Dakar Challenge: TA of Dero

13 juni 2014 12:59 #1 door a2i2
Dakar Challenge: TA of Dero werd gestart door a2i2
Hoi allemaal,

Op 26/12/2014 begint de Dakar Challenge, van Portugal naar Dakar.

Ik zou graag mee willen doen, alleen heb ik geen ervaring met off-road. Bovendien heb ik twee motoren, en ik weet niet welke ik zou moeten gebruiken voor deze trip: TA 1999 of Dero 1999.

Zou het ook nodig moeten zijn om enkele aanpassingen of voorbereidingen te treffen voor deze trip?

Met dank!
a2i2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2014 14:27 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Dakar Challenge: TA of Dero
Als je uit die twee kunt kiezen: Transalp zonder twijfel.

Ik ken de aard van de trip niet goed? Amsterdam dakar challenge? Dan moet je toch je voertuig verkopen aan t end oid?

Veel offroad? Hoe zwaar?

Denk aan valbeugels en handkappen en misschien ets voor je bagage? Beetje allroad/offroad bandje zal wel fijn zijn afhankelijk van de ondergrond waar je het meeste op zult rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2014 20:13 #3 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Dakar Challenge: TA of Dero

Als je uit die twee kunt kiezen: Transalp zonder twijfel.

Ik ken de aard van de trip niet goed? Amsterdam dakar challenge? Dan moet je toch je voertuig verkopen aan t end oid?

Veel offroad? Hoe zwaar?

Denk aan valbeugels en handkappen en misschien ets voor je bagage? Beetje allroad/offroad bandje zal wel fijn zijn afhankelijk van de ondergrond waar je het meeste op zult rijden.


Volgens de website van de organisatie is het moeilijkheidsniveau: low/medium met 50% asfalt en 50% off-road.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2014 18:17 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Dakar Challenge: TA of Dero
Ondanks dat ik een vette voorliefde voor de Dero heb... ga ik toch met de vorige poster mee en zou ik ook voor de Alp kiezen. Kans dat je bij die 50% offroad mul zand tegen gaat komen is 100% en dan is zo'n Dero gewoon weg een enorm, loeizwaar apparaat.... Als het 100% verhard en/of gravel zou zijn, zou de Dero best gaan.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2014 15:26 #5 door noordkaap
Beantwoord door noordkaap in topic Dakar Challenge: TA of Dero

Zou het ook nodig moeten zijn om enkele aanpassingen of voorbereidingen te treffen voor deze trip?


Op wat voor banden rijd je? Ik kan je de Anakee's (type 2) aanraden. Je zou ook voor een noppenband kunnen gaan om de echt slechte stukken aan te kunnen, maar dat rijdt op verharde wegen wat minder lekker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2014 21:49 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Dakar Challenge: TA of Dero

Op wat voor banden rijd je? Ik kan je de Anakee's (type 2) aanraden. Je zou ook voor een noppenband kunnen gaan om de echt slechte stukken aan te kunnen, maar dat rijdt op verharde wegen wat minder lekker.


De Michelin Sirac is een hele mooie tussenoplossing... Duurzaam op verhard, toch voldoende grip als het asfalt ophoudt. Rij al jaren op de Sirac onder de XLV750R, uitstekende band en voor zo'n reis een aanrader.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2014 09:19 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Dakar Challenge: TA of Dero
Ik zat even op de bijbehorende website te koekeloeren en vraag me eigenlijk wel af of een Anakee 2 of Sirac wel voldoende is.

Ik zie tussen de foto's behoorlijk wat zand, dat zomaar ook wat mul zou kunnen zijn. Ik zou mijn aandacht toch wel verschuiven naar een TKC-80 of vergelijkbaar (een "noppenband" met redelijk acceptabel weggedrag...). Zeker met in het achterhoofd dat je nog niet zo heel veel ervaring hebt in offroad, lijkt me ieder beetje extra stabiliteit wat je kan krijgen een voordeel.

Ter illustratie, afgelopen weekend nog wat zandpaden in Groningen/Drenthe gepakt die niet heel mul waren. Met de Anakee2 is het dan behoorlijk opletten en sturen, omdat je snel over beide wielen begint te glijden, zeker als je wat koffers/tassen/zooi erop hebt. Mijn ervaring is dat dit met noppen heel veel beter gaat.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2014 13:30 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Dakar Challenge: TA of Dero
Ik zou informeren bij de orga hoeveel en hoe mul het zand is wat je tegengaat komen (fesch fesch?). Is het veel en mul kies dan idd een nop en ga er eens mee de weg op. Zolang je niet gaat racen en je verstand gebruikt kun je op een nop op asfalt ook prima doorrijden. Hoe meer/extremer de nop de gekker het eerst voelt op de weg maar het went.

Informeer anders ff bij Floor wat handig is, ze is er nl geweest. Wij kunnen wel roepen maar ja.... In mul zand zou ik zorgen dat de bagage niet in de weg zit (redelijk achterop maar niet te ver). Je moet naar achteren kunnen hangen om door de mulle stukken heen te komen. Zand is tricky vooral heel mul zand dus probeer het eerst voor je je inschrijft. Ik ben twee keer extreem mul zand tegengekomen in NL en twee keer ongenadig gecrashed.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2014 14:13 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Dakar Challenge: TA of Dero
Als je eens wilt proberen moet je nu even overijssel/drenthe in en een zandpad zoeken.

Genoeg los/mul zand te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2014 15:07 - 24 juni 2014 15:28 #10 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Dakar Challenge: TA of Dero

Informeer anders ff bij Floor wat handig is, ze is er nl geweest.


Me?  ;)

Ligt er heel erg aan wat jullie gaan rijden en in hoeverre er de mogelijkheid is de verharde weg te pakken als het je te zwaar wordt. Als je wilt kunt je álles (op 5 km na op het stukje Westelijke Sahara-niemandsland-Mauretaanse grens) verhard rijden. Dan is metzeler tourance of zo'n anakee prima.

Ik heb op metzeler tourance gereden van Zuid-Afrika naar huis, maar de afstand was wat groter en het overgrote deel verhard (van de 15.000 km maar 1500 oid onverhard  ;D), dus om met 1 band thuis te komen, gekozen voor de tourance. Kun je ook wel mee door mul zand:
(vanaf 30sec. dit is Kenia. Niet Marokko/Mauretanie/Senegal dus..), maar om nou te zeggen dat het écht relaxed was... gasgasgas en ogen dicht.  ;D Onee.... vooruit kijken. Niet ogen dicht.  ;) Bijna goed.  :D

Als ik het idee van die trip een beetje begrijp en effe denk aan hoe westelijke Sahara, Mauretanië etc eruit zagen, zou ik denk ik voor TKC80's of MT21's gaan. Die laatste hebben mijn voorkeur, maar dat is puur persoonlijk. Heb ik er naar Marokko (he Pim  ;)) onder gehad en doen niet onder voor een echte offroadband (jaja, tuurlijk wel, maar niet als je op de alp rijdt zonder heeeeeeeeeel veel ervaring en als je in de woestijn vooral rechtuit/weinig technisch rijdt). Band gaat een km of 10-12.000 mee.  (bij mijn rijstijl...)

De vakantie Nederland-Mali, Senegal & Gambia - Nederland was rond de 15.000 km, dus moet uit kunnen met Portugal-Dakar. (rijdt je naar Portugal? Of op de aanhanger ofzo? Evt overwegen om de band pas in Portugal erop te leggen. Achterop meenemen).

Sja... dat was het een beetje... als je meer wilt weten, kun je altijd vragen...  ;)

Oja. Even wiellagers etc controleren. Ketting/tandwielen vervangen. carnet de passage aanvragen (hoewel... weet niet hoe de orga dat regelt, bij sommige van die dingen hoeft dat niet, maar dat zou ik voor de zekerheid even navragen. Krijg je gezeik van als dat niet goed geregeld is)? Wordt het visum voor Mauretanie geregeld (of moet je dat in Rabat doen)?
CDI+spanningsregelaar extra mee, evt voltmeter erop zetten om de spanningsregelaar in de gaten te houden. En ik zou misschien even een schakelaartje maker zodat je de ventilator handmatig in kan schakelen als je een stuk zand in gaat en het buiten warm is... of in een drukke stad in de file komt (dakar) in 40-45 graden...

Uh ja... dan was dit het echt denk ik... ;-)

Oke... nog 1... kijk met bandenkeus ook even naar de plannen in Mauretanië en Westelijke Sahara. Kan me voorstellen dat de orga zegt daar verhard te gaan voor de veiligheid.
Maar ik kan me ook voorstellen dat ze daar nu nog geen uitspraak over doen om het nog vrij ver weg is... maar áls dat verhard is, heb je het overgrote deel verhard.
Rondom lac rose is het trouwens wel echt mul...  ::) ;D
En Lac Rose is ook niet altijd rose... ik zag wel een meer, maar die dag vertikte hij het roze te zijn. (en jep... het was echt wel het goed meer)  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden