Dat hangt er van af wat je precies wilt. Als je uiteindelijk een blok 'als nieuw' wilt dan zul je álles uit elkaar moeten halen en nameten met een micrometer. Wat niet meer binnen inbouwtoleranties valt moet je eigenlijk vervangen. Dus alle lagers (krukas, big-end etc.) en de rollagers in de versnellingsbak om te beginnen.
Dat is eigenlijk zelden economisch verantwoord, de kosten die je maakt om de onderdelen te bestellen wegen dan niet op tegen de waarde van een ruilblok met weinig kilometers. Ik heb het gedaan omdat ik sowieso niet van deze motor af wilde (teveel samen meegemaakt, noem het sentimenteel maar het ging om de emotionele waarde). Ik kan het lijstje van wat ik heb vervangen nog wel terug zoeken, ik heb expres de kosten er niet bij gezet. Ik denk dat je er 3 a 4 ruilblokken met minder kilometers van had kunnen kopen. Maar goed, veel van geleerd en een hoop lol gehad, dat is ook wat waard...
Je hebt het over koppakking en voetpakking. In principe vervang je bij een revisie alle pakkingen sowieso, gewoon omdat je pakkingen niet terug kunt monteren...
Als een blok olie verbruikt en je wilt alleen dat verhelpen om er weer een tijdje mee door te kunnen, bedenk dan dat er maar twee manieren zijn om olie te verbruiken: lekken (naar de buitenwereld) en verbranden (lekken naar de verbrandingsruimte). In het eerste geval vervang je de betreffende pakkingen, in het tweede geval zijn er twee mogelijkheden: de olie uit het smeersysteem lekt langs de zuiger de verbrandingsruimte in langs de zuiger- en schraapveren óf de olie uit de kleppentrein lekt langs de klepstelen de verbrandingsruimte in. Dus dan is het in het meest uitgebreide geval: cilinders honen, mogelijk een overmaat zuiger en alle veren vervangen. En uiteraard die klepsteelrubbers aanpakken. Maar ja als je met kleppen bezig bent, wil je dan ook niet gelijk de klepzittingen weer fris maken etc. Oftewel je komt van het een in het ander.
De distributie bestaat bij deze blokken uit twee kettingen (voor elke cilinder een). Kettingspanners hebben een wig, die een bepaald aantal mm uitsteekt. Als deze uit de tolerantie loopt dan moet je de kettingen vervangen. De mijne konden misschien nog even mee, maar daar heb je weer zo iets: als je er toch bij bent... Ik heb ze beide vervangen waardoor ze weer qua tolerantie op 0 begonnen en dus weer een ton meekunnen. Dat zijn van die keuzes: vind je het 'nog ' goed en bouw je het weer dicht of wil je het als nieuw en maak je de bijbehorende kosten.
Kortom: doen als je t leuk vind en als je écht wat wilt leren dan álles doen en niet kijken wat het kost, of allen het hoognodige aanpakken zodat je blok weer een tijdje mee kan, en dan nog schrikken van wat het kost en je afvragen of je daar niet beter een tweedehands lopend blok met enkele tienduizenden op de klok voor had kunnen kopen.