Verbeteringen Transalp 600XL voor offroad

14 mrt 2025 11:38 #1 door Roy
Ben even benieuwd wat de meningen hier zijn omtrent het verbeteren van de Transalp voor offroad?

Aanpassingen die ik al gedaan heb:
  • Hyperpro veren voor
  • Stuurverhogers
  • Conti's TKC80 banden

Waar ik nog aan zat te denken:
Ben benieuwd of er nog andere must-haves zijn? Radiator guards leken mij niet echt nodig en een Goffi windscherm vond ik echt teveel turbulentie geven.

Barkbusters handbeschermers wellicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2025 12:51 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Verbeteringen Transalp 600XL voor offroad
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. En het ligt ook maar aan je doelstelling.

Vering, zowel voor als achter. En kijk dan ook meteen naar eventuele verhoging van de motor om ook meer bodemvrijheid te genereren. En zo'n compleet instelbare schokdemper is een beetje overkill. Maar het makkelijk kunnen aanpassen van de veervoorspanning is wel handig.

Gewicht..... alles wat gewicht kan besparen is mooi mee genomen. Denk aan bijrijders stepjes. Als je nooit een passagier hebt, haal ze er af. Uitlaat is origineel ook een zware jongen, en de aftermarket uitlaten schelen ook al weer het nodige in gewicht.

Gewicht aan de voorkant kan ook wel omlaag. Cockpit er uit en vervangen door een elektronische snelheidsmeter. Kan ook de kabel van de teller weg (wordt vervangen door elektro draadje en magneetje). En als je helemaal ver wil gaan, het hele gewei weg en een rally toren opbouw monteren.

Met de banden kun je ook alle kanten op. De TKC80 is een leuke band, maar in de modder loopt ook deze makkelijk vol. Ik reed 'vroeger' op een combinatie van Mefo Stonemaster achter en Enduro Master voor. Zeer grove noppen, en met ook op de weg rijden gaan ze niet lang mee (na 5000km wel weer aan vervanging toe), maar in het terrein een wereld grip waar je U tegen zegt.

Handkappen zeker doen, maar zet ze niet te strak vast. Mocht je ooit een keer over je stuur gegooid worden moeten ze kunnen meedraaien, anders breek je je polsen.

Het is maar net hoe ver je er in wil gaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

15 mrt 2025 14:55 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verbeteringen Transalp 600XL voor offroad
Met Rob hierboven ^^

Dat gewicht, of beter gezegd het gebrek er aan, vooral aan de voorkant, dát voel je!!
Een Transalp is best een beetje ‘kopzwaar’ en de cockpit & koplamp vervangen voor wat lichters is een goed idee.
Ik had er bij mijn Transalp iets van een kg bespaard en dat voel je écht wel B)

En verder die banden uiteraard!

Verbeteringen in het off-road rijden vind je vooral bij:
- de rijder
- de banden
- de motorfiets
En dan ook nadrukkelijk in die volgorde!

Zelf beter worden geeft de meeste winst. En banden moet je tóch, dan gelijk maar compromis-loze noppen er op :P
De combi die Rob noemt ben ik ook fan van :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

15 mrt 2025 15:45 #4 door Roy
Beantwoord door Roy in topic Verbeteringen Transalp 600XL voor offroad
Ja dat is het dus..het kan zo gek als je zelf wilt! :evil:

Om aan te geven wat mijn uitgangspositie is: nog totaal geen offroad ervaring maar wil wel graag beginnen.

Dus meer van, wat zijn de essentials om te gaan beginnen op wat landweggetjes, stukjes TET en bijv. een keer naar Actionplanet in Spaarnwoude. Neem aan dat zo'n alu bashplate dan wel aan te raden is bijvoorbeeld.

Blijf nog op de (snel)weg rijden, grove noppen is dan niet echt een handige optie. Wel een goed argument voor de aanschaf van een tweede motor! :lol:
Ik zou het ook zonde vinden van het karakteristieke geluid en uitstraling van de Transalp...daar vallen zeker wel wat kilo's te besparen.

Maar ik hoor wat je zegt...gewoon beginnen met de rijder en de banden. Meters maken dus! :-)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden