ABS verplicht voor motoren.

06 dec 2011 10:33 #1 door Oldtimer
ABS verplicht voor motoren. werd gestart door Oldtimer
Ik las vanmorgen op teletekst dat ABS binnen 5 jaar als verplicht gesteld gaat worden voor motoren.
Tenminste, dat wordt een wetsvoorstel.
Laten we maar hopen dan dat dat alleen voor nieuwe motoren gaat gelden.

De Europese Commissie wil nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een ABS-remsysteem. Het is één van de maatregelen die de Commissie voorstelt om het aantal dodelijke ongevallen met motorrijders te verminderen. In 2008 lieten 5.520 motorrijders het leven in verkeersongevallen in Europa. Het aantal slachtoffers blijft al een decennium min of meer constant, terwijl er steeds minder gebruikers van andere vervoersmiddelen omkomen in het verkeer.

Daarom wil de Commissie nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een antiblokkeersysteem. De Commissie wil voorts alle gemotoriseerde voertuigen uit de L-categorie (bromfietsen, tricycles, quads, motorfietsen met zijspan en nog veel meer) van dagrijlichten laten voorzien. Die maatregel wordt vanaf volgend jaar reeds ingevoerd voor auto's.

Ik vraag me alleen af of het nu wel of niet veiliger is met ABS.
Ikzelf heb er nog nooit mee gereden, maar heb het idee dat je dan ook een stuk controle kwijt bent over je motor.
Dosering voor/achter is mijn ABS ....tenminste zo voel ik dat.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2011 12:08 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic ABS verplicht voor motoren.
Oud nieuws. Bovendien... zolang ABS ook 'uitschakelbaar' is (behalve op Honda's) is er toch nix aan de hand? Het systeem op de Dero werkt overigens FEILLOOS!

Heb zelfs een 'ABS' clinic van Honda mogen volgen toen ik de Dero in 2004 heb aangeschaft...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

06 dec 2011 16:21 #3 door rodealp
Beantwoord door rodealp in topic ABS verplicht voor motoren.
volgens mij alleen verplicht voor nieuwe motoren. Bij mij 700 met ABS voel ik me zeker, daardoor durf je de remkracht echt sterk op te bouwen. Gevolg hard remmen zonder dat je ABS inschakelt. Wanneer je in een keer volledig remt, gaat natuurlijk je abs in werking. Daardoor is denk ik je remweg langer, dan met druk opbouwen.

06 dec 2011 17:21 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic ABS verplicht voor motoren.
Ik kan uit ervaring vertellen dat ABS wel degelijk werkt !!!

Op mijn alpje zit het en tot nu toe heb ik het maar zelden gevoeld. Heb al eens bewust op een droog wegdek dusdanig hard proberen te remmen zodat de ABS ingreep, maar ik kreeg het niet voor elkaar. (Misschien ook wel omdat ik druk opbouwend rem).  Maar in een schrik-reactie greep hij wel een keer in. Gewoon rustig tussen de file door een busje wat het gat aan de rechterkant in dook terwijl ik er bijna naast zat. Dat is de enige keer (op het droge) geweest dat ik de ABS gevoeld heb. En had ik toen geen ABS gehad, zou ik misschien wel gewoon een schuiver gemaakt hebben...

Ik heb wel het idee dat mijn abs mogelijk op mijn achterwielen wel wat vaker in grijpt zonder dat ik dat echt merk.....

Voor wat betreft het verplicht stellen... tja....., ik zou tegenwoordig eigenlijk verwachten dat elke straat ge-orienteerde motor al standaard van ABS voorzien wordt. (Zelfs zonder de EU verplichting) Ben wel van mening dat je uit zou moeten kunnen schakelen......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

06 dec 2011 17:32 #5 door Anne
Beantwoord door Anne in topic ABS verplicht voor motoren.
En wat als ik met mijn alp het mulle zand in ga?
Noodstopje met ABS in zand is zo goed als onmogelijk...
En in de sneeuw?

Gaan alle crossmotoren en trialmotoren met kentekenplaat dan ook verplicht ABS krijgen?

06 dec 2011 17:44 #6 door Two Plugs
@ Anne... zoals in eerdere postings gesteld... UITSCHAKELBARE ABS is het sleutelwoord hier. BMW en KTM gebruiken dit al op die manier (volgens mij Yamaha ook op de super tenere maar dat weet ik niet zeker). Dus het lijkt me sterk dat Honda hier geen oplossing op zal vinden. Het nieuwste ABS systeem (zoals geïntroduceerd op de nieuwe generatie Honda CBR Fireblade) is echt een state-of-the-art techniek die zeker zijn werking zal vinden op andere Honda motoren. Net zoals CBS.

Daarnaast denk ik dat je crossers en hard-core enduro's niet kunt vergelijken met straat- georienteerde machines als de Transalp 700...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

06 dec 2011 17:57 - 06 dec 2011 18:35 #7 door Anne
Beantwoord door Anne in topic ABS verplicht voor motoren.

@ Anne... zoals in eerdere postings gesteld... UITSCHAKELBARE ABS is het sleutelwoord hier. BMW en KTM gebruiken dit al op die manier (volgens mij Yamaha ook op de super tenere maar dat weet ik niet zeker). Dus het lijkt me sterk dat Honda hier geen oplossing op zal vinden. Het nieuwste ABS systeem (zoals geïntroduceerd op de nieuwe generatie Honda CBR Fireblade) is echt een state-of-the-art techniek die zeker zijn werking zal vinden op andere Honda motoren. Net zoals CBS.

Daarnaast denk ik dat je crossers en hard-core enduro's niet kunt vergelijken met straat- georienteerde machines als de Transalp 700...

Ik denk dat je ze inderdaad niet kunt vergelijken. Maar komt er een onderscheid, en zoja, wie gaat dat dan maken.
Uitschakelbaar zou kunnen, die posts heb ik niet gelezen; ik weet alleen dat veel van dit soort verplichte nieuwe functies niet uitschakelbaar mogen zijn.
Bijvoorbeeld dat met daglichten; als die uitschakelbaar zijn dan verandert er dus niks, want dan is het hetzelfde als wat we nu hebben.
En wat is het bureaucratische nut van iets verplicht stellen, als je het gewoon uit kan zetten?

06 dec 2011 19:47 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ABS verplicht voor motoren.
Het is een EU wet die er doorgedrukt wordt en dat moet binnen 5 jaar afgerond zijn.
Ga er maar vanuit dat als het verplicht wordt het zeker niet uitschakelbaar gemaakt wordt.
Een airbag schakel je toch ook niet uit. 8)

06 dec 2011 20:41 #9 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic ABS verplicht voor motoren.
En dan deze er nog bij:

www.demotorsite.be/content/een-airbag-je-motorjas

Zijwieltjes en dan zijn we klaar. :o

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015

Transalp 600

06 dec 2011 21:43 #10 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic ABS verplicht voor motoren.

Een airbag schakel je toch ook niet uit. 8)

Met een baby voorin wel. ::)

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

06 dec 2011 22:02 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ABS verplicht voor motoren.

Met een baby voorin wel.

Heeee, my name = OLDTIMER , remember  8)

06 dec 2011 22:11 #12 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic ABS verplicht voor motoren.

Heeee, my name = OLDTIMER , remember  8)

= dat opa met oppas? ::)
Leuk fietsie op je nieuwe foto, geen ABS denk.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

06 dec 2011 23:25 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic ABS verplicht voor motoren.
Een wet op een niet-uitschakelbaar ABS lijkt mij slecht te handhaven  ::)

Dat zou ook betekenen dat, als je ABS niet werkt, je niet eens de weg op mag  :-\  Wie en hoe moet dat gecontroleerd worden  :D
Het zou hooguit opgenomen kunnen worden in een toekomstige APK keuring, maar ik zie oom  C:-) dat langs de weg nog niet even checken  ;D ;)

Kleine moeite om je ABS uit te schakelen hoor. Sensortje ietsie te ver van de ABS ring af monteren en het ding doet het niet meer  :)

Overigens ben ik ook vóór ABS, maar dan wel graag op vrijwillige basis. Op een trail of enduro zie ik het ook niet zo zitten nee.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

07 dec 2011 12:10 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic ABS verplicht voor motoren.
Inmiddels las ik op een ander forum (van iemand die thuis is in de materie / wetgeving) dat het ABS uitschakelbaar mag worden en dat er een aparte regeling komt voor de terrein-gerichte motorfietsen.

Dus voorlopig zie ik persoonlijk niet echt bezwaren tegen een verplicht ABS  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

07 dec 2011 12:40 #15 door Two Plugs

Inmiddels las ik op een ander forum (van iemand die thuis is in de materie / wetgeving) dat het ABS uitschakelbaar mag worden en dat er een aparte regeling komt voor de terrein-gerichte motorfietsen.

Dus voorlopig zie ik persoonlijk niet echt bezwaren tegen een verplicht ABS  :)

Mooi nieuws, René, bedankt voor de update!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

07 dec 2011 13:55 #16 door Menno
Beantwoord door Menno in topic ABS verplicht voor motoren.

Het ABS op de S10 is volgens mij niet standaard uitschakelbaar, maar het schijnt dat als je dat ding op de bok enkele seconden laat lopen, de ABS veiligheidshalve uitschakelt. Het ABS waarschuwingslampje gaat dan branden.

http://www.twowheelsblog.com/post/4789/yamaha-xt1200z-super-tenere-how-to-disable-the-abs

07 dec 2011 14:47 #17 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic ABS verplicht voor motoren.

Het ABS op de S10 is volgens mij niet standaard uitschakelbaar, maar het schijnt dat als je dat ding op de bok enkele seconden laat lopen, de ABS veiligheidshalve uitschakelt. Het ABS waarschuwingslampje gaat dan branden.

http://www.twowheelsblog.com/post/4789/yamaha-xt1200z-super-tenere-how-to-disable-the-abs

Las ergens een soortgelijk bericht over het ABS van de XL700.

07 dec 2011 15:41 #18 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic ABS verplicht voor motoren.

still no angel found who flies at the same speed

20 dec 2011 18:57 #19 door Nader
Beantwoord door Nader in topic ABS verplicht voor motoren.
Beste Vrienden alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar toegewenst!

Geldt de wet ABS dat over een paar jaar ingevoerd wordt ook voor oudere motoren die niet zijn voorzien van ABS?  Ik weet niet of het mogelijk is om ABS in te bouwen op een oude motor dus daarom vraag ik het( ik ben Noob ;D).

gr drninja 8)

20 dec 2011 18:58 #20 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic ABS verplicht voor motoren.

Beste Vrienden alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar toegewenst!

Geldt de wet ABS dat over een paar jaar ingevoerd wordt ook voor oudere motoren die niet zijn voorzien van ABS?  Ik weet niet of het mogelijk is om ABS in te bouwen op een oude motor dus daarom vraag ik het( ik ben Noob ;D ).

gr drninja 8)

nee

still no angel found who flies at the same speed

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden