Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

08 mrt 2016 08:38 #1 door colinstoltz
Wat is jullie ervaring qua bouwjaar? werd gestart door colinstoltz
Hoi Dames & Heren!

Ik ben van plan een TA aan te schaffen, binnen nu en 2 maandjes. Mijn budget ligt dan tussen de 2 en 3000

Ik zit zo eventjes te kijken en te lezen op internet, naar de verschillende bouwjaren. En het ene jaar is er nog wel een 21'' voorwiel, en het andere jaar niet.

Welk jaar is volgens jullie de meest betrouwbare / fijne fiets?

Ik zal 80% op de weg zitten, maar ben niet vies van bospaadjes!  ;D

bedankt voor jullie ervaringen alvast! ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2016 10:17 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?
De modellen met 21 inch wielen voelen zich beter thuis op bospaden. Voor de rest zijn het allemaal fijne betrouwbare fietsen.
De cdi is wel een zwak punt van de oudere modellen maar in Duitsland maken ze mooie digitale CDI's voor de Alp. Zoek het forum maar op cdi...
De velgen willen ook wel rotten, het schijnt dat hogedrukreinigen van de velgen het proces versnelt.

Wil je echt safe kopen, moet je ff olie pijlen en 100 km rijden op de snelweg tussen de 120-130. Wanneer je dan geen duidelijk olieverbruik ziet, heb je volgens mij een goeie. Mind you ik heb een 93 model dus de opmerkingen over andere modellen gaan vast nog komen.

Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

08 mrt 2016 11:23 #3 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

Welk jaar is volgens jullie de meest betrouwbare / fijne fiets?
Ik zal 80% op de weg zitten, maar ben niet vies van bospaadjes!  ;D

Volgens velen is de 650 het betrouwbaarst. Ik heb alleen een 650 gereden dus kan het niet beoordelen maar kan wel bevestigen dat ie betrouwbaar is. 213000 km met het 1e blok gedaan en alleen vervangen omdat het olieverbruik me toen te hoog was (1:4000). Wel minder mooi dan de 600...

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

08 mrt 2016 12:29 #4 door colinstoltz
Beantwoord door colinstoltz in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?
Wow bedankt! Ik ben ook hier het 1 en ander aan het lezen: www.motoravonturist.nl/how-to/peter/how-to-transalp/

Ik heb zelf een honda xr500r maar ben er helemaal uit! Er komt een transalp bij, nu inderdaad nog even kijken welk typen, maar alvast bedankt voor jullie mening! Waardeer ik! :D

08 mrt 2016 13:12 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?
Vande 600 zijn de bouwjaren met zwart motorblok wat gevoeliger voor olieverbruik bij hoge km-standen.

Je kunt online denk ik wel vinden welke bouwjaren dat precies zijn, maar het gaat om de modellen van voor ~1991 (ik weet niet meer precies welk jaar de overstap was).

De grijze blokken doen het langer goed, maar beiden zijn bepaald niet slecht :)

Wat Wim zegt heb ik ook gehoord maar kan er niet veel over zeggen. Sleutelgemak bij de 650 is wel een stuk minder.

Je budget is aan de hoge kant, voor 1500 heb je een knappe motor maar dat geeft wel mooi ruimte om aan kleine en minder kleine upgrades te denken. Vering voornamelijk :)
Genoeg te vinden hier op het forum, succes.

08 mrt 2016 17:17 #6 door colinstoltz
Super! Ja sowieso een wat stuggere/progressieve vork. En heb ook een kofferset nodig. Dus gelukkig heb ik dan nog wat ruimte inderdaad.

;)

08 mrt 2016 18:32 #7 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

Kijk hier eens na, 190.000 km met een Transalp 600 met zijspan  :D

www.honda-motor-magazine.eu/honda-motor-magazine-5-nl

08 mrt 2016 18:50 #8 door colinstoltz
Holy shit wat nice!!

Super gaaf om te zien hoe lang hij zijn Transalp al heeft.

Thanks for sharing!  ;D

De 600 maakt een goede indruk op me haha!

08 mrt 2016 20:02 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

Kijk hier eens na, 190.000 km met een Transalp 600 met zijspan  :D

www.honda-motor-magazine.eu/honda-motor-magazine-5-nl

gaaf stukje over Frank

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

08 mrt 2016 21:26 #10 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

“Never Stop Exploring”

09 mrt 2016 21:52 #11 door colinstoltz
Bedankt Arjen!

En is het nu slimmer om een oude vertrouwde met carbs te nemen, dan met injectie?

09 mrt 2016 22:24 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?
Ik zou de XL 600V (PD10=met dubbele remschijf voor) nemen! Hij bevalt mij erruuug goed.... ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

09 mrt 2016 22:50 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

Bedankt Arjen!

En is het nu slimmer om een oude vertrouwde met carbs te nemen, dan met injectie?

Injectie gaat vrijwel nooit stuk. Carbs willen nog wel eens gedoe geven.

Wat slimmer is tja. Je niet te druk maken en gewoon een goedlopende machine kopen die je mooi vind en bij je (budget, lees onder je budget want je moet altijd nog iets) past. Wanneer je alle verhalen over zwakke punten van motoren leest koop je nooit iets.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

10 mrt 2016 10:14 #14 door colinstoltz

Injectie gaat vrijwel nooit stuk. Carbs willen nog wel eens gedoe geven.

Wat slimmer is tja. Je niet te druk maken en gewoon een goedlopende machine kopen die je mooi vind en bij je (budget, lees onder je budget want je moet altijd nog iets) past. Wanneer je alle verhalen over zwakke punten van motoren leest koop je nooit iets.

Daar heb je gelijk in inderdaad! Misschien kom ik eens kijken op 19 april, wanneer er checkup dag is. Zodat ik ze even in het echt kan bekijken.

Maar, aan de andere kant zijn sommige veranderingen van bouwjaren wel verschillend, van 21'' naar een 19'' voorwiel... Mijn honda xr500r heeft een 21'' wiel, een tijdje terug naar Frankrijk gereden op een nieuwe Honda nc700x (huurmotor) en die had wel een 19'' wiel volgens mij, beviel erg goed! Aangezien ik toch 90% van de tijd op de weg zit.

10 mrt 2016 11:52 - 10 mrt 2016 11:55 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?
De 600 en 650 hebben allemaal een 21" voorwiel. De 700 niet.
De 700 is een "wegmotor" vergeleken met de 600 en 650.

De ervaring is dat de 650 lastiger sleutelt dan de 600. Met name het bodywork (kappen) ervaar ik persoonlijk als tamelijk onhandig om iedere keer te verwijderen. Dus als je zelf wat wilt sleutelen, kan je dit meenemen.

De 600 heb je in PD06 en PD10. Die herken je over het algemeen het snelst aan de dubbele remschijf voor (PD10) versus enkele remschijf voor (PD06). Ik heb beide modellen gehad, maar de horror verhalen van een torderende voorvork bij stevig remmen, of verminderde remkracht met een PD06 heb ik persoonlijk nooit ervaren. Nu zijn deze motoren sowieso geen snelheidsmonsters.

De PD10 heeft wat kleine wijzigingen/verbeteringen t.o.v. de PD06, iets verder uitontwikkeld. Het zijn maar details, maar ze zijn er wel.

Als ik de keus had (en jouw budget) zou ik een mooie PD10 zoeken, met een niet te hoge kilometerstand (~30.000 ofzo). Ik zou dan gaan voor het anniversary model van 2000, of de zwarte uitvoering van 97-98, maar dat is een kwestie van smaak :)

Om rekening mee te houden, of ter uitbreiding:

- topkoffer, of bagagerekje
- kofferrek
- brede steps
- klokje
- stuurverhogers (afhankelijk van je lengte)
- staalomvlochten remleiding
- progressieve voorvering
- achterschokker (prijzig)
- setje mooie allroadbanden
- navisteun

“Never Stop Exploring”

10 mrt 2016 13:17 #16 door colinstoltz
Kijk! Dat is duidelijke taal!

Vrijwel alle uitbreidingen die je noemt zou ik graag willen hebben inderdaad, niet voor het oog, maar omdat het de rijeigenschappen bijzonder beter zal laten uitkomen.

Ik zie wel dat er op mobile.de veel meer staan dan waar dan ook.

Of zijn er nog andere sites behalve mp en speurders waar ik het eens op zou kunnen proberen?

:D

Nogmaals bedankt Arjen voor je reply!  :angel:

10 mrt 2016 21:37 - 11 mrt 2016 08:07 #17 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?

Vrijwel alle uitbreidingen die je noemt zou ik graag willen hebben inderdaad, niet voor het oog, maar omdat het de rijeigenschappen bijzonder beter zal laten uitkomen.

Of zijn er nog andere sites behalve mp en speurders waar ik het eens op zou kunnen proberen?

Wij hebben ze ook uit Duitsland gehaald, 7 jaar geleden. Eentje van '98 met 13.000 km op de klok en de mijne van '99 met 5700 km ! Als nieuw..  ;D
Perfect onderhouden want die Duitsers hebben een tuv keuring om de 2 jaar en zijn over het algemeen erg secuur.....
Succes met het zoeken!
ps invoeren is een fluitje van een cent! Dagkenteken aanvragen per mail bij de RDW, verzekering voor 1 dag !,naar het keuringsstation met de papieren en aankoop bewijs (laat ook een particulier een kort briefje opstellen dat hij de motor aan jou heeft verkocht!) Week later heb je het kenteken en kun je een kentekenplaatje laten drukken en karren maar!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

11 mrt 2016 00:03 - 11 mrt 2016 08:08 #18 door colinstoltz

Wij hebben ze ook uit Duitsland gehaald, 7 jaar geleden. Eentje van '98 met 13.000 km op de klok en de mijne van '99 met 5700 km ! Als nieuw..  ;D
Perfect onderhouden want die Duitsers hebben een tuv keuring om de 2 jaar en zijn over het algemeen erg secuur.....
Succes met het zoeken!
ps invoeren is een fluitje van een cent! Dagkenteken aanvragen per mail bij de RDW, verzekering voor 1 dag !,naar het keuringsstation met de papieren en aankoop bewijs (laat ook een particulier een kort briefje opstellen dat hij de motor aan jou heeft verkocht!) Week later heb je het kenteken en kun je een kentekenplaatje laten drukken en karren maar!

Klinkt erg goed! En dat de Duitsers wat secuurder zijn, daar heb je gelijk in, mijn opa woont in Hamburg, als je ziet hoe hij zijn spullen / auto / motor georganiseerd heeft... haha  :P echt op z'n Duits!

Thanks voor je info!  8)

11 mrt 2016 20:12 #19 door .sven.
Beantwoord door .sven. in topic Wat is jullie ervaring qua bouwjaar?
Ik heb de drie modellen gehad. Nu heb ik een 700.
De 600 en 650 zijn voor mij echte all road motoren. Als ik nu met de 700 een bospaadje of onverhard zie, durf ik nogal gemakkelijk gewoon doorrijden op het verharde. Dit in tegenstelling met de andere modellen. Ik zeg niet dat de 700 het niet aankan, maar het nodigt niet uit. De 600 en 650 wel, het voelde met die motoren gewoon 'natuurlijker en vertrouwder aan.
De 700, vind ik, wel een meer volwassen motor. Stuurt beter, zithouding is beter, abs is heel goed...vanop de motor is het een heel andere beleving dan een 600 of 650.
Persoonlijke smaak, maar vind de 700 de mooiste.
De 600 heeft het meeste karakter en de 650,...tja die deed het gewoon goed.

11 mrt 2016 23:01 #20 door colinstoltz

Ik heb de drie modellen gehad. Nu heb ik een 700.
De 600 en 650 zijn voor mij echte all road motoren. Als ik nu met de 700 een bospaadje of onverhard zie, durf ik nogal gemakkelijk gewoon doorrijden op het verharde. Dit in tegenstelling met de andere modellen. Ik zeg niet dat de 700 het niet aankan, maar het nodigt niet uit. De 600 en 650 wel, het voelde met die motoren gewoon 'natuurlijker en vertrouwder aan.
De 700, vind ik, wel een meer volwassen motor. Stuurt beter, zithouding is beter, abs is heel goed...vanop de motor is het een heel andere beleving dan een 600 of 650.
Persoonlijke smaak, maar vind de 700 de mooiste.
De 600 heeft het meeste karakter en de 650,...tja die deed het gewoon goed.

Dus eigenlijk is het enige nadeel aan de 700, de prijs.

Want op zich klink het mij niet slecht in de oren dat de 700 volwassener is geworden.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden