Wat mag wel en wat mag niet

13 juli 2011 10:42 #61 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Wat mag wel en wat mag niet

Nee Han, niet ieder voor zich.
Daarmee bedoel je waarschijnlijk dat je aanneemt dat het gedoogd wordt en dus mag.


Met ieder voor zich bedoel ik dat in het algemeen in de wetgeving vanalles is geregeld. Hoe "men" met deze wetgeving omgaat (of niet) is ieder voor zich. Dat geldt ook voor de handhavers ervan. En vaak is er een verschil in interpretatie en komen zaken bij de Hoge Raad terecht. (Ik ga niet alle jurisprudentie erop naslaan  ;D )

In jouw voorbeeld met die poppenwagen?
Liep jij met je motor op de weg? Heb je niks te zoeken, want je bent voetganger en moet je dus begeven op een voor voetgangers verplicht gedeelte van de weg! Dus de stoep op met dat ding. Of liep dat meisje over de weg? Heb jij als bestuurder je voertuig niet onder controle, want je laat hem vallen?

Natuurlijk zitten er mazen in het net van de wetgeving en zijn - ondanks zorgvuldige omschrijvingen - meerdere interpretaties mogelijk / denkbaar. En daarom zijn er advocaten, kun je in hoger beroep en is er een Raad van Beroep, een Hoge Raad, enz.

Nondepie, je hebt wel wat in gang gezet  ;D  ;D .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2011 15:14 #62 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Wat mag wel en wat mag niet
Tja oldtimer, als jij met de motor in de hand over het trottoir loopt ben je een voetganger, laat je hem op je buurmeisje vallen is dat hetzelfde waneer je daar zou lopen met een zware koffer. Maar als het buurmeisje tegen je aanloopt moet zij de schade betalen. :o

Ik las laatst op een aanplakbord dat er België binnenkort het tussen de file door rijden niet meer gedoogt word maar officieel bij de wet is toegestaan, mits je tussen de meest linkse en die er rechts naast liggende rijbaan passeert. Dat is goed nieuws, als ik bij Utrecht tussen de file door rijd zijn het meestal Belgen die met hun vinger naar hun voorhoofd wijzen.

Eigenlijk is zo nu en dan het laatste verkeersboek voor je rijbewijs na lezen nog niet zo slecht.
Zo kwam ik erachter dat ik ten onrechte boos was op sommige jonge bestuurders >:D;
Vroeger zette je je knipperlicht uit en maakte mensen op de andere rijbaan ruimte voor je zodat je ertussen kon.
Dit was wettelijk verplicht en men deed het altijd al uit hoffelijkheid.
Omdat men geconcludeerd heeft dat de verkeersdeelnemers niet meer hoffelijk zijn >:D, heeft men de wet aangepast, nu moet je,
kijken of er ruimte is, je knipper aanzetten en direct invoegen.

Wat mij het meeste stoort is; "bestuurders rijden te dicht achterop elkaar"
Je hebt nu eenmaal een seconde nodig om te reageren en een seconde om met remmen stil te komen staan.
Niemand kan dit echt veel sneller toch rijden de meeste mensen veel minder dan een seconde achterop het voor hem liggende voertuig.

Ik rij nu 32 jaar schadevrij en 6 uur per dag gemiddeld in de auto gezeten (volgens mijn boekhouder), ik ben helemaal geen betere bestuurder dan de rest en ook geen goede coureur, maar ik heb respect voor mensen en zoek altijd de ruimte, ik denk dat ik daarom geen deuken rijd.

Ik heb al tweemaal meegemaakt dat ik iedereen onverantwoord dicht op elkaar vondt rijden, ben beide malen naar rechts gegaan en heb de bestuurder achter me geleidelijk aan door zelf een beetje zachter te gaan rijden af laten remmen. Beide malen kwam er een kettingbotsing.
Als het aan mij ligt krijg je voor afsnijden (voorklevers noem ik die) en bumper (nummerplaat) kleven 500 € boete en word er wekelijks op gecontroleerd. C:-)

Maar ja dat is mijn mening over wat niet mag en toch gedaan word en veul schade met ernstige ongelukken tot gevolg.
Vriendelijke groet, antropomorfist Herrie vol afgestudeerd aan de basisschool rector van Gerwen. :o

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2011 17:10 #63 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wat mag wel en wat mag niet



Ik heb al tweemaal meegemaakt dat ik iedereen onverantwoord dicht op elkaar vondt rijden, ben beide malen naar rechts gegaan en heb de bestuurder achter me geleidelijk aan door zelf een beetje zachter te gaan rijden af laten remmen. Beide malen kwam er een kettingbotsing.


Dus jij hebt al twee keer opzettelijk een kettingbotsing laten ontstaan?  Of laat ik het zo zeggen, de laatste skup gegeven? ;D


Ik erger mij aan al die ouwe lullen die maar niet willen vatten dat e richting aanwijzer pas aan mag als je plek hebt!  :o  ;)

Verder eensch over de afstand houden. Vind het ook verrekt irritant dat er steeds iemand tussen duikt als ik 2-3 seconde ruimte houd voor mij  >:( Dan maakt hij de ruimte weer kleiner en moet ik feitelijk van het gas. Om vervolgens weer iemand ertussen te zien schieten ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2011 18:57 #64 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Wat mag wel en wat mag niet

Als het aan mij ligt krijg je voor afsnijden (voorklevers noem ik die) en bumper (nummerplaat) kleven 500 € boete en word er wekelijks op gecontroleerd. C:-)


Te weinig afstand houden tot en met 80 km per uur is € 200,00. Hierna worden de bedragen bepaald door een officier van justitie. Zodra hij/zij erover gaat kan je er bijna blind vanuit dat het minimaal > €360,00 wordt.
Meen dat het rond de 120 km per uur zelfs tot een invordering van het rijbewijs komt zodra er een beslissing over komt.

Hieronder zie je de gradaties:
- snelheid tot en met 80 km/h  is € 200
- snelheid meer dan 80 en tot en met 100 km/h, onderlinge afstand 3 meter of meer
- snelheid meer dan 80 en tot en met 100 km/h, onderlinge afstand minder dan 3 meter
- snelheid meer dan 100 en tot en met 120 km/h, onderlinge afstand 3 meter of meer
- snelheid meer dan 100 en tot en met 120 km/h, onderlinge afstand minder dan 3 meter
- snelheid meersnelheid meer dan 120 km/h, ongeacht onderlinge afstand

Naar mijn idee dus goed strak weggezet. Maar er zijn een hoop 'boefjes', de pakkans is relatief klein omdat oom agent net dichtbij moet zijn en de meeste van deze overtredingen duren maar enkele seconden omdat de voorligger aan de kant gaat (vlucht). Daarnaast letten die 'boefjes' vaak ook goed op en zien ze een pipo wagen sneller dan hij en bekeuring te pakken heeft.  :-\
Maar ze dan een prent krijgen.....  >:D

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2011 22:50 #65 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Wat mag wel en wat mag niet

Misschien is het al eens voorbij gekomen maar wat is nu eigenlijk waarheid. C:-)



Mag je met de motor vanuit je tuinpad, of vanaf de weg naar je tuinpad , een voetpad oversteken terwijl je ermee rijd, dus zittend op je motor?



Wie het weet mag het zeggen.
Lijkt me een interessante discussie te worden  ;)



En als dit niet mag, wat jij natuurlijk ook niet zult doen. :-X wil ik je wel eens een varadero naar binnen zien duwen. ;) ;D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2011 23:56 #66 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Wat mag wel en wat mag niet
Eindhoven 2011

"Stapvoets rijden is minder gevaarlijk, niemand die je een bon geeft als je stapvoets rijdt" zei de motor agent, C:-)

"220 kilo met koffers is te zwaar om te lopen zei de parkeerwachter", rustig over de stoep door rijden" C:-)

"hee afstappen ben jij nou gek geworden", zei de 2 meter lange gemeente agente van begin twintig tegen een 48 jarige die 10 minuten daarvoor moest opstappen van de motoragent. C:-)


Het rijden over de stoep maar dan ook echt stapvoets en niet bedoelt om even snel een afkorting te nemen ( 8) 8) ) moet toegestaan worden.
Maar dan ook echt ten bate van parkeren en dat moet ook midden op de markt mogen, want aan de rand van de stad pikken ze mijn motor omdat er te weinig mensen rond lopen.
Misschien moet ik een brief aan de motorbond sturen en zo proberen om enkele grote steden het op papier te laten zetten, dan kunnen de anderen steden afgedwongen worden. :angel:

Als ze nu 2 HD camera's met afstand meeting aan enkele onopvallende motoren hangen, kan de staat volgens mij zo 250 miljoen begroting tekort aanvullen. :o





Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2011 01:20 #67 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Wat mag wel en wat mag niet


Misschien moet ik een brief aan de motorbond sturen en zo proberen om enkele grote steden het op papier te laten zetten, dan kunnen de anderen steden afgedwongen worden. :angel:


;D Ben bang dat het hem niet wordt maar probeer het zou ik zeggen!
En zo zie je in Eindhoven dat het dus gewoon gedoogd wordt maar officieel mag het helaas niet (zie de agente). Wie weet krijgen we straks
artikel 24bis bijnaam "artikel Herrie" Gij mag over de stoep rijden indien de motor echt retezwaar is om te duwen

;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2011 14:37 #68 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Wat mag wel en wat mag niet

En ja, ik heb er een mail over verzonden dat ze dit even moeten aanpassen  ::)


Ze hebben het aangepast!  ;D
Het is nu de rijbewijscategorieën zijn: geworden.  :)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2011 21:52 #69 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Wat mag wel en wat mag niet


En als dit niet mag, wat jij natuurlijk ook niet zult doen. :-X wil ik je wel eens een varadero naar binnen zien duwen. ;) ;D


Huewwwww ???, mare Miquel,  daar waren toch hulp motortjes voor in de handel?  ;D ;D ;D
de viskar heeft ze ook  8)

JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2011 19:58 #70 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Wat mag wel en wat mag niet

Huewwwww ???, mare Miquel,  daar waren toch hulp motortjes voor in de handel?  ;D ;D ;D
de viskar heeft ze ook  8)


De zogenaamde caravan movers (ff googlen)

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden