Stroomaansluiting Navigatie

29 dec 2015 09:39 #1 door Storm50
Stroomaansluiting Navigatie werd gestart door Storm50
Hoi,

Ik heb een TomTom 400 aangeschaft. Wat en hoe is nu de beste aansluiting wat de stroomtoevoer betreft? Rechtstreeks op de accu? Moet er nog een zekering tussen? Heb al gezocht op de site, maar nog niet gevonden.

Wie kan mij enig uitleg geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 10:07 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Stroomaansluiting Navigatie
Het beste (in mijn ogen) is na het contactslot, dus op een geschakeld punt om lekstroom te voorkomen en altijd met een zekering (ik dacht dat er 7Amp geadviseerd werd).

Ik ken de kabelboom van de Dero niet, maar je kunt bij de verlichting wellicht een snoertje aftakken.

29 dec 2015 11:52 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Stroomaansluiting Navigatie
Daar ga je veel plezier aan beleven, aan die Tomtom 400.
Ik heb een aftakking gemaakt tussen het stadslicht en de bijbehorende stekker. Daar heb ik een heel klein kroonsteentje tussen gezet en daar de Tomtom op aangesloten.
Let wel erg goed op dat je de + (rood) en de - (zwart) correct aansluit, controleren met een multimeter. Als je de draden verkeerd aansluit doet je dock het niet meer.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

29 dec 2015 12:39 #4 door Storm50
Beantwoord door Storm50 in topic Stroomaansluiting Navigatie
Oke, dank je. Ga ermee aan de slag.

Heb je de navigatie op het stuur bevestigd of ergens anders?

Gr. Storm

29 dec 2015 13:03 #5 door Cas
Ik heb hem voorin de kuip gemonteerd met de Waypoint navigatiesteun.
Boven de klokken heb ik een klein gaatje geboord en daar loopt de voedingskabel doorheen (zie pijl)
Erg jammer vind ik wel die lange stekker, geen vooruitgang ivm de vorige Riders.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

29 dec 2015 18:00 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stroomaansluiting Navigatie
goed alternatieve aansluiting is via de constant plus van je voorremschakelaar

daar kun je goed bij en voldoet goed aan het geschakelde en afgezekerde argument

29 dec 2015 21:28 #7 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Stroomaansluiting Navigatie
Misschien kun je meteen accessoires aansluiting maken op je motor.  Problemen in een van de aangesloten accessoires laat dan niet direct één of meerdere vitale delen uitvallen.

Heb even een schema geknipt en geplakt hoe je dit zou kunnen doen. Principe blijft voor alle motoren het zelfde.

In basis komt het er op neer dat het geschakelde contact (contactslot) een relais schakelt. Via het relais wordt de accessoires plug van spanning voorzien. Het relais en de accessoires plug worden uiteraard voorzien van een zekering.
Alle accessoires kun je vervolgens via deze plug aansluiten.

Succes,

Let life surprise you
Bijlagen:

30 dec 2015 10:18 #8 door Storm50
Bedankt allemaal voor de uitleg. Inmiddels TomTom aangesloten op het stadslicht. Straks even de TomTom uitproberen. Hij zit nu nog op het stuur. Ga eerst kijken hoe het zo werkt en daarna eventueel beslissen om zo een beugel aan te schaffen. Is toch weer 85 euro. Fijne jaarwisseling allemaal.

30 dec 2015 12:30 #9 door Cas
Inderdaad een hoop geld voor een stuk aluminium en een RAM kogel maar je kunt er ook zelf een maken.
Een stuk aluminium van 2.5 mm dik en een RAM kogel www.4x4store.nl/ram-schroef-basis-met-b-kogel.html
Misschien een leuk idee voor Pim om een paar van deze steunen te maken, die doet dat met zijn ogen dicht en er is best wel vraag naar.
Aan de andere kant, er komt weer nachtvorst aan dus pekel op de weg. Dan kun je weer een poos niet rijden en bespaar je weer een paar tanken benzine, dat geld kun je dan weer gebruiken om een steun te kopen ;D

30 dec 2015 12:53 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Stroomaansluiting Navigatie
Die Migsel is rvs toch? Moet opzich niet zoveel uitmaken, 3mm aluminium moet ook kunnen en is makkelijker te verwerken+goedkoper.

Hoewel er ook een mouw te passen valt aan de scherpe hoek die hier gebogen word voor het montagevlak van de RAM kogel.

Als ik een tekening kan maken kan ik ook beugels bouwen ;D

30 dec 2015 13:21 #11 door Cas
Zou inderdaad RVS kunnen zijn, mijn steun zit ingepakt in de folie dus ik kan het niet zien.
Ik zal mijn steun er morgen eens afhalen en overtekenen op papier op ware grootte en er een paar foto's bij doen.

31 dec 2015 00:34 #12 door Cas

www.xrv.org.uk/forums/bodgers-corner/950...radero-satnav-3.html

Lees dit topic maar eens door.....

Dat is er ook een maar ik ga morgen de hele dag spenderen om de originele 1 op 1 op papier te zetten met alle maten, hoeken, diameters en hoogtes erbij, heb ik weer iets te doen.

31 dec 2015 07:35 #13 door Michel78
Beantwoord door Michel78 in topic Stroomaansluiting Navigatie
Hallo. Ik heb hier ook een vraag over. Aangezien ik niet zo thuis ben in de electronica.  Ik heb ook een navigatie en hier zit een kabel aan om deze aan te sluiten op de motor . er zit een zekering standaard op de kabel gemonteerd. En ik heb een rode en een zwarte draad. Nu heb ik al het een en ander gelezen waar je hem het beste kunt aansluiten. En heb hem ook al aangesloten maar ik krijg geen stroom. Mijn voorkeur gaat uit om hem aan te sluiten op de verlichting zodat als ik de varadero uitzet er ook geen stroom meer naar de navigatie gaat. Nu heb ik hem aangesloten op mijn linkerkoplamp (vanuit het zadel gekeken). De rode kabel heb ik gemonteerd op de bovenste stekker en de zwarte op de linker stekker van de koplamp. Maar als ik de navigatie op de houder zet heb ik geen stroom. Wat heb ik fout gedaan en hoe kan ik dit makkelijk oplossen zonder dat ik kabels ga trekken of moet gaan solderen??

31 dec 2015 08:22 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stroomaansluiting Navigatie
Het lijkt me dan verstandiger  om je pogingen te staken want  bij verkeerd aansluiten loop je de kans meer stuk te maken dan dat het je iets oplevert

vraag gewoon om passende hulp
dit werkt vele malen beter

31 dec 2015 10:07 #15 door Michel78
@hotelmike dat heb ik nog niet nagekeken. Maar ik ga ervan dat die nog werkt. Maar je zegt je kan altijd even langskomen. Waar is dat als ik daar gebruik van zou willen maken?

31 dec 2015 10:48 #16 door Cas
Kun je de navigatie wel opladen via USB en werkt hij wel op de ingebouwde accu? Zo niet dan is het apparaat (accu?) defect.
Zo ja, sluit de + (rood) aan op de + pool van de accu en de - (zwart) op de - pool van de accu. Nu moet hij werken.
Zo niet dan is de zekering defect. Is de zekering niet defect dan is je laaddock defect.

31 dec 2015 11:21 #17 door Cas

Die Migsel is rvs toch? Moet opzich niet zoveel uitmaken, 3mm aluminium moet ook kunnen en is makkelijker te verwerken+goedkoper.

Hoewel er ook een mouw te passen valt aan de scherpe hoek die hier gebogen word voor het montagevlak van de RAM kogel.

Als ik een tekening kan maken kan ik ook beugels bouwen ;D

2mm RVS

31 dec 2015 11:48 #18 door Michel78
@cas ja ik kan de navigatie wel opladen via usb dat is geen probleem. Ik heb de kabel nagemeten en na de adapter krijg ik niks meer gemeten. Dus waarschijnlijk is die defect. Heeft iemand dan een makkelijke tip hoe je het kunt aansluiten zonder dat die mij de accu gaat leegtrekken als navigatie op de motor blijft zitten. (Uiteraard zodra ik een nieuwe adapter gehaald heb)

31 dec 2015 14:52 #19 door Storm50
Ik heb mijn navigatie inmiddels op een beugel voor het scherm zitten. Op het stuur vond ik toch dat ik teveel naar beneden keek. Nu zit de Tomtom mooi voor mij. Zo een beugel kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

01 jan 2016 18:05 #20 door Cas

Ik heb mijn navigatie inmiddels op een beugel voor het scherm zitten. Op het stuur vond ik toch dat ik teveel naar beneden keek. Nu zit de Tomtom mooi voor mij. Zo een beugel kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Heb je de 400 al uitgeprobeerd?

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden