Levensduur Honda Transalp 650

19 aug 2024 15:13 #1 door Sander
Levensduur Honda Transalp 650 werd gestart door Sander
Dag dames en heren,

Vorige maand heb ik een Honda Transalp 650 XL V uit 2002 aangeschaft. Inmiddels heb ik er al 1.500 km op gereden, en wat een genot! Ik heb al verschillende motoren gehad, voornamelijk K75’s, maar op deze motor ervaar ik echt puur geluk. Mijn enthousiasme is zo groot dat ik mezelf heb voorgenomen om hier zo lang mogelijk van te blijven genieten.

Dit zette me aan het rekenen: ik rijd ongeveer 9.000 km per jaar. Momenteel staat er 77.000 km op de teller. Hoeveel jaar kan ik er nog op blijven rijden? Helaas kon ik geen betrouwbare bron vinden die aangeeft hoeveel kilometers een Honda kan halen.

Hoewel ik me realiseer dat het moeilijk is om een exact antwoord te geven, wil ik toch graag jullie mening horen: hoeveel kilometers zou je in theorie op een Honda Transalp 650 XL kunnen zetten met goed onderhoud?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
S.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2024 11:25 #2 door MROE
Beantwoord door MROE in topic Levensduur Honda Transalp 650
Tja, dat is idd moeilijk te zeggen.
Kilometerstand van boven de 150k ben ik ook tegen gekomen.
Ik denk dat het olieverbruik dan wel is toegenomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2024 14:51 #3 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Levensduur Honda Transalp 650
Moeilijk te zeggen. Mijn TA600 begon bij 150.000 wat olie te verbruiken (eerste 90.000 overigens bij een andere eigenaar dus onderhoud onbekend). Van die 60.000 bij mij was 40.000 op een lange reis door Afrika en het Midden-Oosten, met minimaal onderhoud onderweg.

Toen ik 'm ging reviseren bij 150.000 waren veel interne motordelen nog prima binnen tolerantie. Ik heb diverse dingen vervangen, maar meer 'omdat ik er toch bij was' dan dat ie niet lekker liep ofzo.

Anekdotisch bewijs, maar toch... Ik heb van diverse andere vergelijkbare Honda-tweecilinders wel vaker standen tot 200.000 km voorbij zien komen.
Varahannes staat inmiddels op 758.235 met zn Varadero. Ik bedoel maar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2024 08:15 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Levensduur Honda Transalp 650
Motor technisch is het, met goed onderhoud en normaal gebruik geen probleem om de 160.000 te halen zonder motorische reparaties. Daarna zou het misschien kunnen zijn dat je moet denken aan een top-end revisie of misschien een keer iets meer ingrijpends.

Slijtage onderdelen zijn aftermarket goed te krijgen en dus bij te houden. Maar heb je een keer een probleem of schade dan kan het zomaar zijn dat onderdelen niet meer te krijgen zijn. Op dit moment zijn bijvoorbeeld de bussen van de pro-link niet meer te krijgen....

Wielen..... bekende corrosie probleem is natuurlijk ook gewoon op te lossen, maar gaat er dan ook om hoeveel geld je er nog in wil stoppen. En what's next ?

Blijft dan dus altijd een persoonlijke keuze over hoe lang jij de motor rijdend wil houden en tegen welke kosten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2024 09:20 #5 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Levensduur Honda Transalp 650
Uh Rob ik denk dat de xl 650 met de XL 600 verward betreffen met de Pro Link
voor de XL 600 kan je dit gebruiken www.mdnspecial.com/prolink-collars/ van een RD03

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2024 11:00 #6 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Levensduur Honda Transalp 650
Mijn eerste blok bij 213.000 vervangen. Die liep nog prima maar verbruikte 1:4000 aan olie. Vervanging was een blok dat 30.000 km had gelopen, staat inmiddels op 100.000. Dus motorisch kan het 'lang an'.

Wat wel een probleem werd waren leidingen en andere rubbers: koelvloeistofleiding, de rubbers die door vacuum de gasschuiven omhoog halen etc. Gelukkig hebben we Rob G!!!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2024 20:24 #7 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Levensduur Honda Transalp 650
Beste Helikees,

Dank voor je reactie. Ik zit eraan te denken om een oud blok te kopen en deze komende jaren rustig in m’n vrije uurtjes te reviseren. Zal de eerste keer zijn dat ik dit doe. Wat zijn de eerste dingen waarnaar je kijkt zodra er bijvoorbeeld sprake is van olieverbruik?

Cilinderwanden, zuigers en zuigerveren? Koppakking en voetpakking? Klepafdichtingen en verder misschien nog de distributieriem mee pakken?

Bij voorbaat dank voor je reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2024 16:39 #8 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Levensduur Honda Transalp 650
Dat hangt er van af wat je precies wilt. Als je uiteindelijk een blok 'als nieuw' wilt dan zul je álles uit elkaar moeten halen en nameten met een micrometer. Wat niet meer binnen inbouwtoleranties valt moet je eigenlijk vervangen. Dus alle lagers (krukas, big-end etc.) en de rollagers in de versnellingsbak om te beginnen.

Dat is eigenlijk zelden economisch verantwoord, de kosten die je maakt om de onderdelen te bestellen wegen dan niet op tegen de waarde van een ruilblok met weinig kilometers. Ik heb het gedaan omdat ik sowieso niet van deze motor af wilde (teveel samen meegemaakt, noem het sentimenteel maar het ging om de emotionele waarde). Ik kan het lijstje van wat ik heb vervangen nog wel terug zoeken, ik heb expres de kosten er niet bij gezet. Ik denk dat je er 3 a 4 ruilblokken met minder kilometers van had kunnen kopen. Maar goed, veel van geleerd en een hoop lol gehad, dat is ook wat waard...

Je hebt het over koppakking en voetpakking. In principe vervang je bij een revisie alle pakkingen sowieso, gewoon omdat je pakkingen niet terug kunt monteren...

Als een blok olie verbruikt en je wilt alleen dat verhelpen om er weer een tijdje mee door te kunnen, bedenk dan dat er maar twee manieren zijn om olie te verbruiken: lekken (naar de buitenwereld) en verbranden (lekken naar de verbrandingsruimte). In het eerste geval vervang je de betreffende pakkingen, in het tweede geval zijn er twee mogelijkheden: de olie uit het smeersysteem lekt langs de zuiger de verbrandingsruimte in langs de zuiger- en schraapveren óf de olie uit de kleppentrein lekt langs de klepstelen de verbrandingsruimte in. Dus dan is het in het meest uitgebreide geval: cilinders honen, mogelijk een overmaat zuiger en alle veren vervangen. En uiteraard die klepsteelrubbers aanpakken. Maar ja als je met kleppen bezig bent, wil je dan ook niet gelijk de klepzittingen weer fris maken etc. Oftewel je komt van het een in het ander.

De distributie bestaat bij deze blokken uit twee kettingen (voor elke cilinder een). Kettingspanners hebben een wig, die een bepaald aantal mm uitsteekt. Als deze uit de tolerantie loopt dan moet je de kettingen vervangen. De mijne konden misschien nog even mee, maar daar heb je weer zo iets: als je er toch bij bent... Ik heb ze beide vervangen waardoor ze weer qua tolerantie op 0 begonnen en dus weer een ton meekunnen. Dat zijn van die keuzes: vind je het 'nog ' goed en bouw je het weer dicht of wil je het als nieuw en maak je de bijbehorende kosten.

Kortom: doen als je t leuk vind en als je écht wat wilt leren dan álles doen en niet kijken wat het kost, of allen het hoognodige aanpakken zodat je blok weer een tijdje mee kan, en dan nog schrikken van wat het kost en je afvragen of je daar niet beter een tweedehands lopend blok met enkele tienduizenden op de klok voor had kunnen kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden