apart draadje VBAT 'leermomenten'

27 sept 2010 22:05 - 28 sept 2010 11:52 #1 door RuuJan
apart draadje VBAT 'leermomenten' werd gestart door RuuJan
Reacties afgesplitst van VBAT 2010 : http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4157.msg44252#new

Zullen we een apart draadje starten over de gevaren van offroadrijden? Ik vond de VBAT te leuk om het te laten verzanden in dit soort algemene discussies. Ik denk dat dat ook als voordeel heeft dat mensen die niet hebben meegedaan, er ook nog wat van opsteken.

[...] De BAT en de VBAT zal voor het grootste deel van de deelnemers toch wel het gevoel voor de motor verbeteren, niet alleen offroad maar ook op de weg. Zo heb ik het tenminste ervaren bij wat toen nog poppelen heette.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 22:36 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'
Tja het is wel een lastig punt.
Die plassen die jij vermijd kun je soms maar beter dwars doormidden pakken, vraag maar aan Ruud en Leon (Vooral Leon want die heeft alle plassen van onder tot boven gezien!) ;D

Zelfde geldt voor mul zand, hoe hoger de snelheid hoe stabieler de motor erdoor gaat. Punt blijft wel dat als je dan valt het harder gaat. Dan speelt ook je bandenkeus mee en hoe vertrouwd en ervaren je zelf bent...

Rijd zelf volledig uitgedost. Dat voelt in het begin een beetje vreemd maar na een paar keer vallen toch wel prettig! :P
Niet dat ik vaak val verder hoor.

Vind dat de organisatie het prima doet zo. Volgens mij is het wel duidelijk waar je aan begint als je meedoet en het is gewoon zo dat niemand kan ingrijpen behalve jij zelf. Dus d einstrukteur kiest het paadje uit maar jij besluit hoe en óf je erover rijd. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 23:13 #3 door olaf
Beantwoord door olaf in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'
Ik kan het alleen maar met Danny eens zijn .
En dan gaat het mij om de body protectie , en die hoeft echt niet de hele wereld te kosten .
Maar ik heb het spul redelijk getest in turkije , en denk dat ik niet had uitgereden zonder mijn body-armour .
Ik begrijp ook en zeker als je alleen een paar ritjes bij de club doet dat je de uitgave niet wilt doen , ook kan je met die spullen aan nog steeds in het ziekenhuis belanden , maar het is zeker een stuk veiliger en je bent in mijn ogen niet erg verstandig bezig als je geregld wilt gaan rijden offroad .
Het is ook een uitgave waar je jaren plezier van zal hebben , en waar praten we over laarzen knie bescherming body vestje en eventueel een nekprotectie , ik zou zeggen denk er is over na , sterker nog bespreek het met je vrouw/man die van mij laat me de deur niet uit zonder die spullen , zit er ook aan te denken om het te dragen tijdens het klussen .

Grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2010 12:25 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'
Tja, leermomenten.

Protectie is 1 ding. Leren rijden een ander.

Het is letterlijk dat je ervaring pas komt met vallen en opstaan. Daarbij is het veelal een kwestie van geluk hoe je valt, en wat je daaraan over houdt. Ik heb mensen gezien die gewoon omvielen uit stilstand en een sleutelbeen braken, en mensen die met 80 kmph over de kop van de motor afgeworpen worden en gewoon opstaan zonder maar een blauwe plek.....

Ervaring kun je niet aanleren, dat moet je gewoon opdoen. En naar mate je ervarener wordt ga je minder vallen. Maar daarmee ga je dus ook harder rijden, en als je dan toch een keer onverhoopt valt (vanwege een verkeerde inschatting) dan gaat het ook meer pijn doen.....

Bij offroad rijden, (maar eigenlijk motor rijden in het algemeen) loop je gewoon een risico om te vallen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2010 12:57 #5 door olaf
Beantwoord door olaf in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'
Goed geproken Rob .

Maaaar vind toch dat je schade wel degenlijk kan beperken met een goede uitrusting .

Garanties krijg je niet maar er verantwoord mee bezig zijn kan wel .

Daar is ieder natuurlijk zelf verantwoordelijk voor , en kan dus zelf bepalen wat hij wel en niet wil aanschaffen , ik trek in ieder geval braaf mijn protectie aan .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2010 17:54 #6 door Phoenix
Beantwoord door Phoenix in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'


Uit mijn hoofd.. ook Leon heeft wel eens een Twin in de prak gereden.


welke Leon ??? en welke Twin ??? ik ben er wel eens van afgevallen  ;), maar in de PRAK gereden ??? ???

Die plassen die jij vermijd kun je soms maar beter dwars doormidden pakken, vraag maar aan Ruud en Leon (Vooral Leon want die heeft alle plassen van onder tot boven gezien!) ;D


hee,PIM, alleen van boven he!!!!  ;D

het modderbad is een ander verhaal, dat heeft meer betrekking op AFSTAND houden  :D :D


Bijlage:


AT '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2010 18:32 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'
Oja zo was het.

Mijn fout!

;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2010 20:26 #8 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic apart draadje VBAT 'leermomenten'
Ik heb vroeger zelf 3 jaar lang motorcross gedaan en ben er ook een paar keer flink vanaf gestuiterd. Mijn mening is dat als je wil weten wat je grens is je er ook wel eens vanaf valt.
Je kunt de duurste uitrusting aan hebben maar iets breken kan dan nog. Het ongeval van Eddy was (wat ik heb gelezen) niet zijn fout.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden