Banden voor xrv750 africa twin

22 feb 2026 18:49 #1 door Bob
Banden voor xrv750 africa twin werd gestart door Bob
Ik ben toe aan een nieuw setje banden voor mijn africa twin.
nou ben ik benieuwd of er banden bestaan die goed op de weg liggen en waarmee ook evt offroad mee gereden kan worden.
en of dit uberhaubt de moeite waard is.
en anders ben ik wel benieuwd naar tips voor goeie wegbanden.
mvg Bob de wild

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2026 19:48 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Banden voor xrv750 africa twin
Er is weinig wat meer persoonlijker is als motorfiets banden ;)

Op mijn XRV650 Africa Twin (als ook op mijn BMW R80G/S) heb ik de Michelin Anakee Wild liggen. Dat is een bandje met wat grover profiel, zodat je in het onverharde best nog wat grip hebt. Deze banden hebben een zachte rubbersoort, wat op asfalt ook voldoende grip biedt B)

Maar uiteraard geen voordeel zonder nadeel :P Vanwege het zachtere rubber slijten ze wel behoorlijk snel. Geen idee nog wat er uit te persen is, maar het zou me niet verbazen als het beste er af gaat zijn na een 5 a 6K.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

24 feb 2026 09:33 - 24 feb 2026 09:35 #3 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Banden voor xrv750 africa twin
Zoals hierboven vermeld, niets is persoonlijker dan een bandenkeuze voor je motorfiets.

Mijn CRF 1000 is nog niet toe aan nieuwe banden, maar ik overweeg tzt de Michelin Anakee Adventure te proberen. Een 80/20 band met (beperkte) offroad capaciteit.

www.motoplus.nl/artikel/bandentest-michelin-anakee-adventure/

Eerder heb ik ruim 15000 kilometers gemaakt met de Dunlop Trailmax Mission. Voor droogweer en onverhard een zeer fijne band. Op nat asfalt vond ik deze minder betrouwbaar. Mn op ‘teer’strepen en zebrapaden voelde ik de motor wel eens een klein uitstapje maken.

Succes met je keuze en laat eens weten wat het geworden is.

25 feb 2026 14:28 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Banden voor xrv750 africa twin
Banden, banden, banden..... ik heb er wel een paar in mijn hand gehad de afgelopen jaren, en ook veel wensen van klanten aangehoord.

Het liefst wil iedereen op de weg de grip hebben om als op het circuit plat door de bocht te kunnen, en in het terrein mooi mee te komen in de Dakar Rally....

Het moge duidelijk zijn, als je voor meer onverhard georiënteerde band kiest, dan lever je in op de weg en andersom.

Een leuke allroad band die veel gemonteerd wordt is de Mitas Enduro Trail + of zijn bijna identieke (kwa gedrag) tegenhanger de Heidanau K60 (Scout). Plus dat ze prijs technisch ook nog redelijk mee vallen.
Anders dan de Dunlop Mission die best aan de prijs is.

Daar kun je nog mooi mee op de weg sturen, en in het onverhard laat hij je ook niet helemaal staan.

In blubber of mul zand zal geen enkele compromis band zich goed gedragen. Dan zul je toch echt aan de offroad banden moeten om daar goede grip te krijgen.

Onder de streep blijft de keuze heel persoonlijk, en je zult moeten rijden naar het materiaal dat je hebt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

25 feb 2026 18:57 #5 door daandj
Beantwoord door daandj in topic Banden voor xrv750 africa twin
Ik rij zelf al een goeie 11.000 op een Shinko 805. Heb nog ruim 7mm aan profiel over en zou zeggen dat ik er 60/40 mee rijd. Erg tevreden over weggebruik, natte weersomstandigheden en door z'n evenredig profiel heel consistent met remmen. Prijs is ook zeer degelijk. Heb er wat anders opzitten voor, dus kan je alleen advies geven over de achterband. Heb er nu zelf een Mitas Enduro Trail xt+ voor bij besteld. Is een 80/20 band maar lees goeie resultaten voor op de weg.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden