Woensdag 23 augustus:
Om 7u op en om 8u vertrokken vanaf La Mouche . Geen ontbijt, zoals gewoonlijk doe ik dat onderweg om een optimale netto-rijtijd te krijgen. Ik wil ook op tijd thuis zijn. Doel van vandaag: naar huis en wel z.s.m. Geen kip op de weg en tot iets onder Nancy rij ik vrijwel alleen. In Luxemburg rij ik noordoost richting Duitsland, en als ik langs de snelweg nabij de grensovergang Wasserbillig tank, rij ik langs een Nederlandse BMW-GS met een wegenwacht erbij. Ik draai op de parkeerplaats en vraag of ik misschien kan helpen. Niet meer nodig, er was een soort T-stuk gescheurd in zijn benzineslang en daarna was de volle tank benzine leeggestroomd. De wegenwachter keek nog even hoe dat bij mijn Africa Twin zat. Uiteraard zit die veel beter in elkaar :] (uche uche uch... ik heb voor nood een "stalen-u-bocht-leiding" bij me om een evt kapotte brandstofpomp te bypassen...). De BMW-rijder moest nog door naar Groningen (ook via de A31), ofschoon ik niet snel rij (maar wel doorrij), heb ik hem niet meer gezien.
Vanaf Trier naar de Autobahn 1 (Blankenheim) is de weg 2 en 3-baans maar helaas behoorlijk druk. Zodra er een bord staat met een max snelheid gaat iedereen remmen. Typische vreemde niet-duurzame en oneconomische Duitse rijstijl (ook in Zwitserland). C:-)
De route:
Vertrek 8u
Les Clerjus
D12 Xertigny (brood).
D434 Epinal-Zuid
D157 Arches
N57/A330 Nancy
A33/A31 Metz
A31/A3 Luxembourg
A1 Aire de Wasserbillig (getankt).
A1 /64 Trier
B51 Bitburg
60 Prum
B51 Blankenheim
1 Koln (vanaf dit punt grote zadelpijn ;D
61/1 /3 Oberhausen
2/31 Gronau
Aankomst ca 1530u.
Vandaag ca 627km.
Totaal ca 3450km
Vanaf Wasserbillig was het de vraag of ik naar huis kon rijden met 1 volle tank. Langs de Autobahn 31 zit volgens mij geen tankstation... Nee dus, tegenover de Grolsch fabriek langs de A35 (Enschede) sloeg de AT af na ca 280km. Ff op reserve en naar huis alwaar ik om 1530u aankom.
Het was een hele gave week geweest, ik heb enorm genoten van deze trip.
Was zou ik zo weer doen:
1. dmv snelwegen zo snel mogelijk naar de Alpen en dan s-avonds lang doorrijden. Vanaf 18u zit iedereen te bikken en is de Autoroute voor jou alleen !
2. een namiddag/avondrit maken. Zeker als je alleen rijdt vooral niet al vanaf 18u gaan bikken en bieren maar juist dan een rit te maken.
3. geen tanktas: ideaal.
4. kamperen (met optie hotel als het regent).
5. regen in de Alpen: afbuigen naar bijvoorbeeld de Vercors en niet afwachten (niet nodig geweest).
6. als je opeens gelegenheid hebt voor een trip, niet teveel afwachten of anderen misschien meegaan, wel rondbellen wie er mee wil etc, maar i.i.g. gewoon vertrekken. Wil je niet alleen blijven, blijf dan een paar dagen in La Mouche of in Crest.
7. kamperen nabij Jausiers.
8. bagagenet-spin van Motoport is superhandig.
9. Michelin kaart meenemen en naast de TT gebruiken.
10. altijd zorgen dat alle klusjes aan de motor, beurt, banden etc vanaf medio maart 100% geregeld zijn, dikwijls hoor ik nog dat er in juni nog wat aan moet gebeuren...
11. TKC70 banden.
12. ....
Verbeteren:
1. zadel (in de winter wegbrengen, moet steviger worden.)
2. literolie bus vastmaken aan de valbeugel, dan is die uit de bagage.
3. kleiner slot, dus remschijfslot kopen ipv mijn 4kilo Abus-superbeugel uit 1987.
4. stuk 'pvc-pijp-125mm' maken aan niet gebruikt kofferrek waarin wat bagage kan, bijv brander. Dit aan de niet-uitlaat-kant.
5. campinggaz Twister brandertje mee en koffieblik Lavazzo oid..
6. kopieën mee uit de Denzel Alpenstrassenfuhrer.
7. betere slaapzak, de kou kwam van boven, zeker in de hoog-Alpen.
8. ....
Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit verhaal. Ik in iig wel !!