Introductie en vraag over brandstofpomp

11 juli 2023 08:17 #1 door Yor
Hallo allemaal,

Eerst zal ik mijzelf even voorstellen.
Ik ben Yor en ben sinds een week eigenaar van een XL1000V Varadero van bouwjaar 2000. Ik was opzoek naar een motor voor dagelijks gebruik.
Ik rijd het hele jaar door. Dus een comfortabele motor met kuip is dan voor mij noodzakelijk. En ook ben ik van plan om er zo nu en dan mee off-road te gaan rijden. Daarom gekozen voor een Varadero. De motor die ik gekocht had is de laatste tijd wat TLC te kort gekomen. Dus een onderhoudsbeurt met alle vloeistoffen is reeds gedaan. De vork seals en balhoofdlagers zijn vervangen. Ik vond de motor wat rauw en onregelmatig stationair lopen. En ook vond ik dat de motor vermogen tekort kwam. Om de basis goed te hebben voor verder onderzoek heb ik de contacten van de brandstofpomp vervangen. Dit was nodig !
De contacten waren helemaal vervuild, roestig en nat. Geen overbodige luxe dus. Ik had de pomp gedemonteerd en de contacten vervangen. So far so good. De pomp weer gemonteerd en alles aangesloten. En verdorie..... de pomp doet het niet. De motor loopt wel, maar heeft ondertussen de carburateurs leeg getrokken. Ik heb het een en ander gemeten. Met contact aan staat er op de stekker uit de kabelboom een goede massa en een zwakke plus. Ik heb gemeten met een powerprobe geen multimeter. Ik heb direct de pomp aangestuurd met 12V van de accu. Dan hoor en voel ik 1 puls van de pomp.
Mijn vraag is. Wanneer wordt de pomp aangestuurd. Zodra het contact aangaat ? Of als de startknop wordt gebruikt en als de motor loopt ? En werkt de pomp op minder dan 12V (omdat ik een zwakke plus meet) ?

Is er iemand die dit zelfde probleem heeft meegemaakt na vervangen van de contacten ?
Ik ben benieuwd naar de reacties ....Alvast dank

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2023 11:59 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Introductie en vraag over brandstofpomp
Welkom,

de pomp werkt (normaal gesproken) als de motor draait. Dus ook pas als je de startknop in drukt.
Hij zou dan moeten pompen tot de druk te hoog is waar tegenin gepompt wordt, dus als jij zelfs bij rechtstreeks aansluiten van 12 volt maar 1 klik hoort, dan is dat niet goed.
Ik herken het probleem niet direct, maar controleer even of alles wel goed gemonteerd is. Het reviseren van de pomp is vaak een gepiel om m goed aangesloten te krijgen op het daadwerkelijke pomp gedeelte.
En zijn de in/uit slangen correct aangesloten (al verwacht ik dat ie dan staat ook gewoon zal proberen te blijven pompen, maar je weet het maar nooit).
Controleer de pomp anders ook even op de werkbank.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2023 08:16 #3 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Introductie en vraag over brandstofpomp
Hallo,

Het probleem met de pomp is inmiddels opgelost door een nieuwe pomp te monteren. Ik heb de pomp nog wel op de werkbank gecontroleerd. Ik had er een directe 12V opgezet. Zowel met als zonder de contactpunten. De pomp maakt een klik en stopt. En doet dat weer als er opnieuw 12V op wordt gezet. De contactpunten lijken zover in orde te zijn. Ik beschouw de pomp als afgeschreven ......
Helaas was het rommelige stationair lopen en te kort aan vermogen en hoge brandstof verbruik daarmee niet opgelost. Dus daarom de carburateurs gedemonteerd. Ze zijn inmiddels in een ultrasoon bad geweest. En het vacuumslangetje van de aansturing van de air suction valve was gescheurd. En met het demonteren van de carburateurs zag ik dat het aanzuigrubber van de voorste carburateur gescheurd was. Nu weet ik niet of het al was of dat het harde rubber met het demonteren gescheurd was. Hoe dan ook. Ik heb 2 nieuwe aanzuigrubbers en wat klein spul voor de carburateurs besteld. Snel het hele zaakje weer in elkaar zeten en monteren en afstellen .......

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2023 13:31 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Introductie en vraag over brandstofpomp
Ik weet niet of je wat voor onderzoek hebt gedaan voordat je deze motor kocht maar het eerste model Varadero staat niet bepaald bekend om zijn zuinigheid.
En ik weet niet wat je kilometerstand is maar ik zou ook de nokkenaskettingspanner van in ieder geval de voorste cilinder vervangen, want die gaat gegarandeerd kapot met een hoop motor schade tot gevolg.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2023 14:32 #5 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Introductie en vraag over brandstofpomp
Beste xrvtuur.

Dank je wel voor je reactie.
Ik ben mij bewust dat de eerste serie Varadero's niet uitblinken in zuinigheid. Er wordt veel geschreven over dit onderwerp. En wat de ene veel vindt, is voor de ander acceptabel. Staat van onderhoud en rijstijl is hierin natuurlijk ook een factor. Na een snelwegrit van 60km met een constante 100km/h vind ik 1:12 - 1:13 best stevig. En de daarop volgende groepstoerrit waarbij de snelheid laag ligt vind ik 1:14.5 ook aardig hoog. Omdat de motor nog niet lekker loopt denk ik dat het verbruikt zeker te verbeteren valt. Al zal de Varadero niet het zo zuinig worden als mijn gekietelde Crosstourer. Als ik de Varadero lekker aan het lopen heb en hij bevalt mij zodat ik wel wel een tijdje mee wil blijven rijden zal ik zeker beide nokkenaskettingspanners vervangen. Om wat jij zegt motorschade te voorkomen. De kilometerstand bedraagt 61K.

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2023 20:07 #6 door mick
Beantwoord door mick in topic Introductie en vraag over brandstofpomp
Bij een kmstand van 61k is vervangen van de achterste kettingspanner zeker een pre,de voorste dan gewoon preventief mee vervangen en een klus die je als je handig bent goed kunt doen👍

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2023 22:19 #7 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Introductie en vraag over brandstofpomp
Het vervangen van de naks is zeker geen moeilijke klus. Waren het niet dat ik deze Varadero niet meer in bezit heb. Ik kreeg een aanbod voor een 2003 Varadero die ik niet kon afslaan 😁. En naks problemen zijn bij bij deze bouwjaren geen issue.

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden