Allroad Alpentoer 2018 met XRV

22 aug 2018 14:20 - 22 aug 2018 16:55 #1 door James Bond
Allroad Alpentoer 2018 met XRV werd gestart door James Bond
Onlangs een gave motortrip gemaakt, en ik zal de komende dagen hier het reisverslag opschrijven.
Na een fijne gezinsvakantie keek ik in mijn agenda en ik had nog voldoende tijd om een trip te maken. Op maandagavond nog naar Elburg om de achterremblokken te laten vervangen en aldus was de AT gereed voor een Alpentocht. Op de terugweg nog even de 160 kmu aangetikt op de A1 (wind stond goed.., deze snelheid is overigens niets voor mij) dus het motorblok leek prima in orde.

Globaal plan: Enkele nog niet door mij eerdere gereden ONVERHARDE Franse en Italiaanse Alpenpassen. En wel zo snel mogelijk daar naar toe zodat er meer netto rij-tijd is ter plaatse !

Dinsdag: vertrokken om 09:30u uit Twente. Via de A35 langs Enschede naar Gronau. Daar de 31 gepakt richting Oberhausen. Oeps, de knipperlichten werken niet/nauwelijks ?. De schakelaar gaat wel maar er gebeurt bijna niets. Zo kan ik niet verder rijden. Hoe kan dat nou ?. Oh ja, motor heeft paar nachten buiten gestaan en de stortbui van laatst...... Even overweeg ik om terug te rijden. Maar, kennelijk droogt het vocht op en vlak voor het Ruhrgebiet werkt het weer !!  (toch maar eens openmaken en echt goed schoonmaken...)
En oeps, mijn gele veiligheidsvest vergeten aan te doen, die hangt nog in de garage. Grrrr. Vorig jaar ook al. Toen nergens te koop in Frankrijk.

Daarna richting Koln en vervolgens de 1 op naar Euskirchen, daar de lokale Motopolo opgezocht en een geel veiligheidsvest gekocht voor over de motorjas. Voelt beter, zoiets als de veiligheidsgordel in de auto.

Route: 1, B51, 60, B51 Trier, 64 en via de 1 Luxemburg binnenrijden. Gelijk tanken bij Wasserbillig.  Doorrijden dus met de max snelheidslimiet van 110km/u tot aan het begin van de superpeage bij Toul.
Vervolgens de A31 afrijden tot Dijon en dan de fraaie A39 op richting Grenoble. Als wegontwerper en inframan kan ik ook van peages met hun aires genieten, eveneens van de uitgestrektheid van dit land. Bij Pont-d'Ain om ca 20u stond mijn tent op de lokale camping. Ca 850km snelweg gereden en het viel mij niets tegen. Warm weer, niet druk op de tolwegen en fraaie stopplaatsen.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 15:58 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Ben niet jaloers hoor......ech nie  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 16:53 #3 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Haha. Ik ben zondag teruggekomen (ca 600km laatste etappe vanaf Epinal naar huus) en nu (woensdag) nog steeds overal spierpijn ! Ik had toen volop wind tegen en dat merk je goed.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 17:31 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV

Ik ben pas uit Italie-Zwitserland naar huis gereden via de Berninapas, Gaviapas, Stelvio, Umbrailpas, Ofenpas en over de Fluelapass richting huis.

Dat was eigenlijk een normale rijdag maar ik had geen zin meer in nog een ovenachtingsstop en reed dwars door de nacht heen in één klap naar huis.

Dat was 23,5 uur op de motor. Nooit eerder gedaan en doe ik ook nooooit meer ook!


Benieuwd naar je offroad-verhalen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 19:38 #5 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
:o

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 20:23 #6 door dNyNLD
Beantwoord door dNyNLD in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Leuk om te zien!

PD06E 1991 - Original
CM400 1985 - Tracker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2018 17:08 #7 door wifra
Beantwoord door wifra in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
mooie trip,geweldig om te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2018 23:58 - 24 aug 2018 00:12 #8 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
zit op moment in sardinie
heen reis twee keer overnacht Duitsland Zwitserland
in de middag 15.30 op de  boot aankomst 22.00
toen doorgereden 420 km tot aankomst 4.00 uur en 1784 km
nachts rijden is geen lol met al die kronkels
nu wee weken genieten op het eiland  8)  met de (cb500x alp)
top 140 min 30 km snelweg gemiddeld 120/140

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 10:05 #9 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Gaaf Luwe, plaats i.i.g. enkele foto's !!!

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 10:39 #10 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië)

Ik sta om 645uur op, breek alles op en verlaat de camping om 715uur.  Geen ontbijt, geen koffie, dat komt later wel. Waarom enige haast ? Om bij mijn eerste onverharde pas te komen, moet ik langs het meer van Annecy rijden. En daar zijn 136.890 toeristen inclusief hun campers. Dus het doel is om daar vroeg op de dag langs te glippen. Ik rij de tolweg A40 weer op, dit keer weer noordwaarts !! richting Dijon. Maar na 2 kilometer sla ik af en rij richting Genève oostwaarts op de A40. Het is lekker fris en de bewolking hangt laag met daarboven blauwe lucht en overal bergcontouren. Ook zie ik in deze vroegte een luchtballon vrij laag zweven/varen. Ik toeter en zwaai: ze zwaaien terug. Dat is gaaf op de motor, de interactie met alles om je heen !. Ik rij zowaar door een wolk heen: deze peage is werkelijk schitterend aangelegd. Er zit veel hoogteverschil in. Prachtig.
Bij Frangy verlaat ik de tolweg.

Het is dag 2 en 08:30uur: DE ALPEN LIGGEN VOOR MIJ, DE PEAGES LIGGEN ACHTER MIJ, HET FEEST KAN BEGINNEN.

Dit was mij niet gelukt met alles binnendoor rijden gezien mijn beperkte beschikbare tijd. Ik rij direct door naar Annecy en rij langs het fraaie meer. dezelfde weg als de Tour de France weken geleden. Gelukkig is er nu nog nauwelijks verkeer maar ik zie in mijn ooghoeken dat veel campings 'complet' zijn. In Bredannaz langs het meer aan de N508, zie ik een bakker en stop. Ik koop een croissant en een pain chocolat. Ernaast kan ik een espresso drinken (petit café) en mijn ontbijt voor 3 euro is ready. De komende dagen herhaal ik deze ontbijttruc.
Ik tuf door en bij Ugine sla ik linksaf de N212 in en vlot daarna de D67 naar Col de la Forclaz. Een kleine witte weg en ook vorig jaar gereden. Een afsnijweggetje om Albertville te vermijden. In Beaufort is het markt en al druk. Ik sla hier af richting Areches en de barrage daarachter.
Zie de route op de foto hieronder. Het groene deel is onverhard (Cormet d'Areches 2108m) en heel fraai. De piste is makkelijk te rijden maar wel erg fraai. Je kan hier zo wildkamperen.

Ik vervolg richting Bourg-St-Maurice. Het is warm en 12uur. Ik duik de Macdonalds in, er zit bijna niemand. Na de lunch tank ik bij de lokale Supermarche en zet koers richting Italië via de Col d'Iseran (2.770m). Het is druk tot aan de Col. Daar fantastisch uitzicht over de gletschers aan de oostkant. Vanaf de top afdalend naar het zuiden is er erg weinig verkeer, dat komt volgens mij omdat een rondrit over deze col terug naar Bourg-St-maurice zeer veel tijd/kilometers kost dus de meeste toeristen dalen weer af via Val d'Isere. De zuidkant is veel fraaier. De Honda rijdt prima, ik ben blij met de nieuwe remblokken.

Bij Lanslevillard sla ik af richting Italië: Col du Mont Cenis op 2083m. Ik zoek nog naar de afslag van Col de Lamet die ergens links in een haarspeldbocht moet liggen. Deze staat niet op mijn old-skool Michelin kaart maar las ik op www. Ik zie wel een 'route forestiere' maar zonder aanduidingen op borden of wandel / VTT bordjes. Ik durf daar alleen niet in te rijden.  Dus doorrijden naar de volgende uitdaging: de onverharde westkant van Lac du Mont Cenis......


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 10:56 #11 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Dag 2 vervolg.

Hieronder nog enkele foto's van Areches en de bekende Col d'Iseran. In de laatste foto zie je Lac du Mont Cenis. ik ben hier al rechtsaf gegaan de hoofdweg om aan de westkant van het meer de onverharde weg te volgen. (mijn bronnen voor deze onverharde paden zijn: Denzel-Alpenstrassenfuhrer (Duitse motor bergpassen-reisgids) en internet).

En de Honda ? Toch nog de eerste 2 dagen last gehad van een kwaal die de Honda 4 jaar geleden ook had. "contactslot omdraaien naar de startmodus en.... NIETS".  Nog een keer en dan staat-ie wel op contact.... Destijds opgelost met overdosis smeerspul erin, maar de oorzaak ligt volgens mij in de onderste contactplaat waarin te oud vet zit of zoiets. I.i.g. iets voor de winter want het kuipwerk moet eraf. Toch altijd een beetje bang dat-ie nooit meer in de contactmodus komt en daarmee een vakantie(dag) verpest..... Is dat onderste plaatje überhaupt nog leverbaar of demontabel zonder slijptollen ? Wordt een winterwerkje.

Wordt vervolgd..

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 11:05 #12 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Dag 2 vervolg: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië).

In de foto's zie je de kaart en de weg aan de westkant van Lac du Mont Cenis. Het paarse deel is onverhard. Het rijden van de piste/gravel is makkelijk maar moeilijker dan Cormet d'Areches. Erg fraaie weg. Ook is het asfalt van de rode afdaling in Italië is in superstaat, maar je mag er maar 60 of 70 kmu en ik ben daar gelaserd (en goed bevonden, ik werd iig niet aangehouden). Ik was van te voren gewaarschuwd door tegemoetkomende flitsende auto's.

De laatste foto is de afslag / opgang naar Mt Malamot 2914m, maar deze was maar ca 500m te berijden en daarna afgesloten. Ook een KTM690enduro rijder op de camping vertelde mij dat later die avond. Volgens Denzel was-ie nog wel bereikbaar.


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 13:46 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV

Ja Leuk!

Ik ben daar een paar weken terug ook geweest. Ziet er heel bekend uit!  8)


Wat betreft dat contact wel/niet, kijk even naar de contacten van de hoofdzekering. Daar kan het ook zitten (was bij mij wel).


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 14:21 #14 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Gaaf om je reisverslag te lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 15:39 - 24 aug 2018 15:41 #15 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
als ik weer thuis ben zal ik wat meer info geven
maar ik ben bij bekenden thuis 18 jaar niet geweest en moet weer even wennen aan de taal
maar na een week nu spreek ik het al weer prima zij kunnen geen Nederlands
en heb nog 3 weken en ben niet zo top met de laptop
info moet nog even wachten nu veel regen en onweer op sardinie
het toren hier is geweldig mooie stranden en slinger bergen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 21:06 #16 door wietsehm
Beantwoord door wietsehm in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Tof zeg! Dat zou ik ook wel willen. Ga mijn motormaatjesbenthousiast maken voor ta's en at's! Goed verhaal man!

Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 11:45 #17 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Vorig jaar heb ik een zelfde soort trip gemaakt. Staat ook in dit forum. Ik hou in de vakantie wel van een beetje afzien, dus: motorrijden, primitief kamperen, weinig spul mee, lang (door-) rijden etc etc.  en veel van mijn motorrijdende bekenden houden daar niet van. Uiteraard wel met de luxe nu dat als het slecht weer is o.i.d, ik een hotelletje pak. Prima, maar dan ga ik maar alleen een paar dagen op pad.  Aanspraak genoeg onderweg, zeker bij de 2 motorcampings die ik heb aangedaan maar ook bij de camping in Salbertrand.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 12:05 #18 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Dag 2 vervolg: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië)

Vanaf de grens rij ik naar Susa, waar ik afsla richting Bardonecchia via de secundaire weg.  Vorig jaar heb ik daar de Pointe de Sommellier gereden.  Na ca 20km kom ik aan in Salbertrand bij de camping Gran Bosco. Er staan meer motorrijders. Om 17u staat mijn tentje (Coleman Darwin kleinste formaat 2,8kg). Maar, het is nog te vroeg om te gaan stoppen, dus gereden naar Forte Pramand, de oostelijke 'opgang' naar Jafferau.
Als het goed is, zie ik daar de afgesloten tunnel aan de oostkant.
Zie de foto van het kaartje: paars is onverhard en voor mij zeker zo moeilijk als pointe Sommellier, minder grote stenen maar geulen in de smalle rijbaan en alles ca 10-15% omhoog (het verticale is lastig te zien in de foto's). Ik moet mijn uiterste best doen om de motor niet plat te leggen. Beter om dit met 2 motorrijders te doen in geval van vallen. Maar ver vooruit kijken en gas erop in de eerste versnelling. De TKC70 banden hebben prima grip (ja ja, de voorband is al aan het cuppen....). Ik volg een Landcruiser naar de top: de resten van het fort (foto).
Het is overigens een 'oude militaire weg' volgens de borden: dat komt goed uit, ik heb mijn  legergroene zakdoek immers bij me en draag militaire kisten (lichting 91/4...). Dus de 'toegangsbewijzen' heb ik sowieso bij me. 

Zeer fraaie weg, en achteraf had ik morgen de westelijk opgang moeten rijden naar Fort Jafferau, dat moet de volgende keer maar weer.
S-avonds eet ik in het restaurant van de camping een echte pizza (6 euri...), bier en espresso met een Duitse motorrijder (KTM690, nee echt waar, geen GS!) die vertelde dat hij bij de brandweer werkte van BASF in Ludwigshafen. Terreingrootte van BASF: 7x1 kilometer !.  Gelijk in de bar de gsm opgeladen onder genot van een bier. Je kan hier niet naar het dorp o.i.d. toe wandelen, het ligt er te ver van af. Verder alleen maar Italiaanse gezinnen in caravans met houten voortenten. Om 22u pitten.
Hieronder de foto's.



TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 12:07 - 27 aug 2018 12:10 #19 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Dag 2 vervolg: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië)

En nog enkele foto's met oa de top van Forte Pramand.
Je ziet overigens een good old Michelin kaart aan een knijper op mijn stuur. Reden: mijn oude TT Urban Rider heb ik een keer ge-update (gratis) maar gezien het beperkte geheugen heb ik Italie moeten verwijderen (en alle niet relevante opties zoals spraak etc etc). Dus Italie is blanco op de TT en ik heb graag overzicht waar ik exact rij. Overigens ben ik ook nog het dal rechts in de kaart ingereden, was echter geheel verhard en te geciviliseerd.



TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 13:08 - 27 aug 2018 13:18 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV

Ik hou in de vakantie wel van een beetje afzien, dus: motorrijden, primitief kamperen, weinig spul mee, lang (door-) rijden etc etc.  en veel van mijn motorrijdende bekenden houden daar niet van.


Same here..  ;)

Dag 2 vervolg:

(..) Forte Pramand, de oostelijke 'opgang' naar Jafferau.
Als het goed is, zie ik daar de afgesloten tunnel aan de oostkant (..)


Dat hele stuk staat van beide zijden een inrijverbod vanwege instortingsgevaar van die tunnel. Ik ben er doorheen gekomen, van af de andere kant. Daar is die ook gebarricadeerd met een bult aarde, maar kun je er makkelijk langs. De tunnel zelf is onverwacht lang, steil(ig), veel druipend water alsook over hele stukken van de vloer waardoor je niet ziet of je in een gat van 3 meter diep gaat vallen. En hij kalft inderdaad af.. En aardedonker hahaha. Ik kwam eruit aan de kant van jouw foto en vond, bovenop ook een bult aarde, die rotsblokken-versperring. Ik wilde niet terug dus ik heb me er tussendoor gewurmd en dat ging prima. Is wat krap. Maar, ik heb wat hard-enduro skills, dat helpt ook mee.

Maar, die tunnel is verboden, moeilijk in/uit te komen en potentieel instort-gevaarlijk. Just so you know!


Mooie rit Bond, good Job!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden