Transalp 1987 linksysteem lagers

02 juli 2017 11:50 #1 door Dodo
Transalp 1987 linksysteem lagers werd gestart door Dodo
Ik ben het linksysteem van een Transalp van 1987 aan het opknappen, hier zitten nog glijbussen in met vetnippels. Aangezien dit spul aan vervanging toe is en niet meer te krijgen is, is het mogelijk om er normale naaldlagers in te zetten? Past dat met de originele bouten en bussen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 12:25 #2 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Ik heb precies dezelfde uitdaging. Mag ik meeliften met dit draadje? Mijn vraag is: kan ik het complete linksysteem van een TA 1987 vervangen door het linksysteem van een later model TA?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 12:33 #3 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Dat is inderdaad ook nog een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 12:51 - 02 juli 2017 13:19 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Als jullie even opmeten wat de primaire afmetingen zijn dan pak ik die van een 94 Alp er even bij.

De naaldlagers zijn in ieder geval 17,5x24,5x22 mm.

Steek van de gaten van de triangel: 84,82 en 50mm (resp. swingarm-schokbreker, swingarm-U-link en U-link-schokbreker)
Lengte geslepen bussen: 58mm tussen de achtervrok, 30mm tussen de schokbreker, 60mm tussen de U-link.

steek U-link 100mm (frame-triangel).
Lengte bus U-link in het frame 96mm.

Als ik het goed gemeten heb, weetik-hoeveel jaar geleden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 13:50 - 02 juli 2017 13:58 #5 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Dan nog zal beide gesmeerd moeten worden toch  ;)  de naald lager van mijn kawa zaten ook volledig dicht en vast
lijkt een smeernippel nog zo gek niet .

En niet helemaal goed gelezen  nu wel  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 14:45 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp 1987 linksysteem lagers

De enige naaldlagers die een beetje betaalbaar waren hebben een kunststof kooitje.

Die heb ik er maar in gezet. Geen idee of de keuze kunststof nadelig kan zijn in die sitiuatie  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 15:00 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
De originele lagers hebben geen kooitje dus passen er meer in het lagertje en is de kracht per naald lager (minder hoog ;D ).

De lagers staan maar een paar graden te schommelen dus smering is verre van ideaal en ze slijten heel lokaal in op de schaal.
Op zich is daar weinig aan te doen, behalve goed smeren.

Wat ik wel erg jammer vind is dat er van die kut lagers in zitten die je alleen bij Honda en dat ene boertje in het VK kunt krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 15:11 #8 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
De gedachte van Honda om de glijlagers te vervangen door naaldlagers ontgaat mij een beetje. Het is wat Pim zegt, de naaldagers "schommelen" maar een beetje en slijten dus inderdaad lokaal in. Een bronzen glijlager met smeernippel is eigenlijk makkelijker en goedkoper te onderhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 15:51 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Glijlagers hebben meer last van stick-slip en dat gaat ten koste van de werking van je vering. Naaldlagertjes hebben dat veel minder.
Glijlagers slijten ook lokaal in hoor, de beweging is immers gelijk en de glijsnelheid van een glijlager is ook niet hoog genoeg om een volledige smeerfilm op te bouwen.

Ik denk dat naaldagers inmiddels goedkoper zijn dan de bronzen bussen die er vroeger in kwamen. Naaldlagers lopen ook niet zo snel vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 15:55 - 02 juli 2017 16:34 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 1987 linksysteem lagers

TA 1987 vervangen door het linksysteem van een later model TA?


Nee, gaat niet passen



Voor diegene die hem het hardst nodig heeft.
Ik heb een compleet setje liggen inclusief de smeernippels

Deze hebben standaard echter geen lagers maar bussen, die uiteraard gesmeerd dienen te worden.
Complete set 50 €




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 20:35 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
echt techneuten voer 8)

zoals ik graag ben...  kort door de bocht,
een link van een ander model jaar gaat niet passen.

de perfecte (betaalbare )oplossing,
het nog aanwezig lager materiaal eruit halen en vervangen door een polymeer bus  die past op de opnieuw rond geslepen stalen bussen
(bussen zijn gehard dus enkel rond te slijpen)

veel spul is gewoon niet meer leverbaar en je zult dus creatief moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 13:24 #12 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
De huidige bussen zijn nog wel te redden, ik zal eens langs de lokale lager boer rijden om te kijken of ik lagers kan krijgen die en in het linksysteem passen, en de juiste binnen diameter hebben waar de bussen in passen. Overigens heb ik meer motoren met naaldlagers in het linksysteem (met en zonder kooi) en die haal ik 1 x per jaar los om schoon te maken en te smeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 17:50 #13 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Transalp 1987 linksysteem lagers

het nog aanwezig lager materiaal eruit halen en vervangen door een polymeer bus.


Ik heb een motormaatje die docent metaalbewerking is.
Die ga ik maar ´ns om hulp vragen.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2017 10:56 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
POM/DELRIN zou wel kunnen werken als je voor een polymeer gaat. Is ook makkelijk te bewerken als je een draaibank hebt. Maar voor het mooi zou je even de maximaal toelaatbare oppervlakte druk moeten vergelijken met de belasting, anders kun je over een jaar weer aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2017 23:15 - 07 juli 2017 23:56 #15 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Dank voor je bericht, Pim. Mijn motormaatje mailde vanavond min of meer hetzelfde. Hij schreef dat nylon of delrin zeer geschikt is als lager materiaal, en ook prima te draaien. Hij gaat ´t voor me maken, dus we hebben weer een leuk projectje voor de boeg  :)

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 12:54 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Met de originele bussen of krijg je die ook nieuw?

Ik heb wel eens gedacht aan het vergroten van de boring in de pro-link en dan gewoon lagers met normale afmetingen te monteren. Maar dan moet ik weer eens in de buurt van een draai- en freesbank gelaten worden.

Heb ook wel wat interessants gevonden op basis van eccentrische glijlagers. Schijnt ook goed te werken en zou ik eigenlijk wel eens willen testen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 13:58 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Wat zou het voordeel van het excentrische zijn dan Pim? Op het relatief kleine aantal graden wat déze draaien  bedoel ik  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 14:21 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Juist die kleine rotatie is het probleem. Een glijlager moet snelheid maken om een filmlaag op te bouwen en door de oscillaties blijft de snelheid laag en staat het lager vaak stil.
De kracht werkt ook nog maar één kant op dus word de bus altijd naar één kant gedrukt waardoor de filmlaag nog kleiner word.

Naallagers hebben daar ook last van maar dan gaat het voornamelijk om de draaisnelheid en druk op individuele naaldjes. Als je een naaldlager (uit de pro-link) uit elkaar haalt kun je zien dat de slijtage heel lokaal is (strepen) en aan de ene kant van het lager meer dan aan het andere. Resultaat is matige smering en hogere wrijving.

Een eccentrisch glijlager heeft bussen die uit lijn staan waardoor er tijdens een rotatie een soortvan geforceerde oscillatie in het glijlager ontstaat en de filmlaag zich kan opvullen. de kracht word dan als het ware overgedragen van de bus met de dunste filmlaag naar de bus met dikkere filmlaag. Zijn ook toegepast bij tweetakt motoren in de krukas, die hebben een heel vergelijkbare belasting.

Uiteindelijk doen de naaldlagers het lang genoeg en de kracht is niet echt hoog, maar ik zou het wel willen testen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 15:50 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Dank voor de toelichting! Niet dat ik 't snap ofzo  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 16:10 - 09 juli 2017 16:12 #20 door alain
Beantwoord door alain in topic Transalp 1987 linksysteem lagers
Dus in plaats van 1 langere bus verschillende kortere naast elkaar?
Maar die hebben dan toch een iets kleinere diameter dan de originele?
Tenminste aan 1 zijde een iets kleinere straal?
Je moet ze dan toch ook altijd in perfecte positie tov elkaar houden?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden