Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Een citaat van Tall Menno Guy van der Weide uit het topic "Laatste aankoop":
"Wat helemaal geniaal is zijn de Wipes van Werckman. Weet niet wat er in zit, maar maakt alles perfect schoon en kost geen drol. Ook je ketting maak je makkelijk schoon met die dingen."
Wat is het nut c.q. is de zin eigenlijk van het schoonmaken van een ketting. Optische schoonheid? Omdat je een of beide tandwielen vervangt en de ketting nog wil gebruiken? Ik zie er op dit moment de nut en de noodzaak niet van in.
Ik ben er zelf eentje van: tandwiel(en) niet meer top --> compleet nieuwe kettingset erop. Zo lang als ik motorrij, heb ik nog nooit een ketting schoongemaakt...
Waar vet zit, zit geen vocht en dus geen roest. Bekijk de linkerkant van je achtervelg maar eens.
Ketting schoonmaken heb ik nog nooit gedaan eigenlijk. (Maar wie mij kent weet zowiezo dat schoonmaken van mijn motor geen al te hoge prioriteite heeft :-X rijen met dat ding ;D )
Regelmatig smeren doe ik wel netjes voor m'n wegmotoren.
De offroad motoren daarentegen smeer ik eigenlijk nauwelijks. In nederland zou het misschien nog wel wat langere levensduur kunnen opleveren, maar in de droge landen (africa, turkije e.d.) gaat het (soms hele fijne stof) gewoon aan de olie plakken en dan is de slijtage groter dan wanneer je niet smeert. Overigens gebruik ik voor de rally's wel kwaliteiteskettingen (Race kwaliteit op een AT)
Denk wel dat schoonmaken zoals beschreven de troep die in het binnenwerk weet door te dringen kan verwijderen en op die manier de levensduur kan verlengen. Maar het lijkt mij een hoop geklieder en gedoe......
Ik had bij de varadero rechts op de achtervelg wel aluminiumroest en links niet ,wel vet. En ik maak de motor niet schoon.Ik begrijp je, maar ik heb aan de rechterzijde van mijn achtervelg géén roest. En op de linkerzijde géén vet. Ketting loopt als een tiet, roestvrij...
Terpentine, vet en tectyl in 1 ;DForté Red Chain Lubricant is een 3-in-1 kettingspray die reinigt, smeert en beschermt.
Ik gebruik dit :
Forté Red Chain Lubricant is een 3-in-1 kettingspray die reinigt, smeert en beschermt. De spray reinigt de delen van kettingen en kettingwielen zonder deze te ontvetten. De levensduur van de ketting en de kettingwielen worden verlengd dankzij een superieure smering. De achterblijvende beschermende laag voorkomt corrosie en is vuilafstotend.
Forté Red Chain Lubricant biedt, indien het volgens voorschrift wordt toegepast, bij alle soorten kettingen (inclusief O-ring, X-ring en W-ring kettingen voor motorfietsen) en kettingwielen de volgende voordelen:
Een superieure smering met goede antislijtage eigenschappen bij hoogbelaste en sneldraaiende kettingen.
Uitstekende hechting en grote weerstand tegen afslingeren.
Sterk penetrerend vermogen om in de ketting door te dringen.
Zeer goede corrosiebescherming en vuilwerende eigenschappen.
Verlaagt de bedrijfstemperatuur en verlengt de levensduur.
Dus reinigen gebeurt automatisch als je de ketting smeert..
Of ben ik nu erg goedgelovig bij deze fabrikant.
Grtz,
marco