In het zand door de bocht

17 apr 2012 15:30 #1 door Damian
In het zand door de bocht werd gestart door Damian
In het zand door de bocht. Ik vind het nog steeds moeilijk, vooral in diep zand met sporen ???

Hoe moet mijn lichaamsgewicht geplaatst zijn ?
Ik heb zowel naar voor als naar achter gehoord.

Ik vind zitten in de bocht tot nu toe makkelijker.
Heb ik uiteindelijk meer controle als ik dit staand zou doen ?

Dit ben ik van plan om te gaan oefenen..waar kan ik nog meer op letten ?

- eerder remmen  voor de bocht, zodat ik beter met gas erop door de bocht kan en snelheid/momentum houden, voorwiel zich niet in laten graven bij het afremmen net voor of in de bocht.
- of juist laat remmen en achterrem gebruiken om de bocht door te komen
- gewicht op buitenste stepje zetten, twee voeten op de steps

Alvast bedankt voor jullie tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 16:22 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic In het zand door de bocht
Hangt af van je snelheid en het soort motor.

Maar op de Alp kun je beter blijven staan. Je kunt toch niet zover voorop je zadel gaan zitten als op een crosser. Daarnaast is de voorkant van je Alp van zichzelf al zwaar.
Armen breed, ellebogen naar buiten (attack mode!), lekker naar voren over je stuur. KIJKEN WAAR JE HEEN WILT ;D.
Motor kantelen en sturen door met je voeten op de steps te drukken.
Poot uitsteken en zitten doe ik bij uitzondering als ik langzaam rijd in een kort bochtje ofzo.
Als je nou langzaam rijd en korte bochtjes rijd kun je op het gas wel draaien, ook insturen op je achterrem kan wel maar kost heel veel snelheid (en remblokken=duur!).

Maar hoe stom het misschien ook klinkt, in mul zand telt gas :) Hoe harder je gaat hoe minder last je ervan hebt. MAAR ik vind dat als je serieus wilt offroaden je goede banden moet monteren. Vooral voorop een goede noppenband is heel fijn en geeft enorm vertrouwen. Het geeft je veel meer controle en dat is gewoon veiliger.
Daarnaast is het gewoon oefenen tot je erbij neervalt en dan nog meer oefenen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 18:01 #3 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic In het zand door de bocht
Ik heb je filmpje ook gezien :P

Ik zou exact hetzelfde schrijven als Pim, met de volgende toevoeging (eigen ervaring):

Ik rij nu enkele jaren ook onverhard, het eerste jaar op allroad banden (anakees). Bochtenwerk bleek gewoon uitermate lastig, vooral in mul zand. (Ja ik heb hem ook talloze keren neergelegd :) ) en verder dan stapvoets kwam ik niet. Later noppenbanden eronder laten zetten, presto! Het bochtenwerk ging zoveel makkelijker! Ben toen serieus gaan oefenen wat voor mij het prettigst werkte, staand voorover leunen (vereist toch wel wat triceps als je het vaak moet doen :P) of gewoon zittend en voorover leunen, motor afschuinen, de laatste tijd oefen ik wat meer met driften in de bocht (dus gasgeven in de bocht waardoor het achterwiel de motor de juiste richting op schuift) en ik ben nu voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat een combinatie het beste werkt. Dus ietwat voorover leunen (zittend), motor iets afschuinen en -proberen- de bocht driftend te nemen, gas erop en de bocht uitaccellereren. Wederom iets heel persoonlijks, wellicht vind je voor jezelf een geheel andere methode prettig.

Overigens hele leuke filmpjes :) Door de groothoeklens lijkt het ook alsof je over die paden heenjakkert :P


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 18:28 #4 door Damian
Beantwoord door Damian in topic In het zand door de bocht
Bedankt voor de reacties!

>Motor kantelen en sturen door met je voeten op de steps te drukken.
Dus in de bocht op de binnenste step gewicht zetten ipv de buitenste bedoel je ?

>Ik heb je filmpje ook gezien
Dan weet je wat ik bedoel  ;D

Meer noppen lijkt me fijn maar is lastig omdat het ook mijn wegmotor is.
Ik heb nu Heidenau K60's en die slijten al veel te snel naar mijn smaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 18:53 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic In het zand door de bocht
Ja als je ook veel op asfalt rijdt met je motor dan wordt het lastig, Heidenau K60 is dan al een redelijk goede middenweg.

Ik zelf heb twee setjes velgen, 1 met noppen, 1 met Anakees. Ik laat mijn noppen er vrijwel altijd onder zitten, tenzij ik veel kilometers ga vreten (zoals op een vakantie) dan gaan de velgen met Anakees eronder. Korte ritjes doe ik gewoon op noppen en ik moet eerlijk zeggen dat het meevalt met de slijtage. Ook de grip is met droog weer prima met noppen. Nat weer is het altijd oppassen in bochten welke band je ook gebruikt.

Een andere optie is een oude 600 Alp erbij kopen, daar noppen onder en gaan met die banaan. Maar ja daar komt meer bij kijken zoals geld, ruimte voor stalling etc. En daar zal je vast zelf wel een keer opgekomen zijn. 1 zeer positief punt: Je mooie blauwe 650 wordt er wel mee gespaard! (mijn vriendin heeft exact dezelfde, 2002 Blauw) :) en de 600 is nog het best handelbaar in het zand :) Laatst verkocht eentje een 600 alp hier op het forum voor 125 euro...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 19:20 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic In het zand door de bocht
Met noppen de weg op kan prima maar het rijd beroerd en het is maar gissen wat je ermee voor elkaar krijg in een noodsituatie.

Gewoonlijk als ik staand rijd kantel ik de motor de bochten in met mn voeten. Dus links drukken voor linkerbocht. Dat scheelt aan energie tov met je armen alles doen.
Je kunt op snelheid heel goed sturen met je torso. Dus meer links of rechts "hangen".
Wanneer je in een kombocht zit druk je met je buitenste voet de wielen tegen de buitenbocht. Daar is dan namelijk grip. Maar zo rijd je normaal op een crosser en dan zit je ook tegen het balhoofd van je motor met een been uitgestrekt.

Dus op een Zware motor als een Alp is het spelen en proberen wat je bevalt. Mijn tip is klootviolen en desnoods één bocht op meerdere manieren proberen. Je merkt vanzelf wat wel of niet werkt ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 20:25 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic In het zand door de bocht
Het meeste is al gezegd......,

In mul zand met (diepe) sporen ben je zeer sterk afhankelijk van de banden die je hebt. Heb je allroadbanden, zul je ver van te voren al bepaald moeten hebben of je in het spoor gaat zitten of juist niet. Als je in het spoor gaat zitten, dan kun je er eigenlijk ook niet meer uit !!!!  Dan is het een kwestie van kijken waar het einde van het spoor naar toe gaat. (en niet voor je voorwiel) en de motor gewoon onder je laten bewegen.
(Heb je noppen, dan maakt het niet uit en kun je vaak nog wel het spoor uit sturen als dat nodig zou zijn)

Daarnaast is en blijft het gewoon heel veel oefenen.... oefenen.... en oefenen.....  Daarbij kweek je een gevoel en vertrouwen in je motor en gaat het uiteindelijk allemaal een heel stuk makkelijker.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 23:05 #8 door -Leonie-
Beantwoord door -Leonie- in topic In het zand door de bocht
Tijdens de laatste cursus all/offroad rijden was het rijden van bochten in zand een van de belangrijkste onderdelen die wij hebben geoefend. Ik ben iemand die eerst op techniek moet leren en daarna het gevoel erbij krijgt. Qua theorie was dit (als ik het me goed herinner) wat wij te horen kregen voor de verdeling van je gewicht voor bijvoorbeeld een haakse bocht naar links:
*) Staan (eigenlijk hebben we de hele training alleen maar, althans zo veel mogelijk gestaan)
*)Op de bocht afrijden met een goede vaart (niet te langzaam, maar zeker ook nog niet te hard, het was immers een beginnersgroep)
*) Bij het ingaan van de bocht naar links op je linker stepje leunen (je andere voet zou bijna van het rechter stepje af kunnen)
*) Dan stuurt je motor min of meer vanzelf naar links, maar....
*) voordat je motor onder je weg glijdt, zo op 2/3 van de bocht, op je rechterstepje steunen (stepje aan de kant van de buitenbocht dus)
*) en tegelijkertijd een beetje gas bijgeven. (De combinatie gas-en-rechterstepje maken dat je motor weer recht wordt getrokken.)

Klinkt misschien erg theoretisch en zal zeker niet voor iedereen handig zijn, maar dit heeft mij erg geholpen.

Groet, Leonie

Ladies Angels '11 en '12

Transalp '97
CRF250L '12

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 08:33 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic In het zand door de bocht
In het mulle zand zou ik bij een scherpe bocht NIET gaan staan.... dan kom je er nooit door lijkt me :o
Kijk een hoe crossers het doen, onwijs hangen en gas los...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 09:32 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic In het zand door de bocht

en gas los...


Foutje San,
Gas los is op je plaatje dan.

Gas erop = oplossing  :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 13:25 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic In het zand door de bocht
He he, gas los = een afkorting van gas losdraaien. Kiek, das ut verschil offie uut de achterhoek kump of nie :-*

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 19:20 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic In het zand door de bocht


*) voordat je motor onder je weg glijdt, zo op 2/3 van de bocht, op je rechterstepje steunen (stepje aan de kant van de buitenbocht dus)
*) en tegelijkertijd een beetje gas bijgeven. (De combinatie gas-en-rechterstepje maken dat je motor weer recht wordt getrokken.)


Als je ruim gas geeft, drift je de bocht uit. Hoe platter de drift, hoe harder je op de buitenstep moet drukken. Vol op het stuur leunen. Als je een drift te laat inzet druk je jezelf de overliggende berm in..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 19:47 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic In het zand door de bocht
Maar op een allroad band vind ik dat je niet zo lekker kunt driften/sturen. Je achterwiel blijft tot een zeker punt in zijn spoor en dan opeens stuift hij naar opzij.
Noppen hebben daar veel meer gevoel in :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2012 11:33 #14 door Damian
Beantwoord door Damian in topic In het zand door de bocht
Weer bedankt voor alle reacties! Heel bruikbaar, ik hou het allemaal in gedachten bij de volgende keer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2012 11:36 #15 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic In het zand door de bocht

Als je ruim gas geeft, drift je de bocht uit. Hoe platter de drift, hoe harder je op de buitenstep moet drukken. Vol op het stuur leunen. Als je een drift te laat inzet druk je jezelf de overliggende berm in..


Dus om te oefenen kan je het beste een bochtje uitzetten op een grote vlakte zodat je niet bang hoeft te zijn dat je drift niet eindigt tegen palen/bomen, en je de straal een beetje kan inschatten voor het echte werk.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2012 22:32 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic In het zand door de bocht
Inderdaad.

Zoals Pim al opperde, neem een bocht en oefen in dat ding. En zoals Rob: oefenen-oefenen. Veel doen dus. Ik kom wel eens op een baantje bij mij over de grens. Dan zet ik voor mezelf iets uit en dat ga ik rijden. Steeds dat zelfde hobbeltje, klimmetje, kuipbochtje enzovoorts. Steeds anders nemen, kijken wat voor mij werkt. Ik pas ook steeds mijn motor weer aan. Kijken of dat dan ook weer werkt.

En noppen.. ja dat woord duikt toch steeds weer op...

(mooi spelletje he, dat offroaden...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 00:59 #17 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic In het zand door de bocht

Maar op een allroad band vind ik dat je niet zo lekker kunt driften/sturen. Je achterwiel blijft tot een zeker punt in zijn spoor en dan opeens stuift hij naar opzij.
Noppen hebben daar veel meer gevoel in :)


Technisch gezien,eigenlijk minder gevoel (de band dan). Een noppenband graaft gewoon alles af zodat de band lekker horizontaal  kan schuiven met minder, en meer gelijkmatige weerstand :P terwijl een allroad al slippend over geultjes en door spoortjes moet yoyo-en... :)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2012 20:13 #18 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic In het zand door de bocht
Ik ben sinds kort overgestapt op Metzeler Karoo-T(raveler)

Ik vind het tot nu toe een goede tussenweg tussen weg-en offroadband: De noppen zijn niet bijzonder hoog, daarvoor moet je de gelijknamige band zonder de T-toevoeging hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2012 22:19 #19 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic In het zand door de bocht
Hee, ik mis ineens wat berichten in dit topic! Is dit een soort censuur? Betaal ik hier mijn geld voor om als lid mijn berichten te zien verdwijnen?
Ook al is het onderwerp niet hoogdravend, het is wel onbeschoft om zomaar wat te deleten....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2012 22:30 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic In het zand door de bocht
Dat was omdat 4plugs iets postte over offtopic (dat bericht an sich was ook offtopic ;D) met de vraag of een mod daar wat aan kon doen.

Dus.

Kijken of dit ook verdwijnt ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden