Onverharde wegen: maximale waterdiepte

29 juni 2022 21:02 #1 door Ron Bruijns
Onverharde wegen: maximale waterdiepte werd gestart door Ron Bruijns
Hallo,

Over een paar weken ga ik met mijn Transalp naar IJsland, en zal ik ook over de F-wegen (onverharde wegen) gaan. Sommige zijn goed begaanbaar, andere minder. Op een youtube video ben ik onderstaande screenshot tegengekomen (zie bijlage). Ik kan me voorstellen dat mijn Transalp (en ik) daar niet blij van worden.

Er zullen ook kleinere beekjes zijn waardoor ik heen moet rijden, dus ik vroeg me af wat de maximale waterdiepte is wat een Transalp aankan? Uiteraard is de stroomsnelheid ook van belang, maar ik vraag het me voornamelijk af voor praktisch stilstaand water. [

Gr
Ron
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2022 21:12 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Onverharde wegen: maximale waterdiepte
Hallo Ron,

Je kunt tót aan de inlaat van het luchtfilterhuis, als dat onder raakt zuigt de motor (als hij draait) water naar binnen en daar kunnen ze slecht tegen :(
De uitlaat bijv mag gerust onder water (met draaiende motor dan), het water word er gewoon uit geblazen.

De luchtinlaat zit nét onder het zadel, dus je kunt grofweg een 70cm diep gaan zonder in de problemen te komen. En zolang je rijd zal de motorfiets het water ook nog wat vooruitstuwen, zodat het aan de achterkant wat lager blijft. Zodra je stil staat is dat effect weg natuurlijk.

Maar ik vraag me wel af of je er bij 70cm diepte nog makkelijk doorheen komt :cheer:
Eerst maar er doorheen lopen lijkt me, de boel verkennen, daarna pas met de motorfiets :)

Mooie reis gewenst B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2022 23:11 #3 door Ron Bruijns
Beantwoord door Ron Bruijns in topic Onverharde wegen: maximale waterdiepte
Top, duidelijk antwoord. Was nog even bang dat er misschien iets met de accu of bougies iets zou zijn, maar goed om te horen dat het luchtfilter de max is.

En ja, voor elke beek/stroom dat er dieper uit ziet dan mijn enkels zal ik eerst zelf doorheen lopen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2022 22:43 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onverharde wegen: maximale waterdiepte
Ik ben net een dag terug uit ijsland, maar heb de diepe doorwadingen niet aangedurft , wel een paar ondiepe overgestoken maar de ondergrond voelt zo gek, ik was alleen met varadero en kilootje of 50 bagage als dat kantelt hou je het niet. Dus kijk wel even of je het risico gaat nemen. Nog een waarschuwing, ik heb langs de zuidkust zo een harde wind gehad dat ik van de weg ben geblazen en meters lager in de berm terecht kwam, gelukkig heb ik dat zonder schade overleefd maar dat had heel slecht af kunnen lopen. ik ben als Zeeuw wel wat gewend qua wind maar dit was echt bizar. Een leuke F weg is de 35/F35, iets van 165km allerlei onverhard en alsof je in de woestijn zit af en toe. Goeie reis, het is waar je ook rijd zeker de moeite waard

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden