Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)

27 apr 2016 20:28 #1 door zenfox
Hola,

Ik heb onlangs mijn middenbok van heavy duties binnen gehad. Fijn spul hoor [emoji1]. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de veer van de standaard naar het frame, of andersom. Doe ik iets verkeerd, moet ik soms meer spinazie eten of is er gewoon een handig trucje voor? Ik heb heavy duties zelf ook al een mailtje gestuurd, maar misschien krijg ik hier wel sneller een reactie.

Toen ik v/d week mn motor op z'n vertrouwde plekje terug zette lag daar opeens dit onderdeel (zie foto) Weet iemand wat dit is en of dit van mijn motor afkomstig is?

Thanks,
Jc


Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk


Honda Transalp XL600V (PD06) '95
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 21:32 #2 door Edxrv
Dit is de truc:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 21:50 #3 door Huib@1100


Toen ik v/d week mn motor op z'n vertrouwde plekje terug zette lag daar opeens dit onderdeel (zie foto) Weet iemand wat dit is en of dit van mijn motor afkomstig is?

Thanks,
Jc


Als er uit die TA Euro's komen mag je hem wel ff paar dagen bij mij voor deur zetten  C:-)  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 22:35 #4 door zenfox

Dit is de truc:

Kijk, hier kan ik iets mee. Eigenlijk heel logisch.

Als er uit die TA Euro's komen mag je hem wel ff paar dagen bij mij voor deur zetten  C:-)  >:D

Haha, ja was het maar zo'n feest. [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk


Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 22:37 #5 door kees
Die truuk van Eduard zo doe ik het vaak ook.

Meet even de afstand tussen de twee punten in- en uitgeklapt. Een van de twee is de kortere en kost minder kracht.


Die euro zou ik in me zak steken en dat rubberstukkie in de kliko  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 22:42 #6 door zenfox
Duidelijk verhaal. Dank voor de reacties ?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk


Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2016 10:57 #7 door Arjen
Dat stuk rubber lijkt op:

- demper van de motor ophanging (onderaan, achter de keienvanger, rechterzijde)
Nummer 7: www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997...F__2800.html#results

- rubber waar je radiateur aan het gewei hangt
Nummer 4: www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997...F__3100.html#results

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2016 14:47 #8 door Oldtimer
Er is nog een truukje die eigenlijk voor alle veren werkt en waarbij je niet de kans loopt dat de veer door het vel van je vingers schiet.

Ik maak van een dunne ijzerdraad een dichte ring met 2 lussen  en steek daar aan het ene eind een schroevendraaier door.
Dit gebruik je als handvat.
Het andere lusje maak je aan de veer.
Je trekt de veer ver genoeg uit en haakt hem over het lipje waar hij thuis hoort. ijzer draadje eraf en de veer zit.

Het gaat uiteraard ook met een stukje ketting of gewoon touw. Maar moet wel sterk genoeg zijn.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2016 14:58 #9 door PimW
Zoiets doe ik ook maar ipv draad heb ik een T gemaakt van staal met een haakje.

Kun je ook gewoon kopen in de winkel (maar je moet toch wat in je pauze).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2016 17:25 - 28 apr 2016 19:29 #10 door alain
Mijn methode lijkt op deze van Pim en Marien, maar ik doe het met minder kracht, want die veren zijn zeer hard.

De motor staat op de zijpikkel, de middenbok leg ik horizontaal naar achter vast met een koordje.

Ik gebruik een langere ijzerdraad (bijna tot aan de achterkant van de achterband) en een stuk hout van een halve meter als hefboom. Een kleine lus aan de ijzerdraad haak ik aan de veer. Een grote lus aan het andere uiteinde van de ijzerdraad schuif ik over de stevige houten lat. Die gebruik ik dus als hefboom met het achterwiel als steunpunt. Het hout en de rubber grijpen goed in op elkaar. De ijzerdraad bijt zich vast in het hout, verschuift dus niet, en ik kan zeer zacht en progressief met 1 hand het hout en dus de veer opspannen en met mijn andere hand schuif ik rustig de veer op zijn plaats zonder risico mij te kwetsen.

Ik kocht ook een middenbok van Heavy Duties, maar vind hem eigenlijk iets te hoog. Het vergt heel veel kracht om hem op de bok te zetten. Ik ben altijd bang mijn bicepspees er af te trekken. Ik los dat dan op door hulp te vragen aan iemand anders, of eerst het achterwiel op een plankje van 3cm dik te rijden.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 15:24 - 29 apr 2016 15:33 #11 door zenfox
Nou, de middenbok zit erop hoor. Was even een paar keer proberen, maar met behulp van jullie reacties is het gelukt  ;D
Ik heb de motor op de jiffy gezet, daarna in de 1e versnelling. Ben op de grond gaan zitten en een snelbinder aan de veer gehaakt.
En met m'n voet tegen de voetsteun aan, kon ik redelijk eenvoudig kracht zetten en de veer vastzetten.

Dat stuk rubber lijkt op:

- demper van de motor ophanging (onderaan, achter de keienvanger, rechterzijde)
Nummer 7: www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997...F__2800.html#results

- rubber waar je radiateur aan het gewei hangt
Nummer 4: www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997...F__3100.html#results


Inderdaad, maar het is hem toch niet helemaal. Tis ook geen rubber, dat had ik misschien even moeten vermelden  ;). Maar hard plastic.

Ik kocht ook een middenbok van Heavy Duties, maar vind hem eigenlijk iets te hoog. Het vergt heel veel kracht om hem op de bok te zetten. Ik ben altijd bang mijn bicepspees er af te trekken. Ik los dat dan op door hulp te vragen aan iemand anders, of eerst het achterwiel op een plankje van 3cm dik te rijden.


Het gaat inderdaad wat zwaar om de motor op de middenbok te zetten. Zeker met m'n sneakers aan, dat doet best zeer. Gelukkig gebruik ik de bok alleen voor onderhoud

NB. Zonder veer ging het trouwens een stuk makkelijker om de motor overeind te krijgen. Dus wellicht ga ik in de toekomst een langere veer aanschaffen.

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 17:47 - 29 apr 2016 17:54 #12 door alain


NB. Zonder veer ging het trouwens een stuk makkelijker om de motor overeind te krijgen. Dus wellicht ga ik in de toekomst een langere veer aanschaffen.


Ik zou daar toch mee opletten: als de veer niet strak genoeg is gaat de middenbok deinen bij oneffenheden.

Gebruik een plankje van 2a 3 cm; rij het achterwiel daar op (gaat gemakkelijk); trek de motor op de bok.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 11:03 #13 door Arjen

Inderdaad, maar het is hem toch niet helemaal. Tis ook geen rubber, dat had ik misschien even moeten vermelden  ;). Maar hard plastic.


Nummer 7 (bij motorblok ophanging) is érg hard. Heb je die al gecontroleerd?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2016 19:29 #14 door Oldtimer
Nr 7 is van metaal

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 14:32 #15 door Arjen

Nr 7 is van metaal


Heb er niet op gebeten, maar betwijfel dat. Verder: boeiend. Snelle inspectie geeft uitsluitsel.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2016 23:19 #16 door Wmkuipers
Hebben jullie ook een foto van waar de veer van de middenbok op de motor zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2016 08:46 #17 door Oldtimer
Hierbij een foto.  hij zit aan der rechterkant, onder op het rondje van het frame.
Een klein uitstulpje op het onderste rondje . Net voor het ringetje waar de rem veer op hoort te zitten.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2016 10:33 #18 door zenfox

Nummer 7 (bij motorblok ophanging) is érg hard. Heb je die al gecontroleerd?


Ahh, nee. Ik zie nu pas dat je twee verschillende linkjes hebt gepost :o
Zo maar eens even kijken, dit zou 'm goed kunnen zijn. Ik heb kort daarvoor de keienvanger vervangen door een exemplaar van Pim

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2016 17:55 #19 door Liefhebber
Ook ik heb een middenbok van HeavyDuties gekocht en er separaat een handgreep bij aangeschaft (via Marktplaats). Ik weet alleen niet hoe deze handgreep aan de framebuis moet worden bevestigdd want er zit op mijn TA van 1998 geen bevestigingspunt op de framebuis. Misschien moet dit via een losse klamp worden opgelost ? Het linkerdeel van de handgreep moet wel op het bovenste deel van de voetsteunschetsplaat komen, kon ik zien op diverse fotoos op het internet. Het betreft dus alleen het rechter gedeelte van de handgreep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2016 18:03 #20 door Oldtimer
Een kant zit inderdaad  aan de schetsplaat en de andere kant hoort een vierkant busje wat uit 2 delen bestaat die je om het frame klemt.
Het hoort er gewoon bij te  zitten.
Misschien als ik goed zoek ligt er nog ergens eentje



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden