Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

25 okt 2014 10:24 #1 door AJRvH
Na een logeerpartij van 5 dagen bij de motorzaak, kon ik mijn Dero weer ophalen.
Klacht: Uitval bij opschakelen. Dit gebeurde voornamelijk bij koude motor.
Uiteraard ben ik dit topic al eens tegen gekomen, maar het was meer dan 60 dagen geleden dat dit besproken werd op dit forum, daarom een nieuwe topic aangemaakt.
De eigenaar/ monteur van de motorzaak, legde mij uit dat alles in orde was, bougies en ontsteking gecontroleerd, volgens hem oneigenlijk gebruik van de choke. Hij heeft mij uitgelegd dat bij het starten de choke ingeknepen moet worden, de toerenteller loopt op en voordat je wegrijdt kan je de choke weer terugzetten en dan rijdt tie als een kanonskogel.
Naar huis gereden, helemaal blij, want idd de Dero sloeg niet af bij opschakelen. Voor de deur geparkeerd, moet 's middags naar het werk. Okay, daar gaat tie, choke in, starten, ja hoor, toerenteller loopt op, handschoenen aan, choke uit, beetje gas en...... plop UIT.
Leuk als je halve familie uit het raam hangt, om te kijken, hoe enthousiaste pa met zijn geweldige motor vertrekt.
Na de tweede keer starten, reed tie wel.
's Avonds na werk, hetzelfde ritueel. Hé, hij slaat niet af, voorzichtig wegrijden, verkeerslicht , gaat goed. Even voorzichtig, tramrails, invoegen in een rij auto's, voorzichtig remmen, terug naar zijn eerste versnelling, invoegen, naar de tweede versnelling, huh waar is mijn geluid, over en uit, afgeslagen, midden in een rij met auto's die normaal al weinig rekening houden met motoren, maar nu door de regen helemaal niet.
Tja, gauw maar weer gestart en met enige irritatie het gas opengetrokken, maar ja, boven de 50 km per uur in hartje Rotterdam is niet toegestaan. Gelukkig geen veldwachter in de buurt.
Ik kijk het nog een weekje aan en anders ben ik genoodzaakt om een afspraak te maken in Goes, bij Ruud Fredriks, voor mij het dichtstbijzijnd. Of dat soelaas gaat bieden?
Ik heb de technische informatie die er gedeeld werd over tuning, mapping, aan een laptop, etc, geprobeerd kaas van te maken. Gaat mij echt boven het hoofd??
Jeetje man, ik moet nog leren om mijn ketting op spanning te brengen.
Al met al, vind ik het nu ieder keer spannend om op te trekken, doet tie het, of doet het niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 11:25 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
hallo,

ik neem aan dat het een carb versie is (choke ?)

als de motorfiets  brandstof genoeg krijgt (staan beiden kranen open ) en er vloeit via de brandstof pomp voldoende naar de carb echter  om te ontbranden moet alles perfect zijn,
maw vul even  aan zodat we een goed beeld hebben van jouw situatie en de motor
vooral de omstandigheden waarin hij uit is gevallen

uitvallen tijdens de rit kan in mijn optiek maar 2 oorzaken hebben
elektrische gerelateerd of brandstof gerelateerd

als er bijv een zijstandaard schakelaar lastig doet of  een ander veiligheid systeem(omvalschakelaar of zelfs het hiss) niet goed werkt, valt de motor uit.
hoe kort deze storing ook mag zijn.

de choke is een lastige.. een klein beetje open blijven staan is genoeg om bij lage toeren tallen de motor fiets te laten stoppen.

een co meting laat dit perfect zien.
kleine tip

haal de choke kabel een los uit  het hendeltje( soms wilt het rubbertje op zwellen wat net genoeg is om  het mengsel te rijk te maken).
zet bij het stationair toerental eens wat hoger (1150-1300 rpm) voor zover dit bij lager is als de motor warm is.

mijn startip

als je start met de choke een beetje open geef je een klein beetje gas maar als de motor draait  laat je deze even draaien en leg je de eerste 2-3  km met de choke af en daarna zet je ze dicht.
bij de juiste situatie zou hij niet meer uit mogen vallen tenzij de werktemperatuur nog te koud is.

als de motor te koud is condenseert het brandstofmengsel direkt en  vloeibare brandstof kan niet verbranden met uitval als gevolg op  het moment dat je gas geeft.

mijn conclusie zou eem te rijk mengsel zijn en waarschijnlijk door een choke die niet geheel afsluit als je ze dicht zet





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 12:44 #3 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

hallo,

ik neem aan dat het een carb versie is (choke ?)



Hoi,

nee het is er één uit 2003, een injectie. Misschien is de term choke niet te terecht, maar er zit een hendeltje op met een choketekentje
Deze kan je bij een eerste start gebruiken en daarna, voor je gaat rijden, uitzetten(bron: de motorzaak waar ik 'm gekocht heb)
Ik heb de tips van de andere forumleden gelezen, bij een vorig topic over dit euvel.
Dus probeer ik eerst even 98 peut en misschien is het handig om een cleaner door de tank heen te mengen. Daarna resultaat bekijken voor ik een echte investering ga maken, of misschien besluit een andere fiets te kopen.
Al zullen meer motoren last hebben van emissienormen, denk ik
Als beginnend motorrijder (twee maanden rijbewijs) ben je vrij onzeker en elk vreemd geluidje of dingetje, maakt je, althans mij, onzeker of de fiets wel in orde is.
Leer uiteraard een hoop van de ervaringen van de leden op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 13:15 #4 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
Loopt het toerental wel op als je de choke gebruikt?
Mijne gaat een behoorlijk eind omhoog met choke in.

Wat is je stationair toerental zonder choke? misschien staat ie erg laag waardoor de motor zo makkelijk uitvalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 15:12 #5 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Loopt het toerental wel op als je de choke gebruikt?
Mijne gaat een behoorlijk eind omhoog met choke in.

Wat is je stationair toerental zonder choke? misschien staat ie erg laag waardoor de motor zo makkelijk uitvalt.


hoi,

Ja hoor, het toerental loopt prima op, bij gebruik van de choke. Soms zag ik 'm boven de 2000 toeren lopen en zette ik hem terug. Nu heeft de motorzaak mij verteld dat ik alleen de "choke" moet gebruiken bij een koude start en voordat ik wegrij, de choke alweer uit mag zetten. Bij te lang gebruik van de choke op bedrijfstemperatuur krijgt tie een te rijk mengsel waardoor hij uitvalt, zei hij. Wat ik deed, ik zette de choke aan vanaf mijn huis tot ongeveer 5 km verder, daarna uit. Waarna die bij 10 km nog eens uitviel met opschakelen.(een keer gebeurd, gelukkig) Voor de rest bij een koude motor. Maar goed, ik volg zijn advies maar op en mocht het niet werken, hij hopelijk alternatieven zal zoeken?. Moet daar dan helaas telkens 40 km voor op en neer rijden.
Stationair zonder choke, bij bedrijfstemperatuur, draait de motor tussen de 1100 en 1250. Kun je het stationair draaien beïnvloeden dan?
@Simonshavelaar, waar heb jij jouw Dero in onderhoud?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 16:07 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
De  choke terugzetten zodra de temperatuurmeter 1 blokje geeft. Maar daarmee is het probleem van afslaan niet opgelost.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 18:39 #7 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
De choke terug zetten voor je weg rijd? Nou dan slaat tie van mij ook af,nee
pas bij ong 2 km haal ik de choke eraf.
De Dero is geen gemakkelijke fiets als tie nog niet warm is,het blijft spelen met
gas en choke tot er 3 blokjes temp staan.

Het stationair toerental kan je regelen met het kleine draaiknopje dat rechts bij
het vuldopje van het koelwater zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 22:44 #8 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
powercommander V er op met de mapping van oldie er in (tot de eerste 2000 toeren) geen probleem meer met stilvallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2014 23:35 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
hallo,

we hebben dus een injectie en dan wordt me wel veel meer duidelijk
...

we beginnen op nieuw met de reeds gegeven wijze raad van ervaring deskundige.
wat betekend..

de choke er langer ophouden (al vind ik slechts 2000 rpm met choke geen vet pot) en serieus de overweging  nemen om een power commander te gaan gebruiken.

nu zul je vast denken .. maar dat  ding moet het zo toch ook doen
en het antwoordt is ja maar nu je het probleem ervaart van uitvallen zul je dit aan moeten pakken en dan kan alleen als je het injectie systeem een beetje bedot
overigens moet je wel zeker zijn dat de electronica zoals in mijn eerste bericht in orde zijn maar ook de zaken die uiteindelijk het brandstof mengsel aan sturen  zoals lucht massa meter en lamda sonde in goed werkende staat zijn.
en


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 08:20 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

powercommander V er op met de mapping van oldie er in (tot de eerste 2000 toeren) geen probleem meer met stilvallen.


Die mapping was een copy-paste van mijn mapping op mijn '04 Dero. Ik startte deze met de choke vol open, die drukte ik na het wegrijden half dicht. Als ik het dorp uit was, kon de choke helemaal dicht.
Mijn huidige Dero (laatste model) heeft geen choke meer, maar de injectie is op de modellen vanaf 2008 ook een stuk relaxter dan de injectie op de eerste modellen. Met name de afstelling van de injectie op de modellen van 2003 en 2004 was een ramp, vooral bij lage snelheden / toerentallen.

Het truukje met de powercommander (lijkt) de enige om dit probleem voorgoed te verhelpen. Is wel een dure ingreep, maar je krijgt er een veel plezieriger motorverloop voor terug.
Ga wel naar een tuner met ervaring met grote V-twin motoren. Mulders Motoren in Veendam is al eerder genoemd!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 12:25 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
Powercommander V kost rond de 320, inbouwen en afstellen met in omloop zijnde mappen kun je heel goed zelf doen, en je krijgt je motor dan al veel beter lopend, voor de finetuning kun je hem nog een keer op een vermogensbank laten afstellen. Eventueel help ik je met inbouw en hem goed laten lopen. Het is uiteraard wel van belang dat andere dingen in orde zijn, klepspelling en luchtfilter bijvoorbeeld. Maar bij 2003 en 04 is ook de Hiss antenne ( ding rond je contactslot) wel eens verdachte bij plotseling uitvallen. Het kabeltje schijnt iets te kort te zijn gemaakt in die jaren en bij verkeerde montage tussen andere kabels door komt het kabeltje bij naar links sturen te strak en gaat kapot. Maar je motor valt dan meestal uit bij insturen en ook als hij warm is, dat lijkt bij jou dus niet het geval. Ik neem aan dat je stationair toerental bij warme motor zo rond de 11 a 1200 is op je toerenteller.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 14:42 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
Hier mijn map voor de pcV

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 18:43 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Die mapping was een copy-paste van mijn mapping op mijn '04 Dero


Foutje Bernard. ;) ;)

Deze mapping is er door Dion op de rollerbank per toerental (  per 200 rpm ) in geplaatst.
Toen dit niet voldoende bleek is hij nog een keer na getuned ( gratis )
De kosten:  160 euro.

Je kunt uiteraard een kopie van andermans mapping gebruiken om de ergste problemen te verhelpen, maar een na tuning blijft aan te bevelen. Het tunen duurde bij mijn Dero ongeveer 1,5 uur. De ene motor is nu eenmaal de andere niet.
Hier kwam ook meteen het vermogen rapport en de maximum snelheid uit rollen
Voor de statistici,
105 PK en een top van 235 km/h
Normale ron95 benzine
Origineel filter en uitlaat.
geen gemodificeerde onderdelen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 18:46 #14 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Foutje Bernard. ;) ;)

Deze mapping is er door Dion op de rollerbank per toerental (  per 200 rpm ) in geplaatst.
Toen dit niet voldoende bleek is hij nog een keer na getuned ( gratis )
De kosten:  160 euro.


Half foutje dus Oldie... ;) Maar resultaten waren eender!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 18:49 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
Klopt helemaal.
Ik denk trouwens dat ik nog een keer terug ga.
De motor pakt de laatste tijd wat minder snel op.
( ondanks ron98 en forte )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 19:56 #16 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Klopt helemaal.
Ik denk trouwens dat ik nog een keer terug ga.
De motor pakt de laatste tijd wat minder snel op.
( ondanks ron98 en forte )


off topic... je weet waar je de koffie kunt halen! ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 23:35 #17 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Powercommander V kost rond de 320, inbouwen en afstellen met in omloop zijnde mappen kun je heel goed zelf doen, en je krijgt je motor dan al veel beter lopend, voor de finetuning kun je hem nog een keer op een vermogensbank laten afstellen. Eventueel help ik je met inbouw en hem goed laten lopen. Het is uiteraard wel van belang dat andere dingen in orde zijn, klepspelling en luchtfilter bijvoorbeeld. Maar bij 2003 en 04 is ook de Hiss antenne ( ding rond je contactslot) wel eens verdachte bij plotseling uitvallen. Het kabeltje schijnt iets te kort te zijn gemaakt in die jaren en bij verkeerde montage tussen andere kabels door komt het kabeltje bij naar links sturen te strak en gaat kapot. Maar je motor valt dan meestal uit bij insturen en ook als hij warm is, dat lijkt bij jou dus niet het geval. Ik neem aan dat je stationair toerental bij warme motor zo rond de 11 a 1200 is op je toerenteller.


Erg aardig van je aangeboden en ik hou het in mijn achterhoofd. Mijn fiets zit voorlopig nog 4 maanden in de garantie. Ik heb geen idee of het zelf sleutelen, aan klachten die ik al bekend heb gemaakt, iets met de garantievoorwaarden doen. Ergo, ik zit even mij tijd uit. Gisteren even een testritten gemaakt en een beetje vrijelijk voor een korte duur met de choke gespeeld. Was succesvol, geen uitval. Heerlijk " gestuurd".  Geef de burger weer moed. Wel een flesje Fuelguard II bij Mulder Motoren besteld en euroloodvrij 98 ga ik na deze tank zeker tanken. Wie weet, is er mee te leven. Maar tof, van jouw aanbod?. Bij warme motor loopt tie 11 à 1200 toeren en slaat tie ook niet af, gelukkig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2014 00:01 #18 door Lange1979
Beantwoord door Lange1979 in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.
Zit ook dit topic door te lezen (en hiervoor vele andere) en het blijkt dus wel dat er best veel mensen last hebben van uitval. Ikzelf heb het heel af en toe nog. Blijkbaar is de enige oplossing het installeren van een PC. Jammer dat dat de enige oplossing lijkt te zijn. Het blokkie loopt verder prachtig! Ik denk dat ik het af en toe uitvallen maar voor lief neem en verder geniet van de goede eigenschappen van m'n Dero.

Btw, een hoop in dit topic over het gebruiken van de choke, ik vraag me af waarom dat ding er bij mij op zit. Gebruik hem nooit en altijd starten, lopen en rijden.... of zou dat nou juist het uitvallen kunnen beïnvloeden....

En wat ik me afvroeg, zit er nog verschil in afstelling mbt de emissie eisen in een "origineel" NL-se motor en een geïmporteerde uit Duitsland (zoals de mijne)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2014 08:59 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Zit ook dit topic door te lezen (en hiervoor vele andere) en het blijkt dus wel dat er best veel mensen last hebben van uitval. Ikzelf heb het heel af en toe nog. Blijkbaar is de enige oplossing het installeren van een PC. Jammer dat dat de enige oplossing lijkt te zijn. Het blokkie loopt verder prachtig! Ik denk dat ik het af en toe uitvallen maar voor lief neem en verder geniet van de goede eigenschappen van m'n Dero.

Btw, een hoop in dit topic over het gebruiken van de choke, ik vraag me af waarom dat ding er bij mij op zit. Gebruik hem nooit en altijd starten, lopen en rijden.... of zou dat nou juist het uitvallen kunnen beïnvloeden....

En wat ik me afvroeg, zit er nog verschil in afstelling mbt de emissie eisen in een "origineel" NL-se motor en een geïmporteerde uit Duitsland (zoals de mijne)?


Je motor lijkt (afgaande op je avatar!) op een 2004. Die heb ik ook gehad. De Duitse heeft vrijwel zeker een katalysator, een Nederlandse niet persé... Dat kwam pas standaard op het Nederlandse model vanaf 2005. De mijne had er geen. Kan een reden zijn...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2014 10:17 #20 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Uitval bij gas terug, koppeling inknijpen.

Zit ook dit topic door te lezen (en hiervoor vele andere) en het blijkt dus wel dat er best veel mensen last hebben van uitval. Ikzelf heb het heel af en toe nog. Blijkbaar is de enige oplossing het installeren van een PC. Jammer dat dat de enige oplossing lijkt te zijn. Het blokkie loopt verder prachtig! Ik denk dat ik het af en toe uitvallen maar voor lief neem en verder geniet van de goede eigenschappen van m'n Dero.

Btw, een hoop in dit topic over het gebruiken van de choke, ik vraag me af waarom dat ding er bij mij op zit. Gebruik hem nooit en altijd starten, lopen en rijden.... of zou dat nou juist het uitvallen kunnen beïnvloeden....


Tja, het lijkt er inderdaad steeds meer op dat de PC dan de enige oplossing is, voor het niet uitvallen van de koude motor. of je neemt het voor lief. Gisteren weer een lekker stukje rijden en ja hoor koud, viel die weer uit, maar,.... tjonge, tjonge als tie warm is. King of the Road. Ik gebruik de choke wel en voordat ik vertrok zette ik 'm uit. (Dit was op aangeven van de motorzaak waar ik mijn Dero gekocht heb). Vanaf nu ga ik de choke net even iets langer gebruiken, maar zet 'm wat minder open, tot 1500-1700 toeren, waardoor de kans van uitval, waarschijnlijk minder is. Wat mij wel opvalt is, hoe sneller je doorschakelt, des te minder de kans van uitval. Bij langzamer op schakelen krijgt het toerental net even de kans terug tot onder 1000 toeren te gaan en heeft dan de neiging uit te vallen. Je zou de stationair hoger kunnen zetten, maar volgens mij draait tie dan ook hoger bij warme motor, maar zover reikt mijn technische kennis ook weer niet. Ik ga lekker experimenteren en zie wel. Kan altijd kiezen voor PC. Wel even een goed verhaal hebben voor "mijn halve trouwboekje". Probeer maar eens uit te leggen, waarom je ongeveer 25% van je aanschafwaarde moet investeren om je motor goedlopend te krijgen. Omdat het een feit is, maakt het dat nog niet begrijpelijk :-\ :-\ 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden