Probleem met starten / afslaan bij warm blok

04 mei 2010 15:59 #1 door varaderos
Probleem met starten / afslaan bij warm blok werd gestart door varaderos
Ik heb een raar probleem met mijn 99er varadero.
Sinds vorig jaar heb ik 2 of 3 keer een probleem gehad dat de motor niet meer wil starten nadat ik een tijd gereden heb en dan een korte stop maak (10 / 15 min).
Na lang proberen met / zonder choke eindelijk pruttelend aan de praat gekregen en na een paar keer flink gas geven is het opgelost. Ik denk, vuiltje in benzine of zoiets.

Na mijn (korte) winterstop van 6 weken wil ik weer naar mijn werk hetzelfde probleem als boven beschreven, maar dit keer met een koude motor (garagetemperatuur). na lang proberen (overstarten van de auto) loopt ie weer.

Gisteren op weg naar huis, na het eerste stoplicht, hetzelfde probleem, motor slaat af, en start pas na heeeeel lang aandringen weer. Thuis gekomen, meerdere malen gestart zonder probemen. (ook met warme motor)

Daarbij heb ik al van begin af aan een hoog benzineverbruik (1/10) en dit terwijl ik niet zo gek snel rij.
Dacht dat het aan mijn rijstijl lag maar ik zie van andere rijders veel zuinigere getallen (ook carb versie's)

Ik heb onderstaande zaken al gedaan.:
heb gisteren avond de bougie's vervangen (iridium) stond toch op het lijstje, maar ze zaten er pas één jaar in.
De voorste bougie zat wel erg los... maar of dat de reden was.

Heb vorige week een nieuwe spanningsregelaar en accu geplaats, omdat de regelaar de accu na een jaar al naar zijn grootje had geholpen. (starten is dus nu geen probleem meer)

Er zit volgens mij al een andere (mitsubishi) benzinepomp in

Wie kan me helpen, met dit vervelende probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 16:36 #2 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
1 op 10 is echt fout. Misschien een choke die blijft hangen? dan verzuipt ie fijn als je warm start.
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 16:52 #3 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Hoe kan ik dat nakijken van die choke? en moet ie dat dan niet altijd doen? het hendeltje gaat wel gewoon terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 18:14 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Hoi varaderos,

als het hendeltje terug valt wil dat jammer genoeg niet altijd zeggen dat de choke plunjers ook werkelijk weer terug geduwd worden. Er kan vuil in de kabels zitten of de plunjers zelf kunnen wat vies zijn. je komt er maar op 1 manier achter, zadel eraf, tank omhoog en de choke plunjers zelf uitdraaien. Dan die eens helemaal lekker schoonmaken totdat ze lekker lopen. Ook het veertje dat de plunjers terug moet drukken kan door ouderdom wat slap zijn.
je kunt ook proberen om te starten met warme motor en zodra motor draait trek je de choke een beetje open. Als ie dan anders gaat lopen is het al minder waarschijnlijk dat het de chokes zijn.
marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 21:20 #5 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Het klinkt inderdaad als een choke probleem. Te rijk mengsel door het continu (deels) open staan van de choke wat resulteert in het hoge verbruik. Voor heht stoplicht verzuipt de motor en probeer 'm dan maar eens aan de praat te krijgen......

Zoals Marc al aangaf. Trek bij warme motor eens aan de choke. Als de motor blijft lopen dan zit het probleem inderdaad in de choke.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 21:33 #6 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Als ik met een warme motor aan de choke trek dan blijft de motor inderdaad lopen. hij valt wel terug in toerental.
Wat zou die dan moeten doen? Afslaan?

Heb al van collega's gehoord dat ze, als ze even met losse handen willen rijden, de choke gebruiken om een hoger toerental te krijgen.
Mijn varadero doet dat niet,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 23:27 #7 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
ls de motor iets terug valt in toerental dan blijft de choke in ieder geval niet helemaal open staan, dan zou de motor waarschijnlijk ook zo verzuipen dat ie af zou slaan. Het terugvallen in toeren betekent dat ie (nog meer) verzuipt. Kun je de fiets zonder choke gewoon koud starten? Hoe hoog is de stationair dan? Ik kon mijn 99 carbudero zonder choke koud niet fijn starten, en de stationair was dan ook laag en hakkerig. Als de jouwe gewoon start zonder choke met koude motor zou dat al iets meer op een constant open choke wijzen.
Kijk eens of je van bovenaf flink wat wd40 of een kabel smeer in de choke kabel kunt spuiten. Omdat de kabel zich na een stuk in tweeen splitst werkt dit niet altijd. maar als je er wat in krijgt dan het hendeltje eens lekker heen en weer bewegen om de boel weer wat gangbaar te krijgen. Het neste is echter toch de chokes zlef even los te halen op het blok en ze te reinigen en smeren...... als het een hangende choke is.....

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 23:40 #8 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok

ls de motor iets terug valt in toerental dan blijft de choke in ieder geval niet helemaal open staan, dan zou de motor waarschijnlijk ook zo verzuipen dat ie af zou slaan. Het terugvallen in toeren betekent dat ie (nog meer) verzuipt. Kun je de fiets zonder choke gewoon koud starten? Hoe hoog is de stationair dan? Ik kon mijn 99 carbudero zonder choke koud niet fijn starten, en de stationair was dan ook laag en hakkerig. Als de jouwe gewoon start zonder choke met koude motor zou dat al iets meer op een constant open choke wijzen.
Kijk eens of je van bovenaf flink wat wd40 of een kabel smeer in de choke kabel kunt spuiten. Omdat de kabel zich na een stuk in tweeen splitst werkt dit niet altijd. maar als je er wat in krijgt dan het hendeltje eens lekker heen en weer bewegen om de boel weer wat gangbaar te krijgen. Het neste is echter toch de chokes zlef even los te halen op het blok en ze te reinigen en smeren...... als het een hangende choke is.....

Marc



Ik zou geen WD40 in je kabels spuiten maar en teflon/siliconenspray !!!! Dat zit er nu ook op/aan/in en " bijt"  een beetje met olie achtige.

met WD40 / kruipolie e.d.  is het middel erger dan de kwaal !!!
( is mij bij herhaling en van verschillende kanten toegeroepen)

't beste is natuurlijk de boel uit elkaar halen en schoonmaken, weet je zeker dat de shoke soepeltjes loopt :) 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 11:01 #9 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
stationair sproeiers even schoonmaken..

gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 11:22 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok



Ik zou geen WD40 in je kabels spuiten maar en teflon/siliconenspray !!!! Dat zit er nu ook op/aan/in en " bijt"  een beetje met olie achtige.

met WD40 / kruipolie e.d.  is het middel erger dan de kwaal !!!
( is mij bij herhaling en van verschillende kanten toegeroepen)

't beste is natuurlijk de boel uit elkaar halen en schoonmaken, weet je zeker dat de shoke soepeltjes loopt :)


Hee dat wist ik niet, niet dat ik wd-40 gebruik voor de kabels maar hoezo zou dat bijten met olie en wat is daar dan slecht aan???

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 14:42 #11 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok

Hee dat wist ik niet, niet dat ik wd-40 gebruik voor de kabels maar hoezo zou dat bijten met olie en wat is daar dan slecht aan???


Orgineel zijn de bi/bui-kabels van een tefloncoating voorzien omdat het zo lekker glad is. Dus smeren met een teflonachtig goedje. Olie wordt niet "opgenomen"  door de kabels en gaat dan juist ophopen en kloteren in je kabel .......en dat wil je nu juist niet !

Er zijn handige kabelsmeersetjes in de handel.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 14:52 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Aha.... ik doe altijd een een trechtertje van een boterhamzakje maken en dat bind ik dan aan de kabel, olie erin en hang het op..... word een lekkere bende maar ik dacht ergens gelezen had dat dat zo moest....... edit: Staat idd in de Haynes manual met motorolie! Maar teflon lijkt me toch wat fijner en schoner...... :)

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 13:48 #13 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Bij de onderhoudbeurt bleken de spoeirenaalden en de sproeiers uitgesleten.
Vervangen door een dynojet kit.
Tevens is de hele carb. schoongemaakt  /afgesteld. de varadero loopt nu een stuk soepeler

Verbruik is nu gedaald van 1:10 naar 1:12,5 (eerste test).  :)) (dik 20% zuiniger)
Vanochtend weer 20 lter getank om te kijken hoe ver ik nu weer kom.

Heeft er iemand nog ideeen over hoe ik aan zo'n hoog verbruik kom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 13:58 - 04 juni 2010 14:00 #14 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Blijf 1 op 10, nu dan 1 op 12, echt te bizar hoog vinden!!! Mijn 99-er met de 3 Honda koffers haalt met gemak 1 op 16.

Heel vreemd.

Waar breng je je motor naar toe voor onderhoud? De Dynojet kit plaatsen is mooi maar vanuit de oorsprong hoort de motor al een stuk zuiniger te lopen.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 14:55 #15 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Heb (nog) geen vaste plek voor onderhoud.
Heb iemand gehad voor na de tijd, maar die kwam zijn afspraken niet na.

Ben nu bij de lokale motor/bromfiets reperateur geweest.

De motor heeft het hoge verbruik van begin af aan gehad, heb daar nooit te veel aandacht aan geschonken tot ik ergens op het forum het gemiddelde gebruik van 1:18 tegen kwam ( bij flink doorrijden).

Ben zelf best handig maar heb veel gereedschap gewoon niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2010 09:30 #16 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Gisteren weer stilgestaan met de Varadero.

Ik had 10 dagen niet gereden vanwege een enkel blessure, gisteren weer een stukje gaan rijden.

Motor starte prima maar reed niet lekker, na een paar 100 meter rijd ie alleen nog maar vol gas met de chocke helemaal dicht. en na weer 100 meter slaat ie af.

Na heel lang klooien en 5 minuten doorstarten (gelukkig heb ik een nieuwe accu  :D ) slaat hij aan
Tijdens het starten loopt de motor, met de chocke helemaal dicht, af en toe maar als ik dan gas geef slaat ie direct weer af.  ???

Uiteindelijk start hij weer en loopt eigenlijk direct goed. Het lijkt wel alsof hij dan een lege carburateur heeft en geen benzine erbij krijgt.
Tijdens de rit geen enkele problemen meer, ook tijdens de stop direct weer starten.

Ga de pomp toch maar vervangen, kijken of het daar aan ligt.
(Daandus, je hebt een PB)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2010 09:36 - 05 juli 2010 09:38 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
In één van je eerste postings schrijf je over een mitsubishi pomp. Dat is idd de originele Honda pomp.

Verbruik van een 99 is hoger als van een 2000 model (andere gasklepsensor sinds 2000). Heb eentje van december 1998 gehad en ben me tijdens de inrijperiode echt lam geschroken van het verbruik... van 1 op 24 op een '97 alp naar idd 1 op 10 op de Dero!

Dynojet sproeiers, K&N luchtfilter en iridium vonkenkaarsjes doen samen wonderen. Onze 2000 model heeft tijdens toeren gemiddeld hetzelfde (lage) verbruik als mijn 2004 Injectiedero. Alleen op autosnelweg-snelheden ligt het verbruik van Kaatje's carbudero een paar liter hoger per tankbeurt.

Er is dus wel iets aan te doen. Kost wat, maar dan heb je ook wat...  :-\ ;)

Nog een optie... Er is een serie geweest die problemen had met de kill-off switch in je jiffy (zijstandaard). Deze gaf aan dat de 'zijstandaard' uitstond waardoor de motor kan afslaan. Kun je altijd ff extra checken.

Zelf sleutelen kan bij de Transalpclub, ook onder begeleiding. Neem eens contact op met Ad Mies uit Sprundel. Leerzaam én leuk! En bij een carbudero kan het gelukkig ook nog redelijk...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 13:49 #18 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Ik heb gisteren de QH pomp geplaatst, ( danjewel daan voor de rappe levering.)
Na het plaatsen direct hetzelfde euvel,
oorzaak de + en de - omgedraaid, stond niets op de behuizing. :-[

Na omdraaien van de kabels  starte de motor direct.

ik heb de originele pomp eens bekeken, maar de puntjes zijn inderdaad helemaal schuin afgesleten. dat zal wel de reden zijn.

Kun je die setjes kontaktpuntjes nog ergens bestellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2010 20:28 #19 door varaderos
Beantwoord door varaderos in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
De varadero slaat nu niet meer af en rijd perfect.
Het euvel met het afslaan was dus voor 95% zeker de brandstofpomp.

Nu heb ik wel ineens een ander probleempje.
Ik merk dat, als de varadero een weekje of twee gestaan heeft de carburateur "leeg" lijkt te zijn.
Hij start dan stotterend maar loopt na enkele seconden perfect,

Is het normaal dat de carb dan leeg is? ik meen ook dat ik een lichte benzine geur ruik als het warm is in de garage.

Zou het kunnen zijn dat er één of ander slangetje los zit op de carb. na het inbouwen van de dynojet kit? en welk zou dat dan moeten zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 19:39 #20 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Probleem met starten / afslaan bij warm blok
Heb je hier nog wat op gevonden? Mijn varadero ruikt meer dan mijn vorige Suzuki GS1150EF.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden