Wat mag wel en wat mag niet

11 juli 2011 14:17 #41 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wat mag wel en wat mag niet

En ja, ik heb er een mail over verzonden dat ze dit even moeten aanpassen 

Heb ik in elk geval toch bereikt met dit topic.
In elk geval is een en ander  een stuk duidelijker geworden. Pure winst.
Natuurlijk gebruiken we ons/gezonde verstand.
Misschien toch handig als dit topic open blijft en een vraagbak voor TCN leden wordt.

In elk geval Timy bedankt en zie mijn vorige reacties met een  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2011 14:19 #42 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Wat mag wel en wat mag niet
Die  ;) zie ik ook zeker zo!
Heb er erg veel plezier aan beleeft zelfs  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

11 juli 2011 23:34 #43 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Wat mag wel en wat mag niet
Beetje flauwekul allemaal, met je motor examen leer je dat je niet in parkeervakken maar op de stoep moet parkeren, behalve...in Zandvoort en ik dacht Scheveningen daar hebben ze namelijk parkeervakken voor motoren. De uitleg bij de regel is, dat gemeente verplicht zijn om motorparkeervakken te maken, vanwege de kosten doen ze dat niet en zijn alle gemeentes op 2 na in overtreding, waardoor je verplicht bent op de stoep te parkeren.

Lopend met een motor ben je volgens de wet een gewone voetganger.

Wat wel een discussie waard is is of je met je motor vol met koffers etc een stoep schuin omhoog met enkele trottoir randen op moet lopen. De ene agent zegt levensgevaarlijk stapvoets rijden. De andere (die om de hoek liep) hield me weer staande en dreigde met een bon, maar dat doen ze niet, ik stelde voor om die bon dan maar te schrijven maar nee hoor als je erom vraagt schrijven ze hem niet. Hier in Eindhoven zijn de rijkspolitie en parkeerwachters schijnbaar voor stapvoets rijden en de stadspolitie zegt nee hoor je mag niet op de stoep rijden. Echt dom!@#$%^&*(*&^%>>>> :-[

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

12 juli 2011 07:58 #44 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Wat mag wel en wat mag niet
Omdat wij motorrijders behoorlijk in de minderheid zijn, is er geen enkel probleem met parkeren. We vallen gewoon niet op.  ;D
En is er op dat gebied dus ook geen duidelijke wetgeving c.q. handhaving nodig. Voor 'het geval dat' heeft NL natuurlijk al wel iets geregeld in de wet. We leven in een gedoogland en ik maak daar heerlijk gebruik van. Met redelijkheid heeft dit echter weinig te maken.
Hier in Uithuizen zeggen we nogal eens: 'Hier kan veel, want we wonen ver van de keizer'.

12 juli 2011 08:08 #45 door Oldtimer

Lopend met een motor ben je volgens de wet een gewone voetganger.

TIMYHHHHHHHHHHHH C:-)

En Herrie, mijn vraag was dus ...........mag ik met mijn motor over het troitoir naar mijn achtertuin of moet ik hem in een kruiwagen leggen, ;)

12 juli 2011 08:19 #46 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Wat mag wel en wat mag niet

TIMYHHHHHHHHHHHH C:-)

En Herrie, mijn vraag was dus ...........mag ik met mijn motor over het troitoir naar mijn achtertuin of moet ik hem in een kruiwagen leggen, ;)

Er mee lopen dus...  ;D Wordt je volgende brommer dan toch een Deauville ofzo?  >:D Of zo'n nieuwerwetse E-bike?  :))

Die WVW is eigenlijk best wel een eitje... Worstel me op dit moment door het nieuwe BOR (Besluit Omgevings Recht) en Besluit op de Ruimtelijke Ordening, Besluit Archeologische Monumentenzorg en dat alles in verband met de modernisering van de monumentenzorg...  :P

Daar wordt je pas vrolijk van!  :-\

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

12 juli 2011 08:22 #47 door Oldtimer

Daar wordt je pas vrolijk van!

Eigen schuld, had je maar naar je vader moeten luisteren en doorleren  >:D

12 juli 2011 09:07 #48 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Wat mag wel en wat mag niet

Eigen schuld, had je maar naar je vader moeten luisteren en doorleren  >:D

Ook jij bent niet te oud om te leren, Rien!  ;D Of misschien...  :)) :angel:

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

12 juli 2011 19:43 #49 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Wat mag wel en wat mag niet

All-road... daar hoort de berm, de stoep, het weiland, de parkeerschijfzone, de putdeksel, de grindweg, enz. toch gewoon bij  ;D .

Verstandige taal !

We hebben overigens in NL weinig te klagen, er worden voor ons zelfs overal springschansjes ingericht !

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

12 juli 2011 21:00 #50 door Timy
Helaas ligt mijn internet er nu uit en doe ik dit ff via mn telefoon..

Herrie, onderbouw je punten even met wetgeving erbij?

Namelijk art 107 WVW spreekt over het verplicht hebben van een rijbewijs als je een motorrijtuig bestuurd. En in het RVV bij begripsbepalingen wordt besturen duidelijk omschreven. Combineer deze en je hebt het feit dat je een motorfiets aan de hand mag besturen met een rijbewijs.

Ook het feit dat lesboeken bij motorrijlessen aangeven dat je op de stoep moet parkeren is, naar mijn idee, onjuist. Het boek wat ik hier heb heeft zelfs vet gedrukt staan dat dit niet mag!

Rijkspolitie is al sinds (uit mn hoofd) 1997 verleden tijd. Het antwoordt is dat je wettelijk gezien de motor met zware koffers zal moeten parkeren in een daarvoor bestemd vak/lokatie en dan zal moeten lopen. Feitelijk zal hier gedoogd worden, maar er kan gewoon worden opgetreden als de handhaver het nodig acht.

12 juli 2011 21:48 #51 door Timy
Ik heb misschien de uitzondering gevonden dat je een motor over de stoep mag duwen. Ik zal er binnenkort ns induiken, eerst internet regelen...

Hoe dan ook het rijden (met de motor aan dus) mag nooit maar who knows mag je wel gaan duwen Rien  ;)

12 juli 2011 22:07 #52 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Wat mag wel en wat mag niet
Rijkspolitie is in 1993 opgeheven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkspolitie De gemeentepolitie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentepolitie Alles is toen geherstructureerd en zie daar: het ontstaan van de regiopolitie.

Namelijk art 107 WVW spreekt over het verplicht hebben van een rijbewijs als je een motorrijtuig bestuurd. En in het RVV bij begripsbepalingen wordt besturen duidelijk omschreven. Combineer deze en je hebt het feit dat je een motorfiets aan de hand mag besturen met een rijbewijs.

Dit klopt. Als je met je motor aan de hand loopt, wordt je wettelijk als bestuurder aangemerkt en moet je een rijbewijs hebben. Raar? Mee eens of oneens?... Daar zullen de meningen over verschillen, maar het is daarentegen wel zo vastgelegd.

(Sodeju, nou heb ik me toch weer uit de tent laten lokken  :) .)

-- Han --

12 juli 2011 22:25 #53 door Timy
Bedankt voor het bekijken! Scheelt mij weer klooien met mn telefoon :D

En n tent is toch maar benauwd joh! ;)

12 juli 2011 23:36 #54 door Bono
Ik heb nog wel wat gevonden / uitgezocht.

RVV art. 25 lid 2: Een zijspan mag wel in blauwe zone parkeren met parkeerschijf.
RVV art. 46 lid 1: Binnen een woonerf mag je met je motor dus alleen en uitsluitend parkeren binnen de vakken.

Voor de rest ben ik nog diverse malen tegengekomen dat: “De regels voor voetgangers zijn van toepassing op personen die te voet een motorfiets aan de hand meevoeren”.

Volgens mij Oldtimer:

Je komt aanrijden met je Varadero. Je stopt en zet de motor uit of niet. Je loopt met je motor over het trotttt…, trotttt…, de stoep en zet hem achterom. Je bent dan voetganger en heb je aan de regels te houden die voor voetgangers gelden. Maar… Als er iets gebeurt, kun je als bestuurder aansprakelijk worden gesteld c.q. ben je bestuurder.

-- Han --

13 juli 2011 07:46 - 13 juli 2011 08:16 #55 door Timy

Voor de rest ben ik nog diverse malen tegengekomen dat: “De regels voor voetgangers zijn van toepassing op personen die te voet een motorfiets aan de hand meevoeren

Ik hem hem gevonden en wat Bono schrijft klopt,artikel 2. lid 2 van het RVV regelt dit. Dus duwen over de stoep mag maar parkeren erop niet.

edit: je moet echt een rijbewijs hebben als je hem aan de hand meevoert. Je mag alleen wel de regels mbt voetgangers volgen zoals die in het RVV staan (geen helm, lopen over de stoep, etc).

RVV artikel 2 lid2 
De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

13 juli 2011 09:41 #56 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Wat mag wel en wat mag niet
Hee ik ben geen Advocaat 8), ik heb gewoon uit mijn hoofd geleerd wat in het rijexamen boek staat en omdat mijn broer motor rijinstructeur is blijf ik op de hoogt. Als is loop met de motor ben ik een voetganger en heb ik geen rijbewijs nodig.
Je kan wel naar de wet gaan kijken, maar het gaat erom wat is afgesproken en hoe deze word toegepast C:-), als iemand een rij examen boek wil lenen, ik heb er nog één over ;D.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

13 juli 2011 10:04 #57 door Bono

Als is loop met de motor ben ik een voetganger en heb ik geen rijbewijs nodig.
Je kan wel naar de wet gaan kijken, maar het gaat erom wat is afgesproken en hoe deze word toegepast C:-)

Wat is afgesproken, is juist in de wet geregeld en vastgelegd. Zo eenvoudig is het  :) .

Maar je hebt gelijk als je zegt "hoe deze wordt toegepast". Dat ligt aan de  C:-)  waar je dan op dat moment mee te maken hebt.

Het naar de wet kijken was de insteek van dit topic; hoe is het wettelijk geregeld  ;) . En wat of hoe iedereen er mee omgaat, dat is ieder voor zich?

(Ik ben trouwens ook geen jurist, hoor  :)) .)

-- Han --

13 juli 2011 10:21 #58 door Oldtimer
Nee Han, niet ieder voor zich.
Daarmee bedoel je waarschijnlijk dat je aanneemt dat het gedoogd wordt en dus mag.

En mijn bedoeling was ook om de wet en de praktijk aan elkaar te toetsen.
Wanneer ben ik wettelijk in overtreding, ondanks dat ik niks verkeerds doe. ( of zoiets )

En nu niet gaan zeggen dat toestaan of gedogen ook wettelijk is, want dat staat nergens beschreven.

Denk maar eens na over dit:

Ik loop met mijn motor aan de hand en deze valt om, evenwicht verloren, en precies op het moment dat mijn buurmeisje met haar poppenwagen langs me loopt. Poppenwagen in de kreukels enzovoort.
Wat is er nu gebeurt? Heb ik een aanrijding veroorzaakt met een poppenwagen ( of erger met een kind) of wordt dit niet als een aanrijding maar een botsing tussen voetgangers gezien.

Ik ben er van overtuigd dat ik behoorlijk aangepakt wordt op het feit dat ik me met een motorvoertuig heb begeven op een voor voetgangers bedoeld gedeelte van de openbare weg enzovoort.

Dat is de wet.

Het is me gelukkig nog niet overkomen, maar het zet je wel aan het denken,
Ook een bedoeling van dit topic.

Ik kom echt wel met mijn brommertje in de achtertuin hoor en ik loop er geen meter mee ;D ;D

Ik bedenk zojuist dan ook hoe dit artikel hier zou worden toegepast;

RVV artikel 2 lid2 
De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

13 juli 2011 10:33 #59 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Wat mag wel en wat mag niet

Dat ligt aan de    waar je dan op dat moment mee te maken hebt.

Daar spreek je een waar woord. Bij ons in de regio heeft alles nog redelijk menselijke maten, zo ook het contact met de koddebijers. Tenzij ze met een gerichte actie bezig zijn, dan schrijven ze voor alles, is het meestal met een goed gesprek afgedaan. De agenten zijn doorgaans ook bekend en wonen in hetzelfde dorp of in de buurt. Toch hebben wij een agent uit een naburig dorp waarvan je de haren te berge rijzen. Helaas ook nog een motormuis die in zelfs in zijn vrije tijd met liefde een prent schrijft voor de kleinste zaken. Het verhaal gaat dat hij zijn eigen vrouw zelfs eens op de bon heeft geslingerd.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

13 juli 2011 10:37 #60 door Oldtimer
Haha,

Het verhaal gaat dat hij zijn eigen vrouw zelfs eens op de bon heeft geslingerd.

Dat zou ik ook wel willen  ;D ;D

gelukkig leest ze niet mee  ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden