Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

02 jan 2019 00:14 - 02 jan 2019 00:17 #21 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
denk dat het elektrode is wat ik zo zie
DOOR LASSEN  hebben ze daar wel van gehoord  het is niet door lassen
als je kunt door lassen (kun je ook lassen )maar wel met voor opening 2/3 mm
denk eer ge begint

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 00:29 #22 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
welk las apenraat  er staat    Mig /Mag  /tig / elektrode
maar als je met geen van de 3 echt kan lassen
eerst een cursus volgen
Pim je weet het ook iedereen kan het met twee rechte handen
en brombeer jij kunt denk ik goed sleutelen
maar van lassen heb je geen verstand
en ik niet van sleutelen  :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 09:42 #23 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
een cursus..... tja en wat weet je dan  maar dan de theoretische basis kennis
Meters moet je maken en niets anders en vooral blijven maken
om de ervaring op peil te houden

en dan nog ......als ik sommige van mijn vrienden zie lassen (zogenaamde foto lassers) dan ben ik toch wel heel stiekem jaloers
en dergelijk vakwerk  laat ik graag door de specialist verzorgen

ik ken mijn grenzen
want bakken kunnen we allemaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 10:14 #24 door Remon
Beantwoord door Remon in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Hallo Jan
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de ketting niet te strak over de achterbrug loopt wanneer je de motorfiets 6cm opkrikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 13:58 #25 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
waffie daarom haal ik de broodjes bij de bakker die kan bakken
om dat ik elke dag al aan het lassen ben  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 21:07 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

Tut-tut..  ???


:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 22:56 #27 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

Hallo Jan
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de ketting niet te strak over de achterbrug loopt wanneer je de motorfiets 6cm opkrikt.


Het kan geen kwaad om inderdaad de kettingspanning bij te stellen. Uit mijn hoofd komt ie juist losser bij een langere achterveer maar ik weet niet meer zeker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2019 23:34 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

Goeie opmerking wel.


Maar, ik denk dat hij na verhoging niks aan zijn originele kettingspanning moet doen. Het verste punt tussen achteras - achterbrugas- uitgaande as bepaalt de benodigde kettingspanning en dat verandert niet als gevolg van verhogen.

Het klopt dat zijn ketting met de verhoging iets losser komt te staan, maar daar kun je niet omheen. Het is wel handig voor de toekomst als Jan zijn ketting, vóór montage van de verhoging, juist instelt en ná de verhoging opmeet wat het daarna geworden is.


Dat is dan de toekomstige waarde die hij aan moet houden bij het onderhoud aan zijn ketting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2019 08:45 #29 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

Goeie opmerking wel.


Maar, ik denk dat hij na verhoging niks aan zijn originele kettingspanning moet doen. Het verste punt tussen achteras - achterbrugas- uitgaande as bepaalt de benodigde kettingspanning en dat verandert niet als gevolg van verhogen.

Het klopt dat zijn ketting met de verhoging iets losser komt te staan, maar daar kun je niet omheen. Het is wel handig voor de toekomst als Jan zijn ketting, vóór montage van de verhoging, juist instelt en ná de verhoging opmeet wat het daarna geworden is.


Dat is dan de toekomstige waarde die hij aan moet houden bij het onderhoud aan zijn ketting.


Bedoel je dat je na verhoging meer dan de normale speling moet aanhouden die je instelt met de originele veer? (+-4cm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2019 08:56 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
De ketting komt eerder in contact met de achterbrug/slijtrubber, houd dat in de gaten.

De normale speling zou een afgeleide moeten zijn van de maximale afstand van de tandwielen, dat is dus als de as van het achterwiel, achterbrug en uitgaande as in lijn staan. Die +/- 4cm uit het handboek is een afgeleide en een beetje vertekenend.
Asl je het zeker wilt weten druk je de motor eens in de vering, desnoods met een spanband tot de boel uitgelijnd staat. Dan stel je de ketting af, mag dan met minimale speling, en als de motor weer in ''normale'' stand staat kijk je wat je overhoud.

Dan staat de ketting in ieder geval goed voor het mogelijk gebruik en niet voorgesteld gebruik. Veerweg is er om te gebruiken nietwaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2019 22:49 #31 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

De ketting komt eerder in contact met de achterbrug/slijtrubber, houd dat in de gaten.

De normale speling zou een afgeleide moeten zijn van de maximale afstand van de tandwielen, dat is dus als de as van het achterwiel, achterbrug en uitgaande as in lijn staan. Die +/- 4cm uit het handboek is een afgeleide en een beetje vertekenend.
Asl je het zeker wilt weten druk je de motor eens in de vering, desnoods met een spanband tot de boel uitgelijnd staat. Dan stel je de ketting af, mag dan met minimale speling, en als de motor weer in ''normale'' stand staat kijk je wat je overhoud.

Dan staat de ketting in ieder geval goed voor het mogelijk gebruik en niet voorgesteld gebruik. Veerweg is er om te gebruiken nietwaar.


Klopt idd dat mijn ketting redelijk strak over de kettinggeleider/slijtrubber komt.. kettinganning is het probleem niet. Ik denk dat ik hem minder moet verhogen want anders vreet mijn ketting die slijtrubber direct op..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2019 19:38 - 06 jan 2019 14:42 #32 door DPC
Ik moet zeggen, knap dat je zo'n project aanpak.
Zelf had ik denk de bestaande beugel gebruikt.
Had een blok metaal getapt en dit op de bestaande beugel gelast.

Mijn bedenkingen in de huidige setup:
De 'oren' zijn te lang in vergelijking met de materiaal dikte.
De opgelaste moer… Dik opgelast lijkt leuk maar ik zie niet hoe de initiele las er uit ziet.
Als die niet perfect is biedt al het opgelaste werk geen versteviging.
Ik begrijp dat je geen ervaren lasser ben (ik ook niet) maar dit is bak en braad werk.

Nogmaals, ik ben geen lasser maar kan wel lassen. Ik ben daardoor kritisch op mijn eigen laswerk omdat ik weet dat mijn eigen werk in het verleden ook qua stevigheid zwaar tegenviel. Veel schade en schande werk, gelukkig omgeven door toplassers zodat ongelukken werden vervangen door veel lachen en waardevolle tips. Lassen is heel veel meters maken liefst gecontroleerd door een ervaren persoon.
Ik heb laswerk gehad dat er op het oog 'perfect' uit zag, en met 1 klap met een hamer wist ik weer waar ik stond als 'lasser'.
En die jongens maar lachen....  :-[
En dat laswerk zag er beter uit dan dat ik hierboven zie.

Ik kan mij voorstellen dat er aardig wat krachten vrijkomen op dat moertje dat nu opgelast is.
Had zelf dus een blokje met draad getapt en dat gelast op de bestaande beugel.

Maar toch een dikke pluim voor de inzet en ik hoop dat mijn ideeen, commentaar, hersenspinsels, kritiek en wat ook ongegrond is en dat dit gewoon goed werkt.

Vind het sowieso al leuk als iemand zijn nek uitsteekt om zulke zaken aan te pakken.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2019 11:24 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)

Ach al die internet skills. Lassen is overrated.

In Afrika lassen ze je motor terug in elkaar met een vrachtwagenaccu en dan ben je hemels zo blij.


Zit dat ding er nou al onder, jan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2019 19:26 #34 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Hahah lolz @Brombeer

Ding zit er nog niet onder, heeft ook geen haast;) Maar ik wil in principe geen risco nemen met dit projectje, denk als die schokbreker los komt tijdens rijden dat je valt.

Ik ben nu bezig met een massief stuk staal en daarin fijnschroefdraad tappen, en dat gaat beter, maar op één of andere manier past mijn fijn getapte schroefdraad niet op de schokbreker dus ik moet verder prutsen, zoeken naar een oplossing.
Mijn buurman liep binnen en die zegt: ''jonguh prutser, waarom maak je er niet gewoon een verleng/koppelmoer tussen is het klaar ja!'' Hoe denken jullie hierover?

Thx voor feedback

(Pa heeft een mooie schuur dus kan daar mooi in los in het weekend en avond;))


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2019 19:54 #35 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Ben eral achter. Ik had tapmaat M14 x 1.25 en moet tapmaat M14 x 1.50 hebben

Zo ziet het eruit tot nu toe;) ik denk dat ik voor het massief staal ga

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2019 19:18 #36 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Na een beetje spelen en prusten ben ik tot het volgende gekomen. Een massief stukje staal met daardoor een gaat geboord van 12 mm en vervolgens met fijn tap 14 1.50 schroefdraad getapt.

Vervolgens het blokje staal op de schokbreker gedraaid en aan de andere kant een draadeind fijn m14 1.50.

Hierop heb ik weer de orgininele U vorm opgezet en de motor was 6 centimeter hoger op de achteras, maar dit was ook niet de manier want hierdoor kwam mijn ketting in de knel met achterbrug. Dus heb ik de motor weer iets verlaagd door de ring die ik tussen de schokbreker en mijn stukje staal had zitten weg te halen. Nu is de motor 16 mm verhoogd door het blokje staal en heb ik de vering iets strakker staan en gaat het net goed goed met de ketting;)


Nu is het wachten totdat ik de voorvork eronder kan zetten en dan ben ik benieuwd hoe het mij gaat bevallen!




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2019 20:16 #37 door DPC
Dat ziet er goed uit Jan.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2019 23:45 #38 door Remon
Beantwoord door Remon in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Goed bezig. ??
Ben benieuwd naar de foto
( voor / nadien)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2019 11:39 #39 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Hoi allen,

De nieuwe kroonplaten voor de voorvork van de XR600 zijn besteld. Even wachten dus nog;)

Ik moet even een nieuwe kettinggeleider erin zetten. Dit betekend dat de achterbrug los moet volgens mij want de pin zit aan de ketting geleider zijn kant. Iemand tips om dit netjes en slim te doen? Ik ga zo prutsen namelijk ;) ;) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2019 11:56 #40 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
Klosje onder het achterwiel zodat je makkelijk kun manoevreren. Dan hoef je de boel maar klein stukje laten zakken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden