Motorkleding

08 aug 2011 18:42 #1 door Oldtimer
Motorkleding werd gestart door Oldtimer
Geen apart topic kunnen vinden hierover, maar lijkt me toch een onderwerp waar elke motorrijder mee te maken heeft.
De kleding, en dan met name in de periode dat het hemelwater met bakken naar beneden komt, het water via je helm langzaam maar zeker naar binnen sijpelt omdat je vergeten bent de bovenste sluiting goed dicht te doen en je kruis zo ongeveer gevoelloos is geworden omdat de nootjes in het water liggen. :o

Gekheid, ja, maar toch.
Goede adviezen over het waterdicht krijgen en houden van een paar veel voorkomende euvels van de motorkleding heb ik nog niet gevonden op het forum.

Vandaag weer ondervonden.  Met bakken kwam het uit de lucht en voor ik de straat uit was had een een behoorlijk koud kruis. Drijfnat dus. Valt niet mee de hele dag op een natte bureaustoel dus. :'(
Ik heb zelf een leren motorpak, en gek genoeg blijf ik daarin helemaal droog. Wordt 2 maal per jaar goed ingevet en geeft geen enkel probleem.
Het textiele / goretex pak  ( Revit ) leek nog redelijk waterafstotend, maar het tegendeel is dus gebleken.
Vooral het kruis blijkt dus behoorlijk lek.

Wie heeft ervaring met het waterdicht maken van dit spul. De voor en tegens van een aantal middeltjes, het was en droog voorschrift enzovoort.

Ik heb zelf al een paar aardige voorbij zien komen op diverse fora.
Van tentenspray tot en met cockpitspray
Van de Action via Beversport tot motorzaak.
Heel dure wasmiddelen, heel goedkope oplossingen en iets daartussen in.

Wat zijn jullie ervaringen, tip en trucs en aanbevolen middelen voor zowel reiniging als waterkerend.
Lijkt me een leuk topic voor deze week, waarbij 80 tot 95 % regen wordt verwacht elke dag.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 20:07 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motorkleding
Is al een hele hoop info, bedankt John.
Specifiek voor de broek, en met name de naden van het kruis.
Daar ervaring mee ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 20:21 #3 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Motorkleding
Tja, ik ben het met John eens. Koop gewoon een regenoverall en trek die over je motorpak aan als het echt slecht weer is. Het probleem is dat met name de naden in je kruis gewoon altijd onder spanning staan omdat je toch een beetje wijdbeens zit.
Je kunt natuurlijk een duur pak kopen van Goretex of zo, maar ook die gaan daar bij dagelijks gebruik altijd lekken. Ik heb zelf altijd een regenbroek en een losse regenjas bij me op de motor. Dat is veel goedkoper en effectiever dan te proberen je
motorpak waterdicht te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 20:26 #4 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Motorkleding
Ik heb deze in m'n topkoffer:

www.motorplazawebshop.nl/kleding/univers...PLC079--kleding.html

Bevalt goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 20:58 #5 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Motorkleding
Pas na een half dag een wat nattig kruis.
Voor de rest helemaal droog (alleen handen waren nat)
Bovendien lekker warm

http://www.hema.nl/winkel/Fiets/folder/regenpak-%2834411000%29

voor het geld hoef je het niet te laten en het is minder gedoe dan zo'n gore-tex jas regelmatig te wassen met (zeer duur) wasmiddel

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 21:15 #6 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Motorkleding

Specifiek voor de broek, en met name de naden van het kruis.
Daar ervaring mee ????


Ja, ook nat! Zeiknat, zeker als ik mijn regenjas er overheen trek, het lijkt wel een afvoer gedeelte.
Ik heb ook slechte ervaringen met de laarzen die ik nu heb. Wel raar voor motorlaarzen. Ik zou haast een paar groene gaan halen bij de gamma voor een paar tientjes. :o

Ik had begrepen dat de fabrikant (zie link eerder) ook een (over) broek apart fabriceert.

Ik heb soms de neiging om me surfpak aan te trekken met dit natte landje, laat die stortbui dan maar komen  ;D

JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 21:17 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motorkleding

Wel raar voor motorlaarzen


Goed invetten helpt gegarandeerd.
Ik kreeg ook natte voeten, maar na een poetsbeurt met leerwas geen problemen meer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2011 13:22 #8 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Motorkleding
Je zou voor de overgang van je laarzen naar je broek ook van die polyester overtrekken van het skien kunnen gebruiken 'gamaches' heten die geloof ik. Water en winddicht en ook nog eens verkrijgbaar in alle keuren en designs. ;D

Ben overigens zelf afgelopen week ook 3x tot op het bot nat geregend in zo'n tropische bui. Overweeg nu een Braziliaans Amazone oerwoud motorpak aan te schaffen. Daar hebben ze immers al wat langer ervaring met dit soort buien.

Beste remedie blijft toch wel... Alleen rijden met droog weer. (en bovendien veiliger en leuker) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2011 16:01 #9 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Motorkleding
Misschien toch ff een pasje aanvragen bij greenweels  :-\

JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 17:28 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Motorkleding
Als je rev'it gore tex pakt doorlekt dan moet dat ding terug, Gore tex geeft 5 jaar garantie op waterdichtheid. Revít heeft pas sinds 1 jaar ofzo Gore tex pakken dus met die garantie zit je wel goed :-)
Zelf heb ik een Rukka Allroad pak met uitneembare gore tex voeringen; is het warm gaan de voeringen er uit en waait het lekker door, wordt het frisser of nat gaan de voeringen erin en voila....helemaal droog....

Voor de winter heb ik spul van Stadler, echt helemaal top, de jas is de traveller. Die heeft een gore tex binennvoering (uitneembaar) die je als het koud wordt op kunt blazen....jawel.....stilstaande lucht is goede isolatie tegen kou :-)

Het best is hedentendage de Gore tex pro shell, daarbij is de gore tex laag tegen de binnenzijde van de buiten stof gelamineerd, deze zuigt zich dan niet meer vol met water. iedere andere jas (behalve van pvc) slaat door, hoeveel spuitbussen je er ook op los laat....dat is inherent aan de ademende eigenschap van een motorjas...

Leer lekker invetten is natuurlijk ook gewoon goed en leer is nog steeds het stevigst bij een glijpartij....Er is overigens ook leer met een gore tex laminaat laag (Hein Gericke) maar het is allejezus duur....

Goedkoopst en best pracktisch is inderdaad gewoon een plastiek regenpakske van de Hema mee en aantrekken wanneer het nodig is.....heb je ook niet zo'n duur pak nodig :-)

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 17:48 #11 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Motorkleding

Goedkoopst en best pracktisch is inderdaad gewoon een plastiek regenpakske van de Hema mee en aantrekken wanneer het nodig is.....heb je ook niet zo'n duur pak nodig :-)


Tja, tegen (forse) regenbuien heb ik gewoon een regenpak van Halfords van destijds FL. 28,00. Een grotere maat die over mijn motorpak past. Nog steeds waterdicht  8) .

En binnenvoeringen doe ik niet aan. Die flikker ik meteen weg  ::) . Ik kleed me in laagjes. Persoonlijk vind ik dat een stuk praktischer  :) .


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 20:55 #12 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Motorkleding
Eveneens altijd regenbroek van H. Gericke (25€ of zo) en losse Agu regenjas in de topkoffer. Broek is zowiezo waterdicht maar absoluut niet ademend ,dus vanzogauw de zon er weer doorkomt is het bakken tijdens traag of stilstaand verkeer. Regenjas is okay achter m'n hoog windscherm maar toen ik van de week op m'n enduro (naked dus) huiswaarts reed in stormweer met veel wind en regen bleek de Agu jas daar absoluut niet tegen bestand. 

Over kwaliteit gesproken ,heb toch al enkele keren met motards gesproken die BMW pakken droegen (maar evengoed met andere motoren reden) van 15 tot 20 jaar oud en beweerden nog altijd droog te blijven in die dingen!. Of dat zo is kan ik maar van één kerel zeker bevestigen met wie ik een paar dagen optrok ,zelfs na een stevige hoosbui was z'n oud pak effectief droog vanbinnen.
En het feit dat ze met zo'n oud pak blijven rijden moet toch iets zeggen ,voor het ouderwets design moet je zeker het niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 15:29 - 01 okt 2011 20:41 #13 door jar
Beantwoord door jar in topic Motorkleding
Ik spuit elk jaar een spuitbusje HEMA-waterdichtspray voor kleding leeg op mn textiel-jas en ook eentje op de broek.
Om inregenen bij de nek te voorkomen heb ik een windstopper van revit, die ik aan de buitenkant hou, dus over de kraag van de jas.
De naden van de broek bespuit ik met hetzelfde spuitbusje een keer extra dichtbij. Dan zijn ze dicht. En af en toe doe ik het hele spul voorzichtig in de wasmachine en ga ik meteen weer het eerste beurtje impregneren.
Nog nooit doorlekkende kleding gehad, en ik heb gewoon MQP-spulletjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2011 23:35 #14 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Motorkleding
Altijd textielpak hier. Nu Buse broek en Lookwell jas. Beide gekocht in opruiming, broek vorig jaar, jas drie jaar geleden. Gewoon omdat het past en redelijk goedkoop is.

Nog nooit bespoten, maar ook nog nooit lekkage gehad. En als het echt heftig regent, tja dan ga ik even koffie drinken of een currywurst eten tot het wat minder hard regent. Dat is overigens meer vanwege de veiligheid dan het vocht, maar blijf er altijd redelijk droog bij  ;)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2011 08:11 #15 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Motorkleding
Heb de zomer/winter broek van Bering, de zomer/winter jas van Buse, en een zomer jack van Revit.  En wanneer het echt hoost doe ik er een regenpak over aan, heb ik al jaren, nog nooit nat geworden.
En is een normaal regenpak van een paar tientjes!  ;D ;D 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 22:29 #16 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Motorkleding
8) en daar is de zon!

Over water en veel water is al het een en ander verteld. Nu de zomer er aan komt (er al is?) is de vraag:

Hoe krijg ik de beste koeling ::)

Zelf heb ik brandwondjes opgelopen in mijn motorjas. Heel vreemd om je jas uit te doen en blaasjes op je arm aan te treffen. En daar sta je dan voor het verkeerslicht in de brandende zon pfffff... ik heb daarna wel diverse dingen wat losser aangehad dan ik normaal zou doen, dus meer rijwind in mijn mouwen laten lopen.

Met open helm rijden is ook gevaarlijk, en kan met de locale wetgeving verboden zijn :-\

Ik denk dat de brandwondjes zijn ontstaan omdat het zweet, dus vocht erg heet wordt. Kan niet zeggen dat het gaat koken of zo, daarmee is toch de 100 graden nodig. En pijn heb ik niet gehad, das opzicht ook al vreemd.

Dus mensen, wat zijn de tips tegen de warmte en hitte :)

1. Goede ventilatie
2. Zorg voor een droge huid (talk poeder), handdoek?, extra droog T-shirt in de koffer?
3. Flesje water in je koffer. Ik bewaar altijd die cola flesje van een 1/2 liter.
4. U zegt het maar.....


JohnvL
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:20 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motorkleding

2. Zorg voor een droge huid (talk poeder), handdoek?, extra droog T-shirt in de koffer?


Idd, zorgen dat je op de huid droog blijft!  Maar dat doe je niet met genoemde 'lapmiddelen'  :-\

Het beste is om goede onderkleding te dragen. Katoen is sowieso niet geschikt, dat houd vocht vast. Beter is het om technisch (ook wel 'thermo' genoemd) ondergoed te dragen. Dat heb je in de duurdere merken van Odlo, Helly Hansen etc. maar mijn ervaring is dat de goedkopere setjes van het Kruidvat, Hema, Lidl ook prima voldoen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:22 #18 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Motorkleding
Gewoon in T-shirtje, zal men hier in Nederland wel veel te gevaarlijk vinden maar kijk eens hoe men in Spanje en andere warme landen rondrijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:58 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorkleding

8) en daar is de zon!

Over water en veel water is al het een en ander verteld. Nu de zomer er aan komt (er al is?) is de vraag:

Hoe krijg ik de beste koeling ::)

Zelf heb ik brandwondjes opgelopen in mijn motorjas. Heel vreemd om je jas uit te doen en blaasjes op je arm aan te treffen. En daar sta je dan voor het verkeerslicht in de brandende zon pfffff... ik heb daarna wel diverse dingen wat losser aangehad dan ik normaal zou doen, dus meer rijwind in mijn mouwen laten lopen.

Met open helm rijden is ook gevaarlijk, en kan met de locale wetgeving verboden zijn :-\

Ik denk dat de brandwondjes zijn ontstaan omdat het zweet, dus vocht erg heet wordt. Kan niet zeggen dat het gaat koken of zo, daarmee is toch de 100 graden nodig. En pijn heb ik niet gehad, das opzicht ook al vreemd.

Dus mensen, wat zijn de tips tegen de warmte en hitte :)

1. Goede ventilatie
2. Zorg voor een droge huid (talk poeder), handdoek?, extra droog T-shirt in de koffer?
3. Flesje water in je koffer. Ik bewaar altijd die cola flesje van een 1/2 liter.
4. U zegt het maar.....


Dat zijn geen brandwondjes maar een allergische reaktie op een bepaalde stof.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2012 00:18 #20 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Motorkleding
Ok regen heb ik een regenoverall.

Zon? een doorwaaipak. In Italie had ik alleen de jas en reed daar in een spijkerbroek omdat het zo bloody-hot was toen het afgelopen week weer zo heet was de bijpassende broek gekocht. Ideaal!!!! Er zit gaas op de bovenbenen protectie op de knieen en een kussentje op de heupen ik hield het lekker fris. Ik had er een spijkerbroek onder en bij een graad of 15 werd het te fris maar overdag was het prima. Mind you vergeet niet het ventilatiegat bij je kruis dicht te doen als je afstapt  ;)

Het is een Difi freevent pak

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden