Varadero met Africa Twin wielen kan dat?

02 apr 2011 20:57 #1 door HPoskam
Varadero met Africa Twin wielen kan dat? werd gestart door HPoskam
Beste techneuten,

Kunnen er onder een Varadero uit 1999 ook spaakwielen van bv. een Africa Twin  ::)

Zo,ja zijn er nog zaken waar ik dan op letten/denken?
Wat past wel wat past niet, hoe is de wegligging.

Hoor het graag, als je jezelf afvraagd waarom zou je dat willen.
A) Gewoon mooier
B) Wil all/off road training gaan doen en wil dit op eigen motor doen
C) Wil mezelf onderscheiden van de andere :-)

Als het kan en iemand weet waar ik de set kan kopen hoor ik het graag.
Ze hoeven niet in nieuwstaat te zijn, ik wil  (alleen) de velgen namelijk laten stralen en matzwart laten spuiten.
De spaken eventueel laten vervangen of opschuren zodat ze er weer goed uitzien. ???

Hoor het graag.

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2011 21:19 #2 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Lees dit maar eens: www.desertstorm-bike.de/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2011 23:51 #3 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Ziet er wel heftig uit.

Zo heftig hoeft nou ook weer niet ;D 

Mijn Duits is niet zo best  :-[

Maar begrijp ik het goed dat je ook de voorvork moet vervangen?

Kan ik niet allen de velgen met spaken van een AT in mijn Dero zetten, of is dit te simpel gedacht  ::)

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 01:35 #4 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
ik denk dat je makkelijker even de vork kan wisselen, zo duur is een AT vork 2dehands nu ook weer niet :)

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 10:47 #5 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Ik begrijp dat een voorvork gewisseld kan worden, maar MOET dit zodat de wielen van een AT passen?

Wat zijn de voordelen van en voorvork van een AT incl. het voorwiel.

Is het mogelijk mijn orginele voorvork te laten zitten en de AT wielen te plaatsen.

Zodat ik eventueel ook mijn eigen gietwielen kan monteren als dit nodig is.

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 14:12 #6 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Of het mogelijk is weet ik niet precies, maar je krijgt ook te maken met de positie van de remklauwen, je stabilisator je spartbord en je veerweg. Een twin wiel is 21" en een Varadero wiel 19". De diameter van de poten zijn hetzelfde dus die zou je zonder meer kunnen plaatsen. Je hebt dan ook direct een gescheiden remsysteem wat wel zo prettig is in het zand. Achter heb je waarschijnlijk minder problemen om het wiel 1 op 1 te wisselen. Ik geloof alleen dat je andere opvul busjes moet gebruiken.
Maar wat ben je van plan? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 22:42 #7 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?

Hoor het graag, als je jezelf afvraagd waarom zou je dat willen.
A) Gewoon mooier
B) Wil all/off road training gaan doen en wil dit op eigen motor doen
C) Wil mezelf onderscheiden van de andere :-)


Zeg Henk. Waarom al die moeite? Je hebt een hele mooie Varadero. (Misschien wel te mooi voor in het zand  :-\ ).

En als ik naar A+B kijk... waarom schaf je dan niet meteen een hele mooie Twin aan? En dan heb je meteen C opgelost; want dan onderscheid je je dus echt van alle andere (Varadero's :)) .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 22:55 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Hoi Henk,

Om B) op te lossen kun je ook gewoon een setje grovere bandjes nemen om de standaard velgen.
Ben zelf erg tevreden over de Golden Tyre's op mijn andere brommert met dezelfde bandenmaten als de Varadero  :D ;)

Golden Tyre's zijn te verkrijgen bij www.pharaobike.nl

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 23:35 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Jeetje, wat weegt een Varadero wel niet?

Veel meer dan een veldweg ga je daarmee niet rijden, dus dat kan ook met wegbandjes. Een Vara is helaas een wegmotor. Tegen de tijd dat je kuipdelen volledig in de prak liggen kom je er achter dat a.) je Vara onverkoopbaar is geworden en b.) je dus beter een lichte offroadmotor had moeten aanschaffen.

Wees verstandig Henk! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 23:39 #10 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Nogmaals hallo,

Je kan niet zomaar een africa twin wiel erin gooien, de diameter van je remschijven klopt niet meer, je voorspatbord en stabilisator staan te laag voor het grotere wiel en vooraan komt de motor meer omhoog dan achteraan (achteraan behoud je immers 17 inch) waardoor je motor (naar mijn mening) niet meer evenwichtig is uitgebalanceerd...

Nu, stel, je koopt een africa twin voorvork, dan heb je inderdaad meer veerweg (220mm in totaal). Je zal ook de hele voorremmerij moeten zoeken van een twin. Hou er dan rekening mee dat het zou kunnen dat je dashboard niet meer aangesloten kan worden (weet niet of een dero mechanisch of digitaal wordt gestuurd).

Achteraan zal alles, honda kennende, wel redelijk uitkomen, maar wederom zit je met dat 'onevenwicht' (wat jij misschien prettig vindt, dat weet ik niet...). Daarbij komt nog dat je achteraan weinig veerweg hebt, zeker ivm de voortrein...
Dus, dan moet je weer een andere achterschokbreker gaan zoeken (wilbers, hyperpro, etc etc)...

Groeten

Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2011 23:51 #11 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?

Jeetje, wat weegt een Varadero wel niet?

Veel meer dan een veldweg ga je daarmee niet rijden, dus dat kan ook met wegbandjes. Een Vara is helaas een wegmotor. Tegen de tijd dat je kuipdelen volledig in de prak liggen kom je er achter dat a.) je Vara onverkoopbaar is geworden en b.) je dus beter een lichte offroadmotor had moeten aanschaffen.

Wees verstandig Henk! ;)

Ligt er aan wat je ermee wilt gaan doen Brompot eh beer ;) Als je het gas er op durft te houden kan je met een Varadero heel goed uit de voeten in het zand en of modder.
Maar als ie gaat dan is er ook geen houden meer aan :'( En of het je dat allemaal waard is Henk ??? Neem dan het motortje van je meissie >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 00:09 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Nee hoor, niks Brompot. Gewoon realistisch zijn (dus jezelf niet op een dergelijke manier willen onderscheiden).

Buiten dat, ik verbouw nog wel eens wat en ik heb al niet eens gereageerd op de initiele vraag van Henk. Dat mag al genoeg zeggen, of niet?

Henk, als je toch wil, snor dan een Reiger of WP USD of zo van MP incl. wiel en remmerij (en dan krijg je maar 1 schijf op je Vara, helaas) en bouw dat ding erin. Hoe je kuip en cockpit daarop reageren is dan van ondergeschikt belang.

Maar stop met denken dat je een wiel zomaar even ergens anders in schroeft!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 10:06 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Check ook de site van African Queens uit Duitsland. Ze hebben veel ervaring met ombouw en die hebben - speciaal voor anti-angelsaksen - ook een Engelstallige site...  ;D ;)

Leuk idee, Henk... Maar eh... idd... is die van jou niet te mooi voor't zand?  :angel:

Los daar van... Zand of geen zand... spaakwielen smoelen gewoon mooier dan gietwielen.
Je zou eens kunnen kijken of wielen van de competitie niet makkelijker aanpasbaar zijn. Zoals b.v. de (tubeless) spaakwielen van de GS, Aprillia Capo Nord, etc. De Capo heeft - volgens mij - eenzelfde wielmaat als de Dero.

Ik zou in ieder geval zoeken naar tubeless alternatieven en dat zijn die van de @twin helaas niet...

Andere optie is zelf wielen laten maken op maat. Maar dat zal een prijzige geschiedenis worden. Je zou eens contact op kunnen nemen met b.v. Haan Wheels in Waalwijk.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 10:53 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Ik heb zo'n vermoeden dat Henk zoiets wil:

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 12:15 #15 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Heb er ook wel eens aan gedacht: 2e set wielen kopen. Rijd nu Varadero. Als je echt door sloten wil etc. dan is een XL/XR 500 veel geschikter. De Varadero is wel erg zwaar omte duwen en overeind te tillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 13:00 #16 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Hallo,

Ik heb misschien nuttige info voor je.

Een AT (750, alle modellen) hebben een remschijf van 276mm, een vara heeft een remschijf van 296mm. Nu, er zijn remschijven te koop met dezelfde bevestigingsgaten als die van de AT, maar dan 296mm (oa die van een de xrv650 en de cagiva elefant 900, eerste serie).

Dit geeft je wat meer mogelijkheden. Je zou eens kunnen kijken of zo'n voorwiel past, eventueel mits enkele bussen (ik weet niet hoe het zit met naafbreedte).
Stel dit past allemaal, dan zou ik de originele vork gebruiken met de originele vara remmerij. Achteraan zou ik dan opteren van een AT velg, MAAR omgespaakt naar 18" (daar vind je trouwens een hoop meer keuze aan offroad banden, maar ook banden als de conti trail attack en tkc80).

Een andere optie is dat je de voorvelg laat omspaken naar 19", dan heb je enkel de 'leuke'/'stoere' looks van spaakvelgen.

Ik kan je wel meegeven dat het zowiezo wel wat duiten gaat kosten, een XR oid is vaak een betere oplossing, maar als jij plezier haalt uit het bouwen en vervolgens rijden op een omgebouwde vara, dan kan ik me daar erg goed in vinden :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 19:27 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?

Jeetje, wat weegt een Varadero wel niet?


Och, ten opzichte van een Twin scheelt het niet zo heel veel hoor  ;D
En vergeleken met jouw XR is die Twin ook weer een lomp hok  ;)

Het heeft allemaal met perceptie te maken  :D
De enduro boys verklaren 'ons' met onze allroads sowieso voor gek.

Dus alhoewel het met een licht fietsie makkelijker is, is er best wel off-road te rijden met een Varadero. Paar fatsoenlijke bandjes doen veel!
Beetje ervaring bij de berijder nog meer. Dan maakt de 'brommer' procentueel gezien al niet zo veel meer uit  :D
Maar of een Varadero nou de meest ideale fiets is om het mee te leren betwijfel ik ook  :-\

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 19:51 #18 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?
Bedankt voor de reactie.

Gewicht van een Dero is 220 Kg (eerste model)
AT weegt 207 KG dus het verschil valt letterijk wel mee.

Navraag leverd op:
Ja, het past als je maar voor een 19" wiel gaat niet de 21" uitvoering.
Achter kan je de standaard 17" AT nemen.





Wees maar gerust, is ga echt de tankbaan niet op met mijn Dero  ;D

Zoals gezegt, ziet er beter uit en voor "licht" all road is hij prima.

Ik ga verder met onderzoek en als ik de juiste materialen heb en alles is gemonteerd doe ik wel een verslagje.

P.s velgen worden mat-zwart ge-poedercoated spaken "RVS"

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 20:05 #19 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?

Ik heb zo'n vermoeden dat Henk zoiets wil:


Het beste van 2 types, de looks van de AT en het vermogen van de Varadero :-X :-X :-X ;)

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 22:06 #20 door Rob
Beantwoord door Rob in topic Varadero met Africa Twin wielen kan dat?





Zoals gezegt, ziet er beter uit en voor "licht" all road is hij prima.



Ha, ha... toch geen gezicht  ;D ;D  een Varadero met een identiteitscrisis !!!  :o :o

Beetje hetzelfde als een Ducati racekuip op een Harley monteren...

Wees verstandig en gooi die lompe lelijke Dero er uit en koop een echte alroad (AT);
(zijn natuurlijk ook lompe dingen maar het lijkt tenminste nog ergens op  ;)    )

Alias raceneus..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden