Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

10 nov 2013 22:00 #121 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Leuke, leerzame en gezellige dag gehad, super georganiseerd Marco, bedankt!

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2013 22:13 #122 door jeroen emke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2013 22:47 #123 door AV
Beantwoord door AV in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Iedereen bedankt, het was een geslaagde middag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2013 23:37 #124 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Heb een fantastische dag gehad! Mooie kennismaking met het allroad rijden! Een leuke (afwisselende) route en leuke groep!

Voor diegenen die mijn motor hebben aangeduwd! Nogmaals heel erg bedankt! Ga morgen eens accu opladen en kijken welke spanningen ik gemeten krijg!


Marco, bedankt! :D :D


Vooral ook even je laadstroom meten (bij verschillende toerentallen). Schroom niet om je bevindingen op het forum te posten voor wat deskundig advies :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2013 23:41 #125 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
...en laten we niet vergeten om Jeroen te bedanken om te fungeren als 'veegploeg' (en de foto's natuurlijk!)

Ik ben echt bang dat de inzet van Marco en Jeroen een aantal nieuwe allroadies tot gevolg heeft :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 10:30 #126 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

dat de inzet van Marco en Jeroen een aantal nieuwe allroadies tot gevolg heeft


Mooie gelegenheid ook om hier dus toeruitzetters te werven voor het komende seizoen.

De commissievergadering hiervoor is aanstaande zaterdag.

Dus wil je wat organiseren in 2014 (and far behind) on of offroad meld je aan bij Bill of Jeroen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 11:49 #127 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Mooie gelegenheid ook om hier dus toeruitzetters te werven voor het komende seizoen.

De commissievergadering hiervoor is aanstaande zaterdag.

Dus wil je wat organiseren in 2014 (and far behind) on of offroad meld je aan bij Bill of Jeroen.

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 12:05 #128 door valmaarnero
Beantwoord door valmaarnero in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
hoi Marco ( en niet te vergeten Jonita ) zijn vrouw
fijn dat ik weer een weekeindje mocht vertoeven in je mooie stulpje ( met al mijn honden vriendjes ) ik heb er van genoten van begin tot eind met als kers op de taart een top blubber off road rit.met veel gelijk gestemde toppers ( en wat een opkomst ) 23 man/vrouw totaal.voor de gene die er niet bij waren jullie hebben wat gemist hoor.aan alle deelnemers bedankt en tot een volgende rit mvg Willem 

transalp  87 2 x / 88  2 x / 89  2 x  / 90  2 x / 92  3 x  / 94 / 97 (13 x honda transalp), africa twin 91 RD 04 / 93 RD 07  2 x  / 89 RD 03 / 92 RD 04 (5 x africa twin), varadero 99 SD 01 (2 x varadero)
honda XR  600 89 PE 04 /  90  PE...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 12:13 #129 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Movietime.  ;D ;D ;D ;D (van de Lightversie)





grtz,
marco 8)

PS : Jeroen bedankt voor het meehelpen en de deelnemers voor de gezellige en fundag.

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 12:56 #130 door rookie2003
Beantwoord door rookie2003 in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Marco, Jeroen,

Ik heb een topdag gehad. Mooie route over het limburgse landgoed.
Dit smaakt naar meer modder  :D

Bedankt!
Jeroen

Wie z'n billen heeft verbrand, moet blij zijn dat ie niet andersom stond..

fz750 - k100rt - gsxr1100w - r1100rt - xl600v

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 13:30 #131 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Vooral ook even je laadstroom meten (bij verschillende toerentallen). Schroom niet om je bevindingen op het forum te posten voor wat deskundig advies :)


Ga ik zeker doen! Accu staat aan de oplader en heb alvast de weerstand van de dynamo gecheckt (onderlinge weerstand tussen de 3 draden is 0,5 ohm, dus perfect).

Movietime.  ;D ;D ;D ;D (van de Lightversie)





grtz,
marco 8)

PS : Jeroen bedankt voor het meehelpen en de deelnemers voor de gezellige en fundag.


Ontzettend leuk om het nog eens te beleven!

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 17:26 #132 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Het duurde me te lang dus net accu van de lader gehaald.

Accu spanning was 12,35 volt
Stationair 12,28 volt
Bij 5000 toeren 12,58 volt.

Dit gemeten met verlichting aan (kan niet anders bij een amerikaan!)

Uit gezet en nog maals geprobeerd en toen kwamen de waardes een fractie lager uit.

Wat nu? Dynamo is doorgemeten en goed.

Spanningsregelaar? Of beginnen met nieuwe accu? Leeftijd van beiden zijn onbekend.
Heb accu laatst wel beetje aangevuld met demi. Water.

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 19:28 #133 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Volgens het Haynes werkplaatshandboek, moet een volle accu  ongeveer 13V leveren (13V - 13,2V). Lijkt dus wat aan de lage kant.

Weerstand van dynamo moet tussen 0.1 en 1.0 Ohm liggen, dat ziet er idd wél goed uit.
Laadspanning bij 5000rpm moet 13,5V - 15,5V zijn, volgens Haynes. Dat lijkt dus niet in orde. Spanning bij alles anders dan stationair moet toch wel 13V minimaal zijn.

Wat je nog even kan testen is het voltage van de accu, terwijl je start. Een volle accu kan best netjes 12V geven, maar als hij onder de 9V zakt bij het starten is het ook basta.

Hoe lang heb je de accu vandaag geladen, waarmee en met welke laadstroom? Als je met 4A laadstroom aan het werk gaat, moet hij met een uurtje redelijk vol zijn, met 1.5A volgens Haynes zo'n 5-10 uur.

Ik verdenk heel sterk de spanningsregelaar en zou preventief ook de accu vervangen met de winter voor de deur (even afhankelijk hoever hij zakt tijdens starten, nadat je hem volledig opgeladen hebt).


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 21:01 #134 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Spanningsregelaar? Of beginnen met nieuwe accu?


Begin eerst maar eens met een accu. Zelfs in rust is de spanning veel te laag.
De laadspanning zal je nieuwe accu niet vernielen bij 12,58 volt.
Meet maar eens met een nieuwe accu en 99% zeker zal ook de laadspanning weer normaal zijn.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 21:21 #135 door jos.
Beantwoord door jos. in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Allereerst mijn dank aan de organisatie voor deze mooie rit!!!!

Als nieuwkomer bij deze club wist ik vooraf niet wat mij te wachten stond en wat voor soort bikers er bij de TA club rondrijden. Al snel werd duidelijk dat het allemaal aardige mensen zijn met wie je een hoop lol kunt beleven. Nadat ik mijn deelnameformulier had ingevuld kon de rit beginnen.  “Woeste Willem”, die overigens veel vriendelijk is dan zijn naam doet vermoeden, vertelde mij dat het gebruikelijk is dat een nieuwkomer een verslag doet van de dag. Dus bij deze dan Willem, ik houd me aan mijn woord.

Mijn enige off-road ervaring tot nu toe was op een zware GS op Annakee’s, die meteen begint te glijden en te schuiven zodra hij een modderpad ziet en alle richtingen uit wil, behalve de richting die ik wil. Bagger ziet de GS dus maar zelden, tot nu toe alleen maar op de “normaal” begaanbare off-road paden gereden met dat dikke zwijn. Tot zover het gel*l over een merk waarover je hier alleen maar over mag vloeken  ;)
Wat een verademing als je op een 100 kg lichtere Alp rijdt die ook nog eens van noppen is voorzien. De eerste baggerpaadjes even voorzichtig geprobeerd wat de Alp met mij zou doen. Al gauw bleek dat we snel vriendjes werden en de gashendel durfde ik al na een paar paadjes al wat verder open te draaien. Nadat ik Mark op een gegeven moment horizontaal in de bagger zag liggen dacht ik “dat kan ik ook”, en mijn Alpje gaf daar meteen gehoor aan. Binnen no-time kreeg ik hulp om de brommer weer op te rapen, helaas ben ik de naam van mijn hulpvaardige collega vergeten (ben niet zo goed in het onthouden van namen). Gelukkig was dit de enige val gisteren, gewoon opstappen en verder rijden…dacht ik. In mijn enthousiasme om verder te gaan kreeg ik de Alp niet meer gestart. “Vreemd” dacht ik, “een Honda dit het niet meer doet, dat kan toch niet. Die krengen lopen altijd.” Paul had meteen door wat er aan de hand was, kwam rechts voorbij, drukte de dodemansknop in en het Alpje bromde weer. Even voelde ik me door de grond zakken van schaamte, gelukkig had niemand anders het gezien.
Hoe verder de rit verliep, hoe groter mijn vertrouwen in de Alp werd. Tjongejonge wat rijdt die brommer lekker, 80 in zijn 2 is geen enkel probleem en modderworstelen vind hij helemaal geweldig. Ook onder water doet hij het goed, dat bleek wel toen we dat bospad van ongeveer 1 km lang inreden, wat meer weg had van de Maas dan van een pad. Bij elke duik in de diepe plassen gutste het water in mijn laarzen en over het scherm mijn gezicht in. Gas erop houden en recht vooruit kijken was de enige manier om boven water te blijven, leuk “paadje” was dit. Aan het eind van dit pad volgde de volgende beproeving, met z’n allen aan de andere kant van de omgevallen boom zien te komen. Goed teamwork zorgde ervoor dat dit een fluitje van een cent was.
Nog een zware beproeving van de dag was het wachten op de uitsmijter die ik in het restaurant besteld had. De jongedame met het mooie strakke shirt en leren broekje  :P vergat alle bestellingen en bezorgde alle maaltijden aan de verkeerde tafel. De pauze liep hierdoor behoorlijk uit, maar ach ze zag er wel lief uit dus iedereen kon het haar wel vergeven.
Rond een uur of 4 voelde ik de vermoeidheid toe nemen, toen heb ik het wijselijk besluit genomen om te stoppen zodat ik deze geweldige dag zonder brokken kon afsluiten. Na afscheid genomen te hebben van de groep, de rit naar huis ingezet. Nog even een bezoek gebracht aan een spuitcabine om de bagger van mijn trouwe vriend te halen voordat deze op stal kon om uit te rusten.

O ja Paul, die tip van de plastic sokken was prima, maar het heeft bij mij niet gewerkt. Waarschijnlijk heeft de grote hoeveelheid adrenaline in mijn lijf ervoor gezorgd dat ik de hele dag het gevoel had droge voeten te hebben. Toen ik thuis mijn laarzen uittrok bleken mijn sokken drijfnat te zijn en mijn voeten half bevroren. Maar met die zeeën van water rondom Weert was er ook geen houden aan. Het water kwam niet door de laars heen, maar gutste er gewoon telkens via de bovenkant in op het moment dat ik als een klein schooljongetje door de plassen reed. Tja wat kan een plastic zakje hier nog aan tegen houden.  ;D

Mensen ik heb een geweldig mooie dag beleefd met de TA club. Zodra er weer eens een leuk ritje is zal ik proberen weer van de partij te zijn, de modder smaakt naar meer.

Groetjes,
Jos

Hier nog een zeer bescheiden bijdrage van de foto’s die ik gemaakt heb tijdens een van de rookpauzes:




Te veel Red Bull doet dit met je:









Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 21:42 #136 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Begin eerst maar eens met een accu. Zelfs in rust is de spanning veel te laag.
De laadspanning zal je nieuwe accu niet vernielen bij 12,58 volt.
Meet maar eens met een nieuwe accu en 99% zeker zal ook de laadspanning weer normaal zijn.

Suc6


Mijn beredenering is dat de spanningsregelaar teveel in Voltage terugschroeft, waardoor de accu te weinig laadspanning krijgt en dus helemaal niet opgeladen wordt. Proberen te starten tijdens de tik, resulteerde in het geluid van een spinnend katje. Stijn heeft de accu weer opgeladen en gemeten, ik ga ervan uit dat de accu na de acculader dus meer purrie had dan 'prrr...' ?

Oldtimer, puur uit interesse, hoe verklaar je dan het gemeten voltage zo laag is, terwijl de spanningsregelaar dit netjes op ~13.5V zou moeten houden?
We hebben tijdens de rit aan de accu gevoeld, die was steenkoud. Als de accu zoveel spanning weg zou vreten, zou ik verwachten dat die accu goed warm zou zijn?


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 21:55 #137 door marleenbatenburg
Beantwoord door marleenbatenburg in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

hoi Marco ( en niet te vergeten Jonita ) zijn vrouw
fijn dat ik weer een weekeindje mocht vertoeven in je mooie stulpje ( met al mijn honden vriendjes ) ik heb er van genoten van begin tot eind met als kers op de taart een top blubber off road rit.met veel gelijk gestemde toppers ( en wat een opkomst ) 23 man/vrouw totaal.voor de gene die er niet bij waren jullie hebben wat gemist hoor.aan alle deelnemers bedankt en tot een volgende rit mvg Willem


Haha....ik was die ene vrouw...die al die mannen wist te overwinnen...alleen die Rits...tsja...daar kon mijn stoere motorpak niet tegenop :(

Honda CB 500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2013 22:33 #138 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Volgens het Haynes werkplaatshandboek, moet een volle accu  ongeveer 13V leveren (13V - 13,2V). Lijkt dus wat aan de lage kant.

Weerstand van dynamo moet tussen 0.1 en 1.0 Ohm liggen, dat ziet er idd wél goed uit.
Laadspanning bij 5000rpm moet 13,5V - 15,5V zijn, volgens Haynes. Dat lijkt dus niet in orde. Spanning bij alles anders dan stationair moet toch wel 13V minimaal zijn.

Wat je nog even kan testen is het voltage van de accu, terwijl je start. Een volle accu kan best netjes 12V geven, maar als hij onder de 9V zakt bij het starten is het ook basta.

Hoe lang heb je de accu vandaag geladen, waarmee en met welke laadstroom? Als je met 4A laadstroom aan het werk gaat, moet hij met een uurtje redelijk vol zijn, met 1.5A volgens Haynes zo'n 5-10 uur.

Ik verdenk heel sterk de spanningsregelaar en zou preventief ook de accu vervangen met de winter voor de deur (even afhankelijk hoever hij zakt tijdens starten, nadat je hem volledig opgeladen hebt).

Mijn beredenering is dat de spanningsregelaar teveel in Voltage terugschroeft, waardoor de accu te weinig laadspanning krijgt en dus helemaal niet opgeladen wordt. Proberen te starten tijdens de tik, resulteerde in het geluid van een spinnend katje. Stijn heeft de accu weer opgeladen en gemeten, ik ga ervan uit dat de accu na de acculader dus meer purrie had dan 'prrr...' ?

Oldtimer, puur uit interesse, hoe verklaar je dan het gemeten voltage zo laag is, terwijl de spanningsregelaar dit netjes op ~13.5V zou moeten houden?
We hebben tijdens de rit aan de accu gevoeld, die was steenkoud. Als de accu zoveel spanning weg zou vreten, zou ik verwachten dat die accu goed warm zou zijn?


Heb een speciale CTEK acculader, deze neemt de tijd om de accu te checken en op de juiste manier bij te laden, duurt wel enkele uurtjes voordat alle stappen doorlopen zijn.
Jullie geven aan dat de accu warm hoort te worden bij het opladen maar moet dat ook bij de acculader? Hij was zeker niet warm te noemen na die 4/5 uur aan de lader.

Hij start nu wel gewoon, zal morgen eens kijken wat de spanning is wanneer ik start.

Ik vind het niet erg om iets te vervangen (al vind mijn portemonnee het op het moment niet erg grappig) maar dan wil ik wel graag zeker weten dat ik met óf de SR ofwel de accu het probleem opgelost heb.

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2013 08:07 #139 door NinJan
Beantwoord door NinJan in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.
Een heerlijk intensief dagje modderen. Zonder enige offroad ervaring letterlijk in het diepe gegooid, had ik geen idee of ik er ook weer uit zou komen. Terugkomend op mn eerdere uitspraak, " een tractorpad na een week regen geen goed idee voor een beginner... ", laat maar zitten, prima idee, das juist leuk man.

Het begon me wel even te diep, maar kon gelukkig na 200 meter weer aanhaken bij de rest en ging het na even rijden al een heel stuk beter en niets meer moeten missen. Ik hoop wel dat er nog een aantal light versies in het verschiet liggen, de full version route lijkt me nog wat te hoog gegrepen.

Marco en Jeroen, bedankt voor een schitterende route,

mvrgr, Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2013 09:30 #140 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verder (Beginnen) met "All-Road" rijden.

Oldtimer, puur uit interesse, hoe verklaar je dan het gemeten voltage zo laag is, terwijl de spanningsregelaar dit netjes op ~13.5V zou moeten houden?
We hebben tijdens de rit aan de accu gevoeld, die was steenkoud. Als de accu zoveel spanning weg zou vreten, zou ik verwachten dat die accu goed warm zou zijn?


Ik verwacht een defect aan een van de platen in de accu, waardoor de spanning gewoon te laag blijft.
Omdat het een interne  kortsluiting is, wordt waarschijnlijk de SR behoorlijk warm ipv de accu. Immers, ook zonder lader is de accuspanning gewoon te laag.
Een goede volle accu moet minimaal 13,5 volt in rust kunnen meten.
Het is eenvoudig te controleren door even een andere goede accu aan te sluiten en dan de laadspanning meten.

Ik had eenzelfde probleem en gereproduceerd.  Uiteindelijk bleek zowel accu als SR aan vervanging toe.
De accu heb ik bewaard en als ik daar nu een goede sr aan hang geeft die ook maar 12,3 volt en houd dat gewoon vol.
De acculader geeft echter aan dat de accu goed is. ( het minpuntje van een optimate 4  )

Ik vind het niet erg om iets te vervangen (al vind mijn portemonnee het op het moment niet erg grappig) maar dan wil ik wel graag zeker weten dat ik met óf de SR ofwel de accu het probleem opgelost heb.


Overleg even met Ad Mies, of Hans Schaap om de oorzaak te vinden en proefondervindelijk op te lossen.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden