E85 (ethanol)

27 jan 2012 19:22 - 27 jan 2012 19:49 #1 door Anne Blokland
E85 (ethanol) werd gestart door Anne Blokland
Hallo allemaal.

ik heb me pas eens af zitten vragen of er E85 in de alp kan .
bij mij in sliedrecht kan je dat tanken en is goedkoper dan euro 95.
de ethanol 85 bestaat uit 15% benzine en voor de rest uit bio-alcohol.
als je voertuigen om moet bouwen gaat het om alluminium,magnesium en kunstof onderdelen. (inlaat rubbers en klepseals?!)
hebben jullie ervaring met E85?
feiten ,meningen, speculaties, brand maar los

groetjes Anne Blokland

PS:
het zou wel lekker wat schelen in de prijs voor een tankbeurt. (laatste update:euro 95 1L €1.699 - ethanol 85 1L €1.439 . €0.26 goedkoper!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2012 20:01 #2 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic E85 (ethanol)
Van www.avontuurinarcen.nl/E85/23/25/25/

Prestaties
Bioethanol heeft een lagere verbrandings-waarde dan benzine, waardoor met 1 liter eenzelfde afstand wordt afgelegd als met 0,68 liter benzine. De overige prestaties van de motor zijn hetzelfde of beter dan bij pure benzine. Het is ook mogelijk 10% meer vermogen te realiseren, een 100 pk motor krijgt 110 pk met bioethanol.


Lijkt me niet echt goedkoper per kilometer.

En van een andere bron ( www.motorfreaks.nl/testen/2011/test-nova...e85-bio-ethanol.html ):

Ander nadeel van Bio-ethanol is de lagere energetische waarde ten opzichte van benzine, ofwel de hoeveelheid energie die vrijkomt per liter brandstof. Bij benzine ligt deze op 32 MJ / liter, bij E85 ligt deze op 23,7 MJ / liter. Bij een gelijk motorblok ligt het verbruik daardoor 40% hoger, maar dat kan flink worden teruggebracht omdat Bio-ethanol een beduidend hogere klopvastheid heeft van 110 (vergelijk, euro 95 heeft een klopvastheid van 95), waardoor de compressieverhouding kan worden opgeschroefd (er zijn al succesvolle experimenten met een compressieverhouding van 1:19,5). Het uiteindelijke verbruik ligt zo’n 23% hoger.


Dat laatste gaat over een onderzoek door TU Delft. Die hebben een racemotor gebouwd op ethanol en op redelijk wetenschappelijk wijze van alles uitgeprobeerd.

Al met al lijkt het me vooral een kwestie van kiezen voor millieu en (nog?) niet voor de portemonnee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2012 22:01 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E85 (ethanol)
hallo,

mijn advies is om het niet te doen,

zolang er geen duidelijkheid is omtrend de mogelijke schade die het produkt kan veroorzaken aan  de motorfiets op langere termijn raad honda het af
zij  moeten namelijk een lijst afgeven waarbij zij verklaren dat zonder problemen overgeschakeld kan worden op bio

overigens is  bio brandstof is erg hygroscopisch, tast rubbers aan en geeft een hoger brandstof verbruik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 08:17 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic E85 (ethanol)
Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...

In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 10:53 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E85 (ethanol)

Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...

In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...


ook in nederland zit er al ethanol in < 5 % net zoals in het buitenland echter de mix verhouding is nog erg beperkt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 12:25 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E85 (ethanol)

Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...

In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...


Wat voor toevoeging hebben we het dan over? want volgens mij helpt geen toevoeging, omdat de ethanol het probleem veroorzaakt, kapotte rubbers ed. dan zou je er iets bij moeten gooien wat de ethanol neutraliseerd, maar bestaat dat al?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 13:37 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic E85 (ethanol)
Ja, die zijn er (Ethanol fuel neutralizer/stabilizer). Op ADVrider (top forum, echt) loopt er zelfs een draadje over:

www.advrider.com/forums/showthread.php?t=692531

Persoonlijk denk ik dat FORTE (bekend van fuelguard) ook een additief heeft. Voornaamste reden is de 'zuren' die in Ethanol zitten, te 'neutralizeren'. Maar omdat ik sowieso met de motor zoveel mogelijk super+ tank, heb ik (ook in Duitsland) het probleem (nog) niet.

Moderne (injectie-) motoren zouden tegen E10/E85 moeten kunnen. Maar er is niemand (ook niet de fabrikant zoals Honda) die hier een uitgesproken mening over durft doen...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2012 17:24 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E85 (ethanol)
Honda doet hier wel degelijk een uitspraak over: gebruik geen benzine die meer dan 10% ethanol bevat en gebruik geen benzine die methanol bevat.  (blz 40 instruktieboekje varadero 2004)  (blz 30 instruktieboekje africa twin 1992)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2012 20:36 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic E85 (ethanol)

Honda doet hier wel degelijk een uitspraak over: gebruik geen benzine die meer dan 10% ethanol bevat en gebruik geen benzine die methanol bevat.  (blz 40 instruktieboekje varadero 2004)  (blz 30 instruktieboekje africa twin 1992)


Dus tank safe, en geen E10...  :-[

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2012 09:11 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic E85 (ethanol)
E85 heeft kennelijk milieu voordelen die zal ik niet bestrijden. Twee belangrijke nadelen:
1.    rubber afdichtingen van sommige oudere motorfietsen blijken niet bestand te zijn tegen E85
2.    E85 is behoorlijk hygroscopisch, m.a.w. trekt waterdamp aan.
Nu zal dat waterdamp aantrekken bij regelmatig gebruik niet direct een issue zijn maar je motor wegzetten voor een jaar met een halve tank benzine gaat met E85 zeker gedoe opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2012 11:51 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic E85 (ethanol)
Waarom zou je die rommel tanken?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2012 11:54 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E85 (ethanol)
omdat het soms niet anders kan ???  maar meestal staat er nog wel een pomp naast met superplus 98

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2012 18:42 #13 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic E85 (ethanol)

Waarom zou je die rommel tanken?


Ja, dat is natuurlijk de vraag. Ten eerste is het per liter goedkoper. Maar per kilometer is het uiteindelijk duurder. Ten tweede is de CO2 uitstoot lager.
Wat ik denk is dat het er uiteindelijk om gaat dat het geen fossiele brandstof is. Daardoor ben je uiteindelijk niet afhankelijk van de olieleverende landen. Politiek is er dus wel wat voor te zeggen. En eigenlijk zonder revolutionaire technologien als electrische motoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden