Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit

01 aug 2017 16:12 #1 door Trigger
Net een mooie rit gemaakt naar Monschau, 200 km gereden zonder problemen. Laatste 25 minuten echter, merk ik bij een korte stop dat ze niet meer stationair...

Het toerental loopt langzaam terug, kakt in en dan valt de motor stil. Met gas of choke blijft de boel wel draaien en de motor rijd verder naar behoren.

De mensen waar we verblijven hebben vrienden met een motorgarage dichtbij maar wat kan ik zelf al proberen?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 16:49 #2 door Cas
Vuiltje in de carburateur.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 17:43 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Een tweede symptoom gevonden: ik heb veel meer, en soms ook veel hardere, ploffen uit de uitlaat. Normaliter is dat _een keertje_  in een tunnel bij gas dicht, nu is het volcontinue ploffen als ik met half gas door een dorpje hobbel.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 17:47 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Luchtfilter ?
Gescheurd membraam (carb) ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 17:52 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Hoe kan ik dat eenvoudig controleren?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 18:50 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Luchtfilter even controleren (Zwart of schoon..) (Zit links achter de achterkap)

Een gescheurd membraam is wat lastiger. Tank eraf, en dan kun je bij de zwarte kapjes op je carbuteur. Deze verwijderen (Let op, zit een veer in !!!). Dan zie je het rubber al zitten. EVentueel verwijderen (eruit trekken) en controleren op scheurtjes...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 19:24 #7 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Zouden die oorzaken ook andere symptomen moeren veroorzaken? Een verstopt luchtfilter lijkt mij namelijk ook invloed hebben op de prestaties, maar daar lijkt niks mis mee te zijn (zojuist even een boodschappen rondje gereden door bochtige bergweggetjes).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 19:41 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Nou, het filter kon ik zo even snel bij, dus die even gecontroleerd.

Ook even zonder filter gestart, maar dat lost het probleem niet op dus ik gok dat het niks met de lucht toevoer te maken heeft.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2017 23:04 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Kijk eens naar de rubbers van de carb.
Lijkt erop dat die los zijn.
Teveel lucht ( valse )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 07:28 #10 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit

Kijk eens naar de rubbers van de carb.
Lijkt erop dat die los zijn.
Teveel lucht ( valse )


Dan hebben we het dus over de eerder genoemde membranen denk ik?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 08:14 - 02 aug 2017 08:16 #11 door PimW
Nee waarschijnlijk bedowltie de aansluutrubbers.

Maar wat eerder al genoemd werd, een verstoote stationairsproeier veroorzaakt ook knallen en slecht lopen op lage toereb (~3000tpm).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 09:17 #12 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Ze loopt niet slecht op lage toeren, ze loopt prima, ze valt alleen stil als ik haar stationair laat lopen.

Motor is nu koud, heb even gestart. Als ik de choke open hou en even 15 sec lichtjes gas bij geef blijft ze op de choke wel stationair draaien, met een heel licht verhoogd toerental, het is echt nét aan. Draai ik de choke uit is het klaar en valt de motor stil.

Ik heb wat spray op die ronde rubbers gespoten waarmee de carbs op de cylinder zitten, dat is het enige rubber dat ik zo zie zitten, maar dat veranderde niks.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 10:17 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
En als je het stationair toerental wat hoger zet met de daarvoor bedoelde schroef?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 10:50 #14 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Ik gebruik daar nu de choke voor, zelfde effect, toch?

Ik heb de garage hier in het dorp gebeld en die gaan kijken of ze er wat aan kunnen doen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 11:14 #15 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Nee met choke pas je het mengsel aan en met het stelschroefje pas je het nulpunt aan van het gas aan

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 12:40 #16 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Nou, uiterst vriendelijke en behulpzame mensen in die garage :).

Hij heeft er even mee gereden en ook zijn oordeel is dat er waarschijnlijk iets met vuil of synchronisatie van de carbs moet zijn.

Hij heeft inderdaad het stationair schroefje gebruikt om het stilvallen te verhelpen en adviseert om, als we na de vakantie toch al een grote beurt hadden gepland, de carbs ook aan te pakken, dus dat ga ik dan samen met waffie doen!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 16:28 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
>:D  Misschien heeft iemand je een loer gedraaid door ff aan dat stelschroefje te draaien  >:D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 17:46 #18 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
Zou ik heel knap vinden, het is onderweg gebeurd :p.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2017 18:04 #19 door Cas
Daarom is de verdenking van een vuiltje, dat plotseling een sproeier geheel of gedeeltelijk afsluit, bij mij erg groot. Maar Waffie heeft een ultrasoon reiniger staan dus dat probleem is dan snel opgelost.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2017 23:57 #20 door paso
Met choke gaat hij harder knallen want je krijgt teveel benzine in verhouding tot lucht.

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden