Voorste tandwiel

15 sept 2009 13:04 #1 door Patron
Voorste tandwiel werd gestart door Patron
beste Mede TA ers.
ik ben de trotse bezitter van een TRANSALP '94 .
en beleef er veel plezier aan alleen nu de eerste 500 km erop zit kijkt de keting aan de linker kant blank en de rechterzijde is gewoon vettig.
klein slagje in de band lijkt redelijk normaal.
echter het voortandwiel kan ik vanuit de lengte gezien zo'n centimeter link en rechts bewege.
dat is niet standaard denk ik???
iemand advies?

Groeten Teun

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 14:16 #2 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Voorste tandwiel
Mmm klinkt als een tandwiel waar de borging van los zit. Zit er nog wel een moer op? zo ja is deze geborgd? ??? Mocht één van beide ontbreken, dan stel ik voor om niet verder te rijden tot het tandwiel weer geborgd is. Indien deze er af loopt, is de kans groot dat je de as en het blok/behuizing beschadigd. Dat wil je niet gezien de kosten. :(
Mocht je tandwiel wel geborgd zijn, dan zit het in het blok niet goed. daar houdt mijn kennis ook op.
Kijk na borgen ( indien dit het euvel is) wel of je voor en achter tandwiel in lijn staan anders krijg je overmatige slijtage.

succes ;)

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 14:21 - 15 sept 2009 14:23 #3 door Patron
Beantwoord door Patron in topic Voorste tandwiel

Mmm klinkt als een tandwiel waar de borging van los zit. Zit er nog wel een moer op? zo ja is deze geborgd? ??? Mocht één van beide ontbreken, dan stel ik voor om niet verder te rijden tot het tandwiel weer geborgd is. Indien deze er af loopt, is de kans groot dat je de as en het blok/behuizing beschadigd. Dat wil je niet gezien de kosten. :(
Mocht je tandwiel wel geborgd zijn, dan zit het in het blok niet goed. daar houdt mijn kennis ook op.
Kijk na borgen ( indien dit het euvel is) wel of je voor en achter tandwiel in lijn staan anders krijg je overmatige slijtage.

succes ;)


Er zitten 2 bouten op het tandwiel bedoel je die met de borgmoer ? deze zitten beiden vast.?
Zit de borging ook op de primaira AS? of alleen op het tandwiel.
het tandwiel schuift namelijk over de as heen. De as zit zelf wel vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 15:16 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorste tandwiel
zou je misschien een fotootje kunnen maken ?

De borgring zit met de schroeven vast gedraaid op het tandwiel.
De borgring valt in de uitsparing die er in de uitgaande as zit, en zou derhalve beweging van het tandwiel tegen moeten gaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 20:02 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorste tandwiel
Oorzaken kunnen zijn:
- tandwiel verkeerd om gemonteerd;
- ingeslagen borgplaat vaak het gevolg van verkeerde montage er zit echt een voor en achterzijde op, al dan niet in combinatie met een verkeerd om gemonteerd tandwiel;
- waardeloos voortandwiel. Er zijn merken die standaard veel speling op de spiebaan hebben zoals VAZ etc

JT tandwielen hebben een perfect strakke passing.
Vooral niet mee blijven doorrijden als je zuinig bent op je uitgaande as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 21:35 #6 door Patron
Beantwoord door Patron in topic Voorste tandwiel
Een foto plaatsen gaat nu ff niet lukken heb er wel 2 gemaakt op mijn "pokkie" ;) ;D,

Heb een nieuw borplaatje bevestigd en na allebei de kanten te hebben geprobeert bleek 1 zijde beter te passen .
echter er zit nog steeds een speling op :-X :-X is het de bedoeling
dat het tandwiel gewoon vast (lees spelingsvrij) bevestigd zou moeten worden?

EN zou dan het afslijten/inslaan van de borgplaat door deze speling komen??

Alvast bedankt voor deze enorm snelle reactie's ;D :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 22:02 #7 door Patron
Beantwoord door Patron in topic Voorste tandwiel
Binnenzijde

en de Buitenzijde

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 22:09 #8 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Voorste tandwiel
Dat er speling op het voortandwiel zit is normaal hoor  ;D
Je voor en achtertandwiel staan nooit 100% in lijn en zo worden eventuele verschillen opgevangen.

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 22:09 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorste tandwiel
SOWHEE, daar heeft iemand niet goed geweten hoe het vastgezeten heeft, en met bruut geweld geprobeerd dat ding eraf te krijgen of zo ???

denk dat hier al een deel (zo niet alles) van je speling verklaard is !!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 22:30 #10 door Patron
Beantwoord door Patron in topic Voorste tandwiel

SOWHEE, daar heeft iemand niet goed geweten hoe het vastgezeten heeft, en met bruut geweld geprobeerd dat ding eraf te krijgen of zo ???

denk dat hier al een deel (zo niet alles) van je speling verklaard is !!


Ja dat leek me ook al.
Hij ging er overingens vrij makkelijk vanaf..
Maar de nieuwe heb ik nu volgens voorbeeld verkeerd om gemonteerd omdat dan de speling minder was.

Dus  heb ik het dan nu wel goed gedaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 22:54 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorste tandwiel
Iets speling heb je altijd maar geen 1 cm zoals je eerst schreef.
Kijk eens goed naar de spiebanen op de as. Zien die er nog goed uit of zijn die op de plaats van het tandwiel 'ingedeukt'.
Als je nog bovenmatig speling houdt zet er dan eens een nieuw tandwiel op. Kost de hele wereld niet en je weet direct meer. Zo op afstand is het altijd moeilijk exact te zeggen en moet een ander uitgaan van hetgeen er gemeld wordt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2009 09:42 #12 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Voorste tandwiel
Als de speling blijft ondanks het vervangen van tandwiel en borgring, kun je altijd nog overwegen om het tandwiel vast te lassen. Ad Mies doet dat ook wel eens, het alternatief is namelijk je uitgaande as vervangen, en dat wil je echt niet. Dan moet namelijk het blok he-le-maal uit elkaar, dus cylinders eraf en volledig gespleten worden.

Op welke manier je hem dan het best vast kan lassen (zodat je hem later ook weer los kunt slijpen) kun je ook het best even contact opnemen met Ad Mies.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2009 10:14 #13 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Voorste tandwiel
Ad Mies is natuurlijk een hele goede optie. Gelet op je woonplaats zou je mogelijk ook wat hebben aan Wim Boks in Duiven. (Boks Motyre).

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2009 12:15 #14 door Patron
Beantwoord door Patron in topic Voorste tandwiel
Mmm,

een beetje speling zal je moeten hebben ? lees ik.
bij vastlassen is daar geen sprake meer van?

Het lijkt me beter om een nieuw tandwieltje te kopen en deze juist te monteren.
De as zelf kijkt niet zo beroerd en vind lassen niet echt een oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2009 13:53 #15 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Voorste tandwiel
Als er teveel speling blijft na het vervangen van tandwiel en borgring, dan is dat je beste optie (vastlassen) of haal je liever het blok eronder vandaan om hem tot de laatste bout uit elkaar te halen?

Maar goed als de uitgaande as gewoon nog goed (genoeg) is dan volstaat het vervangen van tandwiel en borgring natuurlijk.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 12:52 #16 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Voorste tandwiel
Nette foto's, nette adviezen, goede opvolging: kijk hèt voorbeeld hoe het forum kan werken.  ;)
Indien je achtertandwiel erg versleten is ( de tandjes er op zijn scherp of erg ingesleten) is het beter om de hele set te vervangen ( = tandwielen en ketting)
Mocht achter er nog netjes uitzien, dan volstaat alleen de vervanging van het voortandwiel.
Succes, ik hoop dat je snel weer op de motor zit ipv ernaast ;D

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 16:40 #17 door Patron
Beantwoord door Patron in topic Voorste tandwiel
Zat er de volgende morgen alweer op naar het werk,  ;D
Alleen de speling blijft een beetje een zorgen kindje.
ga volgend weekend het tandwiel ook maar eens demonteren en eventueel omdraaien.
of vervangen.
Het vast lassen van het tandwiel is geen optie dan haal ik idd het blok eruit en splisen die hap.
het moet gewoon goed en origigeneel zijn. (mijn tik sorry :P ;))

Verder ben ik nog steeds geheel in de nopjes met mijn Transalp.
(zal er nog een koosnaampje voor moeten verzinnen)

8) 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2009 12:39 #18 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Voorste tandwiel
:D leuke koosnaam suggestie: op mijn nopjes.

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2009 13:38 - 19 sept 2009 13:45 #19 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Voorste tandwiel

...ga volgend weekend het tandwiel ook maar eens demonteren en eventueel omdraaien....


Tandwiel kan je niet omdraaien, borst op het tandwiel moet aan de buitenkant zitten! Zoniet krijg je de problemen die je nu waarschijnlijk al heb (gesleten vertanding op de uitgaande as) gezien de staat van de borgplaat.

Waarom Honda ooit voor deze manier van bevestigen heeft gekozen is me een raadsel, op een brommer kom je er nog mee weg maar op een motor..  :-\ het tandwiel wordt niet alleen geborgd dmv de (niet geharde) borgplaat maar dat plaatje moet het tandwiel ook nog 's in lijn houden.
Het enig voordeel is dat je onderweg met pijpsleutel 10 je voortandwiel kan wisselen  :P

Vastlassen is een optie maar valt wat mij betreft in dezelfde categorie als de bekende middeltjes om olie/koelvloeistoflekkages te verhelpen, het werkt (soms) maar of het dé manier is..  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2009 09:12 #20 door manoman2
Beantwoord door manoman2 in topic Voorste tandwiel
maak je niet zo druk. die dingen moeten speling hebben. evt nieuw tandwieltje, klaar. ik heb ze wel eens veel en veel erger gezien, en dan kun je er nog steeds rustig tienduizenden kms mee rijden. voordat je die uitgaande as verneukt, moet je echt wel op een bermbom rijden. ik zou wel even een nieuw borgplaatje halen, kost geen drol.
gr

Koeien roepen boeh!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden