Laatste aankoop

28 feb 2018 17:43 #1481 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Laatste aankoop
Kun je ook je voortandwiel van 16 naar 15 gaan, zelfde resultaat maar komt je wiel wat naar achter. (Meer ruimte voor de nopjes)

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 17:53 #1482 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Laatste aankoop
Als je het achterwiel ziet als de laatste stap in je overbrenging en de tandwielen tussen uitgaande as en wiel vereenvoudigd naar een ratio, dan kun je door de toename in wielomtrek (plusminus want ik weet niet want de band precies doet) een nieuwe ratio berekenen voor een gelijk effect tussen wiel en ondergrond.

Dan kies je daar weer je tandiwelen bij?

Volgens mij kom je dan op 16-47.6  8) Maar dat is uitgegaan van een wiel van 17''-->18''. Zou je denk ik ff de omtrek moeten meten met band voor een beter beeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 18:30 #1483 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Laatste aankoop
Ik ben ook ooit van ‘17 -> ‘18 gegaan, maar merkte nauwelijks/geen verschil in de overbrengingsverhouding, dus heb de tandwielen gewoon gelaten wat het was  :)
Zou eerst maar eens rijden Brom, dan kom je er vanzelf achter óf het nodig is te veranderen!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 20:35 #1484 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laatste aankoop

Kun je ook je voortandwiel van 16 naar 15 gaan, zelfde resultaat maar komt je wiel wat naar achter. (Meer ruimte voor de nopjes)

Groet, Jan


maar als je 45 van achter hebt is dat geen goed idee want 45 gedeeld door 15 is 3 en dat schijnt nogal slijtage te geven

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 22:15 - 01 mrt 2018 00:19 #1485 door kees
Beantwoord door kees in topic Laatste aankoop

Ik vond een rekenmodel dat uitgaat van de band-diameter


We rekenen gemakshalve bandenmaat 140/80. Maar je kunt het met dit model voor iedere band uitrekenen. De huidige 'oude'  gear ratio is 45 : 16 = 2.8125


Ik Google w.b. berekenen van band-diameters:

Band diameter = 2  x  (breedte : 25.4)  x  (percentage : 100)  + velg diameter

Daaruit volgt:

- 140/80-17 = 25.81 inch
- 140/80-18 = 26.81 inch


Ik Google w.b. gear ratio's:

nieuwe bandmaat : oude bandmaat x oude gear ratio. Waarin oude band 25.81, nieuwe band 26.81, gear ratio 45 : 16 = 2.8125

26.81 : 25.81 = 1.0387446726 x 2.8125 = 2.9214... (= nieuwe ratio)

M.a.w., om de grotere wielomtrek -zo goed mogelijk- te compenseren is een nieuwe tandwielverhouding vereist die het dichtst in de buurt komt van die 2.92

16 x 45 = 2.81
16 x 46 = 2.87
16 x 47 = 2.93
16 x 48 = 3.00

Je kunt diezelfde tandwiel berekening maken voor 15- of 17-voortandwielen en daarbij het juiste achtertandwiel vinden.


Pim kwam uit op een achtertandwiel van 47.6, maar die bestaat uiteraard nie. Wel kun je daaruit opmaken dat volgens zijn berekening zowel 47 als 48 kan.

Volgens mijn gevonden rekenmodel echter, en aansluitend op mijn eerdere 'gevoel', is het spot-on 16-47


Zoals Horse al zegt, ik kijk es wat het uitmaakt zonder tandwielaanpassing. Met 2 tanden groter achter moet ook de ketting 2 schakels langer. Die kettingset heb ik nog niet zo lang. Ik gebruik visjes om de ketting te sluiten, dus in dat geval plak ik er mooi een tweetal vissen tussen.


Techies  in 'gewone' topics :)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 22:29 #1486 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Laatste aankoop

maar als je 45 van achter hebt is dat geen goed idee want 45 gedeeld door 15 is 3 en dat schijnt nogal slijtage te geven


Dat verhaal gaat wel vaker de ronde maar is een broodje aap verhaal.
Zou inderdaad kloppen als je een direkte tandwiel overbrenging hebt. Dan komt na elke 3 omwentelingen dezelfde tanden op elkaar.
Echter.....bij een kettingoverbrenging met een ketting van 118 schakels zul je niet vaak dezelfde tand op dezelfde kettingschakel hebben.
118 is niet deelbaar door 15, 16, 45,47 of 48.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 22:37 #1487 door kees
Beantwoord door kees in topic Laatste aankoop
Nou ja in zoverre,


Een 16-er tandwiel gebruikt zeg 7 tanden om de aandrijfkracht te verdelen, een 15-er bijvoorbeeld 6,5 tand.

Waarmee per tand dan wel een grotere kracht wordt uitgeoefend. Alsmede dat een een 15-er wieleke steeds één tandje eerder aan de beurt komt en daarmee zijn tandjes vaker gebruikt worden. Lijkt mij dan.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 22:51 #1488 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Laatste aankoop
Dat klopt zeker Brom.

Ik reageerde meer op het fabeltje dat het aantal tanden niet deelbaar zou mogen zijn omdat dat verhoogde slijtage zou geven.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2018 22:56 #1489 door kees
Beantwoord door kees in topic Laatste aankoop

Oh die. Ok, ja  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 09:12 #1490 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Laatste aankoop
Mij maakt het momenteel niet meer zoveel uit. Zou moeten kijken wat er nu al een paar jaar op ligt en maar niet lijkt te slijten, maar is volgens mij 16x47
Ik heb in het begin ook nog een met een 50-tands achtertandwiel gereden  8)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 09:31 - 01 mrt 2018 09:44 #1491 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Laatste aankoop


16 x 45 = 2.81
16 x 46 = 2.87
16 x 47 = 2.93
16 x 48 = 3.00

Je kunt diezelfde tandwiel berekening maken voor 15- of 17-voortandwielen en daarbij het juiste achtertandwiel vinden.


Pim kwam uit op een achtertandwiel van 47.6, maar die bestaat uiteraard nie. Wel kun je daaruit opmaken dat volgens zijn berekening zowel 47 als 48 kan.

Volgens mijn gevonden rekenmodel echter, en aansluitend op mijn eerdere 'gevoel', is het spot-on 16-47



Kan heel goed hoor, ik was te lui om de band er bij te betrekken.

edit: Ik heb ook een rekenfoudje gemaakt zie ik  :o Kom nu op 16:46.7426  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 10:56 #1492 door kees
Beantwoord door kees in topic Laatste aankoop

Nah ik denk wel dat het zinvol is te weten wat het nieuwe ijkpunt is, gelijkwaardig aan de originele fabrikant specificatie. Omdat een simpele verandering van bandmaat of één van de kettingtandwielen de gehele overbrenging, van de krukas af, beinvloedt.


In het voorbeeld van Rob, die heeft ook een 18 inch achterwiel. Zijn verhouding is dan ook bijgesteld naar 16-47. Zijn motor gedraagt zich w.b. verhouding toerental/snelheid per versnelling daarmee nog precies het zelfde als voorheen. Je hebt het nu puur over compenseren van een nieuwe wieldiameter (of bandmaat) om dezelfde prestaties te behouden.

Het staat verder helemaal los van Rob zijn situatie. Hij wilde veel offroad rijden. Zeker in Nederland heb je offroad meer aan efficient benutten van het vermogen dan aan snelheid. Je kunt in die situatie het vermogen positief beinvloeden door de tandwielverhouding te vergroten (meer 'trekkracht'). Waarbij een duidelijk waarneembare verbetering doorgaans wordt bereikt met een vergroting van 1 tand vóór ofwel 3 tanden achter.

Als Rob zijn op 18 inch aangepaste tandwielverhouding 16-47 was, dan strookt het dat hij -om zijn vermogen efficienter te benutten, achter 3 tanden groter ging (47 >> 50). Hij heeft nu dus meer 'trekkracht', maar iets kortere versnellingen. Dat is een joeperd van een tandwiel, maar de eerste 2 tanden is hij dus kwijt aan zijn 18 inch-compensatie. Zijn ketting is dan ook 5 schakels langer dan de originele.


Waarom wil ik dit??  ???


;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 11:08 #1493 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Laatste aankoop
Omdat het kan vermoed ik.


;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 12:36 #1494 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laatste aankoop

Dat verhaal gaat wel vaker de ronde maar is een broodje aap verhaal.
Zou inderdaad kloppen als je een direkte tandwiel overbrenging hebt. Dan komt na elke 3 omwentelingen dezelfde tanden op elkaar.
Echter.....bij een kettingoverbrenging met een ketting van 118 schakels zul je niet vaak dezelfde tand op dezelfde kettingschakel hebben.
118 is niet deelbaar door 15, 16, 45,47 of 48.

Groet, Jan


Als je bij gearingcommander je motor gegevens invult, zie je dat het niet helemaal een broodje aap verhaal is. In de onderste kolom zie je hoeveel meer keren contact er is . tja je kettingset is gewoon eerder versleten, dat kan je gewoon voor lief nemen natuurlijk.

www.gearingcommander.com/

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 16:17 #1495 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Laatste aankoop
Toch maar even het vuil van de tandwielen afgewreven  :angel:
16 : 49  rijdt ik dus nu, en dat bevalt eigenlijk prima. Lekkere trek kracht en snelweg ziet ie eigenlijk nooit....
Daarvoor had ik een iets andere verhouding volgens mij, maar weet niet meer welke, en heb gewoon tandwielen gemonteerd die ik had liggen vanuit de experimenteer fase.

Ik weet dat ik in 2009 dus wel ge-experimenteerd heb met die verhoudingen, en die 50 werd wel erg 'fel' en oncomfortabel op de snelweg.

Het is ook weer iets heel persoonlijks denk ik.... (lekkere dooddoener weer ;) )....

Een exacte 1:3 verhouding heb ik altijd vermeden omdat de snelle logica me vertelde dat je dan een vele malen regelmatiger patroon draait, en dat verhoogd slijtage......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2018 18:06 #1496 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Laatste aankoop

In de onderste kolom zie je hoeveel meer keren contact er is . tja je kettingset is gewoon eerder versleten, dat kan je gewoon voor lief nemen natuurlijk.

www.gearingcommander.com/


Klopt helemaal maar komt zoals Brom al aangaf doordat het tandwiel 1 tand minder heeft. Niet door de tandwielverhouding 1:3

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2018 09:42 #1497 door kees
Beantwoord door kees in topic Laatste aankoop

Als jullie het niet erg vinden ga ik me hier niet in verdiepen, maar ik ga gevoelsmatig met Jan F. mee.

Als tandwielen op elkaar draaien dan geeft iedere verhouding, uitkomend op een rond getal, de meeste slijtage op steeds dezelfde groep tanden. Maar, misschien praat ik poep maar ik ging me er toch niet in verdiepen  :P


Voor door een ketting aangedreven tandwielen is die rekensom vast ook wel te maken, maar 1:3 over 118 schakels....  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2018 17:59 #1498 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Laatste aankoop
Lange tijd over getwijfeld Maar nu: Zadel van viking seats Voor met twee personen naar Zweden en Polen Nog niet zelf getest vanwege kou
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2018 21:07 #1499 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Laatste aankoop
kon het niet laten  ;D  prijs was zeer goed en heb er 1 bijgekocht voor loop of sloop zover ik kan zien alles zit erbij dan behalve de cdi dat ga ik over een paar maanden wel bekijken .

vooralsnog even laten staan dat  kan  hebt geen geen kenteken  bj 86
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2018 16:13 #1500 door Gilbert N
Beantwoord door Gilbert N in topic Laatste aankoop
Wat doe je op zo’n koude zaterdag!
Setje progressieve voorveren gemonteerd. Dat wordt een plezier!
Ik kijk al uit naar mijn eerste rit.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden