Klepperend/ratelend starter relais

04 jan 2019 15:15 #1 door Baardaap
Klepperend/ratelend starter relais werd gestart door Baardaap
Ik probeer uit te zoeken wat er aan de hand is met mijn motor (XL600V), die sinds oudejaarsavond niet meer wil starten met de on-board accu.

In eerste instantie dacht ik aan de accu. Motor heeft enige tijd stil gestaan en slaapt steevast buiten. M.b.v. van een noodaccu kreeg ik de motor wel gestart. In het verleden als dit gebeurde ging ik een stuk rijden om de accu weer volledig op te laden. Daarna kon ik de motor weer op de gebruikelijke manier starten.

Het verschil deze keer was echter dat ik het starter relais hoor klepperen/ratelen. Ik kende dat van de BMW als de accu te zwak was. Ook naar een eind rijden weer hetzelfde symptoom van de ratelende start relais.

Ik heb vervolgens de accu verwisseld met een accu die ik reserve heb en die regelmatig aan de lader hangt. Spanning van de accu was bij montage 13,5V. Maar ook met deze wilde het niet lukken. Goed, beide accu's zijn niet nieuw. Dus vervolgens de nieuwe accu uit de BMW gehaald (12V, 17,7Ah, ) en deze volledig opgeladen overnacht. Maar weer geen succes.

Met de Haynes bijbel erbij het start relais getest. Deze klikt zoals verwacht. Ook de aansluiting met de start schakelaar getest. Er zat spanning op het rood-gele draadje. Ik ben nu de aansluitingen van het relais aan het schoonmaken. Er zit wat corrosie aan de randen, maar niet daar waar de contacten van de accu zijn aangesloten.

Waar ik nog geen verklaring voor heb kunnen bedenken is waarom ie wel start met de noodaccu op de polen van de on-board accu. De noodaccu levert 200A bij normaal gebruik en 400A met boost. De Honda accu is 150A en die van de BMW 100A.

Tips en uitleg zijn van harte welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 15:57 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Klepperend/ratelend starter relais
eerste gedachte: Gecorrodeerde aansluiting van de aansluitingen aan je accu ?
En met je start-accu eraan klem je hoogst waarschijnlijk ook nog eens je aansluitingen vaster.

3 slechte accu's is inderdaad misschien wat veel van het goede

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 16:00 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Klepperend/ratelend starter relais
Hoe heb je het relais precies getest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 16:17 #4 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Klepperend/ratelend starter relais

eerste gedachte: Gecorrodeerde aansluiting van de aansluitingen aan je accu ?
En met je start-accu eraan klem je hoogst waarschijnlijk ook nog eens je aansluitingen vaster.


Ik heb nu alle contactpunten (accu, relais, 30A zekering, kabel van accu naar relais) schoongemaakt met contactspray en schuurpapier. Op de accu zitten alleen de kabel naar de relais en massa. Alle andere kabels (navi, etc.) heb ik eraf gehaald. Resultaat: relais kleppert bij indrukken startknop.

Hoe heb je het relais precies getest?


Volgens Haynes handboek. Kabel van relais naar startmotor losgehaald. Startknop indrukken --> relais klikt. Vervolgens, ook uit Haynes handboek, met ingedrukte startknop spanning gemeten aan de rood-gele kabel. Die verbind de relais met de startknop. De continuïteitstest van rood-groen naar massa heb ik niet gedaan. Simpelweg kom ik daarvoor handen en voeten tekort. Maar gezien ie met de noodaccu erop ook door het relais heen gaat, lijkt het mij sterk dat het relais defect is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 16:31 - 04 jan 2019 16:42 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Klepperend/ratelend starter relais
Meet de spanning eens tijdens het starten op de accupolen.
Waarschijnlijk zakt die beneden 9 volt.
Volgende mogelijkheid startmotor defect.
Sluig de 2 dikke aansluitingen op het relais maar eens kort met een schroevendraaier.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 16:55 #6 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Klepperend/ratelend starter relais

Meet de spanning eens tijdens het starten op de accupolen.
Waarschijnlijk zakt die beneden 9 volt.


Klopt. Dit gebeurd bij allebei de Honda (Yuasa) accu's. Een daarvan kwam net van de oplader af. Wat betekend dit? Lekstroom? Defecte accu's?

Volgende mogelijkheid startmotor defect.
Sluig de 2 dikke aansluitingen op het relais maar eens kort met een schroevendraaier.


Dat had ik tussentijds ook al gedaan. Ik hoor een snorrend geluid. Neem aan dat dit de startmotor is. Overigens, gezien de motor m.b.v. de noodaccu wel start, lijkt mij een defecte startmotor uitgesloten. Of krijgt ie dan zoveel stroom, dat ie het ineens wel doet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 18:20 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Klepperend/ratelend starter relais

Nou ja, het relais schakelt niet van nul naar één.

Om de schakeling te maken heeft het relais inderdaad een massa en de plusdraad die van je startknop komt.


Je hebt de normale accu's al gewisseld. Dan nu het relais wisselen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 19:58 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Klepperend/ratelend starter relais
Maar ik twijfel aan beide gebruikte accus. Volgeladen wil nist zeggen dat ze power leveren

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 20:25 #9 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Klepperend/ratelend starter relais
Even mijmeren omdat ik vanavond toch niets meer kan doen. Morgen, bij daglicht en acceptabel weer, ga ik weer verder. Overigens bedankt voor alle reacties dusver.

Je hebt de normale accu's al gewisseld. Dan nu het relais wisselen?

Dat ga ik morgen even proberen. Maar het relais wordt ook gebruikt als ik de noodaccu gebruik. En dan werkt alles prima. Motor start gewoon. M.a.w. ik ben niet overtuigd dat het relais stuk is.

Maar ik twijfel aan beide gebruikte accus. Volgeladen wil nist zeggen dat ze power leveren

Helemaal mee eens. Uiteindelijk meet ik ook maar de spanning, niet het vermogen. Hoe kun je zoiets meten? Want als het de accu is, wil ik wel zeker weten dat ie stuk is voordat ik hem wegdoe.

Verder heb ik het ook nog met een derde accu geprobeerd. Die is minder dan een jaar uit en gaf tot nu toe geen problemen in de BMW waar die thuis hoort. Als ik je conclusie doortrek, moet ie ook stuk zijn of te weinig vermogen leveren. Zeker van de BMW accu wil ik zeker weten waarom ik daarmee mijn Honda niet kan starten. Vandaar mijn vraag: hoe kun je er zeker van zijn dat je accu overleden is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 20:34 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Klepperend/ratelend starter relais
Heb je de bmw accu over de oude accu op de polen aangesloten ???
Of is hij echt vervangen.
Wanneer je hem paralel hebt aangesloten verklaart dit het probleem
Een defecte accu kan de goede accu " leegtrekken "

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 22:35 #11 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Klepperend/ratelend starter relais

Heb je de bmw accu over de oude accu op de polen aangesloten ???
Of is hij echt vervangen.


Ik heb hem direct aangesloten m.b.v. startkabels en zonder accessoires - direct op de kabels die normaal aan de accu gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2019 23:54 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Klepperend/ratelend starter relais

Die starthulp is de vreemde eend in de bijt. Dat resultaat moet je niet meenemen. Ga uit van een normale situatie.

Als je BMW op die accu start, moet die Alp daar ook op starten. Zo simpel is het.


Het startrelais tikt normaal gesproken als de accuspanning te laag is om de contactspoel in het relais juist te laten werken.

Wat je als tussenstap kunt doen is de spanning op de plus-draad op het relais, die vanaf de startknop komt, zekerheidshalve meten aan massa. Voor het geval daar verlies op zit.


Maar, de spoel in relais kan gewoon stuk zijn. Dus, wissel anders dat relais even uit, als je de mogelijkheid hebt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2019 08:46 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Klepperend/ratelend starter relais

Het startrelais tikt normaal gesproken als de accuspanning te laag is om de contactspoel in het relais juist te laten werken.

Ik dacht juist dat het tikken betekend dat hij wel werkt, maar dat er niet voldoende spanning is om de startmotor van spanning te voorzien. Op het moment dat de startmotor in zou moeten slaan valt de spanning weg, en ook het relais klikt uit. Dan is er weer voldoende spanning (want de startmotor vraagt niets) en klikt het relais weer aan... enz. enz. enz...

Maar goed, als er een ander relais beschikbaar is, gewoon ff omwisselen.

Controleer ook ff goed de massa aansluitingen aan het relais.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2019 11:47 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Klepperend/ratelend starter relais

Rob, we hebben het allebei correct omschreven, alleen staat het er een beetje anders.


Als je wilt diagnostiseren, breek je een lijn van componenten op in logische delen die je afzonderlijk kunt testen. Je begint altijd met de meest voor de hand liggende dingen. Biedt dat geen uitkomst, dan moet je meer in close-up zaken gaan scheiden.

Dat systeempje is in eerste instantie qua componenten heel recht-toe recht-aan: accu - startrelais - startmotor.

De startmotor vraag een hoge stroom, dus controleer allereerst de plus en min verbindingen op de accupolen, controleer de 2 plusverbindingen op het startrelais, en als laatste de plus en min verbinding op de startmotor.


- Er is een bewezen goede accu geplaatst, geen soelaas.
- Het startrelais is overbrugd en dan gaat de startmotor rond.

Blijft over: startrelais. Wisselen dus, in dit geval, ten einde uit te sluiten. Want we beginnen de diagnose in eerste instantie basaal. Omdat die uitkomst direkt een oplossing biedt, dan wel de richting aangeeft waar we verder kunnen zoeken.

Het klikken bewijst dat de solenoide van het relais iets doet. Maar, misschien, om wat voor reden dan ook, onvoldoende. Of het maak-contact is onvoldoende. Niemand weet het, want we kunnen er niet in kijken.


Stappen overslaan of aannames doen is echt een killer.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2019 12:45 #15 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Klepperend/ratelend starter relais

- Er is een bewezen goede accu geplaatst, geen soelaas.
- Het startrelais is overbrugd en dan gaat de startmotor rond.

Blijft over: startrelais. Wisselen dus, in dit geval, ten einde uit te sluiten. Want we beginnen de diagnose in eerste instantie basaal. Omdat die uitkomst direkt een oplossing biedt, dan wel de richting aangeeft waar we verder kunnen zoeken.


Ik kan i.i.g. al één accu afschrijven. Had in beide Honda/Yuasa accu's al niet zo'n vertrouwen. Een ervan heb ik gisteren avond van de oplader gehaald: 12,8V. Vanochtend, na een nacht niet aangesloten, is de spanning gezakt tot 12,2V. Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan, betekend dit een intern defect in de accu. De andere Honda/Yuasa accu ben ik nu aan het testen.

Om inderdaad stap voor stap verder te gaan, vanochtend aan het begin begonnen met de BMW accu. Die heeft overnacht geen spanning verloren: 12,8V. Deze nogmaals direct aan de stroomkabels gehangen en gestart. Ik hoor het relais klikken. Echter is dit minder continu dan bij de andere accu. Tussendoor hoor ik de startmotor draaien, echter niet van harte. De spanning gemeten tijdens het starten deze zakt tot niet minder dan 9,6V.

Vervolgens de accu direct op de startmotor gezet. Deze draait rond maar niet gelijkmatig. Ondertussen zie ik de spanning variëren tussen 9,6V en 10,6V. Als ie kucht valt de spanning terug. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat startmotor stuk is? Zo ja, vraag ik mij nog steeds af, waarom ie dan wel voldoende rond draait als ik de starthulp erbij haal. Levert de starthulp dusdanig meer vermogen dat de startmotor ervan ronddraait, ook al is ie versleten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2019 13:11 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Klepperend/ratelend starter relais
Heb beide onderdelen op de schap. Mocht jenodig hebben voor test ......


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2019 17:43 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Klepperend/ratelend starter relais

Ja, je moet het even uitproberen. Een relais is makkelijker gewisseld dan een startmotor. Je moet het allebei maar net voor handen kunnen krijgen natuurlijk.

Maakt niet uit welke je uitprobeert. Het één van die 2..  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2019 13:20 #18 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Klepperend/ratelend starter relais
Vanochtend het startrelais vervangen. Met de BMW-accu eraan weer hetzelfde verhaal. Maar ik weigerde te geloven dat de BMW-accu ook stuk is. Immers het spanningsverval bleef ruim boven 10V en de accu is amper een half jaar oud.

Omdat dat dat kreng niet past in de Honda en de kabels voor de accu ook niet veel ruimte bieden, had ik tot nu toe de BMW-accu m.b.v. startkabels aangesloten. Ik vermoede inmiddels dat dit geen goede oplossing is. De aansluitingen van de kabels zijn nogal dun, waardoor de klemmen er niet bijster strak opzaten.

Dus een krukje en nog wat klein spul erbij om de accu naast de Honda te zetten en direct op de kabels aan de sluiten. Tada! Motor start in een keer op. Geen gekucht of gezucht. Gewoon starten.

Resultaat: twee defecte accu's. De accu waarvan ik nog hoopte, dat ie niet geheel was overleden, zakte in tot wel onder 5V toen ik hem nog een keer testte.

Conclusie: een goede accu met slecht contact is net zo veel waard als een slechte accu met goed contact.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2019 14:10 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Klepperend/ratelend starter relais

Conclusie: een goede accu met slecht contact is net zo veel waard als een slechte accu met goed contact.



Wordt dus bijgeschreven in de " oldtimer transalp almanac. "
Klapperend relais wordt veroorzaakt door een te lage startspanning

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2019 17:46 #20 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Klepperend/ratelend starter relais
Fijn dat het opgelost is. Blij te horen dat het toch zo simpel als een accu bleek te zijn.
:)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden