Sloten voor motor

17 apr 2012 13:37 #1 door Fristi
Sloten voor motor werd gestart door Fristi
Hallo,

Ik vetrek binnen 2 weken voor een weekend met de motor en stel me de vraag wat de beste optie is om mijn motor veilig op de camping of elders even te laten staan. Welke sloten kan ik heb beste gebruiken?

Bedankt voor de tips!
Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 15:22 #2 door gert
Beantwoord door gert in topic Sloten voor motor
Ik zou beginnen met een goedgekeurd schijfrem slot+ je eigen stuurslot van je motor.
Dit zou voldoende moeten zijn en neemt bij je bagage niet veel plaats in.

gr, Gert ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 15:51 #3 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Sloten voor motor
Op wat voor motor rij je?
Onder de buddy van de Varadero is speciaal een uitsparing gemaakt waar je een beugelslot kwijt kunt. Rij je op een Dero, dan is een goed beugelslot dus ook geen aanslag op je bagageruimte.

Een schijfremslot lijkt me wel een risico wanneer je op de camping staat. Alles is anders dan thuis en daardoor is het risico om te vergeten dat er ook nog een stuk ijzer aan je remschijf hangt veel groter. Je zult niet de eerste zijn die wil wegrijden en ineens met een krom of gebroken remschijf (en vaak nog meer schade) zit omdat je 'even' was vergeten dat de brommer goed op slot staat.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 16:27 #4 door gert
Beantwoord door gert in topic Sloten voor motor

Een schijfremslot lijkt me wel een risico wanneer je op de camping staat. Alles is anders dan thuis en daardoor is het risico om te vergeten dat er ook nog een stuk ijzer aan je remschijf hangt veel groter. Je zult niet de eerste zijn die wil wegrijden en ineens met een krom of gebroken remschijf (en vaak nog meer schade) zit omdat je 'even' was vergeten dat de brommer goed op slot staat.


Daar heb je toch van die mooie gele kabeltjes voor om tussen remslot en stuur te doen.
Op de alp 650 zit er onder het zadel ook een uitsparing voor een beugel slot.
Maar om nu iedere keer als ik stop het zadel eraf te halen , beugelslot pakken zadel er weerop doen nou dat wordt je ook wel zat. Bij vertrek het hele proces weer herhalen, leuk met eventueel een bagagerol op de buddy  :P
Gewoon goed opletten en alles controleren voordat je weg rijdt dan gebeurt er niets.

Gr, Gert ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 09:25 #5 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Sloten voor motor
Ik heb twee sloten. Een ABUS ART4 remschijfslot om de motor regelmatig op slot te zetten. Het hoesje schuif ik altijd over mijn handvat. Dat herinnert me om het slot er weer af te halen. Dan heb ik nog een zwaar ABUS ART4 kettingslot. Dat slot  gebruik ik alleen als ik het echt niet vertrouw. Meestal koppel ik daarmee motoren aan elkaar. Dat zware slot prop ik in het bagagevakje onder het zadel van mijn Alp 650. Past precies.

De verzekering doet de rest.
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 09:55 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Sloten voor motor

De verzekering doet de rest.


Vraag ik me af........
Wanneer je all risk en dus tegen diefstal bent verzekerd, stelt de verzekeraar wel hogere eisen aan het slotwerk.
Moet een goedgekeurd slot op zitten van een bepaald type. Weet even niet welk type, maar vorig jaar werd een Dero gestolen( vrij nieuw ) waarbij de eigenaar geen cent kreeg omdat hij niet goed op slot was gezet, of het slot niet aan de voorwaarden voldeed.

Toch even een puntje van aandacht wat een hoop ellende kan besparen.
just my 2 cents

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 10:44 #7 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Sloten voor motor
vaak moeten sloten een 4 of 5 sterren ART keuring hebben om voor diefstalvergoeding in aanmerking te komen.

Een lijst met keurresultaten is hier te vinden

Kijk vooral eens naar je eigen verzekeringsvoorwaarden  :)

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 11:16 - 18 apr 2012 12:21 #8 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Sloten voor motor
Om genoemde reden heb ik twee ART klasse 4 sloten. Drie jaar terug had ik dat nodig om mijn BMW die ik toen had verzekerd te krijgen. Dat had met de cataloguswaarde van de motor te maken. Nu met de Alp is volgens de polisvoorwaarde één slot voldoende (ART4).

Echter en wellicht off topic…. De verzekeraar stelt dat ik bij een diefstalclaim twee sleutels moet overleggen om te bewijzen dat het slot ART4 is....… en dan????  Naast mijn verklaring dat ik het cilinderslot er op had zitten valt er weinig te controleren. Weet iemand, of heeft iemand ervaring hoe zoiets afloopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 12:23 - 18 apr 2012 13:22 #9 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Sloten voor motor
Het lijkt mij dat wanneer je 2 originele sleutels van een ART4 slot kan overhandigen dat voldoende is. Hoe kan je bewijzen dat het slot erop zat? Of omgekeerd, hoe kan de verzekeraar bewijzen dat het slot er niet op zat.

mijn motor is 1 keer gestolen geweest terwijl hij met een ART4 slot vaststond. Toen kwam inderdaad de sleutelvraag. Ik heb telefonisch geantwoord en er daarna niets meer van gehoord... Ik heb dus nooit de sleutels hoeven overhandigen?!

Your mileage may vary.

ART4 sloten niet per se duurder dan niet-ART sloten, dus het kan geen kwaad om sloten met het oog daarop te kopen (zeker als je verzekeraar dat eist). Overigens zijn ART sloten ook niet heel veel moeilijker open te maken dan niet-ART sloten...

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 12:57 #10 door Boertje
Beantwoord door Boertje in topic Sloten voor motor
Bij het motorcentrum in Deventer werd mij verteld dat ik vooral de kassabon goed moest bewaren om bij een verzekering aan te kunnen tonen dat ik er echt een slot bij heb.
Hoorde van een collega dat je minimaal 3 sloten moet hebben bij diefstalverzekering. Stuurslot en 2 andere goedgekeurde sloten. Hij dacht ook dat de motor verplicht ergens aan vast moet staan waardoor 1 van beide extra sloten dus wel een ketting moet zijn.

Ik zit zelf bij Interpolis en op hun site vind ik zo snel alleen dit:
Vraag:
"Wat voor soort sloten zijn voor motoren verplicht?"

Antwoord:
"Voor motoren zijn er geen eisen verbonden aan sloten, wel is een goedgekeurd alarm verplicht bij motoren van 4 jr of jonger die een cataloguswaarde hebben van € 9000 - € 10.500 en bij Harley Davidsons."


Zelf heb ik een schijfremslot en een flinke ketting die samen precies onder het zadel van mijn AT passen. Dus heb ze altijd bij me en gebruik wat ik in de situatie nodig acht.

Giant Defi - Zwart-groen-wit [jun 2015]
Africa Twin RD07 - zwart-grijs [apr 1993]
Citroen DS3 - rood-zwart [april 2012]
Cube LTD comp - zwart [jun 2008]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 13:09 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Sloten voor motor

daarna niets meer van gehoord


Das ook lekker dan, ..................en geen schadeloossstelling ? of werd dit geaccepteerd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 13:23 #12 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Sloten voor motor

Das ook lekker dan, ..................en geen schadeloossstelling ? of werd dit geaccepteerd.


Ik was lekker duidelijk  :-[
Niets meer gehoord van het slot. Schade enzo is allemaal wel vergoed.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 13:40 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Sloten voor motor
Ik heb voor mijn duidelijkheid maar even een mailtje richting Centraal beheer gedaan.
Als ik de antwoorden binnen heb post ik ze wel even.

Het is er gewoon te belangrijk voor als je dure brommer gejat wordt en dan ook nog eens niks vergoed krijgt omdat je denkt dat je het wel weet. Kleine lettertjes enz......

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 18:19 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Sloten voor motor
het is niet mijn ervaring dat motorfietsen op campings gestolen worden (naast je tentje dan)

vaak zijn er voldoende andere gelegfenheden waar de dieven liever toe slaan.

een slot is vertragend maar ook niet meer dan dat en alles wat we kunnen verszinnen om dit vertragen te vergroten is meegenomen

er zijn voldoende hints te vinden om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken

en ja .. ik ben ook al 2 keer slachtoffer geweest (maar ook beiden keren zijn ze  terug gevonden)

kijk voor je zelf wat een praktisch en geschikt slot is maar laat je niet misleiden door een hoge prijs.
er zijn voldoende kwaliteits sloten(zelfs art gekeurd die beduidend minder kosten dan een  bijv  een abus art 4

ook hier kun je wel degelijk voordeel scoren zonder 3 ribben uit je lijf kwijt te zijn


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 20:05 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Sloten voor motor

degelijk voordeel scoren


Hoor ik daar het ruisen van een clubactie  :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2013 16:29 #16 door Lathum Uit
Beantwoord door Lathum Uit in topic Sloten voor motor
Nog nooit mijn motor op slot gezet.
Zelfs geen stuurslot.
Vaak vergeet ik het contactsleuteltje mee te nemen.

Vorige week de Transalp een hele dag en avond (tot 22.00hr) op het Leidseplein gezet voor Hotel Americain. Kom ik terug lopen en begin in mijn zakken te voelen naar de sleutels, sh*t, kan nix vinden. Kwijt??, nee hoor ik kijk naar mijn topkoffer en de sleutels zitten gewoon nog achterin. Gewoon een nette buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden