu onvoldoende bijlaad en daardoor erg snel leg is.
Goede  laadstroom zeg je,
Geef eens meetwaarden .


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2015 14:53 - 26 mei 2015 09:52 #5 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
Ok:

Lege accu
Volle nieuwe accu na maand niet gebruik leeg (dwz. geen sjoege bij starten, dashboard lampjes branden nog wel)

Lekstrooom
- Tussen minpool accu meet ik een lekstroom van 0,98 mA: 0,0 mA zonder zekering dashboard klok.
- Tussen pluspool accu meet ik een lekstroom van 0,98mA. 0.0 mA zonder zekering dashboard klok. Had ook niet anders verwacht. Wat door min stroomt zou ook door de plus moeten stromen...  ::)

Laadspanning
Metingen accu:
uit: 12,45V
contact aan, dimlicht aan: 11,80V
bij 1500 tpm: 14,20V
bij 5000 tpm: 14,30V

WPH
WPH Haynes geeft aan dat normale laadspanning tussen 14,0V en 15,0V ligt bij 5000 tpm voor XL650V en dat een lekstroom van 0,1mA (max) normaal is. Klokje trekt dus 0,88mA teveel?

Iemand met een XL650V die zou willen controleren wat het dashboard klokje trekt?

Ik heb nu de zekering van het dashboard klokje eruit en we gaan het even aanzien.

Edit 9:51 Laadstroom verandert in laadspanning bij kopje WPH

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2015 22:29 #6 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Lekstroom XL650V?
1mA = 0,001A
1 maand = 30 dagen x 24 uur = 720 uur
720 uur x 0,001A = 0,72Ah

De accu is 11Ah. Je zou dus nog 11-0,72 = 10,28Ah over hebben (93,4% capaciteit over).
Overigens, dat een klokje 0,001A x 12V = 0,012W verbruikt lijkt me niet zo heel gek.

Kortom, je meet geen mA (maar iets anders), of dit kan haast je probleem niet zijn.

Ik wil wel heel graag weten wat het wel is en je weet waarom. Kennelijk was het dan toch niet de accu :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2015 09:47 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?

14,0V en 15,0V


Dit is niet de laadstroom, maar de laadspanning . ( volt = spanning )
De laadstroom kun je alleen meten met losgekoppelde plus ( of min ) met een meter ertussen en meet je in ampère ( = stroom ).

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 22:25 #8 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
Na een lange rit de motor weggezet en 48 uur later weer proberen te starten. De motor probeert aan te slaan maar al spoedig stopt de poging. Wel klinkt er nog een ratelend geluid (van de startmotor)?

[youtube]dn6S17Xqgqo[/youtube]

Iemand idee wat hier aan de hand is?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 22:47 #9 door Ralpie
Beantwoord door Ralpie in topic Lekstroom XL650V?
Dat is je start relais. Luister maar eens bij je remolie bakje van de achterrem. Start motor zit meer naar voren in de buurt van de min Pool. Accu heeft onvoldoende kracht om zijn werk te kunnen doen.
Hoe oud is je accu? Misschien kapot of dynamo die zijn werk niet doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 22:50 #10 door Ralpie
Beantwoord door Ralpie in topic Lekstroom XL650V?
Accu is nieuw lees ik net.
Kon vorige bericht op mobiel niet bewerken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 12:20 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?
De accu laad dus duidelijk niet bij.

vind 11 volt wel erg weinig.
Weet niet of de SR van een 650 hetzelfde is als van een 600, maar anders mag je deze proberen.
Heb er eentje liggen.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 12:26 #12 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?

De accu laad dus duidelijk niet bij.


En dat ligt aan de accu?

vind 11 volt wel erg weinig.


11,8V op filmpje is nadat het starten niet meer lukte; en niet wist dat het ratelende geluid het startrelais kon zijn. De laadspanning is 14,3V bij 5000 tpm, dus dynamo lijkt goed te zijn (?).

Ik ga de (nieuwe) accu vanavond aan de druppellader zetten en kijken wat er daarna gebeurd.


2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 12:36 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?
Prima Eelco,
Of het aan de accu ligt ( als het een nieuwe is ) betwijfel ik , maar zou theoretisch kunnen.
Spanning 14,3 volt op de accu pool is niet het enige wat telt. Er moet ook een laadstroom lopen en die wordt bepaald door de toestand van de accu in combinatie met de spanningsregelaar.
Bij een lege accu is daarom de laadstroom ook hoger.

Maar mocht je er niet uitkomen, mijn aanbod blijft staan.
Eventueel probeer je een andere accu. Ik kan er eentje missen voor een week.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 14:30 #14 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
Begin nu ook de spanningsregelaar (SR) te verdenken. Toen ik achter de motor reed, viel het me op dat het achterlicht soms feller was dan andere momenten. Ik heb er verder geen aandacht aan besteedt (dacht dat het aan de lamp / aansluiting lag), maar nu ik me wat verder aan het inlezen ben in de materie dynamo/SR/Accu....

De SR van een 650 is anders dan die van een 600 (ook qua vorm). Is er een methode om de SR door te meten?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 14:33 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?
Volgens mij staat die ook in de Haynes.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 21:08 #16 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
In mijn onschuld dacht ik de accu van mijn XL600V om te wisselen met de XL650V. Maar dat was dus ijdele hoop: een ander model.  :(

Wel een paar keer gestart met de andere accu. Dit ging prima. Laadstroom gemeten en dat bleef bij 13,8V steken bij 5000 tpm.

De nieuwe ondertussen lege (XL650V) accu (waarmee alleen het relais nog tikte) aan de druppellader gelegd. De lader gaf aan dat de accu nog halfvol is.

Ik ben een beetje door mijn opties heen. Ik ga de TC maar eens actief benaderen.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 08:16 #17 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
Gisteravond de accu aan de lader, meter gaf aan nog bijna halfvol. Na 11 uur laden geeft de meter aan nog geen driekwart vol (?). Zou het dan gewoon de accu zelf zijn? Die is nog geen maand oud en een maand niet gebruikt.....

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 09:55 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lekstroom XL650V?
Laat hem dan even testen bij de accuboer, dan weet je het in elk geval zeker.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 13:43 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Lekstroom XL650V?
hallo,

ik denk dat inderdaad de accu  het probleem kan zijn als  al het andere al geprobeerd is al gaan accu's niet iedere dag stuk

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 15:01 #20 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Lekstroom XL650V?
Met de accu bij de "accuboer" geweest en accu is inderdaad overleden.

Morgenmiddag naar Sprundel voor een nieuwe accu en een SR check...... wordt vervolgd.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden