carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?

29 dec 2017 17:55 #1 door Thijsdekker
Onder mijn Transalp 650 hangen een aantal slangen, bij de dikste doorzichtige slang (carterontluchting) zat altijd een plug in maar die is weg. kan dit schadelijk zijn voor de motor?

Gr Thijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2017 18:16 #2 door Erzberg
Beantwoord door Erzberg in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Nee, die plug is er enkel omwille van het milieu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2017 20:28 #3 door kees

Die dop is van levensbelang. Hou hem er maar op!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2017 21:41 #4 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Ja wat is t nou? Graag beargumenteren waarom wel of geen dop svp

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2017 22:18 #5 door dropken
Beantwoord door dropken in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Het waarom zou ik ook graag weten kan ik bij mij ook eens kijken of die er nog wel zit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 10:17 #6 door kees

Dat technisch antwoord is veel te lang, dus ik beperk me.

De carterbeluchting geschiedt via een slang bovenop het klepdeksel naar het luchtfilterhuis. Dampen uit het carter worden op die manier meeverbrand. Door die constructie blijft het echter wel een gesloten systeem.

Erzberg heeft maar voor een deel gelijk, namelijk dat die bewuste transaparante slang een milieumaatregel behelst. Ook dat technisch antwoord vind ik te lang, dus neem het maar even aan. In dat deel kan zich kan zich afval uit het carter in vaste vorm ophopen. De bedoeling van de dop is dat je het op een beschaafde manier handmatig kunt lozen i.p.v. dat het op de weg valt.

Maar, zonder dop staat het carter in direct contact met de buitenwereld. Zwevende partikels worden het carter in gezogen. Op de lange termijn kan dit versneld slijtage van inwendige onderdelen opleveren.

Wil je nu een versneld bewijs daarvoor, rij dan zonder dop door een plas dieper dan die slang. Je zult zien dat je motor afslaat omdat het carter vol water wordt gezogen. Door de hoge olietemperatuur verandert het water direct in stoom en verdrijft daarmee de olie. In de seconden voordat de motor afsloeg is er door gebrek aan smering levensbedreigende schade ontstaan.


Het is ook heel knullig gemaakt door Honda. Al die slangetjes daaronder. Als je 1x met je skidplate ergens overheen gaat beschadigen die slangen daar, met alle mogelijke gevolgen van dien. Beter is om al die slangen iets in te korten zodat ze binnenboord hangen.


Brommie weetzz  ;)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 11:30 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Dank weer voor de uitleg Brom  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 14:43 #8 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Dat was een helder  antwoord Brom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 18:29 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Top brommie!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 20:10 #10 door dropken
Beantwoord door dropken in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
ga dus maar eens controleren of die dop erop zit bedankt voor helder antwoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 20:25 #11 door kees
Ik heb er vorig jaar nog een Domi 650 blok mee gesloopt. In een diepe plas, bleek achteraf die dop kwijt.

Op zich nog wel een aardige anekdote. Ik heb die olie -die is dan melkwit- maar ter plekke in het veld weg laten lopen terwijl een kameraad olie ging scoren ergens. Toen die terug was moest dat er nog in. Ik vond een Marokkaans briefje van 10 in mijn zak, blijkbaar van een eerder tripje. Die heb ik opgerold zodat die als trechter kon dienen. En zo ben ik daar weer weggereden.

Op m'n AT ben ik dat ding een paar keer kwijt geweest. In het veld heb ik er es een stuk tak in geduwd. Ook een keer een steentje en later es een rubber plug die ik ergens vond.


Tegenwoordig zit er een soort raar zwart rubber condoompje op, tijdelijk. Ik moet even iets fatsoenlijkers regelen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 21:24 #12 door dropken
Beantwoord door dropken in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Iets met een schroefdopje zou misschien een oplossing kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2018 21:12 #13 door luwe
hebben dat alle modellen ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2018 22:18 - 01 jan 2018 22:23 #14 door PimW
Ook de 700 moet een slang met dopje hebben, maar ik weet niet of die ook helemaal onderaan hangt. Volgens mij zit die dichter op het luchtfilterhuis.

Pak anders even je werkplaatshandboek erbij dan weet je het meteen.

Op endurootjes trekken ze die slang wel eens uit het luchtfilterhuis, want die slang zorgt voor een wat hogere temperatuur in het luchtfilterhuis en kost je een paar pk.
Vervolgens bungelt dat dan onderaan de motor een beetje los en een eenpitter heeft bestwel een stevige puls werking uit die slang wat dus ook als stofzuiger kan gaan fungeren. Dat kost je dan weer een paar pk  :'(

Op die dikke brommers van ons is dat effect minder, denk ook mede doordat er een extra vaatje onder het luchtfilterhuis hangt (bij de alp iig), maar evengoed geen strak plan met open systeem te rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 18:06 #15 door luwe
Pim bedankt zal even kijken
hij staat nu te rusten bij mijn zwager warm en droog heeft  de 700 verdiend  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 18:09 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Op de 700 zit deze aan het luchtfilterhuis vast.
Loopt van daaruit ook naar beneden en is afgesloten met een dopje.

Als je een K&N luchtfilter monteerd, dan wordt die slang volledig vervangen door een dopje direct op de aansluiting van het luchtfilterhuis. (Geen idee wat K&N daarmee wil winnen, maar ze schrijven het voor, en het dopje is mee geleverd)

Heel af en toe trek ik het dopje bij de AT er wel eens af, maar komt eigenlijk nooit troep uit.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 20:15 - 02 jan 2018 20:20 #17 door kees

(..) een eenpitter heeft bestwel een stevige puls werking uit die slang wat dus ook als stofzuiger kan gaan fungeren.

Op die dikke brommers van ons is dat effect minder (..)


Ik realiseer me nu dat bij Alpen en At's de plaatsing van die slang anders is, maar wel met die dop. Een éénpitter als een Domi heeft ook de beluchting via het klepdeksel, maar nog een tweede direkt op het carter, die met die dop. Als daar de dop mist, gaat hij via die slang stofzuigeren direkt het carter is.

Bij een AT zit die slang echter direkt op het luchtfilterhuis en gaat vandaar beneden. Maar bij een AT zit die slang ná het luchtfilter dus zonder dop maak je dan een open verbinding naar de carburateurs en kun je rommel via die weg in je motor krijgen. Echter niet via het carter. Want het is geen Domi.


Waar die slang dan bij een Alp precies zit, vóór of ná het luchtfilter, maakt dan wel wat uit.


Maar bij AT's geldt i.i.g, hou die dop erop!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 20:22 #18 door PimW
De Alp heeft een apart vaatje, maar in het carter zijn ook drukwisselingen dus ook bij de Alp zonder dop is een open verbinding naar het carter. Minder eng maar evengoed niet verstandig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 20:36 #19 door kees

Jaa ik ken dat ding.

Latere Domi's hebben dat ook. Dat is een condensatievat waarin olie uit carterdamp neer kan slaan en dat is de mileumaatregel waar Erzberg naar verwees. 


Maar open verbindingen naar het binnenste van motorblokken zijn een no-go. Dus die dop die blijft erop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 23:03 #20 door bassertoon
Beantwoord door bassertoon in topic carterontluchtings plug mist, Schadelijk of niet?
Bij mijn AT '16 stond in 1 (van de 2 slangen klopt dat?) ongeveer 1 cm olie, heb dat keurig opgevangen met keukenpapier en omdat het zo weinig is in de grijze kliko gegooid.
En de dop weer terug gestopt uiteraard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.410 seconden