Dual CBS testen

13 sept 2009 12:16 #1 door stingree69
Dual CBS testen werd gestart door stingree69
Hallo,

Mijn naam is Rene, ik ben nieuw op dit forum en nieuw op de Varadero. Heb mijn '92 Pan European (ST1100) ingeruild tegen een '00 Varadero met 48000 kilometer op het klokje. Dat had ik dus veel eerder moeten doen he!  ;)

Ik heb een paar vragen, te beginnen met het Dual CBS. Ik heb het idee dat deze niet functioneert op mijn Varadero. Ik wilde vanochtend de werking uittesten bij lage snelheid, puur om ervaring op te doen met het systeem. Met 10-15 km/u kneep ik de voorrem in en ging bijna onderuit  ;D. Als ik de motor op de bok zet en in de versnelling, dan remt de voorrem het voorwiel en de achterrem het achterwiel. Maar niets gecombineerds dus.

Betekend dit dat het systeem defect is?

Groeten,
Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2009 20:40 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Dual CBS testen
Als eerste dus een welgemeend welkom op ons forum... en wellicht ook als lid van de leukste Honda club van Nederland?

Wellicht is het wijs om vooral met iets specifieks als de remmen naar een specialist (lees: Honda dealer) te gaan?

NB: met de Vara kun je achter tot behoorlijk hoge snelheden bijremmen zonder dat de voorrem hinderlijk bijpakt. En: op mijn eerste ('98) Dero ben ik geblokkeerd in een Peugeot gegleden...

Dus: altijd de achterrem er bij gebruiken en NOOIT uitsluitend je voorrem gebruiken. Ook niet bij CBS. Voorrem doe je in principe alleen maar in geval van een noodstop...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2009 20:45 #3 door David
Beantwoord door David in topic Dual CBS testen

Voor wat de combinatie voorrem-achterrem betreft: De linker voorklauw bedient een zuigertje welke de remwerking naar de achterrem bediend. De linker klauw kun je dan ook enkele millimeters indrukken. Hoe harder je voorremt des te meer wordt er ook achter bediend.

oh ja: Veel plezier met je varadero... :)

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2009 23:44 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dual CBS testen

nu wat duidelijker....

De achterrem bediend zoals het al zegt de achterrem en de linker en rechter voorzijde (1 rem zuiger per klauw)

de voorrem bediend de 2 andere remzuigers. per remklauw aan de voorzijde

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 09:18 #5 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Dual CBS testen

.........


Dus: altijd de achterrem er bij gebruiken en NOOIT uitsluitend je voorrem gebruiken. Ook niet bij CBS. Voorrem doe je in principe alleen maar in geval van een noodstop...




HuH ?!?!!
Nooit alleen je voorrem gebruiken ????? Heb ik toch anders geleerd.

Wed dat menig motorrijder zijn achterrem amper gebruikt !  Behoudens dan juist off-road.

@Rene,
Welkom op het forum ! En met remmen bij twijfel over het funtioneren. FF laten checken door een specialist. Te link wanneer je er niet op kunt vertrouwen !!
( dit natuurlijk los van de remtechniek ansich :) )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 09:32 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Dual CBS testen
Hoi Nico,

Als je jezelf aanleert om uitsluitend de voorstoppers te bedienen (los van CBS of type motorfiets) kun je er op wachten tot het een keer fout gaat (lees; jezelf onderuit remmen bij gladheid, op een zebrapad of olie/grind). Veel sport- en toerrijders remmen op deze manier. Waarom? Geen idee. Wellicht omdat de gedachte hierachter is dat bij remmen de massa naar voren gaat (wat op zich uiteraard juist is).

Dat daarom de 'heersende' opinie is dat je juist vóór moet remmen ben ik met je eens... maar dat wil idd niet zeggen dat het een juiste is... Of niet juist. Het is een questie van de gulden middenweg, zeg maar.

Mijn eigen rem- ervaringen komen uit de offroadhoek (toen ik nog gezond van lijf en leden was...  :-\ ). Dit werd overigens bevestigd tijdens een Honda ABS clinic op het TT circuit en een clinic die we vanuit de motorverkeersregelaarscoördinatie samen met de motor 'plitsie' op het PVI in Lelystad hebben gedaan. Erg leerzaam, overigens!

Ik rem op de Dero overigens alsof het een non- ABS/CBS fiets is. Juist om mezelf scherp te houden en niet te worden verrast als ik met de XLV750 (of Kaatjes Alp) in een nijpende situatie terecht kom... Vooral de XLV heeft qua remmen nml in tegenstelling tot de Dero zo ongeveer de halve A2 (in lengterichting...) nodig om tot stilstand te komen...  ::) ::)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 10:35 #7 door stingree69
Beantwoord door stingree69 in topic Dual CBS testen
Bedankt voor het welkom en de reacties. Ik ben inderdaad NATUURLIJK  ;D direct lid geworden van de TCN! Dus we komen elkaar nog wel eens tegen...

Wat de remmen betreft begrijp ik uit jullie reacties dat het CBS niet werkt op mijn motor. Anders had ik daar wat van gemerkt. Zit garantie op, dus dat lossen we op. Het gebruik van CBS snap ik ook, daar moet je behoedzaam mee om gaan. Maar ik ben wel van mening; als het er op zit moet het werken :)

Thanks, Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 12:39 - 14 sept 2009 12:46 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Dual CBS testen
CBS niet werken? lijkt me stug.

Een voorwaarde is wel dat de motorfiets rolt: De draaiende remschijf "trekt" de remklauw een beetje mee naar boven, waardoor de remklauw een pomp indrukt die één zuiger van de achter remklauw bedient. Hoe het van achteren naar voren werkt weet ik niet maar 't zal ongeveer hetzelfde zijn.

CBS is trouwens voornamelijk als anti-duiksysteem bedoelt geloof ik, en geen voorloper van ABS: anders zou C-ABS er niet zijn: C-ABS is volledig computergestuurd remmen waarbij de computer zowel de verhoudingen voorrem-achterrem regelt, en natuurlijk het bekende ABS systeem.


Van de Honda techniek site:

Ideas of Honda put in CBS, ABS and Combined ABS for motorcycles

From it's very beginning, Honda has been actively tackling with the issue of safety. Safety of motorcycles can be largely classified into two stages, active safety and passive safety. The brake in particular can be said to be very important in active safety.

The aim of developing the brake is to secure a high effect with good controllability. It is necessary to achieve the goal to heighten three areas; controllability, convenience and the sense of confidence for the average rider. With respect to controllability, at first the improvement of conventional brake systems can be cited, which will include the development of a disk brake system for motorcycles for the first time in the world and the development of sintered friction materials. In regards to convenience, the second area, we have begun the development of a combined brake system (CBS) ahead of others and are now tackling the task of an easier way of distributing braking force between the front and rear wheels. This is related to the improvement of controllability mentioned in the beginning. As for the enhancement of the sense of confidence, the third, we aimed at preventing wheel lock and came up with the anti-lock brake system (ABS). Furthermore, in docking CBS and ABS, we developed a combined ABS which enhanced the respective effects.

Positioning CBS, ABS and combined ABS as those contributing to the manufacture of motorcycles with the sense of confidence, Honda aims at adopting and expanding them to many more models as an advanced brake system.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 14:29 #9 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Dual CBS testen



HuH ?!?!!
Nooit alleen je voorrem gebruiken ????? Heb ik toch anders geleerd.

Wed dat menig motorrijder zijn achterrem amper gebruikt !  Behoudens dan juist off-road.

@Rene,
Welkom op het forum ! En met remmen bij twijfel over het funtioneren. FF laten checken door een specialist. Te link wanneer je er niet op kunt vertrouwen !!
( dit natuurlijk los van de remtechniek ansich :) )


Ik heb anders (in 1991) bij mijn rijlessen geleerd dat je juist ook, met beleid, de achterrem moet gebruiken. Meer gelijkmatige slijtage van de voor en achterrem, minder druk op de voorrem waardoor hij veel minder snel zal blokkeren, de motor duikt minder. Bovendien dient de achterrem dan als rem voor het motorblok: bij harder remmen nemen de wielen sneller in snelheid af dan het motorblok; met als gevolg dat het motorblok (bij uitsluitend met voorrem remmen) het achterwiel (relatief) aan blijft drijven, dit geeft een instabiliteit aan de motor die je makkelijk kunt voorkomen. Tenzij je de koppeling intrek, maar dat doe je meestal alleen maar als je een noodstop moet maken.

Ik heb vanaf dag één vrijwel altijd ook de achterrem gebruikt bij het remmen. En vind het een prettige manier.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 14:47 #10 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Dual CBS testen



HuH ?!?!!
Nooit alleen je voorrem gebruiken ????? Heb ik toch anders geleerd.

Wed dat menig motorrijder zijn achterrem amper gebruikt !  Behoudens dan juist off-road.

@Rene,
Welkom op het forum ! En met remmen bij twijfel over het funtioneren. FF laten checken door een specialist. Te link wanneer je er niet op kunt vertrouwen !!
( dit natuurlijk los van de remtechniek ansich :) )


OK OK

Enige nuancering is wellicht op zijn plaats voor ik iedereen over me heen krijg :)

Wil nu ook niet beweren dat ik mijn achterrem NOOIT gebruikt maar wel ik een véél mindere mate.  Laat ik zeggen 80 - 20  of 90 - 10.

Mooi systeem dat dual brake op de Varadero !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 21:02 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dual CBS testen
Lees ik hier de behoefte aan een item in ons lijfblad De Transalper?


DE ZIN EN ONZIN OVER REMMEN  ::)
of
MYTHES ONTRAFELD!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 21:34 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Dual CBS testen
Je krijgt ineens weer inspiratie voor een nieuw artikel in de Transalper zeker Bram  ;D

EDIT: great minds think alike Bram  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 22:06 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dual CBS testen

Je krijgt ineens weer inspiratie voor een nieuw artikel in de Transalper zeker Bram  ;D EDIT: great minds think alike Bram  8)


Ha ha inspiratie zat René alleen tijd voor fundamenteel onderzoek dat is het probleem.
We gaan natuur geen broddel werk leveren hè  8) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 22:29 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Dual CBS testen
Doe dat fundamenteel onderzoek vooral niet hier op het forum  ;D ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 22:36 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dual CBS testen

Doe dat fundamenteel onderzoek vooral niet hier op het forum  ;D ;)


Een goed verstaander heeft ook maar een half woord nodig hè  ;D :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 23:22 #16 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Dual CBS testen
ontrafeling 1: met de achterrem remmen terwijl je staat op de voetsteunen is nooit handig.

heeft m'n voorligger ooit bijna zijn knipperlicht gekost  :-[. (Willem & Willem rit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 08:46 - 15 sept 2009 09:13 #17 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Dual CBS testen

Lees ik hier de behoefte aan een item in ons lijfblad De Transalper?


DE ZIN EN ONZIN OVER REMMEN  ::)
of
MYTHES ONTRAFELD!  8)


Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

Had wel in geschat dat deze reaktie zou komen :) of op zijn minst iets van een discussie of zou ik zeggen ervarings overleg.

En tja,  of je hier op het forum het de juiste info vind ???


Op deze site staan altijd nuttige tips over van alles en nogwat qua motor rijden:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#remmen

Dus waarom het verhaal nog een keertje op schrijven, of zijn er die het nog  "beter" weten.

Wellicht een nieuw topic starten "how to brake, or/and not to breek"
voordat we deze helemaal "vervuilen"

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 19:55 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dual CBS testen
Ik ken de site en de mensen daarachter.
Heel ideëel en ze steken er ook erg veel tijd en moeite in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2009 21:42 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Dual CBS testen
Bedankt voor de link Niko  8) Ik ken luiemotorfiets wel, maar daar had ik nou nét weer niet aan gedacht  :D
Goed verhaal over remmen ja  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 09:04 #20 door stingree69
Beantwoord door stingree69 in topic Dual CBS testen
inderdaad, zeer leerzaam!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden