bandenklem

26 juli 2021 19:37 #1 door remco
bandenklem werd gestart door remco
beste mede transalpers,

ben sinds een 2 maandjes in bezit van een alp uit 93 waarmee ik ook graag off road reizen wil gaan rijden.
nu staat er komende week een bandenwissel gepland bij de bandenboer. Heb bij deze geinformeerd of hij me ook bandenklemmen kan monteren en dit was geen punt, moet ze alleen wel zelf bestellen.
Op internet kom ik nergens tegen welke maat ik moet gebruiken voor de alp. Weten jullie misschien welke?

alvast bedankt voor jullie advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2021 08:09 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic bandenklem
Bandenklem is alleen interessant als je echt hardcore onverhard gaat rijden, en dan dus ook met lage bandenspanning wil gaan rijden.

Mijn ervaring is dat het voor wat 90% hier rijdt, gewoon overkill is. De meesten spelen niet met de bandenspanning en houden m gewoon op spanning.

Daarnaast moet je wel zorgen dat je ook de spanning weer terug naar normaal brengt als je op de (snel)weg gaat rijden. Recent nog een gevalletje gehoord van iemand wiens binnenband klapte als gevolg van de te lage spanning op hogere snelheid. (Te heet geworden)

Anyway, de maten zijn dus afhankelijk van de velg breedte.
Achterwiel is 2,5 inch
Voorwiel is 1,85 inch

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2021 10:36 #3 door remco
Beantwoord door remco in topic bandenklem
kijk hier kan ik iets mee!, thnx.

het is de bedoeling om de zijderoute te gaan rijden. En in europa voornamelijk de tet routes te pakken. Het zal geen rally rijstijl worden maar de mogelijkheid om veilig mijn bandenspanning te kunnen verlagen vind ik toch wel een fijn gevoel( rij daarnaast met een compressor aan boord dus dat oppompen zal wel lukken :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2021 22:29 - 27 juli 2021 22:50 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic bandenklem
dan ga ik je ook iets vertellen over de gevolgen

de nominale banden spanning is dat gene wat de
Honda voorschrijft :
200 Kpa voor en 225 -250 Kpa
dit is niet de max spanning waarbij de band het maximaal gewicht kan blijven dragen( staat op de band) als je echter de banden spanning gaat verlagen neemt ook het draag vermogen flink af
dus 1 bar betekend al gauw een reductie van 60 % in draag vermogen

de kans op bandenschade neem dus proportioneel toe als mede het brandstof verbruik bij het verlagen van de banden druk (0.8 bar)

de motorfiets weegt zelf ong 240 kg en dan komt daar de rijder nog bij incl de bagage.

ik deel de mening van rob... totaal onverantwoord onder de gegeven gebruikers omstandigheden en echt niet nodig

maar het is een keuze.. je hoeft de kenners niet te geloven op hun ervaring

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2021 21:43 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic bandenklem
Bandenspanning verlagen?

Je moet je bandenspanning net wat verhogen!
Wij reden de ganse zijderoute met 0.2 bar extra.

Anders rij je je velgen stuk in de putholes. Je voorvelg botst met grote kracht tegen de scherpe asfaltrand van die puthole. Zelfs met de normale bandenspanning wordt je band op die plaats dusdanig ingedrukt dat je velg de klap opvangt.

Met die grotere bandenspanning rij je inderdaad niet zo lekker, maar je machine wordt gespaard, en zo raak je uiteindelijk weer thuis: door je machine te sparen. Ik rij nog steeds met originele velgen en spaken.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.056 seconden