Allroad Alpentoer 2018 met XRV

27 aug 2018 13:11 #21 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Alleen die tunnel inrijden durf ik niet Brombeer !. Die van Parpaillon gaat nog net en die is wel gewoon open.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 13:34 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV

Eens, James. Ik was ook maar in me uppie en dan komt het soms voor dat je ineens 'committed' bent, en zul je redelijkerwijs wel moeten. Ik dacht na die domme tunnel van: ik weet niet of ik zonder verdere problemen in Salbertrand kon komen. Terug die tunnel in langs die blokken leek mij veeel lastiger dan van binnen naar buiten, zoals ik deed.

Ik ben vanaf Bardonechhia naar Forte Jafferau gereden en dat raadt ik, achteraf bezien, alleen maar aan met een enduromotor. Omhoog blijven gaan daar was makkelijker en veiliger dan omkeren, maar het was zonder meer spannend! Ga door nooit omlaag met een zware allroad, in dat terrein afdalen is ronduit gevaarlijk!

Het is beter het rondje naar Forte Jafferau te rijden vanuit Savoulx.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 14:37 - 29 aug 2018 19:12 #23 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France)

Om 8u wakker, alles afbreken en opbinden. Oliepeilen en bijvullen, was nodig. Totaal zal de motor deze week 1 liter olie verbruiken (60dkm). Het oliepak heb ik op de op de linkervalbeugel gemonteerd zoals je ziet op de foto's, inclusief trechter. Ideaal want zo hou ik de vette zooi uit de bagage en  is makkelijk te pakken.

Dilemma: wanneer ga ik dan de Jafferau rijden naar het Fort Jafferau ?. Die onverharde weg start in Savoulx (op 10km van de camping) via een berijdbare piste heb ik gelezen.  Maar niet dit jaar voor mij. Ik wil namelijk al jaren nog ergens naar toe. Lees later meer. (Route dilemma's heb ik deze week vaak, die pas wel en die pas niet rijden. Maar "ik ben nu toch in de buurt ?". Of, "maar die heb ik vorige keer al gereden?")

Dus.....vandaag ga ik ook e-i-n-d-e-l-i-j-k eens de "parcours dangereux" wegen in de Michelinkaart rijden welke mijn aandacht al erg lang trekken: Finestre en Assietta. En op donderdag open/toegankelijk voor motorfietsen. Ja ja, plannen dus, want i.i.g. op woensdag en zaterdag dicht voor gemotoriseerd verkeer. Zie de kaart hieronder.
De Finestre is fraai en makkelijk te rijden. Het is fris, ik rij aan de noordkant omhoog in de ochtendschaduw.

Overigens zijn mijn referenties voor moeilijksgraden de onverharde wegen van gisteren en van Pointe Sommelier (moeilijk), Col Parpaillon (moeilijke zuidkant), Moutiere (makkelijk) en natuurlijk de Drentse offroad rit 2017 in stromende regen (very slippery  ;D).

Er is werkelijk niemand op dit tijdstip on-the-road. Ideale omstandigheden dus. Zie de foto's.  De zuidkant naar het dal is weer verhard, maar die kant ga ik niet op. De foto met de 'blauwe borden' geeft exact de kruising aan waar je van de Finestre de Assietta oprijdt. Ik rij volgens mij door 2  slagbomen/tolhokjes, maar ik zie niemand en alles is open. Mooi, gas erop. En met bagage zoals je ziet.....

wordt vervolgd.....




TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 19:03 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Mooi verslag James  8) We zie het vervolg weer graag tegemoet  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2018 00:10 #25 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France) vervolg...

Aldus begin ik aan de Assietta Kamstrasse. Steeds een fantastisch uitzicht over het zuidelijke dal. Feitelijk is dit een weg met meerdere colletjes. Het duurt uren en uren. Prima weercondities en zeer fraai !. Af en toe een mtb-er en wat motorfietsen.
Makkelijk te rijden, later zijn er wel wat lastige beklimmingen bij waarbij je jezelf moet dwingen te gaan staan, ver vooruit te kijken en gas erop !.  Vooral als er diepe sporen zijn ben ik blij dat de TKC70-s blijven 'haken' en niet afglijden naar het laagste punt van dat rijspoor.
Na een paar kilometer begint mijn bagage wat te schuiven merk ik. Ik stop, laadt alles af en pak opnieuw in. De tent met stokken (dun en lang pakket) gaat met wat andere meuk in de 40liter roltas en de slaapzak met kleding in de 60 liter roltas. Dat gaat beter. Ook beter want de tent pak ik s-morgens telkens vochtig/nat in. Beter niet bij de slaapzak in de roltas.


wordt vervolgd....


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2018 00:20 #26 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France) vervolg van de Assietta..

In de tweede foto zie je nog een steile opgang (hoewel je dat nauwelijks ziet in de foto).
Ik stopte onder andere op de plek waar je ook andere motoren ziet staan en spreek daar met een Nederlander die op een AJS enduro motor rijdt. Komt er net een Duitse GS-rijder aan, die moet remmen voor een mountainbiker. De motorrijder stopt en legt direct zijn GS neer op de piste en stapt dus supersnel af.  Oeps... Met 3 man tillen wij de zaak weer recht. Tja, vaak zie ik zoiets: GS-sen zijn vaak net te zwaar in handling. Zeker in combinatie met onregelmatig wegdek (of piste) en bij achteruit wegduwen na het parkeren etc. etc.
Het zal supergoed rijden maar 'leuk voor anderen'.  Ik zou me hier met een Transalp 600 ook prima kunnen vermaken !. Ik betwijfel zelfs of een CRF1000 op termijn wel iets voor mij is. 

Uiteindelijk ben ik na 4uur piste rijden vanuit Susa, weer op de verharde weg terechtgekomen en in de wintersportplaats Sestiere trakteer ik mijzelf op een echte Italiaanse koffie met een croissant !!.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2018 00:24 - 02 sept 2018 09:57 #27 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France)

Na 4 uur onverharde wegen rijdt het weer super op asfalt !!! Geen getril meer. Blij dat ik geen topkoffer mee had, benieuwd of die tegen al die trillingen kan. Overigens ben ik hier verbrand in mijn gezicht door de zon. Met mijn systeemhelm rij ik dit soort wegen met de helm en kinstuk open. Niet ingesmeerd, zon erop, hoogte, inspanning en je verbrand.
Nog even een detailfoto van mijn olievoorraad. Ook middels een koperdraad aan de dop nog vastgebonden just in case de spin eraf vliegt.....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 19:26 - 06 sept 2018 07:08 #28 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France) vervolg...

Daar stond ik in Sestriere: na de koffie richting Briancon. Heerlijk asfaltwegen rijden na al dat gehobbel  8) . Waar ga ik nu naar toe ?. Oh ja, na nog een voor mij nieuwe onverharde pas. Na Briancon vervolg ik de weg naar Guillestre en nee, ik rij niet via Col d'Izoard. Vorig jaar al gereden en alles zit tjokvol campers, het zal daar wel niet veel beter zijn, bleek vorig jaar al.
Vanaf Guillestre (getankt bij supermarche) rij ik richting het skidorp Risoul. Daar start namelijk nog een legaal offroad pad, had ik ergens gelezen op internet  Col de Valbelle. Zie kaart. Rood ingetekend is onverhard.

Voor de start van deze Col ben ik flink aan het zoeken. Ik rij onder wat skiliften door en na een keer gevraagd te hebben, rij ik goed (langs de allereerste skilift gelijk rechts, aan de rechterkant van een klein meertje omhoog). Er staat niets aangegeven (maar goed ook), maar ik zie dat dit de VTT-route is (mountainbike) aangegeven als: 'Embrun-Vars'. Ik rij langs wat onderhoudsvoertuigen van de skiliften. Mooie pas. Bovenop zijn er bulldozers bezig een zwarte piste om te bouwen naar een minder steile piste lijkt het wel. Zeer steile helling waar deze machines op rijden/werken.
Ik vervolg de weg over het hoogste punt. Prima piste en goed te rijden. Wonderbaarlijk mooi. Op enkele plaatsen rij je door zo'n 'schrikdraad-klaphek' waar je doorheen rijdt en die automatisch achter je sluit.
Echt een fraaie pas, zie de foto's. Er is niemand behalve wat mtb-ers.

wordt vervolgd....


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2018 19:30 #29 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France) vervolg Col de Valbelle en verder...

De Col eindigt als een soort bospad waarna je uitkomt bij witte D-wegen ten Oosten van Embrun. Had ik beslist niet willen missen, komt ook omdat dit een doorgaande onverharde pas is, net als de Assietta  ;D.
Onderaan sta ik bij een belangrijk kruispunt. Zie de linker gele pijl in de kaart. Ik ben vandaag al zeker 6uur op onverharde wegen aan het rijden. Uitgehobbeld ? Het is nu 16uur. Wat te doen ?. Help !  :o  Luxe-probleem !
Linksaf richting Parpaillon (gereden in 2017) en rechts de verharde wegen naar Embrun. Wat oh wat zal ik doen ?  :?

dag 3 wordt vervolgd.....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2018 12:40 - 11 sept 2018 12:42 #30 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - Crest (Montclar-s-Gervanne) (France) vervolg...


Aldus sta ik na de Col de Valbelle onderaan bij een belangrijk kruispunt. Ik ben vandaag al zeker 6uur op onverharde wegen aan het rijden. Uitgehobbeld ? Het is nu 16uur. Wat te doen ?. Linksaf richting Parpaillon (gereden in 2017) of rechts de verharde en drukke wegen naar Embrun. Wat oh wat zal ik doen ?. Gewoon een luxeprobleem. Ik zie een bord dat de Col Parpaillon ouvert is. Prima. Maar......, mijn oog ziet ook hele donkere wolken hangen boven de Parpaillon, dit kan ook betekenen dat in het dal na deze Col (het dal van de Ubaye met Barcelonette/Jausiers) het niet droog is.
Bovendien ben ik daar vorig jaar al geweest en heb vandaag al meer dan genoeg offroad gereden. Aldus besluit ik om via drukke routes nationales door te rijden naar de Vercors en mijn tent op te zetten op Camping Moto nabij Crest. Voor het laatst ben ik hier in het jaar 2000 geweest.

Ik rij langs het meer en door Gap. In Veynes tank ik bij een Supermarche. Na 1830uuru begint de weg verlaten te worden. Via de supergave Col de Cabre, zie de foto van het 'allo allo-achtige' hotel op de top rij ik via Die naar Crest. In dit hotel waren de tafels keurig gedekt, maar of er uberhaupt iemand komt ?. Ik heb er i.i.g. een koffie en een frisdrank gedronken, dus de lokale economie gesteund ! De Col de Cabre is echt een fraaie weg, goed asfalt, superomgeving en geen verkeer.

Om ca 1930uur kom ik aan op de Motorcamping Le Moto (foto) na circa 120km gereden te hebben vanuit Embrun. Het is zeer rustig op de camping, ik schat ca 20-25 kampeerders/huurders. I.i.g. bier en goed eten aan lange tafels en leuke gesprekken met andere motorrijders. Ik besluit voor het eerst deze week de tent hier 2 dagen te laten staan en eindelijk eens de hele Vercors goed te verkennen. Daar ben ik nooit echt aan toegekomen. 8)

Voor alle duidelijkheid: het gaat om dit gebied, zie de foto. Helemaal linksboven net buiten de kaart ligt Grenoble. En je ziet: er zijn hier alleen maar fraaie wegen.... In de kaart een pijl waar de camping zich bevindt. De navigatie hoeft in de Vercors zelf eigenlijk niet aan....... ;D ;D
Voor de kenners: de good old Michelin kaart hieronder is uit de jaren 80, hier staan bijvoorbeeld de Grandes Goulets nog helemaal op, die nu vervangen zijn door een grote verkeerstunnel.


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2018 12:47 #31 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Vrijdag dag 4: Rondrit Vercors.

Zoals altijd rij ik om ca 07:30u van de camping af, nadat ik wat olie heb bijgevuld.
De tent laat ik dit keer staan. Geen ontbijt, niks. Ik rij naar het plaatsje Beaufort en koop daar mijn ontbijt en eet direct wat voor de bakker in het pittoreske verlaten dorpje.
Pas in St-Jean-en-Vercors neem ik een bakkie op een terrasje. Tja, waar heb ik hier gereden ? De navi stond uit, alleen de Michelin kaart heb ik zichtbaar aan mijn stuur hangen zodat ik globaal weet waar ik ben en naar toe wil. Simpelweg kan je stellen: O-V-E-R-A-L  is het fraai rijden hier. Vooral opvallend: er rijdt hier bijna N-I-E-M-A-N-D !!  ;D 8). Nu niet, maar ook later op de dag niet !.
Ook goed om te weten: zeer weinig tankstations. Ik tank in St-Jean-en-Royans bij de supermarkt waar ik ook wat te eten koop.

Zie de kaart hierboven met wat pijlen erin waarvan je hieronder enkele foto's daar weer onder ziet staan.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2018 12:51 #32 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Vrijdag dag 4: rondrit Vercors.

En, een zeer belangrijk hoofddoel van de Vercors: Combe Laval....de weg met de superbalcons....
Ik was er nog nooit geweest, tot nu dan !.

wordt vervolgd....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2018 08:19 #33 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Vrijdag: dag 4: Rondrit Vercors, vervolg.


Nadat ik de Gorges de la Bourne heb gereden, rij ik weer naar het zuiden langs een verzetshelden begraafplaats. Het gebied heeft een grote rol gespeeld in de oorlog bij verzetsgroepen.

Ik rij verder zuidwaarts en na de fraaie Col de Rousset te hebben gereden, kom ik aan in Die. Ik zie een pizzarestaurant onder de luifel van een voormalig tankstation. Er zitten ook wat andere motorrijders en ook ik besluit te stoppen en te eten. Het is alweer warm geworden, het is 17uur, ik ben moe, wat ga ik verder doen ?. Helaas, morgenvroeg moet het voorwiel weer naar het Noorden tuffen, dus laat ik nog maar 1 fraaie witte D-weg nemen. (en niet de lus Col de Menee, Col de la Croix Haute en Col Grimone...).

Het wordt nu Col de la Croix, een piepklein verhard weggetje welke het dal van Drome (iets na Die rechtsaf) verbindt met Beaufort-sur-Gervanne nabij de camping. Als je daar bent, ben je Remy !. (van alleen op de wereld...).  ;D


In Beaufort aangekomen, rijd ik nog de Gorges d'Ombleze in :). Dit dal loopt dood en in de verte in de hoogte zie je hoog de Col de la Bataille liggen waar ik vanmorgen nog reed. Deze Gorges zijn erg fraai, lekker koel hier. De weg blijft naast de rivier en de steile rotsen gaan tientallen meters direct naast de weg omhoog. Ik kan het simpelweg niet fotograferen omdat het niet in het beeld past !.

Ik stop bij het restaurant Le Moulin de la Pipe....... Het terras (zie de foto) is volledig in een fijnmazig net ingepakt. Juist, wespen.......
Een espresso smaakt verder prima !. :coffee: Het is een mooie plek om even te stoppen.

Dan wordt het tijd om de camping weer op te zoeken. Vanavond bij het bier, ga ik eens de kaart pakken hoe ik morgen richting het noorden ga rijden. I.i.g. niet via Lyon maar wel degelijk een stuk peage erin om meters te maken.

Overigens heb ik vanmorgen in St-Jean-en-Royans bij de supermarkt muziek-oortjes gekocht (en een fles 'Get27' voor het thuisfront), waardoor ik vandaag voor het eerst op de motorfiets van muziek genoten heb. (Gsm op 'shuffle all' zetten. Alhoewel de twin 750 met maar liefst 60pk ook goed klinkt hoor). Het werkt goed tot ca 100km/u, daarna hoor ik de muziek nauwelijks meer..... Dus prima voor een dag sturen op lokale wegen.

Wordt vervolgd...




TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2018 08:21 #34 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
En nog een foto....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 09:55 #35 door dude
Beantwoord door dude in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
He James, mooi reisje, bedankt voor het verslag en de fotos !
Las het nu pas, ben niet zo actief meer op de motor.
Je was er op de goede tijd, ik was er in juni (op de KTM in 2009) en toen was de Assietta nog niet volledig te berijden (top wel). De Ligurische Grenzkammstrasse ook nog deels onder de sneeuw, en de Sommelier was ook niet verder te berijden dan het plateau.
Als ik nog eens zou gaan , dan eind augustus/ begin september.
We zijn destijds met de autoslaaptrein van Dusseldorf naar Alessandria gegaan.
Dat beviel uitstekend, aan snelweg rijden heb ik een broertje dood, en bovendien gaan de TKC 80 dan wat langer mee ;)
Voor zulke ritjes moet je idd. geen dikke buffel nemen, liefst droog onder de 200 kg. , een Tenere 700 of KTM 790 is zwaar zat (mijn KTM 620 weegt 166 droog, maar ik mis wel het soepele V2 karakter !).
Na een week door de Alpen hobbelen, was rijden op asfalt wel weer heel fijn relaxed, ook omdat je niet steeds aan het denken bent "als ik hier een foutje maakt, lig ik een kilometer lager in het dal :unsure:
En ja dat Drenthe ritje van 2017 was een leuk (nat) avontuurtje , wel "10 kleine negertjes verhaaltje"..... :)
Ride on !

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2019 07:39 - 18 apr 2019 07:41 #36 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Haha.
Voor deze nazomer weer een week gepland: Ligurische Grenzkammstrasse is het doel, tikkie verder weg, dus ga 1 of 2 dagen langer.
Van te voren nieuwe Heidenau k60 banden monteren. Tandwielen en ketting zijn al nieuw. Voorstandwiel goed vastgelast, kan ik weer 6 jaar rijden.....

Plan is maandag vroeg te vertrekken om hopelijk s-avonds net na Grenoble te kamperen. Volgende dag naar Tende binnendoor. Op woensdag dan de Lgks rijden (is dan open). Op donderdag nog wat en vrijdags omhoog via weer de Parpaillon, Valbelle, Assietta naar camping Salbertrand nabij Susa. Zaterdag de Jafferau vanaf de westkant. Zondag en maandag naar huis.
Voor de Italiaanse cols (Samperye etc) ben ik wat huiverig. De verharde zijn net zo breed als een camper, en wie rijden er daar eind augustus?. 1 miljoen campers!. Ook lopen deze passen nauwelijks noord-zuid gericht.

Ik gebruik Denzel om te oriënteren.
Zal weer een liter olie meenemen, gaat zeker op binnen 3000km. Ach, de baas espresso, bier en wijn, de Honda n beetje olie.

Ik heb er al zin in. (pssst, daarvoor met het gezin en de sleurhut ook die kant op hoor...).

Ik zag de Drentse rit al in de agenda staan.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2019 01:29 - 20 apr 2019 12:36 #37 door dude
Beantwoord door dude in topic Allroad Alpentoer 2018 met XRV
Nog leuke tip voor je:
Aan het eind vd Ligurische Grenzkammstrasse ligt een leuke kleine camping waar je ook kunt eten, of evt een kamer huren.
Echt hele fraaie locatie , vlakbij colle Lagnan, moet je zeker heen gaan !
www.agriturismoilrifugio.it/servizi_fr.htm

Wij reden de route van zuid naar noord, dus dit was onze 1e camping daar , paradijsje.
Lekker gegeten ook trouwens, in bijzondere ambiance , zie fotos website.

En als je tijd over hebt, in Italie zijn ook nog wat leuke weggetjes, zoals bv. Maira-Stura Kammstrasse.

Over de bandjes, K60 is prima, heb ik zelf ook op t moment.
Kijk toch ook eens naar de Mitas E-07, die wil ik zelf volgende keer proberen.
Heeft geen doorgetrokken midden-rand, dus misschien wat meer grip (?).
In IJsland verkochten motorzaken deze Mitas, dus vast goed voor gravel......

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.408 seconden