- Berichten: 223
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Uitleg over VRI's
Om alle bakerpraatjes uit de wereld te helpen sprak Peter Zuurbier, de MAG-vrijwilliger achter het MAG-meldpunt Groen Licht, met de Zoetermeerse verkeerskundige Martin Haaring over de techniek achter de verkeerslichten.
VRI staat voor Verkeersregelinstallatie. De tijd van een eenvoudige schakelklok die beurtelings de verkeerslichten op een kruispunt of driesprong in werking zette ligt al ver achter ons. De verkeersstromen moeten geregeld worden en daar komt meer bij kijken dan een veredelde wasmachineklok.
Een VRI is - kort gezegd - een elektronisch systeem dat er voor zorgt dat op een verkeersknooppunt geen onnodige wachttijden ontstaan. Om dat te bewerkstelligen zitten er in het wegdek lussen van koperdraad: op enige afstand van het knooppunt zogenaamde langslussen en bij de verkeerslichten zogenaamde koplussen. De eerste meten de lengte van de rij wachtende voertuigen, de tweede meten of er al dan niet een voertuig voor het verkeerslicht staat opgesteld. Door de lussen die in de verschillende aanvoerwegen liggen te koppelen aan een elektronisch en programmeerbaar systeem, is het mogelijk elke gewenste manier van doorstroming te creeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het prioriteit geven aan de hoofdweg ten opzichte van de zijwegen. Het is overigens mogelijk de elektronica buiten werking te stellen en de VRI handmatig te bedienen; vaak gebeurt dit dan door een politieagent die daartoe de schakelkast moet openen.
Wanneer een VRI op zich goed werkt, maar niet reageert op motorrijders, dan is dat bijna altijd te wijten aan het disfunctioneren van de koplus. Martin: "De koperen lussen zijn zeer betrouwbaar. Aangezien ze ingebed liggen in het wegdek en omgeven zijn met bitumen hebben ze van het weer en het verkeer geen last. Wat een probleem voor motorrijders, die immers minder metaal boven een lus zetten dan een automobilist en dus minder detecteerbaar zijn, kan opleveren, is de gevoeligheid. Die kan domweg verkeerd zijn afgesteld, maar het kan ook voorkomen dat boven een goedafgestelde lus een nieuwe laag asfalt wordt aangebracht. De gevoeligheid neemt dan natuurlijk af." De gevoeligheid is dus instelbaar en dat is dan ook wat in nagenoeg alle gevallen gebeurt wanneer Peter een melding van een niet goed werkend verkeerslicht doorgeeft aan een gemeente.
Het is de moeite waard even stil te staan bij de extra mogelijkheden die de VRI aan de wegbeheerder biedt. Om goed zicht te krijgen op verkeersstromen in een bepaald gebied moet er eerst worden vastgesteld hoeveel voertuigen er per tijdseenheid welke richting uit rijden. De VRI's tellen derhalve de aantallen voertuigen, met welke resultaten hiervan als stevige onderbouwing doorstroombevorderende maatregelen genomen kunnen worden. Anderzijds kan ongewenst sluipverkeer worden onderkend en ter plaatse doorstroombeperkende maatregelen worden genomen. Een belangrijk middel dus om iedereen op een snelle en veilige manier op zijn of haar plaats van bestemming te krijgen. Veilig? Jazeker, de VRI's helpen ook bijdragen aan de veiligheid. Enerzijds door sluipverkeer, dat veelal door woonwijken gaat, te constateren en zo bij te dragen aan ontmoedigingsmaatregelen, anderzijds door bij te houden hoeveel voertuigen het rode licht negeren. Er kan dan bijvoorbeeld overgegaan worden op gericht toezicht. Een andere veiligheidsbevorderende eigenschap van de VRI's is de dynamische aanpassing aan het verkeersaanbod. Bij grotere drukte op een bepaald weggedeelte worden de tijden waarop de lichten rood dan wel groen zijn verkort of verlengt. Als verkeersdeelnemer te weten dat er geen onredelijke wachttijden zijn bevordert de rust achter het stuur en voorkomt zo onveilig gedrag. Gek genoeg kent Zoetermeer geen Groene Golf maar, aldus Martin, "wel een systeem om de hoofdstroom op de ring meer groen licht te geven". Een dynamische Groene Golf dus. De VRI's staan trouwens continu in verbinding met een centrale, zodat er zelfs nog handmatig ingegrepen kan worden wanneer het allemaal minder vlotjes verloopt.
Melden - Peter Zuurbier bemant als vrijwilliger in z'n eentje het MAG-meldpunt Groen Licht, wat inhoudt dat hij via e-mail of per telefoon uit het hele land meldingen ontvangt van motorrijders die radeloos hebben staan wachten voor een niet reagerend verkeerslicht. Hij neemt vervolgens contact op met de verantwoordelijke wegbeheerder, die de klacht in behandeling neemt en het resultaat aan Peter bekend maakt. De score, want zo mag je het best noemen, van Peters activiteiten is honderd procent. Een bijkomend positief aspect van Peters contacten met diverse wegbeheerders, is dat zij worden geconfronteerd met het gegeven dat de infrastructuur en wat daarbij hoort ook voor motorrijders geschikt dient te zijn. Over het algemeen, zo is Peters ervaring, is de wegbeheerder blij geattendeerd te worden op manco's in zijn beheergebied. Maar dat attenderen moet dan wel zo goed mogelijk gebeuren, iets dat zowel Peter als Martin volmondig beamen. Als ontvanger van onvolledige meldingen zijn ze soms onevenredig veel tijd kwijt met het completeren van die melding. Peter: "Meld altijd zo volledig mogelijk, dus om welke wegen het gaat en, heel belangrijk, welke nummers er op de verkeerslichten staan. Maar vergeet ook niet te noemen om welke plaats en gemeente het gaat, want er zijn erg veel hoofdwegen in Nederland."
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
HISS contact slot van de Alp700 en de Varadero in de war
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Magneetje aan de jiffy, dat durf ik wel aan.Van magneten raakt het HISS contact slot van de Alp700 en de Varadero in de war... gaat je licht op groen maar kun je er door gaan wandelen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Is toevallig het verkeerslicht ri TCN clubdealer Mulders Motoren, dus hou 'm in de gaten als je vanaf de N33 komt... Of neem vanuit de richting Assen de afslag Veendam-Zuid. Dan kom je ze niet tegen...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
maar om een detectiesysteem in de weg te activeren op 20 cm afstand zul je toch een behoorlijke magneet aan je motor moeten hangen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Helaas, ik weet niet meer waar ik dat gezien heb. Kan best in een motorblad gestaan hebben.......Ja, dat denk ik ook.
Giedi, Kan je is duidelijker wezen wat er dan in de handel te verkrijgen is voor motoren?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.