Onderuit gegaan

31 aug 2010 21:08 #1 door Geart
Onderuit gegaan werd gestart door Geart
Hoi,
Ik ben vanmiddag flink  onderuit gegaan. Ik denk dat ik in een schrikreactie hard op de achterrem trapte toen een auto voor mij remde om af te slaan. Hoe dan ook, ik ging onderuit bij een vaartje van vermoedelijk ronde de 40 (op een industrieterrein; gelukkig niet ál te veel verkeer). Bont en blauw aan de linker kant, flinke schade links op de brommer en aan pak en helm (!). Te zwijgen uiteraard over ego.
Ik train mezelf regelmatig op hard remmen. Blijkbaar is echter de autorijreflex sterker dan een jaar of twee intensief motorrijden.
Mijn eerste reactie was: eruit met dat ding. Als dit gebeurt op een snelweg ....

Kennen jullie dit of ben ik de enige met dit probleem?
Helpt ABS of CBS voorkomen dat je valt in dit soort situaties?
Zijn er andere manieren om herhaling van dit soort perikels te voorkomen (behalve dan Marktplaats)?

Grtz,

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 21:47 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Onderuit gegaan
Altijd balen.

100% voorkomen kun je een schuiver nooit.

a) ABS zal zeker bijdrage aan het voorkomen van een schuiver, maar speelt ook in op je 'mind' en kan tot gevolg hebben dat je al dan niet bewust meer risico's neemt omdat je toch ABS hebt !!!
b) schrikreacties zijn nauwelijks te ondervangen. Persoonlijk knijp ik dan echt de voorrem in.
c) nog beter anticiperen, afstand houden, en tempo minderen bij kruisingen.

Trainen op hard remmen is leuk, maar doe je altijd rechtdoor en bewust. Een schrik reactie zal nooit gebeuren als je 100% rechtop rijdt, dus bij een schrik reactie hard remmen zal een slip van (meestal) voorwiel veroorzaken, en dan ga je onderuit.

Beste wat je kunt doen is gewoon weer snel opstappen en rijden. De fun doet niet onder voor het risico (mijn mening).

Zelf 2x op verhard onderuit gegaan.
1x in een onoverzichtelijke bocht. Tegenligger, schrik reactie, te hard remmen en op het vuil aan de buitenkant onderuit.
1x op een rotonde.. ff linksom - rechtsom en floep voorwiel weg..... flinke vonkenregen

Nog nooit spijt gehad dat ik weer ben opgestapt en lekker weer rij....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

31 aug 2010 21:56 #3 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Onderuit gegaan
Sterkte, vooral met je ego

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

31 aug 2010 23:15 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Onderuit gegaan

het is jammer dat je op zo'n harde wijze geconfronteerd bent met de beperkingen van een evenwichts voertuig.

het gevolg is , dat je deze film nog wel tientallen malen gaat afspelen en alle geven ze de zelfde uitkomst
je hebt onvoldoende afstand gehouden bij een te hoge snelheid waardoor  de situatie onoverzichtelijk voor je werd.
je werd namelik verrast door een actie die je normaal niet had verwacht...
en hierdoor heb je jezelf  waarschijnlijk eronder uit geremd. (meest voorkomende gebeurtenis)
ABS  zou dit inderdaad hebben kunnen voorkomen ware het niet dat het voertuig wel bestuurbaar was gebleven maar de remweg langer en  het is dan maar weer de vraag of je er niet tegen aan was gereden.
in eerste aanleg komt uitwijken (vluchtroute) en daarna pas remmen om zodoende zoveel mogelijk energie weg te nemen bij een mogelijk kontakt.
vaak is het een combinatie van beiden
Daarkomt weer bij dat de meeste motorrijders hun werkelijke stopkracht niet optimaal benutten

als motorrijder moet je er  constant van bewust zijn dat anderen vreemde dingen kunnen gaan doen,
En  deze gebeurtenis heeft dat jou waarschijnlijk goed duidelijk gemaakt.
De beste manier om dit te verwerken is liefst vandaag nog  op de motorfiets te stappen..
het overkomt iedereen.....

01 sept 2010 07:42 #5 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Onderuit gegaan
Misschien is het de moeite waard om bij KNMV of bij een rijschool een ROC (remmen onder controle - slipcursus) te doen. Geeft je de gelegenheid om weer vertrouwen in jezelf en in de motor te krijgen. Wil je geen remcursus doen doe dan een VRO of zo.
Ik heb onlangs ook een schuivertje gemaakt en hoop, als ik tijdig hersteld ben, in Oktober die ROC cursus te doen zodat ik de winter weer met voldoende overtuiging op de motor kan zitten. ;)

(ik zoek overigens nog een pekelbak om de winter door te komen)

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

01 sept 2010 08:38 #6 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic Onderuit gegaan
Hey,

Da's wel effe balen voor je  :-\
Maar je reactie strijkt me enigszins tegen de haren in... meteen denken aan verkopen van je fiets  ??? Dan ben je toch niet uit het goede hout gesneden  >:(
Maar goed, dat kan een eerste (schrik-)reactie zijn... :angel:
Motorrijden, of: het plezier daaraan, zit tussen je oren, dat kan geen forum je aanpraten en ook geen ABS, CBS, TCS, AOW of VVD je aanpraten  :D
Probeer dat ego dus maar weer op te poetsen, je bent er (letterlijk) met kleerscheuren van af gekomen, hebt dus geluk gehad, maar je reflexen zijn nog duidelijk niet wat ze moeten zijn, dus probeer jezelf niet door zelf-geregisseerde remproeven wijs te maken dat je wel kunt motorrijden, ik zou liever zeggen: doe maar normaal dan doe je gek genoeg, en een VRO'tje is behalve een leuke dag ook een leerzame ervaring  8)

Succes met je beslissing, of met marktplaats...  ::)

01 sept 2010 08:54 #7 door de bolle
Beantwoord door de bolle in topic Onderuit gegaan
Je hebt gewoon pech gehad. In het algemeen valt het blokkeren van de achterrem prima op te vangen zonder onderuit te gaan. Bij de VRO leren ze je overigens om bij een noodstop alleen de voorrem te gebruiken om dit soort problemen te voorkomen. En om tevoorkomen dat je als schrikreactie op het blokkeren van het achterwiel beide remmen lost. Overigens heel leerzaam om eens te zien hoe weinig een achterrem bijdraagd bij een echte noodstop.
En natuurlijk gewoon doorrijden, met of zonder ABS. Ik denk dat elke motorrijder wel eens een slippertje gemaakt heeft, wel, die heb jij nu achter de rug.
Jan

01 sept 2010 09:16 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Onderuit gegaan
Hoi Geart,

Heb met de Alp eenzelfde ervaring gehad. Was gewend aan het 'trommeltje' van de 88 Alp, maar was onderweg op een '91 Alp met schijf achter... Piew. Dat remt toch nét ff harder...  ::)

Je verhaal bewijst dat het niet hard hoeft te gaan om hard onderuit te gaan. Beterschap met de kneuzingen, die kunnen nog ff naar nazingen...  :-\ Prijs je echter gelukkig dat het zo is afgelopen!

Met de Dero heb ik nog nooit een blokkerend achterwiel gehad. OK, ben één keer tegen een Peugeootje geschoven (eigenlijk er in...  :-[ ) maar dat kwam mede vanwege combi gladheid door regen én te weinig afstand. Snelheid...? Stapvoets...  ABS had me waarschijnlijk hier kunnen helpen omdat de motor met volledige stuuruitslag gewoon rechtdoor schoof. Naast een gedeukt imago een gebroken sleutelbeen. Had slechter kunnen aflopen...

ABS helpt NIET je remweg te verkorten. Sterker nog, je remweg wordt er alleen langer door. Ben na bijna 200.000 Varadero-kilometers wél overtuigd van het CBS systeem; vooral omdat deze het 'spelen' met de achterrem (binnen een marge) gewoon toelaat, maar in noodgevallen 200% werkt. Ook zonder ABS!

Eea blijft ook een persoonlijke zaak, en vooral: afhankelijk van de omstandigheden. En iedere situatie kan-; en zal weer anders zijn.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

01 sept 2010 10:07 #9 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Onderuit gegaan
Hoi,

Velen onder ons zijn wel eens onderuit gegaan. Sommigen harde dan anderen, maar gezien de reacties hier, rijden de meesten nog steeds gewoon al hebben we allemaal flink de schrik in de benen gehad. Ik kan het me voorstellen dat de wat overweldigd bent geraakt door wat je motor doet als je eenmaal de controle kwijt bent. Een rot gevoel is dat....

Na een incident waarbij ik als automobilist de controle over het voertuig kwijt was en de auto aan flarden reed, heb ik een echte rijles bij een rijschool genomen. Ik heb daar verteld wat er gebeurd was en werd door de instructeur prima weer op de weg geholpen. Hij leerde me meer defensief te rijden en sindsdien, geen vuiltje meer aan de lucht.

Wellicht een idee voor jou? Van afstappen krijg je vaak spijt...

Succes!

01 sept 2010 22:12 #10 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Onderuit gegaan
ooit eens gehoord dat, statistisch gezien, elke motorrijder 1x per jaar anders afstapt dan zou moeten.
en wat ik dan vaak met de alp, XLV en varadero doe, verwacht je gewoon dat je wat vaker anders afstapt dan gemiddeld. gewoon weer opstappen en verder rijden.

uit ervaring met offroad rijden, doe ik heel veel met de achterrem. anders gezegd ik doe heel veel sturen met de achterrem. deze techniek heeft mij op de weg een aantal malen het vege lijf gered, omdat ik niet voldoende afstand had en de auto voor mij anders deed dan dat ik inschatte. door de achterem vol in te trappen en kon ik de motor zijwaarts krijgen en dan op tijd de rem los laten schiet je net langs die auto die voor je ineens bedacht om even midden op de weg te gaan stilstaan. gewoon door blijven ademen, de motor weer inschakelen en verder rijden, is de enige oplossing.

01 sept 2010 22:35 #11 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Onderuit gegaan
Ha Geart,

Zoals velen je al hebben gezegt, doe een VRO training.
Ik heb hem ook gedaan en het is het geld zeker waard.
Je geniet daarna zoveel meer van het motorrijden,  je voelt je waarschijnlijk ook veel zekerder.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

02 sept 2010 09:49 #12 door Geart
Beantwoord door Geart in topic Onderuit gegaan
Collega's, bedankt voor reacties en medeleven.
Brommer staat voor een beurt bij de garage. Ik rij dus al weer.
Butsen genezen wel weer en blisters aan de brommjer zijn te herstellen. Ik hoop dit niet al te vaak - jaarlijks - mee te maken.
Ik heb al VRO, slipcursus en BAT gedaan. Ik voelde me misschien wel iets té zeker. Twee seconden aandacht verminderd en je stapt op de verkeerde manier af....het is weer zo'n leermoment waar het motorrijden vol van zit. Afstand!
Grtz, Geart

Groetnis út Grou!

02 sept 2010 14:09 #13 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Onderuit gegaan
Ook ik ben onlangs wat slordig afgestapt. Hoewel ik in de berm terecht kwam en geen kleerscheuren had voelde ik het later toch wel in m'n rug en schouder.

Het duurt wel weer aan paar weken voordat ik weer met volledig vertrouwen op de motor zit. Maar voor je het weet ben je alles weer vergeten al hou je wel meer afstand van alles en weet ik dat een normaal stuk asfalt veel gladder kan zijn dan dat het er uit zien!

02 sept 2010 18:06 #14 door timkasperaitis
Beantwoord door timkasperaitis in topic Onderuit gegaan
Ik ben vanmiddag ook verkeerd afgestapt.
Motor op de stoep voet op de weg. Is niet handig ;D.
Gelukkig kwam er net een andere motorrijder langs rijden en 2 tellen later stond ie weer recht op.
En het enige wat ik dacht was.....

Weer wat geleerd ;D

africa twin 93 Transalp 97

02 sept 2010 18:12 #15 door Geart
Beantwoord door Geart in topic Onderuit gegaan

Motor op de stoep voet op de weg

Lekker diep voelt dat hè?

Inderdaad lekker dat er dan even hulp paraat is.
Na mijn glijder waren er twee automobilisten die me hielpen de brommer weer op zijn voeten te zetten, dat was mezelf niet gelukt met alle kneuzingen.
Gaf weer even vetrouwen in de mensheid (ondanks alle wonderlijke machinaties in Den Haag)...
Grtz

Groetnis út Grou!

03 sept 2010 11:41 #16 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Onderuit gegaan
na mijn onvrijwillig afstap ( mijn verkeerlicht sprong op groen, maar fietsers zijn onkwetsbaar en kleurenblind, dus zij stak toch de voorrangsweg over) twee fietsen in puin. Mijn ALP lag op mijn been en die krijg je er zonder hulp niet af. Na alle commotie zie de politie dat het het beste is om direct op te stappen. Behalve een gedeukt ego, veel krassen, en verbogen schakelpedaal kon ik rijden. De pijn kwam later.
De volgende stap was het zelfvertrouwen terugvinden. Die kwam pas na een BAT cursus. ( drie maanden later)
Wel is het zo dat ik nog altijd met een grote grijns op de motor stap en heerlijk rondtuf over (on)begaanbare wegen. Dat had ik niet willen missen. tip: blijf rijden en geniet
Iedere motorrijder valt een keer, jij hebt het dus gehad!!
succes met het herstel

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden