2 soorten bougie

07 nov 2010 14:51 #1 door omega
2 soorten bougie werd gestart door omega
Ik heb deze week mijn bougies eruit gehaald, deze waren overigens allebei pikzwart, ook luchtfilter was erg vies.
Nieuwe K&N filter besteld en ook 2 irrididium bougies.
Nu viel mij alleen op dat ik 2 verschillende bougies erin had zitten, bij de bougie aan de voorkant een NGK R BPR8HS  en onder der tank een NGK DPR8EVX9, de HS is breder aan de onderkant .

Is dit normaal?

jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 15:04 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2 soorten bougie
Geen idee, volgens mij moeten ze alle twee gelijk zijn? Hebben bij onze MK1 al een tijdje terug de standaard vonkenkaarsjes vervangen voor Iridium exemplaren (die zitten er vanaf 2003 overigens standaard af- fabriek op!)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 18:22 - 08 nov 2010 13:32 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic 2 soorten bougie
Moeten allebei gelijk zijn. Met de verse kaarsjes en een luchtfilter dat ook werkelijk lucht doorlaat zal ie ook zeker beter lopen. twee verschillende kaarsjes is niet zo fijn; dezen kunnen anders reageren. De kaarsjes die je noemt klinken allebei niet als de correcte

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 19:02 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 2 soorten bougie
NGK heeft een keurig boekje waar uitleg wordt gegeven over de betekenis van ieder opvolgende letter.

NGK DPR8EVX9(orgineel toegepast) heeft een diameter van 12 mm met een draadlengte van 19 mm

NGK BPR8HS  heeft een diameter van 14 mm met een draadlengte van 12,7 mm
heb je ook 2 verschillende sleutels moeten gebruiken om ze eruit te nemen ?

dit zou betekenen dat de schroefdraad hersteld is geweest maar dat de originele bougie niet meer ik het gat paste vandaar een andere bougie

helaas is hier niets meer aan te doen  mocht dit het geval zijn dan alleen de juiste bougie monteren



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 19:37 #5 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic 2 soorten bougie
Ik dacht dat in de serie af 2003 een Iridium bougie standaard was: DPR8EIX-9 NGK of laser idirium: IJR8B9. De VX is een platinum bougie.

zou wel vervelend zijn als je een motor koopt zonder ingelicht te worden dat er een manco aan zit. Zou je met een heli coil de originele afmeting schroefdraad niet kunnen herstellen?

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 20:40 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 2 soorten bougie

Ik dacht dat in de serie af 2003 een Iridium bougie standaard was: DPR8EIX-9 NGK of laser idirium: IJR8B9. De VX is een platinum bougie.

zou wel vervelend zijn als je een motor koopt zonder ingelicht te worden dat er een manco aan zit. Zou je met een heli coil de originele afmeting schroefdraad niet kunnen herstellen?


ik denk dat de reparatie oook gedaan is met een helicoil  maar alleen niet de juiste

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 22:38 #7 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic 2 soorten bougie
Je zou ook kunnen kiezen voor een tweedehands cylinderkop,
heb je wel weer de goeie bougie.

Roger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2010 23:20 #8 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic 2 soorten bougie
Dan wel met de bijpassende zuiger en veren, anders word het honen met een overmaat zuiger, wat gaat dat kosten ????? ??? ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 10:10 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 2 soorten bougie
alleen de cylinder kop(waar de klepjes in zitten en zo) zou een optie kunnen zijn  blijft de cylinder gewoon op zijn plaats..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 10:22 #10 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic 2 soorten bougie
Dat zou een goede optie kunnen zijn, las het eff verkeerd. ::) Dacht aan een complete cilinder maar zag eff de kop over het hoofd..
Bedankt Mies.

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 13:25 #11 door omega
Beantwoord door omega in topic 2 soorten bougie
Ik heb beide bougies eruit gehaald met dezelfde sleutel, motor was van eerste eigenaar (had 14.000km gelopen)
Zou dus betekenen dat er indedaad een probleem is geweeest met de voorste cilinder, zal vanavond eens kijken of de achterste bougies in de voorste past.
Motor sloeg inderdaad soms af en knalde wel eens.

Heb 2 irridium besteld maar ik denk nu dat er eentje niet zal passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 18:59 #12 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic 2 soorten bougie

Ik heb beide bougies eruit gehaald met dezelfde sleutel, motor was van eerste eigenaar (had 14.000km gelopen)
Zou dus betekenen dat er indedaad een probleem is geweeest met de voorste cilinder, zal vanavond eens kijken of de achterste bougies in de voorste past.
Motor sloeg inderdaad soms af en knalde wel eens.

Heb 2 irridium besteld maar ik denk nu dat er eentje niet zal passen.


En zo zie je maar eens dat kilometerstand he-le-maal niets zegt over de waarde van een fiets. Zo jammer dit! Vooral het niet melden bij de verkoop. Je zal maar vier dure iridiums kopen en eentje niet kunnen / verkeerd monteren  :-\.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 19:49 #13 door omega
Beantwoord door omega in topic 2 soorten bougie
Weet niet hoe ik het gedaan heb maar de bougie van de cilnder onder tank, dit is de NGK DPR8EVX9 (dunnere) gaat makkelijk met de bougiesleutel, deze past overigens ook goed in de andere cilinder.
De HS bougies krijg ik niet in de bougiesleutel, krijg alleen het topje erin.
Lijkt wel of hij niet echt in de cilincer gedraaid was omdat hij wel makkelijk los ging

Kan dus de orginele bougie in beide vast draaien. is wel vreemd omdat de HS bougies veel breder is , kan het trouwens wel lastig zien of de bougie er goed in zit.

Krijg woensdag de nieuwe bougies, ben benieuwd wat er gebeurd, hou jullie op de hoogte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 23:47 #14 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic 2 soorten bougie
Niks mis met een xl500.........was mijn eerste fiets :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2010 23:53 #15 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic 2 soorten bougie
Hoi, Marc , ook al ?

Mijn eerste fiets was de eerste XL500R nog in de wit/rode uitvoering, toen nog 2 maal een 500r en een 600R versleten, heerlijk zo'n 1 pitter met 1 bougie..... ;D ;D ;D
Maar ben nu ook wel content met mijn Alpje... :)) :)) :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2010 19:16 #16 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic 2 soorten bougie
Hallo
Ik heb vandaag m'n  tank er af gehaald even het luchtfilter
bekijken, maar ik heb ook de bougies er uitgedraaid
NKG Iridium I IJR8B-9 gelukkig alle twee gelijk.
maar nu mijn vraag ze zitten er nu 43000 km. in
hoe lang gaan ze eigenlijk mee? motor loopt uitstekend
heb gehoord dat ze € 38 per stuk kosten
heb een Varadero Travel ABS bauj. 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2010 19:48 #17 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic 2 soorten bougie
Pittig duur inderdaad, ze zouden een 40.000 meegaan. Ik meen dat de DPR8EIX-9 NGK ook kan en die is iets goedkoper. Op de duitse ebay vind je die voor een 15 euro, zal hier dus ook wel tegen die prijs te vinden zijn.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2010 01:03 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 2 soorten bougie
In het boekje staat de onderhoudsinterval en zou voor de iridium 24.000km zijn

dat iets langer mee gaat wil niet zeggen dat het zo hoort.
als voorbeeld wordt vaak naar de auto gekeken waar het inderdaad voorkomt dat de bougie er veel langer in blijft zitten
echter bedenk dat de bougie van een motorfiets altijd 2 x meer vonkt dat die van voertuigen met een verdelerkap .
de voorschriften van de fabrikant behoren een leidraad te zijn voor een probleemloze werking.
als men  daar van afwijkt accepteert men ook hiermee de eventuele problemen zowel op de korte als lange termijn.
en dat de kostprijs van wisselstukken tegenvalt is begrijpelijk maar dat is  wel het gevolg van iemands beslissing een dergelijke motorfiets aan te kopen.
raar trouwens dat weinige vragen naar de werkelijke onderhoudskosten van hun aankoop

maar bedenk dat de grootste onkosten post nog steeds brandstof is.. die staat in tegenstelling tot de andere kosten dik bovenaan en dan blijken die kaarsjes in prijs per km nog wel mee te vallen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2010 08:52 #19 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic 2 soorten bougie
Je hebt helemaal gelijk Ad. En op 24000 kilometer is 30 eurie nou niet echt veel.....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2010 21:10 #20 door omega
Beantwoord door omega in topic 2 soorten bougie
Vandaag luchtfilter KN geplaatst, 2 irridium bougies geplaatst.
luchtfilter was 140 euro en de bougies samen 48 euro , gekocht bij Kobra in Arnhem
Ook nog even een gear indicator geplaatst ,was 89 euro

Na bijna 15 miuten starten (mbv autoaccu)  ging hij na een hoop pruttelen weer lopen.
Motor klinkt goed en inregelen van de gear indicator was een fluitje van een cent, weer veel geleerd over de motor.

Raad iedereen eens aan om de tank en de kappen eraf te halen, wat een mooi stukje techniek zit eronder

Ga deze week een stukje rijden om te rijden of ik ook verschil zie tov oude filter en bougies, laat in voorjaar 2011 nog wel even de carb synchroniseren

jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden