Inspectiedagen 2025

12 apr 2025 08:27 #21 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inspectiedagen 2025
Ad heeft afgelopen woensdag de planning rond gestuurd. Check ook even je spam mapje..., of ff ad vragen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2025 12:31 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inspectiedagen 2025
Alle inspectiedagen zijn inmiddels achter de rug. Het waren in ieder geval weer 3 intensieve dagen voor de inspecteurs.

Ik probeer zo spoedig mogelijk een inventarisatie te doen van de bevindingen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2025 17:52 #23 door alain
Beantwoord door alain in topic Inspectiedagen 2025
Alweer een mooie inspectiedag achter de rug.
3 tekortkomingen aan mijn Transalp, die ik deze namiddag eens aangepakt heb, en snel verholpen.

Wat betreft het uitmeten van de remvloeistof met een multimeter maak ik binnenkort een nieuwe post.

Dank aan Ad, Jacqueline, en Rob!

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2025 20:22 #24 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inspectiedagen 2025
Het heeft even geduurd, maar vandaag eindelijk even de tijd kunnen nemen om alle inspectieformulieren samen te vatten om te kijken wat we allemaal tegen zijn gekomen.

In totaal zijn er 36 motoren geïnspecteerd tijdens de 3 inspectiedagen. Zowel Alpjes (nieuw en oud), Africa Twins, Varadero's en NCs....

En zoals elk jaar werden er weer de nodige gebreken geconstateerd.
Dit jaar hebben we ook iets consequenter de bandenspanning genoteerd. Andere jaren corrigeerden we dat meteen en werd er geen aantekening van gemaakt. Het gevoel was dat het toch behoorlijk vaak voor kwam dat de bandenspanning te laag was, en dat laten de cijfers ook wel zien.

Hieronder een overzicht van alle mankementen die 5 of meer keren geconstateerd zijn.

21x verouderde remleiding(en)
10x remlicht van de voetrem verkeerd afgesteld
10X bandenspanning achterwiel niet correct
9x bandenspanning voorband niet correct
8x oliepeil niet correct
8x water percentage van de achterrem te hoog
5x olie lekkages (met name klepdekselpakking achterste cilinder)
5x koelvloeistof niveau niet correct
5x gaskabel die niet soepel terug komt
5x water percentage van de voorrem te hoog
5x kettingset versleten

Verder heeft Bram van Alphen tijdens de inspectiedag in Alphen aan den Rijn op vrijwillige basis een geluidsmeting gedaan volgens de richtlijnen van de politie. Zowel deelnemende motoren als gasten die even kwamen kijken konden hun uitlaat laten meten.

De resultaten daarvan staan in de bijlage.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2025 20:44 #25 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Inspectiedagen 2025
Bandenspanning is wel een dingetje.
Op spanning zetten bij een tankstation gaat vaak fout omdat de banden dan vaak al te warm zijn en dit niet gecorrigeerd wordt.
Thuis op spanning zetten vraagt ook een goede meter. Ik heb eens een testje gedaan met meerdere meters. Verschil tussen de hoogste en laagste was 0,5 bar!!!!
Dus dat hier veel afwijkingen geconstateerd worden is niet vreemd.

Overigens heb ik mijn meter ooit vergeleken met de geijkte meters van waffie. (Ad Mies) Zo wist ik dat mijn meter dus 0,1 bar te weinig aangeeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2025 21:01 #26 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inspectiedagen 2025
Het is bij tank stations inderdaad uitermate lastig om fatsoenlijk de banden op te pompen. Om dan nog maar te zwijgen over de afwijking van de meters daar en inderdaad het op druk brengen van warme banden.

Maar zelfs dan komen we banden spanningen tegen van nog net boven de 1 bar ...... Dat is geen 0,5 bar verschil.

Overigens is het niet alleen bij de club motoren hoor. In mijn werkplaats komen ze regelmatig voorbij met (veel) te lage bandenspanning.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2025 04:13 #27 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Inspectiedagen 2025
Wat leuk dat er ook vrijblijvend geluidsmetingen werden verricht.
Das een interessante toevoeging aan de al aantrekkelijke inspectie dagen.
Chapeau!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: V-TwinHuib@1100DDW
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden