positie zijkoffers

15 juni 2011 00:34 #1 door ninety
positie zijkoffers werd gestart door ninety
Met een nieuwe trip naar het zuiden in het verschiet heb ik me een set koffers gekocht die ik wel vond passen bij m'n AT. Met de originele beugels hangt de rechtse koffer naast de uitlaat waardoor het geheel niet evenwichtig is en hij ook wel heeeel breed wordt. Op de foto's via de link hieronder ben ik een beetje aan het knutselen geweest om de koffers net boven de uitlaat te krijgen en dus smaller = net geen meter breed (is een voorlopige opstelling uit hout). Nadeel lijkt me dat het zwaartepunt wat hoger komt. Tussen de koffers kan nog een rol of zo. Daar ik geen ervaring heb met koffers, graag jullie mening.

https://picasaweb.google.com/109108211870842057576/Koffers?authkey=Gv1sRgCLuImtjP9dPlrgE&feat=directlink

Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2011 06:50 #2 door chaos
Beantwoord door chaos in topic positie zijkoffers
de alp heeft er ook last van, van die uitlaat.
mijn oplossing was dat ik de zwaarste spullen in de koffer deed die het dichts bij de motor gemonteerd zat. ook weet ik dat er voor de alp aan de rechterzijde een kleinere koffer verkrijgbaar was, waardoor je niet te breed wordt. en de boel weer in evenwicht komt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2011 10:52 #3 door Anne
Beantwoord door Anne in topic positie zijkoffers
Ik heb zelf koffers gemaakt, en bewust gekozen voor "niet symmetrisch".
Het zijn stalen koffers, dus wat zwaarder dan alu, maar ik kan je vertellen dat je het niet merkt.
Er zit dus een klein verschil in afstand, maar zelfs zonder gewicht merk ik daar niks van aan de Alp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2011 11:33 #4 door ninety
Beantwoord door ninety in topic positie zijkoffers
Ik vind die alu bakken ook geweldig, maar voor die ene week op een jaar dat ik het echt nodig heb toch wat prijzig.

Mijn koffers zijn alle twee even dik, nl. 28cm en ertussen nog eens 43cm. Samen 99cm. Vroeg me gewoon af wat de gemiddelde breedte is voor een motor met koffers? Mijn stuur is 85cm, dus aan beide kanten een extra 7cm.

Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2011 17:03 #5 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic positie zijkoffers
Ik heb verschillende motoren met koffersets gehad, allemaal kwamen ze om en nabij de 1 meter breed uit.

Op dit moment een KTM Adventure, net 1.03 meter. De koffers steken buiten de stuurbreedte, dat vergt enig oefenen voor wat betreft het passeren in files, tussen paaltjes door etc.

Anderzijds, als het niet past, merk je dat ook direct!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2011 19:04 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic positie zijkoffers
Ninety, ik denk dat 93cm een mooi maatje is  8)

Wat ik wel vind is dat die koffers niet echt mooi bij jouw schitterende Twin passen  :-\  Beetje ontsierend zo  :( 
Snap wel dat je voor alléén je vakantietripje geen zin hebt om een dure set alu bakken aan te schaffen. Bovendien zie je bij de Twin dat geen enkele soort koffers erg mooi past. Of ze zitten idd. gigantisch breed ivm de uitlaat, óf ze zitten veuls te hoog  ::)

Je zou nog kunnen overwegen om je bagage op een andere manier mee te nemen. Als ik het zo inschat vermoed ik dat je niet met duo rijd? Je zou dan bijv. al je bagage in 2 flinke roltassen kunnen pakken. 1-tje op de duo zitplek en 1-tje op het achterrek. Of evt. met zadeltassen werken.

Kwa gewichtverdeling denk ik ook dat je je niet al te veel zorgen moet maken. Moet dat ding best kunnen hebben. Een duo is zwaarder en geeft nóg meer gewicht bovenop  ;)

Succes met de keuzes,

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 13:16 #7 door ninety
Beantwoord door ninety in topic positie zijkoffers
Kameraad heeft een rek gelast. Kan erop of eraf met 4 bouten. Ben tevreden. De vakantie mag beginnen!

https://picasaweb.google.com/109108211870842057576/Koffers?authkey=Gv1sRgCLuImtjP9dPlrgE&feat=directlink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 14:05 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic positie zijkoffers
Vind het eigenlijk helemaal niet zo'n gekke oplossing... maar vraag me wel af, of met een dergelijk hoog zwaartepunt (vooral met belading!) dit het rijgedrag niet erg nadelig gaat beïnvloeden... Bijvoorbeeld via pendelnijgingen op de rijksweg of provinciale weg...

Streven moet op de motor immers zijn om het gewicht door bagage zo laag mogelijk in / op te pakken...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 16:50 #9 door ninety
Beantwoord door ninety in topic positie zijkoffers
Vorig jaar had ik alles bovenop geladen. Zo dus:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/_pcl7T7VCMecTMXAv-5DOA?feat=directlink

Met de koffers kan ik nu wel meer meenemen, maar of dat echt nodig is??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 17:15 #10 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic positie zijkoffers
Dat het gewicht hoog hangt zal opzich niet zo'n probleem zijn (op de weg dan), waar je vooral op moet letten is dat er geen beweging in zit.
Ik pak mijn motoren altijd veel te vol (zie naam  8) ), en zorg dan dat er absoluut geen beweging in zit/ kan komen door alles met spanbanden vast te trekken, en heb nog nooit problemen gekregen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden