Afgebroken bouten voor tandwiel

24 dec 2020 17:39 - 24 dec 2020 18:12 #1 door Ron Bruijns
Afgebroken bouten voor tandwiel werd gestart door Ron Bruijns
Hallo,

Nu de kerstvakantie is aangekomen, heb ik tijd om zelf de ketting + tandwielen te vervangen. Zo gezegd zo gedaan, maar toen ik dacht dat ik klaar was bleken beide (!) bouten in het voortandwiel te zijn afgebroken. Het waren dezelfde bouten als ervoor, maar ze waren (op het oog) nog in prima staat. Ik heb ze goed vast gedraaid, maar ook weer niet zo hard dat ik m'n gehele gewicht erop heb gezet.



Weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Een paar km verderop zit een Honda dealer en werkplaats, waar ik hem naar toe wil brengen. Zou ik voor die paar km op een lage snelheid hem veilig daarheen kunnen rijden? (mijn vader gaat achter me aan rijden zodat er niemand achter op me klapt)

Fijne kerst
Gr Ron

(Honda Transalp, 1995, PD06)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2020 19:00 #2 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Wanneer zijn de bouten afgebroken?
Bij het aandraaien of bij het voor het eerst laten draaien van de ketting?

Die bouten hoef je trouwens maar met 10 Nm vast te zetten.

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2020 19:24 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Beide bouten afgebroken ......... sterk staaltje
Maar wss te hard aangedraaid.
Plaatje loopt er niet af, maar wel zsm vervangen dat tandwiel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2020 20:16 - 25 dec 2020 00:30 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Het lijkt me niet verstandig om hier verder mee te rijden zonder dat het tandwiel gefixeerd zit.

verwijder het borgplaatje en draai de restanten eruit door in het boutje een klein gaatje te boren
met voorkeur met een linkse boor.(ik verwacht dat daarmee het restant er al mee uit komt)

als je dit allemaal niet ziet zitten, plaats je een nieuw voortandwiel waarbij je nieuwe boutjes plaatst (beetje loctite 222 of 243 of een andere borg vloeistof gebruiken)
en niet te vast zetten (max 10-14 Nm)
waarom gaan ze stuk ?

misschien te vast aangezet of waren ze reeds al te zwaar belast
succes met je herstelling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2020 20:49 #5 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Ketting achter ontspannen
voortandwiel verwijderen

met een beetje geluk lopen de schroefdraad gaatjes door het tandwiel heen ?
met een centerpunt een puntje exact in het midden tikken (= achterzijde tandwiel ),je kan een beetje na sturen op het center puntje
zodat je exact in de midden kan beginnen met boren

een rechtse goede kwaliteit boor +/-3,5mm dik vanaf de achterzijde van de schroef in boren ,met wat geluk loopt het restant van het boutje eruit ?

anders even het boortje opzij bewegen zodat er een ovaal gaatje ontstaat op een diepte 5 a 7 mm ongeveer ovaal trekken met de boor en met een passende kwaliteits schroevendraaiertje proberen los te draaien .

natuurlijk beetje tobben voor beginners ,een prof kan gelukkig veel redden door ervaring :kiss: maar niet alles :side:

anders is een nieuw tandwiel altijd nog een betaalbare oplossing ;) natuurlijk met een paar nieuwe boutjes :whistle:

vorige boutjes inderdaad ,
misschien te vast aangezet of waren ze reeds al te zwaar belast :unsure:
succes met je herstelling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2020 22:53 #6 door Ron Bruijns
Beantwoord door Ron Bruijns in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Bedankt voor de snelle en goede antwoorden allemaal, erg nuttig! Ben dan toch bang dat jullie gelijk hebben; heb hem dan waarschijnlijk te hard aangedraaid. Morgen met mijn vader kijken of we hem eruit kunnen boren. Hij is aardig handig, dus dat zal vast wel gaan lukken.

Wel nog één vraagje; ik kon in het instructieboekje niet zo 1 2 3 vinden dat deze bouten 10-14 Nm moeten worden aangedraaid. Heb ik dit over het hoofd gezien, hebben jullie een uitvoerige versie, of is dit ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2020 23:45 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Mwoah, een M6je hoeft nooit zo snaar-vast hoor ;)

Grote kans dat je niet hélemaal uit hoeft te boren hoor! Het stompje is waarschijnlijk redelijk makkelijk er uit te draaien, je zult er allen op één of andere manier grip op moeten krijgen.
Daarom noemt Waffie ook de linkse boor, dan draait het stukje er misschien tijdens het uitboren al uit :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2020 08:25 - 25 dec 2020 08:26 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Voor dat je met de uitboor actie gaat beginnen :huh:
haal het plaatje even opzij
en probeer met de restant van de afgebroken boutjes op de oude gebroken draadeindjes druk uit te oefenen met dat gebroken deel
(bv kleine ratel gebruiken met verlengstuk en passend dopje en je moet dus druk uitoefenen op beide bout restanten )
draai dan linksom en HOOP dat het restant draadeind mee wil komen uit het tandwiel
stom genoeg wil dit wel eens lukken als het boutje voordat deze aangedraaid werd vanuit zijn eigen er al makkelijk in ging :huh:

succes met jullie poging B)

lees wel wat het is geworden .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2020 08:28 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Goeije tip!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2020 09:47 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Hi Ron,

Wat een pech ! Gelukkig zitten de bouten niet op een vervelende plek.
In het aller-, aller-, allerslechtste geval kost het je een voortandwiel, dat kan veel erger :-)

Ik heb je voorsteltopic er even bijgepakt om te kijken of je beginnend sleutelaar bent.
Ik zie dat je wel de nodige reiservaring hebt maar ik zie niet of je al veel gesleuteld hebt.
Waarschijnlijk niet ?

In de top 3 van meest gemaakte fouten door 'thuissleutelaars' (zoals bijna iedereen hier) staat het te vast aandraaien van bouten en moeren.
Echt, de meeste bouten en moeren hoeven véél minder vast dan veel mensen denken.

Hier moet je wat gevoel voor ontwikkelen.
Je kan eens samen met een ervaren sleutelaar kijken hoe vast iets moet en hoe dat voelt.
Zo ben ik met mijn zoons bezig door af en toe samen de steeksleutel of ratel vast te houden.
En dan pakken we er ook af en toe een momentsleutel bij om te leren hoe een bepaald moment voelt of hoe vast iets zit.

In de meeste werkplaatshandboeken staat ergens een piepklein paragraafje met een tabelletje waarin ze zeggen dat als het moment niet expliciet vermeld staat, je de bout met een standaardmoment moet aandraaien op basis van de diameter.

En denk vooral ook even na want veel kun je zelf beredeneren.
Zoals bij dit tandwiel en plaatje.
Bedenk wat het doet: door het plaatje vast op het tandwiel te draaien borg je het tandwiel op de as.
Het enige dat ze moeten doen is een beetje klemkracht uitoefenen om dat plaatje vast te klemmen.
Welke kant draait het tandwiel op ?
Juist: linksom. Die boutjes zullen dus ook niet zo makkelijk loslopen.
Als het kritisch was geweest had meneer Honda er wel een moment bij gezet en/of instructies voor vastzetten met Loctite oid.

Je hebt al wat tips gekregen om de boutjes eruit te halen.
Hiermee zou het moeten lukken.
Het allerbelangrijkste: rust bewaren en rustig werken.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt.

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2020 13:25 - 25 dec 2020 13:26 #11 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Volgens mij heeft Berry van Desert Motors een heel mooi tandwiel gemaakt met inbusboutjes als vervanger weet niet of dat er ook is voor de transalp.
Foto’s kun je vinden op marktplaats

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2020 15:58 #12 door Ron Bruijns
Beantwoord door Ron Bruijns in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Update! Mijn oom die erg handig is en ook motor rijdt, heeft me uit de brand geholpen. Met zijn kolomboor hebben we de afgebroken bout eruit geboord, en de restanten kwamen vanzelf mee. Niets is dus achter gebleven.





De nieuwe bouten met 10 Nm vast gezet!

@Garfield Klopt, heb paar tripjes op een motor gemaakt maar ben nog verre van een ervaren sleutelaar. Ben na deze dagen gelukkig wel een stuk wijzer geworden hoe het zit met de ketting, tandwielen, en hoe je correct het achterwiel eraf haalt en erop zet (beginnerstapjes, maar je moet ergens beginnen :) ). Mijn oom heeft me inderdaad ook zo'n standaard lijst doorgestuurd met momenten, goed voor mij om die vaker te raadplegen.

Iedereen bedankt voor de snelle en nuttige reacties, zelfs nu zo rond de feestdagen. Echt top. Fijne laatste kerstdag gewenst, en alvast gelukkig nieuwjaar! Bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2020 22:18 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Hardstikke fijn dat het voor mekaar is Ron :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2020 22:21 #14 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Fijn dat het gelukt is Ron !

En je moet ergens beginnen.
Iedereen die nu een ervaren sleutelaar is heeft in jouw schoenen gestaan !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2020 23:55 #15 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
mooi om te lezen dat het gelukt is :)
handigheid word vaak uit noodzaak geboren of uit armoede B)

gaatje zat mooi gecentreerd ,een 10 voor je oom :kiss:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2020 11:31 - 27 dec 2020 11:32 #16 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Afgebroken bouten voor tandwiel

Pronto schreef : Volgens mij heeft Berry van Desert Motors een heel mooi tandwiel gemaakt met inbusboutjes als vervanger weet niet of dat er ook is voor de transalp.
Foto’s kun je vinden op marktplaats

Ja volgens mij verkoopt hij een set waar deze inzit:
https://www.kkbike.it/en/sprockets/134-honda-xrv750-africa-twin-fsprocket-superpinion-8053830250116.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2020 12:07 #17 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Deze zijn anders dan die van Berry. Op de internationale website van die italiaan staat een clubdealer vermeld dus weet niet wat we moeilijk doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2020 09:05 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afgebroken bouten voor tandwiel
Die KK-Bike super Pinion heb ik hier gewoon 'op de plank liggen'.

En anders via de webshop

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2020 12:52 #19 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Afgebroken bouten voor tandwiel

robgoesdakar schreef : Die KK-Bike super Pinion heb ik hier gewoon 'op de plank liggen'.

En anders via de webshop

Kijk, dat is handig om te weten voor als die straks vervangen moet worden.
Ik neem aan dat deze ook op de RD07a past?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2020 12:55 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afgebroken bouten voor tandwiel

Ives schreef :

robgoesdakar schreef : Die KK-Bike super Pinion heb ik hier gewoon 'op de plank liggen'.

En anders via de webshop

Kijk, dat is handig om te weten voor als die straks vervangen moet worden.
Ik neem aan dat deze ook op de RD07a past?


De RD07 heeft een andere maat uitgaande as. Maar ook voor de RD07 heb ik ze (uiteraard ;) ) liggen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden